* Každá osobnost je syntézou psychických, fyzických i sociálních znaků, přičemž nejpodstatnějším jevem je její jedinečnost. * Ve snaze popsat obecnou charakteristiku osobnosti jedinců s mentálním postižením je nutné si uvědomit, že nejde pouze o časové opoždění duševního vývoje, ale také o strukturální vývojové změny (Valenta in Valenta, Müller 2003). * Každý člověk s mentálním postižením je jedinečnou osobností se specifickými rysy, přesto se u většiny z nich projevují společné znaky. Lehká mentální retardace Ø Etiologie: negenetické poškození plodu 10%, vlivy sociální a kulturní 30%, polygenní dědičnost 60%. Ø Psychomotorický vývoj: * zaostává již od kojeneckého věku, * kolem 3. roku života je opožděn o jeden rok. * nápadnější obtíže mezi 3 – 6 rokem (malá slovní zásoba, opožděný vývoj řeči, vady řeči, chudá aktivní i pasivní slovní zásoba, nedostatečná zvídavost, stereotyp ve hře. * hlavní obtíže nastávají v prvních letech školní docházky (konkrétní mechanické myšlení, slabá paměť, vázne analýza a syntéza, JM i HM lehce opožděna). Ø JM a HM: lehce opožděny, poruchy pohybové koordinace, během dospívání a dospělosti může dosáhnout normy. Ø Proces učení: snížená kapacita učení, delší nácvik běžných dovedností a návyků. Teoretická školní práce představuje hlavní problémy. Nedostatečně rozvinuty poznávací funkce. Ø Vnímání: (Rubinštejnová 1986) * zúžení rozsahu vnímaného materiálu, * nediferencovanost jevů, * inaktivita ve vnímání. * Pozornost: povrchní, krátkodobá, nestálá, ulpívavá, 15-20 min., pravidelné opakování, rozmanitost činností, relaxace, strukturace učiva na kratší úseky, verbalizace činností, opakovací úkoly. * Paměť: mechanická s individuálně různou kapacitou, názornost, motivace, pochopení obsahu. * Sebehodnocení: přeceňování či podceňování. * Sebeobsluha: možná samostatnost v sebeobsluze po celý život. * Myšlení: jednoduché, konkrétní, stereotypní, rigidní, nesamostatné, nepřesné, infantilní, nedosáhne rozvoje logického myšlení, vázáno na realitu, pasivní postoj k řešení problémů. * Řeč: může být postižena ve všech složkách (receptivní, expresivní, slovní zásoba, gramatika), opožděný vývoj řeči (až o 2 roky), chudý slovník, agramatizmy, neobratná artikulace, častá dyslálie, selhávání ve stresujících situacích, dobrá napodobovací schopnost, modulace a reprodukce písní, budování řečových stereotypů, rozvoj obsahové i formální stránky řeči (pojmenování předmětů, osob, dějů, řečový vzor). * Emotivita: citová nezralost, neadekvátnost citů, nízká sebekontrola, značná sugestibilita, závislé na temperamentu. Citová labilita, impulzivnost, úzkostnost, ocitají se v rozporu se společností, v důsledku toho, že se často a dlouho nedaří uspokojovat situace, které jsou společností kladně emočně hodnoceny. * Motivace a vůle: nedostatek vůle (hypobulie, abulie), projevující se nesamostatností, nedostatkem iniciativy, neschopností řídit vlastní jednání, impulzivitou a neschopností překonávat překážky, odlišná hierarchie potřeb, řídí se nejjednoduššími motivy. Ø Socializace: * jsou spokojeni ve svém rodinném prostředí, což vede k sociální izolovanosti, * výchovné působení a rodinné prostředí mají velký význam pro socializaci, * mnoho dospělých je schopno udržovat sociální vztahy, * chráněné bydlení, chráněné pracovní místo, partnerské a přátelské vztahy. * Zařazení v povinné školní docházce: Základní škola * Profesní příprava: Odborné učiliště, Praktická škola. * Pracovní návyky a dovednosti: jednoduché učební obory, jednoduché manuální činnosti, mnoho dospělých schopno jednoduché práce. * Výskyt: z celkového počtu jedinců s MR – 80%, v populaci 2,6 %. Středně těžká mentální retardace Ø Etiologie: většinou organická etiologie. Genetické příčiny jsou v 10 % chromozomální aberace, ve 3 % vrozené poruchy metabolismu. Dále traumata, infekce CNS. Ø