Nadané děti skolacka_big Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu •Definice nadání: • Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými osobami jako děti s přednostmi význačnými pro schopnost vysokého výkonu. Tyto děti vyžadují diferencované vzdělávací programy a služby nad rámec běžně poskytovaných klasickým vzdělávacím programem k tomu, aby mohly přispět ke svému prospěchu i užitku společnosti. Děti schopné vysokého výkonu zahrnují ty, které v celém spektru nebo v omezené oblasti vykazují mimořádně vysokou úroveň své činnosti. • • • Vysoké nadání, talent • 1) VN – mimořádné schopnosti v intelektuální oblasti • T – schopnosti ve slovesném umění, sportu, hudbě, nebo výtv. umění • 2) VN – mimořádné schopnosti ve více oblastech • T - mimořádné schopnosti v jedné oblasti • 3) VN • T podle IQ • 4) VN – vrozená schopnost • T – schopnost získaná * Modely vysvětlující nadání 1)Renzulliho „ model tří kruhů“ (USA) 2)Monksův „více faktorový model nadání (Holandsko) 3)Sternbergův „ triarchický model nadání (USA) •4) Gagného „diferencovaný model nadání a talentu“ (Kanada) Renzulliho „ model tří kruhů“ • • • Monksův „vícefaktorový model nadání talent_trojuhelnik Sternbergův „triarchický model nadání“ • • • •Nadání analytické •Nadání syntetické • • •Nadání praktické • •TALENT • • • • •NA- umožňuje rozebrat problém a rozumět jeho částem •NS- často vidí v IQ testu hlubší souvislosti, než byly tvůrcem zamýšleny. •NP- zahrnuje aplikaci jakýchkoli analytických či syntetických schopností do praxe Gagného „diferencovaný model nadání a talentu“ • •NADÁNÍ •KATALYZÁTORY •TALENT •Intelektové sociální akademický • (rodina, škola, přátelé) •Tvořivé individuální technický •Socioafektivní (zájmy, motivace, postoje) umělecký • •Senzomotorické intrapersonální • sportovní • • •Nadání – přirozená schopnost •Talent - schopnost rozvinutá Charakteristické vlastnosti nadaných jedinců 1) 1) 1) 1)Silná osobnost •2) Suveréni x skromní a tiší jedinci 3)Pozitivní sebehodnocení 4)Silná motivace a zájem o určitý obor činnosti 5)Cílevědomost 6)Vlastní způsob jednání 7)Zvídavost (potřeba získávat informace) 8)Často rebelové a vůdci nespokojenců J • 1 Identifikace nadaných dětí • •Cíl: nalézt nadané jedince a umístit je do spec. programu • • • * 1 etapa – Navržení na základě výsledků testů (např: IQ test) * 2 etapa - Navržení učitelem (např. třídní učitel) * 3 etapa - Alternativní cesty (např:nominace dalšími blízkými osob.) * 4 etapa - Závěrečný krok ( návrhy ostatních učitelů) • • Příčiny problému u nadaných dětí (Webb,USA) * Problémy exogenní (konflikt s okolním prostředím * Problémy endogenní( vnitřní boj: • - nerovnoměrný vývoj • - interpersonální vztahy • - rozsáhlá sebekritika • - perfekcionalismus • - multipotencionalita • - nadané děti s handicapy • - deprese IQ testy používané v ČR * Wachslerův WISC III * Amthauerův TSI * •Obsah: - zapamatovat si určité prvky • - porozumět logickým vztahům mezi nimi • - nalézt podobnosti • - použít analogická pravidla při odhalování jiného vztahu • •Zkoumá se: - představivost, abstakce • - generalizace, analogie.. images Posouzení dítěte vlastními rodiči * První osoby které si mohou povšimnout nadprůměrnosti * - Raný intelektový vývin eviduje 70% rodičů • - sociálně-emocionální vývin eviduje až 89% rodičů • ( Sankana a De Leeuwa, 1999) * Bez názvu Kdy nadání rozpoznáme? * INTELEKTOVÉ NADÁNÍ • • - dříve od 12 let • - nyní v předškolní věku CAA3OLAZ Formy výuky •3 Základní formy • 1)Segragace – jen třídy s nadanými žáky 2)Integrace – nadané dítě v klasické třídě 3)Přechodné formy- speciální třídy (v rámci běžné ZŠ) Edukační programy * Akcelerace (rychlejší postup, přeskak.ročníků) * Obohacení ( prohloubení učiva nad rámec osnov) Literatura * Pedagogická orientace • ( 2/2005, str. 22-35) * http://www.rodina.cz * http://www.nadanedeti.cz Děkuji za pozornost Pěkný den 1