18.11.2016 KOMUNIKACE osob s duálním smyslovým postižením s hluchoslepotou Radka Horáková, PdF MU Brno, podzim 2016 18.11.2016 Komunikační systémy hluchoslepých  jsou velmi variabilní, jejich aktuální výběr je ovlivněn především: 1. charakterem (hloubkou a strukturou) zrakového a sluchového postižení 2. dobou, kdy k postižení došlo 3. dalším přidruženém postižením 4. včasností a adekvátností výchovné a vzdělávací péče 5. celkovou úrovní psychického, biologického a sociálního vývoje 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno Volba komunikačního módu u HS  je vždy podmíněna aktuálním stavem kontaktních smyslů a podle dominantního analyzátoru, který se primárně podílí na dorozumívání 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno 1. auditivní - orální řeč 2. vizuální - písmo, odezírání, prstová abeceda - znakovaný jazyk, znakový jazyk - modifikovaný znakový jazyk 3. taktilní - Braillovo bodové písmo, Lormova abeceda, - doteková prstová abeceda, daktylografie - taktilní znakový jazyk 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno Specifika péče o děti s vrozenou HS  různé typy vad – 100% individuální přístup  chybí nápodoba – nutné záměrné učení  zdravotní problémy – častá hospitalizace, důsledek » psychomotorický vývoj opožděn 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno  nutný častý taktilní kontakt  rozvoj smyslového vnímání – chuť, čich  rozvoj hrubé a jemné motoriky  rozvoj samostatnosti, chuti poznávat a komunikovat – předmětná komunikace 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno Komunikace s dítětem s vrozenou HS  Neverbální komunikace – gesta, mimika  Referenční (zástupné) předměty  Piktogramy, obrázky, fotografie (kontrastní nebo zvětšené obrázky, reliéfní podoba pikt.)  Mluvená řeč – využitelné zbytky sluchu  Znakový jazyk – zachovalé zbytky zraku  Znakování ruku v ruce 18.11.2016 Lormova abeceda  každému písmenu odpovídá část prstu nebo dlaně a jejich artikulace je vyjadřována diferencovaným tlakem  umístění jednotlivých hlásek na dlani a jednoduchý způsob vpisování do dlaně odpovídá gramatice českého jazyka 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno 18.11.2016 Daktylografika  je vpisování obrysů velkých písmen do dlaně  umožňuje hluchoslepému vnímat grafickou formu mluveného jazyka prostřednictvím hmatu 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno 18.11.2016 Braillovo bodové písmo  reliéfní písmo vytvořené kombinací šesti bodů seřazených do obdélníku, který se skládá ze dvou tříbodových sloupců 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno 18.11.2016 Doteková prstová abeceda  umožňuje vnímat jednotlivé fonémy mluveného jazyka prostřednictvím vzájemného kontaktu komunikujících  obvykle je jednoruční PA artikulována přímo do dlaně hluchoslepého, příp. HS položí své ruce kolem ruky artikulujícího a identifikuje jednotlivé znaky na jeho ruce 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno 18.11.201618.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno 18.11.2016 Taktilní odezírání a vibrační metoda Tadoma  tyto komunikační systémy jsou založeny na vnímání mluvené řeči pomocí odhmatávání vibrací hlasivek, pohybů dolní čelisti, rtů a tváří mluvčího. 18.11.2016 Modifikovaný znakový jazyk  jedná se o transformaci ZJ neslyšících  dorozumívání modifikovanou formou znakového jazyka nevyžaduje neustálý fyzický kontakt ruky nebo rukou, komunikující mohou využívat zbytky zraku 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno 18.11.2016 Taktilní znakový jazyk  je variantou znakového jazyka neslyšících  je založen na vzájemném kontaktu jedné nebo obou rukou osob, které spolu komunikují, tzv. znakování „ruku v ruce“ 18.11.2016Radka Horáková, PdF MU Brno