Přidružená postižení, onemocnění: epilepsie, autismus, další neurologické potíže, psychiatrická onemocnění, tělesné potíže, somatická postižení méně častá. Ø Psychomotorický vývoj: * velmi opožděn již od raného věku, * v 6-7 letech života dosahují úrovně max. 3 let. * JM a HM: vývoj zpomalen, trvalá neobratnost, nekoordinovanost pohybů, neschopnost jemných úkonů. * Proces učení: učení omezené, mechanické, trvá velmi dlouhou dobu. * Vnímání: omezeno v důsledku epilepsie, neurologických a tělesných obtíží. * Sebeobsluha: částečná samostatnost, někdy potřeba pomoc a dohled po celý život. * Myšlení: výrazné opoždění rozvoje myšlení přetrvává do dospělosti. Omezení psychických procesů. Rozdíly mezi jednotlivci – u některých žáků se STMR lze při kvalifikovaném pedagogickém vedení rozvinout základy čtení, psaní a počítání. Myšlení je stereotypní, rigidní, nepřesné, ulpívající na nepodstatných, ale nápadných detailech. Slabá schopnost kombinace a usuzování. * Řeč: ve vývoji opožděná, agramatická, dyslálie přetrvává do dospělosti. Rozdíly mezi jednotlivci - velmi jednoduchá řeč (věty, slovní spojení), nebo pouze nonverbální komunikace s porozuměním základním verbálním instrukcím. * Emotivita: labilita, infantilismus, dráždivost, výbušnost, afektivita, negativismus. * Zařazení v povinné školní docházce: Základní škola speciální, popřípadě integrace do běžné ZŠ. * Profesní příprava: Praktická škola. * Pracovní návyky a dovednosti: jednoduché pracovní zařazení s dohledem, chráněné pracovní místo. Nejsou schopno samostatně řešit náročnější situace. * Výskyt: z celkového počtu jedinců s MR – 12%, v populaci 0,4 %. Těžká mentální retardace Ø Etiologie: genetické příčiny i negenetické příčiny (poškození zárodečné buňky embrya, plodu, novorozence, malformace CNS – mikrocefalie, makrocefalie či infekce - zarděnky). Ø Přidružená postižení, onemocnění: velmi častá tělesná i další postižení. Ø Psychomotorický vývoj: Výrazně opožděn již v předškolním věku. Ø JM a HM: značná pohybová neobratnost, dlouhodobé osvojování koordinace pohybů. Ø Sebeobsluha: dlouhodobým tréninkem lze osvojit základní hygienické návyky, někteří však nejsou schopni udržet tělesnou čistotu ani v dospělosti. Ø Poznávací procesy: značné omezení vnímání, pozornosti a paměti. Poznávají blízké osoby. Ø Řeč: minimální rozvoj komunikativních dovedností, řeč omezena na jednotlivá slova, skřeky, často nevytvořena. Echolálie, perseverace. Ø Emotivita: výrazné porušení afektivní sféry, nestálost nálad, impulzivita, Ø Zařazení v povinné školní docházce: Základní škola speciální. Ø Profesní příprava: Praktická škola, omezeno. Ø Pracovní návyky a dovednosti: při soustavné péči jsou schopni vykonávat jednoduché úkony. Potřeba celoživotní péče. Časté umístění v Domovech pro osoby se zdravotním postižením. Ø Výskyt: z celkového počtu jedinců s MR – 7%, v populaci 0,3 %. Hluboká mentální retardace Ø Etiologie: většinou organická. Ø Přidružená postižení, onemocnění: běžná neurologická, smyslová a jiná tělesná postižení, časté jsou nejtěžší formy poruch autistického spektra, atypický autismus. Většina imobilní či omezena v pohybu. Stereotypní automatizmy. Ø Poznávací procesy: těžké omezení ve schopnosti porozumět požadavkům nebo instrukcím. Ø Sebeobsluha: inkontinence, neschopnost základní sebeobsluhy, vyžadují péči ve všech základních životních úkonech. Ø Řeč: pouze rudimentární neverbální komunikace. Výkřiky, grimasy. Někdy lze dosáhnout porozumění základním požadavkům. Ø Zařazení v povinné školní docházce: Základní škola speciální. Individuální vzdělávání (§ 40, § 42 školského zákona). Využití momentů a terapií, které umožní přiblížení intrauterinního života. Ø Emotivita: totální poškození afektivní sféry. Sebepoškozování. Nedožívají se vysokého věku. Ø Výskyt: z celkového počtu jedinců s MR – 1%, v populaci 0,2 %.