Kroužek chovu hlodavců 2004-01-23img_0372 Obecně k organizaci o oKroužek je organizován v rámci školy. Má samostatnou místnost chovatelství, ve které se nachází jednotlivé koutky živých zvířat. Pro naše účely jsou v jedné části vystaveny akvária a klece s několika druhy hlodavců. Kroužek je pořádán jednou týdně organizovaně, zatímco se členové kroužku o pěstovaná zvířata starají po celý týden dle rozpisu služeb krmení. o oV době víkendu mají hlodavci k dispozici dostatek žrádla a pitné vody v napáječkách i miskách. V době delší školní nepřítomnosti zajišťuje krmení školník případně si zvířata berou domů jejich majitelé (vedoucí učitel, jiní pedagogové, děti). •1. hodina – informační schůzka • •Zahájení • opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §(představení učitele, představení chovatelského kroužku, základní cíl kroužku – seznámení dětí s hlodavci, základními principy chovu hlodavce a pomoc dětí při chovu hlodavce ve školních prostorách) §zdůrazněna nezávaznost první schůzky, od další schůzky závazná účast na povinnostech i docházce § oseznámení s pravidly kroužku o §jen obecná pravidla o příchodu, prezenci a termínech setkání kroužku §informace o službách krmení zvířat §informace o omluvenkách •Vytvoření vstupní atmosféry • opředstavení jednotlivých zájemců o kroužek • §stručné představení a pohovoření o sobě §představení svých chovatelských zkušeností • oočekávání od kroužku oreflexe učitele na očekávání dětí •Obecné zásady práce v kroužku • oúčel kroužku o §stále vyšší obliba chování hlodavců v domácích podmínkách §nové trendy v chovatelství, široké spektrum různých hlodavců a jejich specifické potřeby §předcházení špatné péče o živá zvířata držená v domácnosti §možnost nácviku chovatelství v terénních podmínkách pod vedením §možnost reflexe ostatních §větší invence pro zkvalitnění života hlodavců v domácnosti o oprezentace výsledného profilu absolventa kroužku o ostručné představení zvířat, kterými kroužek disponuje •Obecné zásady práce v kroužku • • ostručné načrtnutí činnosti kroužku v době aktivního setkání • §teorie o hlodavcích §život hlodavce §specifické zvláštnosti jednotlivých druhů §obecné zásady bydlení §obecné zásady krmení §obecné zásady etologie zvířat §základní nemoci a řešení onemocnění zvířat §rozmnožování, chov a odbyt §průkazy původu, členství v klubu chovatelů, výstavy, dovoz a kontrolovaný chov §výroba předmětů pro zábavu hlodavců (spolupráce s kroužkem dílen) •Závěr motivační schůzky • oseznámení s programem příští schůzky • §teorie o hlodavcích §seznámení se podrobněji s hlodavci v kroužku §stručné zásady krmení a manipulace s hlodavcem při službách – orozloučení a motivace k příštímu závaznému setkání o oúklid místnosti •2. hodina • •Zahájení • opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §představení učitele a žáků, kteří se rozhodli navštěvovat kroužek závazně §vyrobení jmenovek (nalepení na triko) § § 2004-01-12img_0144 o ozákladní pravidla kroužku o §včasný příchod, prezence docházky §termíny setkání kroužku, časový rozvrh §služby krmení pro jednotlivé dvojice, zastoupení v nepřítomnosti §hlášení omluvenek (sms, poslat po kamarádovi, mail, zavolat) §hlášení omluvenek při službě krmení § obezpečnost při zacházení se zvířaty o §obecné principy s manipulací se zvířaty (chránění zvířat i sebe) §dávky krmení a vody pro službu §přemísťování zvířat §požární evakuace §plán odchodu z budovy při evakuaci •Další informace • oseznámení účastníků kroužku se zvířaty v kroužku o §seznámení s potkany §seznámení s křečky §seznámení s morčaty §seznámení s osmáky §seznámení s burundsky 2004-01-08img_0011 •Vlastní činnost • oo hlodavcích obecně o §biologické zařazení, rozdílnost chrupu od ostatních živočichů §obývání planety §základní rozdělení § •aguti •akuči •bandikota •bobr •cokor •činčila •činčilák •čipmank •dikobraz •frček •frčík •hlodoun •hraboš • o oo hlodavcích obecně o •hrabošík •hutia •chlupáč •kapybara •klokanomyš •koro •krysa •křeček •křečík •kuandu •lumík •mara •morčátko •morče •myš •myšice •myšivka •myška •norník » • o oo hlodavcích obecně – •nutrie •ondatra •osinák •osmák •ostnoplch •paka •pakarana •slepuška •svišť •sysel •pestruška •pískomil •poletucha •pruhomyš •pytlonoš •pytlouš •quemi •rypoš •řekomyš •skálomyš o oo hlodavcích obecně o •tarbíček •tarbíkomyš •tučnomyš •tukotuko •velehutia •veverka •veveřička o ozvířata chovaná v domácích podmínkách o •činčila •krysa •potkan (druh krysy) •křeček •křečík •morče •myš •osmák •pískomil •tarbíček •a některé ostatní poddruhy odélka života o §rozpětí délky života různých druhů § oanatomie hlodavce o §anatomie na modelovém případě potkana a křečka §popis jednotlivých částí těla §barevné varianty §rozpětí velikosti § orozdíly v samcích a samicích o §rozdíly na modelových případech potkan vs. morče §rozdíly ve velikosti § – •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §zásady chovu a péče o hlodavce §čistění klecí •3. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní hodiny o §zásady chovu a péče o hlodavce §čištění klecí •Vlastní činnost • ozásady chovu a péče o hlodavce o §pořízení hlodavce – kde, jak, jak se k hlodavci chovat §rozdíly mezi hlodavci od chovatele a ze zverimexu §základy o bydlení hlodavce – aspekty klima místa pobytu §zásady prvních dnů pobytu v novém prostředí §manipulace s hlodavcem §čas na hraní, spaní, jídlo i vlastní činnost §chov jednoho hlodavce, více hlodavců, nebo páru §chování hlodavce v noci a ve dne §přisazování nového kusu ke starším (sžívání, taktiky) § očistění klecí o §děti si rozdělí klece do skupinek a kompletně je vyčistí, vymění žrádlo a vodu, podestýlku a vymění znečištěné látky za nové. Znečištěné půjdou na vyprání. •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §zásady krmení hlodavců §kultura bydlení hlodavce 2004-01-21img_0409 •4. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní hodiny o §zásady krmení hlodavců §kultura bydlení hlodavce •Vlastní činnost • ozásady krmení hlodavců o §základní jídlo §ovoce §zelenina §doplňky ve formě pro hlodavce vyráběných vitamínů a dropsů §mléčné výrobky §masné výrobky §zakázané potraviny §množství potravin, vody za den § orizika chovu hlodavce o §destrukce nábytku a příslušenství pokoje §útěk hlodavce §otrava hlodavce §agresivita mezi hlodavci §agresivita k člověku §nechtěné ublížení hlodavci orizika krmení hlodavce o §otrava hlodavce §obezita §podvýživa §dehydratace §Hypervitaminoza § okultura bydlení zvířete o §klec §terárium §akvárium §srovnání, pro a proti §umístění obydlí v prostoru §úklid bydlení §zařízení potřebná pro život zvířete §zařízení pro zábavu zvířete •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §hlodavec a jiná zvířata §zdraví hlodavce §čistění klecí •5.hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku • §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oosobní zkušenosti se zdravím hlodavce oprogram dnešní hodiny o §hlodavec a jiná zvířata §zdraví hlodavce §čistění klecí •Vlastní činnost • ohlodavec a jiná zvířata o §hlodavec a pes §hlodavec a kočka §hlodavec a pták §hlodavec a ryby §hlodavec a další hlodavci §hlodavec a hlodavci stejného druhu § oteorie zdraví hlodavců o §primární pudy a instinkty §ztráta instinktů, vymizení některých chování §rizika onemocnění §rizika otrav §nejběžnější nemoci o očištění klecí §děti si rozdělí klece do skupinek a kompletně je vyčistí, vymění žrádlo a vodu, podestýlku a vymění znečištěné látky za nové. Znečištěné půjdou na vyprání. § •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §nemoci a jejich řešení §etologie hlodavců 2004-01-12img_0218 •6. