GRAFOMOTORIKA, SPECIÁLNÍ REEDUKAČNÍ METODY-podpůrný materiál · Vývoj můžeme sledovat již mezi prvním a druhým rokem věku, kdy dítě začíná čárat · Pro další rozvoj důležitý postoj dospělých · První objekty jsou čáry naznačující kývavý pohyb, čáry do všech směrů · Ve dvou letech se přidávají kruhové čáranice · Ve třech letech znaková kresba jednoduššího provedení * Tříleté děti úspěšně napodobují čáry různých směrů i podle předlohy * Čtyřleté nakreslí křížek * Pětileté napodobí čtverec * Předškolák bez potíží nakreslí i trojúhelník * Cvičení grafomotoriky je využíváno v mateřských školách a na začátku školní docházky za účelem rozvoje jemné motoriky ruky a koordinace ruky a oka * Do čtyř let věku dítěte není vhodné záměrně vést k rozvoji, spíše připravit vhodné prostředí proto, aby samo mělo o aktivitu zájem * Na začátku zařazujeme cviky, které vycházejí z ramenního kloubu vstoje či vleže * Poté přes loketní kloub až po postupné uvolňování zápěstí a prstů vsedě * Tyto cviky slouží k uvolnění a navození lehkého pohybu * Až po této fázi je vhodné dítěti nabídnout měkkou tužku nebo fix * Na této úrovni jde především o uvolnění svalů - základ pro nácvik psaní! Podmínky pro správný nácvik SPECIÁLNÍ REEDUKAČÍ METODY · · · EEG Biofeedback · Biologická zpětná vazba na autoregulaci mozkové activity · Zařízení: · Postup: · Program: · · · · · Sezení · · · · Biofeedback a SPU KINEZIOLOGIE · Nauka o pohybu · Pohyb ovlivňuje komunikaci, zdraví, emoce, psychiku, je určitým základem pro všechny naše aktivity · Idea: přesvědčení, že určitými pohybovými prvky je možné podnítit ke spolupráci různé oblasti mozku · Pohyby P poloviny těla aktivují L hemisféru · Spolupráce obou hemisfér, pohyby levé ruky a pravé nohy EDUKATIVNĚ-STIMULAČNÍ SKUPINY · Vytvořeny pro děti předškolního věku, které jsou potenciálně ohroženy problémy na počátku školní docházky · Cílem je rozvíjet psychické funkce, dovednosti a schopnosti jako řeč, sluchové a zrakové vnímání, jemné a hrubá motorika, pravolevé a prostorová orientace, početní představy Organizace NÁPRAVNÉ TECHNIKY GRACE FERNALDOVÉ · Zabývala se dětmi s mentálním postižením i dětmi s průměrnou a nadprůměrnou inteligencí, které se nenaučily číst · Zaměřovala se nejen na výuku dětí, ale také na jejich emoční stabilitu, která je nižší, než u intaktních dětí - překonávání nejen výukových ale i emocionálních obtíží * Při terapii staví na tom, co už žák umí * Při výuce čtení a psaní používala multisenzoriální přístup: - Vizuální- vytvoření přesné vizuální představy slova - Auditivní- jasné vnímání sluchové podoby slova - Kinestický a taktilní- opakované obtahování a psaní se upevňuje do té doby, než je zautomatizované Metoda obtahování slov 1) 2) 3) 4) SEZORICKÁ INTEGRACE · Zaměřila se na děti s obtížemi v percepčním zpracování podnětů · Založila soukromou kliniku, kde pracovala vlastními metodami · Vytvořila a standardizovala test SIPT (Senzoricko-integrační a cvičný test) · Tvrdila: poruchy vnímání jsou příčinami určitých poruch učení · 17 SUBTESTŮ