29. 9. 2016 1 Přechod škola-povolání Tranzitní program PROFESNÍ ORIENTACE, PROFESNÍ PŘÍPRAVA SPAMK_S4G1 (2016) PHDR. LUCIE PROCHÁZKOVÁ, PH.D. Dospívání  čas tělesného, duševního a sociálního dozrávání  emancipace od závislostí na rodině, snaha o postupné „osamostatňování“ (vlastní názor, rozhodování, nesouhlas vs. potřeba pomoci, podpory)  hledání vlastní identity a smyslu života  navazování vztahů – co je „důležité“?  uvědomění vlastního postavení ve společnosti  představy o budoucnosti (profesní orientace) Práce pro lidi s postižením (výroky ze studií) PRÁCE peníze nezávislost potřeby • užitečnost • seberealizace kontakt s lidmi náplň času 29. 9. 2016 2 Práce – představy, znalosti, kompetence u žáků s postižením  Reálné představy chybí ◦ co, kde, jak často, za kolik…  Znalosti, dovednosti, kompetence – během vzdělávání Důvod: Proč pracovat?  Úkol k diskusi: Jak motivovat? Profesní orientace  Pomoc při rozhodování, volba povolání  Vytváření předpokladů a správných návyků  Podpora motivace  Rozvoj dovedností, seznamování s pracovním procesem Profesní orientace  Kam po (základní) škole? ÚKOL  Kdo poradí?  Co zjišťujeme?  Jak zjišťujeme? 29. 9. 2016 3 Volba budoucí profese / prof. vzdělávání  KDO poradí? (poradenští pracovníci)  Porad. pracovníci na školách  PPP – kariérové poradenství  SPC – kariérové poradenství  Informační a poradenská střediska při úřadech práce (IPS) Volba budoucí profese / prof. vzdělávání  CO zjišťujeme?  druh a charakter zdravotního postižení  zájem, přání, seberealizace  dovednosti, silné (slabé) stránky  schopnosti, samostatnost, soběstačnost  vzdálenost školy, podmínky  náročnost vzdělávání  budoucí pracovní uplatnění Volba budoucí profese / prof. vzdělávání  JAK zjišťujeme? (prostředky v poradenství)  Pozorování  Rozhovor  Anamnestické údaje  Analýza produktů  Testy 29. 9. 2016 4 Úkol KUCHAŘ / KUCHAŘKA ◦ Co dělá kuchař / kuchařka? ◦ Kde pracuje kuchař / kuchařka? ◦ Co se ti líbí na práci kuchaře / kuchařky? ◦ Co se ti nelíbí na práci kuchaře / kuchařky? ◦ Chtěl / chtěla bys být kuchařem / kuchařkou? ◦ Proč (ano / ne)?  diskuse, rozvoj představ, doplnění informací (realita), podpora komunikace, schopnost argumentovat Aktivity podporující osobnostní rozvoj  Zjišťování silných a slabých stránek  Sebepoznání, sebehodnocení, sebedůvěra  Úkol: ◦ Jaký/jakájsem… Jaký/jaká bych si přál/a být… ◦ Toto umím. Tohle mi jde dobře. ◦ Tohle ještě neumím. Toto mi nejde. ◦ Toto bych se chtěl/a naučit. Příprava na práci jako součást vzdělávání  RVP – vzdělávací oblast Člověk a svět práce  Cíl: zprostředkování znalostí a rozvoj dovedností  Klíčové kompetence ve všech RVP – pracovní  Rozdíly 29. 9. 2016 5 Jaká omezení může mít člověk s …? Na co je potřeba dávat pozor při volbě vhodného povolání pro člověka s …? Profesní příprava Profesní vzdělávání  běžné školy  speciální školy 29. 9. 2016 6 (Speciální) Střední školy Gymnázium Střední škola pro zrakově postižené Konzervatoř pro zrakově postižené Střední škola pro sluchově postižené Střední škola pro tělesně postižené (SOU, SOŠ) Odborné učiliště Praktická škola Střední školství – gymnázia Gymnázia (úplné střední vzdělávání) – připravují především na další studium ◦ Rámcový vzdělávací program pro gymnázia ◦ Gymnázium pro zrakově postižené v Praze ◦ Soukromé gymnázium Integra v Brně Střední školství – střední odborné školy Střední odborné školy (úplné střední odborné vzdělávání) – připravují na odborná povolání ◦ oblasti ekonomická, technická, zdravotní, ped., soc. právní, umělecké apod. ◦ SŠ pro sluchově postižené, Hradec Králové ◦ SŠ pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí ◦ (elektrotechnika) ◦ Obchodní akademie, Odborná škola a Praktická škola Olgy Havlové, Janské Lázně (video) ◦ SŠ pro zrakově postižené, Brno ◦ Střední škola Aloyse Klára, Praha 29. 9. 2016 7 Střední školství – konzervatoř Konzervatoř – typ střední odborné školy, připravuje na uměleckou či umělecko-pedagogickou činnost ◦ Hudba, zpěv, tanec, hudebně-dramatické umění, ladění ◦ Konzervatoř Jana Deyla a SŠ pro zrakově postižené, Praha Střední školství – Odborná a střední odborná učiliště Střední odborná učiliště (odborné vzdělání) – připravuje pro praxi ◦ Dvou a tříleté obory, výuční list Odborná učiliště ◦ Dvou a tříleté obory ◦ OU a Praktická škola Lomená, Brno Praktické školy ◦ Jedno a dvouleté obory Průvodce světem povolání  Occupation guide  Jakou práci mám jednou dělat?  Co nabízím?  Hledám práci – co teď? 29. 9. 2016 8 Tranzitní program Tranzitní program (TP) Pro žáky/studenty s postižením Cíl: ◦ Umožnit vyzkoušet si práci v běžné prostředí ◦ Získat sociální a pracovní dovednosti, zvýšit svoji samostatnost ◦ Pomoci při přechodu ze školy do zaměstnání na otevřeném trhu práce formou individuálních praxí Tranzitní program nabízí  vytipování místa pro praxi, které bude odpovídat schopnostem a požadavkům studenta  vyjednání průběhu a podmínek praxe a možnosti přijetí praktikanta zaměstnavatelem (po ukončení praxe) do pracovního poměru  zajištění pracovního asistenta, který podle potřeby doprovází praktikanta na pracoviště a pomáhá mu naučit se potřebné pracovní i sociální dovednosti  poradenství (sociální a právně-pracovní) 29. 9. 2016 9 Podmínky účasti na TP  Musí být žákem posledního či předposledního ročníku speciální školy  Musí chtít využívat služby TP a aktivně spolupracovat  Musí chtít po ukončení pracovat v běžném pracovním prostředí (ne v chráněné dílně) Poskytovatelé TP Rytmus SPOLU Olomouc AGAPO Asistence Agentura Pondělí Máme otevřeno? … … … Tranzitní program – Rytmus, 9:22 min.