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §nemoci a jejich řešení §etologie hlodavců •Vlastní činnost • ořešení onemocnění o §v domácích podmínkách §u veterináře § otipy a triky pro podávání léků o opooperační péče o ochování hlodavců v průběhu dne o §denní režim zvířete §rozdílnosti v jednotlivých druzích §potřeba samoty vs. potřeba sounáležitosti s člověkem §rozdíly v potřebách množství podnětů o očinnosti během dne o §spánek §hygiena §jídlo §sociální chování §potřeba hrát si § orozdíly v druzích o §rozdíly v režimu dne jedináčka a více zvířat v kleci §rozdíly v režimu dne mezi druhy hlodavců §preference činností mezi druhy hlodavců §potřeba hrát si •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §potřeba hrát si §rozmnožování hlodavců §čistění klecí •7. hodina • •Zahájení • opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §potřeba hrát si §rozmnožování hlodavců §čistění klecí •Vlastní činnost • ohraní s velkým H o §proč a jak si hlodavci hrají §úprava bydlení pro potřeby hraní §úprava prostoru kolem obydlí zvířete §volný pohyb zvířete §hračky pro potřeby hlodavce 2004-03-21img_0668 o orozmnožování hlodavců o §pohlavní zralost §varování před chovem (onemocnění, odbyt) §rozdíly mezi chováním samců při existenci mláďat §nesnášenlivost mezi samcem a samicí po páření §páření §březost a vrh §problémy s porodem §problémy po porodu §odumření mláďat §odchov mláďat §vývoj mláďat §odbyt mláďat §rizika neschopnosti mláďata prodat § očistění klecí o §děti si rozdělí klece do skupinek a kompletně je vyčistí, vymění žrádlo a vodu, podestýlku a vymění znečištěné látky za nové. Znečištěné půjdou na vyprání. •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §PP, výstavy, dovoz a odbyt §čistění klecí 2004-02-03img_0148 •8. hodina • •Zahájení • opřivítání v kroužku o –děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu –prezence –Omluvy – ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnost • oprogram dnešní činnosti o §registrace zvířat, PP, dovoz §čistění klecí •Vlastní činnost • oprůkazy původu, registrace o §Klub chovatelů ČR §existence registrací zvířat §průkazy původu §rozdíly mezi zvířaty ze zverimexu a od chovatele §přínosy registrací a průkazů původu § odovoz zvířat ze zahraničí o §přínos dovozu zvířat §odkud se dováží §registrace a dovoz §nové varianty a možnosti o očistění klecí o §děti si rozdělí klece do skupinek a kompletně je vyčistí, vymění žrádlo a vodu, podestýlku a vymění znečištěné látky za nové. Znečištěné půjdou na vyprání. § •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §výroba hamaků a houpačky •9. Hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §výroba hamaků a houpaček •Vlastní činnost • oprezentace projektů o §rozkres hamaku §rozkres houpačky §teoretické vysvětlení postupu § opraktické vyrábění hamaku a houpačky 2004-03-27img_0768 •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §čistění klecí §příprava materiálů pro mladší zájemce •10. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §čistění klecí §příprava materiálů pro mladší zájemce •Vlastní činnost • očistění klecí o §děti si rozdělí klece do skupinek a kompletně je vyčistí, vymění žrádlo a vodu, podestýlku a vymění znečištěné látky za nové. Znečištěné půjdou na vyprání. § opříprava materiálů pro mladší zájemce o §děti si rozdělí témata, která jsme společně probrali a za asistence pedagoga vypracují osnovu zásad chovatelství hlodavců •Zakončení • ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §dokončení materiálů pro mladší zájemce §výroba prolézačky 2004-01-25img_0563 •11. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §dokončení materiálů pro mladší zájemce §výroba prolézačky •Vlastní činnost • odokončení materiálů o §děti dokončují materiály z minulé hodiny do finální podoby, kterou potom přepíší do počítače a vytisknou na barevné papíry § oprezentace projektu o §rozkres prolézačky §představení nástrojů §teoretické vysvětlení postupu § opraktické vyrábění prolézačky •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §čistění klecí §vytvoření informační nástěnky •12. hodina • •Zahájení • opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §čistění klecí §vytvoření informační nástěnky •Vlastní činnost • očistění klecí o §děti si rozdělí klece do skupinek a kompletně je vyčistí, vymění žrádlo a vodu, podestýlku a vymění znečištěné látky za nové. Znečištěné půjdou na vyprání. » ovytvoření informační nástěnky o §děti pomocí vytvořených materiálů, obrázků a vlastní fantazie vyzdobí nástěnku před a v místnosti chovatelství. •Zakončení • ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §výroba pokojíčků 2004-03-16img_0556 •13. