Konceptualizace Je přesnou definicí konceptů (a jejich dimenzí), používaných ve výzkumu. Příklad: Hypotéza: Vyučovací styl učitele závisí na úrovni jeho impulzivity a reflexivity. 1 Pro potřebu našeho výzkumu je třeba přesně definovat a vysvětlit pojmy: * vyučovací styl - impulzivita * reflexivita Operacionalizace • Neříká, co to je studovaný fenomén, ale říká, jak jej poznat. • Definované pojmy převádíme do zkoumatelné podoby, tj. na empiricky zjistitelné, nějakým způsobem měřitelné údaje. • Operacionalizace vyjadřuje koncept popisem operací, kterými bude měřen. • V praxi probíhá jako stanovovaní indikátorů. JEV ZKRESLENÍ -► OPERACIONALIZACE INDIKÁTOR Příklady hypotéz a procvičování indikátorů 1. Lidé, kteří jsou deprivovaní, více tíhnou k náboženství než Lidé, kteří nejsou deprivovaní. 2. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. 3. Čím je společnost frustrovanější, tím je také krvelačnější. 4. Děti žijící po rozvodu rodičů ve střídavé péči jsou v životě úspěšnější než děti žijící po rozvodu převážně s jedním rodičem. Príklad: Koncept deprivace Deprivace 0NCET DIMENZE KONCEPTU Sociální deprivace je situace strádáni ve společenské oblasti, sociální izolace a narušení sociální identity a dovedností. KONCEPTU ALIZACE Indikátor č, 1 Sociální izolace; - Počet přátel - kontakt s rodinou - angažmá v organizacích - kontakt se sousedy Indikátor t. 2 Nedostatek oceněných rolí - povolání - stav Indikátor č. 3 Sociální dovednosti -introverze/extrovezr e -asertivita OPE RACIONALIZACE Příklad: Koncept religiozity KONCEPT Religiozita DIMENZE KONCEPTU KONCEPTU ALIZACE Indikátor č. 1 Indikátor č, 2 Indikátore. 3 OPERACI ONALIZACE Indikátor • Nemůžeme měřit přímo sociální jev, ale jen to, co považujeme za jeho ukazatel, indikátor. Nalezení správného indikátoru \ ) je tedy zásadní. - •~v--\a3 Přitom jsou důležité dva pojmy: VALIDITA a RELIABILITA £Pp ě Validita = schopnost indikátoru měřit koncept, který skutečně měřit zamýšlíme • validní měření je pak takové, kdy merici nastroj skutečné meri koncept, který má být rpěřen, " * zatímco nevalidní měřenr _ zamýšlený jev nepoáti|jujj^\^^?ř * . • validita indikátoru platí vždy pouze pro kontext, v němž byla ověřena, tzn. v kontextu daného jevu Reliabilita = schopnost indikátoru měřit koncept bez náhodného kolísání a zkreslení T' \ - Reliabilní měření je takové, kdy v případě, že se stav pozorovaného předmětu nezměnil, dosahuje měření stále stejného výsledku. • Metodou, jak zajistit co nejvyšší míru reliability je standardizace, neboli zajištění totožných podmínek pro všechna měření. Zajišťujeme, že sběr empirické informace musí probíhat ve standardizovaném prostředí (např. domácnost respondenta), za standardizovaných podmínek (rozhovor tváří v tvář, bez přítomnosti další osoby) a pomocí standardizovaného výzkumného nástroje (dotazník s předepsanými otázkami i odpovědmi, daným pořadím atp.).