SYLABUS PŘEDMĚTU SP_VASI Výtvarné umění jako prostor pro inkluzi Vypracoval Pavel Sochor Začátek formuláře Cíl předmětu - Výtvarné umění jako prostor pro inkluzi - předpokládá osvojení si východisek sociokulturního pojetí postižení. Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky se základními pojmy a mezioborovými souvislostmi vztahujících se k problematice socio-kulturní ex/inkluze, umění a disabilta. Na konci tohoto kurzu bude student schopen vytvořit na základě získaných teoretických znalostí projekt umožňující podpořit osobu s postižením v prostředí mainstreamové kultury. První část předmětu bude složena ze tří teoretických cyklů na téma: · Terminologické vymezení postižení; · Umění a postižení; · Aspekty disability art, art brut, outsider art. Náplň: - návštěva výstavních prostor, setkání s výtvarníky s postižením, návštěva specializovaného ateliéru CREAT v Brně, praktická ukázka děl, přednášky, návštěva terapeutické dílny kde tvoří lidé s mentálním a duševním postižením; Druhá část bude složena: 1) Z praktických cvičení, jejichž náplní bude prezentace příkladů úspěšných projektů z oblasti kulturní tvorby lidí s postižením (příklady projektových záměrů). Prezentuje lektor i studenti (každý student vytvoří vlastní prezentaci 1x a vloží do odezdávárny). - Domácí příprava (individuálně/ či skupinově) představuje vypracování prezentace a samostudium doporučené literatury k tématům semináře. 2) Praktická cvičení na vyzkoušení si jednotlivých artetechnik pro speciální pedagogy pod vedením vyučujícího přímo v semináři (medijní kresba, terapeutické prvky v modelování, artetechniky aj ); - Modelování, kresba (materiál bude zajištěn zdarma) ZÁPOČET Student splní: - 80% účast na semináři, - vypracuje praktická cvičení, - samostudium, - úvaha na téma - Člověk s postižením a výtvarná tvorba (rozsah 5 stran, odevzdání v zápočtovém týdnu do odevzdávárny); KOLOKVIUM V průběhu předmětu bude poskytnuta konzultace k přípravě vlastního projektu zpracovaného dokumentární formou – text, foto nebo video na níže vybrané téma. Rozsah 3 normostrany (s obrazovou přílohou), prezentace na kolokviu a následná odborná diskuse. Témata pro tvorbu projektového záměru: 1) Člověk s postižením ve filmu, fotografii a výtvarném umění; 2) Kulturní instituce podporující inkluzivní trendy u nás i v zahraničí; 3) Role neziskového sektoru v sociokulturní inkluzi u nás i v zahraničí; Struktura projektového záměru: 1. Téma 2. Definice problému (jev) 3. Cílová skupina 4. Doposud užívaná řešení (příklady dobré a špatné praxe) 5. Návrh nových řešení (vlastní, inovace) 6. Přínos pro cílovou skupinu Výstupy ze studia: V závěru kurzu budou studenti schopni reflektovat získané znalosti a dovednosti v prostředí inkluzivní kultury respektující specifické potřeby lidí s postižením. Student tak bude schopen na konci kurzu identifikovat vybrané aspekty specifických potřeb člověka s postižením v roli tvůrce kulturních aktivit (film, fotografie, výtvarné techniky, aj.), nebo jako příjemce kulturních hodnot. Student bude schopen upozornit na kulturní exkluzi člověka s postižením a navrhnout možná proinkluzivní řešení.