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §výroba pokojíčků •Vlastní činnost • oprezentace projektu o §rozkres pokojíčků §představení nástrojů §teoretické vysvětlení postupu § opraktické vyrábění pokojíčků s asistencí pracovníka dílen 2004-06-06_img_1055 •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §čistění klecí §výzdoba učebny •14. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku • §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §čistění klecí §vytvoření informační nástěnky •Vlastní činnost • očistění klecí §děti si rozdělí klece do skupinek a kompletně je vyčistí, vymění žrádlo a vodu, podestýlku a vymění znečištěné látky za nové. Znečištěné půjdou na vyprání. » ovýzdoba učebny chovatelství o §děti dle vlastní fantazie vyzdobí učebnu do zvířátkova. Možné jsou kresby na stěny, nástěnky, obrázky, výrobky apod. 2004_12_30IMG_2392 •Zakončení • ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §výroba mostu z dřívek •15. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti oprogram dnešní činnosti o §výroba mostu z dřívek •Vlastní činnost • oprezentace projektu o §rozkres mostu §představení nástrojů §teoretické vysvětlení postupu § opraktické vyrábění mostu 2004-06-04_img_0968 •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §prezentace vlastních zvířat §diskuze o zkušenostech §čistění klecí •16. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o ostanovení služby a zástupu na další týden o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §prezentace vlastních zvířat §diskuze o zkušenostech §čistění klecí •Vlastní činnost • opředstavení vlastních zvířat o §děti donesou fotky nebo obrázky svých vlastních současných nebo minulých zvířátek. Kdo na zvíře teprve čeká, donese obrázek zvířete, které by rád choval. §Každý mluví o svém zvířeti, vyzdvihuje, co má na tomto druhu rád, co mu naopak chybí. Poví nějaký veselý zážitek. § odiskuze o zkušenostech o §každé dítě vybere ze své zkušenosti něco, co by chtěl předat ostatním, co má pocit, že je důležité při chovu tohoto hlodavce a ostatním to prezentuje. o očistění klecí §děti si rozdělí klece do skupinek a kompletně je vyčistí, vymění žrádlo a vodu, podestýlku a vymění znečištěné látky za nové. Znečištěné půjdou na vyprání. » •Zakončení • oshrnutí, co jsme se dozvěděli o ozopakování služby a zástupu o oprogram na příště o §poslední lekce §zhodnocení celého kroužku §čištění klecí §rozloučení •17. hodina • •Zahájení opřivítání v kroužku o §děti sedí do kruhu, učitel je mezi nimi též posazen podél kruhu §prezence §omluvy § ozhodnocení splnění povinností služby, prodiskutování problémů o opoděkování a vyjádření pochval o •Motivace činnosti • oprogram dnešní činnosti o §čištění klecí §zhodnocení celého kroužku §rozloučení •Vlastní činnost • očistění klecí o §děti si rozdělí klece do skupinek a kompletně je vyčistí, vymění žrádlo a vodu, podestýlku a vymění znečištěné látky za nové. Znečištěné půjdou na vyprání. § ozhodnocení přínosu kroužku o §děti sedí do kruhu a každý svými slovy zhodnotí přinos kroužku. Otevřeně se vyjádří k organizaci, práci v kroužku a zda mu něco přinesl. Má-li námět na zlepšení, může jej prezentovat. §Pedagog zhodnotí práci dětí. Udělí pochvaly všem. Motivuje děti k svědomitému chování zvířat v domácím prostředí. § orozloučení o §rozloučení a úklid učebny. § •Konec kroužku • 2004-06-22_img_1242