INKLUZIVNÍ PROSTŘEDÍ ŠKOLY – DIAGNOSTICKÉ DOMÉNY INKLUZIVNÍ PŘÍSTUPY K DĚTEM S POSTIŽENÍM Potřeba dítěte x učení Perspektiva Kvalita života Postižení =bariéra Intervence Funkční kompetence 2 Potencialita Dovednost Kompetence Odlišnost dítěte 7P INKLUZIVNÍ ŠKOLY Přístup ke vzdělání – individuální dimenze vzdělávání - zapojení a aktivita Příležitostpro rozvoj – kognitivní, sociální, emocionální – potencialita, socializace Postoje – intrapsychické pozitivní procesy, sebehodnocení, perspektiva, směřování k dospělosti, odpovědnost; Postupy – instrukce, strategie učení – L2L, strategie výuky, dosažitelnost cílů, formativní zpětná vazba - hodnocení, zapojení rodičů; Pozitivní nastavení systémů – facilitace, orientace na úspěch, kompetence, fungování; Prostředí – otevřenost, rovnováha, respekt, spravedlnost Podmínky– systémový rámec – zákony, kurikulum, koncepce školy Daniels, Garner, 2000 Booth, Ainscow, 2002 Mathur, 2004 Watkins, 2007 Helus, 2004 Vojtová, Bloemers, Johnstone, 2006 Vojtová, 2010 WHO, 2001, 2003 Every Child Matters, 2004 OECD, 2005, 2009 UNESCO, 2008 Očekávání Očekávání Možnost Učení příležitost úspěchu Školní výkon učení práceschopnost Aktivita příležitost zapojení Potencialita Pravidla kázeň interakce PersonálMateriálKurikulumLegislativa Škola Žák Možnost Kompetence bariéra Podporující procesy Posilující procesy RIZIKO PRO VÝUKU (VOJTOVÁ, 2010) Nerespektování potřeb Nedostatek příležitosti Nízké výkony Nízká sebedůvěra Snížení motivace Nezájem o školu Vylučování ze vzdělávání Problémy v chování Podceňování učení a výuky pro intervenci Znalost potřeb? Odpovědnosti za všechny žáky? Diagram kvality života školy (inkluzivní) Školní status Vztah učitel - žák Vztah žák - žák Negativní prožívání školy Identita Úspěch Příležitost Domény kvality školního života Úspěch •rád se učím; mohu dosáhnout dobré výsledky; jsem často zvědavý; hodně se toho naučím; učitelé se zajímají o mé názory a úvahy. Vztah učitel – žák •vymezují indikátory: mohu se obrátit na učitele, když mám nějaký problém; učitelé jsou spravedliví při známkování a udílení trestu a pochvaly; učitel mně pomůže, když si nevím rady s úkolem; učitelé naslouchají tomu, co říkám; učitelé mně pomáhají k dobrým výsledkům; učitelé mně dávají známky, jaké si zasluhuji. Negativní prožívání •učitelé některé žáky upřednostňují; cítím se osamělý; učitelé mě nemají rádi. Školní status •lidé si mě váží; naučil jsem se brát ostatní takové, jací jsou; ostatní o mně přemýšlí; žáci s postižením mají stejný respekt jako ostatní; pomůže mně můj spolužák, pokud si nebudu vědět rady s úkolem; mám pocit, že jsem důležitý. Formování identity •vím o mnoha věcech, které dobře zvládám; setkávání s jinými lidmi mně pomáhá porozumět sám sobě; učím se rozumět spolužákům s jinými názory; stále více se poznávám. Vztah Žák - žák •kde se těším na přestávku, kde mě spolužáci přibírají k různým hrám, kde je o přestávkách dobrá zábava, kde si se spolužáky rádi povídáme, kde děláme s kamarády mnoho zajímavého i mimo výuku. Autoevaluce školy – postoje žáků • Předcházení problémům v chování žáků • http://evaluacninastroje.rvp.cz/nuovckk_portal/ Cílem dotazníku je zmapovat, jak žák vnímá školu a v ní probíhající procesy. Konkrétně je cílem: • Vymezit oblasti (faktory) školního života, které žáci vnímají pozitivně a které proto mohou mít podpůrný a posilující potenciál pro jejich učení. Na pozitivně vnímaných oblastech je pak možné postavit cílenou intervenci, která má pomoci zamezit nežádoucímu vývoji chování a zvýšit motivaci k učení. • Identifikovat oblasti (faktory), které žáci vnímají negativně a které ve školním prostředí zvyšují riziko vývoje problémového chování. • Informovat a) učitele o pozitivních či případně problematických postojích žáků v konkrétní třídě jako celku nebo b) vedení školy o těchto postojích žáků v měřítku školy.