1 Mozková obrna Mozková obrna • neurovývojové onemocnění • porucha centrální koordinace hybnosti • neprogresivní, nikoli však neměnné postižení vyvíjejícího se mozku • omezení hybnosti, nemožnost spontánního protažení svalu, nesprávné držení těla, vznik kontraktur, deformit kloubů a kostí Typické znaky • Problémy v oblasti učení • Poruchy vnímání, představivosti (podněty) • Neklid – mimovolní pohyby, pozornost • Překotné, nepřiměřené reakce • Narušená komunikace (verbální, neverbální) • Přidružená postižení či zdrav. problémy  vliv na člověka jako celek 2 Formy mozkové obrny • Spastická forma • Diparéza • Hemiparéza • Kvadruparéza • Nespastická forma • Hypotonická forma • Dyskinetická forma (dle I. Lesného upravila Vítková, M. 2006) Diparéza • Postižení dolních končetin • Charakteristické držení těla a končetin • Chůze, mobilita vs. horní končetiny Hemiparéza (kongenitální) • Postižení poloviny těla (ruka, noha) • Vnímání nepostižené strany • Postoj (páteř), chůze vs. horní končetina 3 Získaná hemiparéza (ne mozková obrna) • Příčiny: záněty, projevem traumatu, cévního onemocnění, migrény, epilepsie • Začátek – obvykle s křečemi nebo bezvědomím, paréza lícního nervu • Prognóza různá Kvadruparéza • Postižení všech končetin • Celkové narušení motoriky i v oblasti hlavy • Častá přidružená postižení 4 Nespastické formy • Hypotonická forma • snížení svalového napětí • končetiny, držené těla, některé vnitřní orgány • Dyskinetická forma • porucha koordinace pohybů, výskyt mimovolních pohybů Na které oblasti lidského života má mozková obrna vliv? http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/nervovy-system/150- zivot-s-detskou-mozkovou-obrnou/ Specifika v dospělém věku Zdravotní problémy • bolesti v oblasti krční a bederní páteře, v oblasti nosných kloubů na dolních končetinách • křeče, tuhnutí kloubů, kontraktury • deformace páteře, gibb • dekubity • problémy s udržením moči  vliv na motoriku, sebeobsluhu, dýchání, přijímání potravy, vylučování… 5 Specifika v dospělém věku Komunikace • narušení motoriky mluvidel a celého těla • narušení neverbální složky • narušení v oblastech: přijímání informací; proces zpracování informace, její uchování a opětovné vybavení; vyjádření vlastního sdělení  dostatek času, motivace, nepodceňovat, nedělat ukvapené závěry, nemluvit za ně… Specifika v dospělém věku Vzdělání, práce • souvisí s možným přidruženým mentálním postižením • samostatnost – přístup v rodině (ochranitelský vs. přetěžující) • narušena lokomoce a manuální zručnost, někdy i řeč (bariéra v mnoha oborech) • problém s uplatněním (motorika, kvalifikace, kompetence) Specifika v dospělém věku Sociální oblast • komunikace – motorika, mimika, salivace, problém, pokud dostatečně neřešeno v dětství • emoce – nepřiměřené reakce, impulzivita • začlenění do společnosti, navazování kontaktů • osamostatňování – možnosti bydlení, postoje rodičů, samostatnost/nutnost podpory a asistence • volnočasové aktivity, dostupnost, přístup • sociální služby