p Speciální pedagogika Speciální pedagogika (Special Education, Sonderpädagogik) je pedagogická disciplína zabývající se: * výchovou, vzděláváním, * pracovními a společenskými možnostmi, * řešením výzkumných problémů …osob se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním. Komprehenzivní speciální pedagogika (Jesenský, 2000) ð všechny druhy a stupně postižení, všechny věkové kategorie, ucelenost, komplexnost a generalizovanost pojetí. p Dělení speciální pedagogiky podle jednotlivých druhů postižení: * Psychopedie * Somatopedie * Logopedie * Surdopedie * Oftalmopedie * Etopedie * Edukace jedinců s více vadami * Specifické poruchy učení p Terminologie ve speciální pedagogice: Postižení = ztížení účasti ve společenském životě v důsledku omezení schopnosti učení, sociálního chování, komunikace, motoriky, poznávání. WHO (ICIDH, 1980): p Poškození = impairment p Omezení = disability p Znevýhodnění = handicap p Jedinec se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) p Dítě/žák s potřebou podpůrných opatření p Postavení speciální pedagogiky v systému věd Speciální pedagogika je spjata s…: * obecnou pedagogikou a didaktikou, * společenskými vědami – psychologie, sociologie, filozofie, * biologickými vědami – medicína. p Vztah psychopedie k ostatním speciálně-pedagogickým disciplínám Z příbuzných disciplín má psychopedie nejblíže k …: * etopedii (která se z ní v 60. letech 20. stol. vyčlenila), * logopedii, * somatopedii. ð Interdisciplinární obor. p Psychopedie (v užším pojetí): z řec. psýché = duše, paideia = výchova Speciálně pedagogická disciplína, zabývající se edukací osob s: * mentálním postižením, * jiným duševním postižením (s pervazivní vývojovou poruchou, s poruchami chování a emocí, se schizofrenií). …a zkoumáním formativních (výchovných) a informativních (vzdělávacích) vlivů na tyto osoby (Valenta, Müller 2007). p Speciální pedagogika osob s mentálním postižením (zahraničí). p Psychopedie (v širším pojetí): Interdisciplinární obor, zabývající se: * prevencí, * prognostikou, * edukací, * diagnostikou, * terapeuticko-formativní intervencí, * kompenzací, rehabilitací, reedukací, * inkluzí (integrací), * socializací, resocializací …osob s mentálním či jiným duševním postižením. p Cílem psychopedie je: * dosažení maximálního stupně rozvoje osobnosti * inkluze (integrace) do společnosti, …osob s mentálním či jiným duševním postižením. p Předmětem psychopedie je: * osoba s mentálním postižením či jiným duševním postižením. Ø Osobnost jako celek. Ø Odklon od defektologického pojetí ke globálnímu pojetí jedince se zdravotním postižením.