* RVP ZŠ * 1. stupeň – čtyři tematické okruhy: * Práce s drobným materiálem * Konstrukční činnosti * Pěstitelské práce * Příprava pokrmů 2. stupeň – osm tematických okruhů (volba dvou): * Práce s technickými materiály * Design a konstruování * Pěstitelské práce a chovatelství * Provoz a údržba domácnosti * Příprava pokrmů * Práce s laboratorní technikou * Využití digitálních technologií * Svět práce (povinný) * RVP pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS) * Díl 1: Člověk a svět práce: * Předprofesní příprava (9. a 10. ročník) + tematické okruhy: * Sebeobsluha, Práce s drobným materiálem, Práce montážní a demontážní, Pěstitelské práce, Práce v domácnosti, Práce s technickými materiály (pouze 2. stupeň) * RVP pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS) * Díl 2: Pracovní výchova: * Sebeobsluha (sebeobslužné činnosti) * Práce s drobným materiálem * Práce montážní a demontážní * Pěstitelské práce * Práce v domácnosti Specifika žáků s MP v hodinách pracovního vyučování • Charakteristická motivační nevyhraněnost • Sklon ke krátkodobé a blízké motivaci • Vliv charakteru pracovního úkolu • Společenská důležitost úkolu • Vliv očekávaného hodnocení • Valenta, Müller, 2013 Didaktické zásady * Názornost * Uvědomělost * Cílevědomost * Soustavnost * Přiměřenost * Trvalost Metody pracovního vyučování * Rozhovor * Instruktáž * Praktické cvičení * Práce s tech. lit. Příprava vstupu na trh práce * Vstup na volný trh práce – jeden z nejdůležitějších projevů společenské emancipace osob s MP * Vyšší sebeúcta, sebevědomí * Větší kontrola dan vlastní situací, nové zájmy, nové sociální kontakty * Využití vlastních schopností Profesní příprava * Tři možnosti: * Běžné typy škol druhého cyklu (SOU) * Odborná učiliště (OU) * Praktické školy * Podmínkou je úspěšné složení přijímacích zkoušek na příslušnou školu. Odborné učiliště * Pro žáky s lehkým mentálním postižením. * Délka trvání 2 nebo 3 roky. * Obory: Kovářské práce, Kamenické práce, Zámečnické práce a údržba, Papírenské práce, Prodavačské práce, Pekařské práce, Šití oděvů a další. * Praktická profesní příprava: * 1 rok * samostatná třída OU * příprava pro výkon jednoduchých činností, pro žáky, kteří nejsou schopni samostatně pracovat, ale jejich pracovní a společenské uplatnění může být řízeno jinými osobami. * Ukončení: * Závěrečná zkouška + vysvědčení (2 roky) Závěrečná zkouška + výuční list (3 roky) * Učební dokumenty: * Rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání (2009 – 2012) * Příklad školy: http://www.oupslomena.cz Praktická škola * Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola dvouletá * LMP, SMP * Kombinované postižení, PAS * Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola jednoletá * SMP, TMP, HMP * Kombinované postižení, PAS * Od. 1. 9. 2012 * Jednoletá * Určena pro: * Žáky s LMP (absolventy základní školy) * Žáky se SMP (absolventy základní školy speciální) * Žáky, kteří ukončili ZŠ v nižším než 9. ročníku, * V odůvodněných případech žákům bez MP (absolventům základní školy) Zaměřena na přípravu pro výkon jednoduchých činností a činností v oblasti praktického života. Cílem je: * Rozšířit všeobecné vzdělání, dosažené v průběhu povinné školní docházky, * Vybavit základy odborného vzdělání a základy manuálních dovedností v oboru dle zaměření. Dvouletá Určena pro: Žáky s LMP (absolventy základní školy) Žáky se SMP, TMP (absolventy základní školy speciální (prohlubuje učivo ZŠ speciální) Žáky s těžkým zdravotním postižením, zejména s těžkým mentálním postižením, s více vadami a autismem. Cílem je: Příprava na práci v chráněných pracovištích, na pomocné a úklidové práce v sociálních či zdravotnických zařízeních, popř. v MŠ či speciálních školách. Odborné předměty: rodinná výchova, ruční práce a praktická cvičení. Důraz se klade na praktická cvičení (12 hodin týdně). Ukončení: Závěrečná zkouška + vysvědčení o závěrečné zkoušce. Praktická škola Ibsenova: http://www.ibsenka.cz/o-skole/prakticka-skola * Večerní školy * Zřizovatelem jsou často neziskové organizace * Vznik iniciují rodiče, pracovníci v sociálních službách a další odborníci, kteří mají zájem dále osoby s mentálním postižením rozvíjet. * Výuka obvykle 2x týdně, 2 – 3 hodiny, neřídí se vzdělávacími programy. * Chráněné pracovní místo * Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti * Pracovní místo zřízené zaměstnavatelem pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody s Úřadem práce * Příspěvek * Musí být obsazeno po dobu 3 let * Podporované zaměstnávání * V ČR od 90. let (o. s. Rytmus Praha) * Časově omezený komplex sociálních služeb * Pomoc s hledáním práce * Dlouhodobá, individuálně přizpůsobená podpora přímo na pracovišti * Zaměstnání v běžném pracovním prostředí * Tranzit * Tréninkový program pro žáky posledních ročníků škol * Individuální praxe na pracovištích otevřeného trhu práce * Za podpory pracovního asistenta * JOB klub * http://www.agapo.cz/jak-pomahame/job-klubu/job-klub