Interaktivní tabule Poznatky (nejen) z praxe Mgr. Josef Moravec 237475@mail.muni.cz Mgr. Tereza Chaloupková říká: Dobrý den, plánujeme z dotace EU peníze do škol zakoupit interaktivní tabuli a s nabídkami se roztrhl pytel. Máte s nějakým typem zkušenosti? eBeam, smartboard, activeboard nebo interaktivní tabule ENO? Mgr. Petra Boháčková odpovídá: U nás ve škole máme Activeboard. Pracuje spolehlivě, žádné potíže s ní nejsou. Kdybych měla možnost volby, zřejmě bych se o trochu víc přikláněla k Smartboardu. Líbí se mi, že se na ni může pracovat i bez pera, také se mi zdá, že je o něco rozšířenější a pokud hledáte nějakou připravenou hodinu, zdá se mi, že je dostupnější právě na smart. Mgr. Lenka Říhová říká My máme SMART, ale důležitější než typ tabule, se mi zdá zvolit tabuli s krátkou projekcí, kdy projektor nevrhá stín na plátno a neoslňuje Podívejme se nyní na předsudky učitelů k interaktivním tabulím…. Předsudky - neplatí, že by interaktivní tabule byla určena výhradně pro některý z vyučovacích předmětů – např. informatiku, - neplatí, že by interaktivní tabule byla určena výhradně pro některou z věkových kategorií vzdělávaných – využít ji lze s úspěchem i ve vzdělávání dospělých, - interaktivní tabule není určena pouze pro práci učitele, avšak i pro žáky (aktivním zapojením do výuky se žáci učí), - interaktivní tabuli lze využít v rámci různých výukových metod a organizačních forem (frontální výuka, projektové vyučování, individuální výuka), - nelze tvrdit, že interaktivní tabule patří jednoznačně do počítačové učebny, naopak je vhodné její umístění v běžné třídě, - není pravdou, že při instalaci interaktivní tabule musí být bezpodmínečně odstraněna „klasická“ tabule (křída, fixy), - není pravda, že s interaktivní tabulí musí pracovat v daném okamžiku jen jeden uživatel, - neplatí, že interaktivní tabule musí být namontována stabilně (existují mobilní řešení), - je velkým omylem, pokud se někdo domnívá, že interaktivní tabule není vhodná pro vzdělávání žáků se speciálními potřebami Deník z praxe - žáky lze vhodným využitím interaktivní tabule lépe motivovat k učení (samotná tabule to ale neumí!), - učivo lze lépe vizualizovat, je možné využívat animace, přesouvat objekty, uplatňuje se zásada názornosti, - lze déle udržet pozornost studentů (ale i ta po čase opadá), - žáky lze snadněji a aktivněji zapojit do výuky, - žáci si při práci s tabulí rozvíjí informační a počítačovou gramotnost, která je pro dnešní život nezbytností, + a • Tato nová technologie má však i nevýhody, které lze shrnout následovně: - pokud je interaktivní tabule využívána velmi často, zájem žáků opadá a berou ji jako samozřejmost, někteří učitelé ji využívají pouze jako projekční plátno (vytrácí se interaktivita), - tvorba vlastních výukových objektů je náročná na čas a dovednosti pracovat s ICT, - existuje jen málo tzv. i-učebnic (učebnic pro interaktivní tabule) a jiných již hotových výukových objektů, - při instalaci „napevno“ chybí možnost tabuli výškově nastavit a nižší či vyšší žáci mají problémy se psaním, - hrozí zničení nešetrným zacházením (zejména o přestávkách), - někteří učitelé prvního stupně se vyslovují proti psaní prstem, záleží však jen na učiteli, aby byla žáky využívána pera nebo popisovače, - klasická učebnice je odsouvána do pozadí (žáci se neučí pracovat s tištěnou knihou), - omezuje se psaný projev obvyklý v případě „klasické tabule“ (žáci často jen „klikají“ na tlačítka), - některé učitele může využívání interaktivní tabule svádět k potlačování demonstrace reálných pokusů, přírodnin, případně jiných pomůcek, - je nutné se naučit „pracovat“ se stínem, i když je pravdou, že existuje řada řešení, - energetická náročnost (během provozu je spotřebovávána elektrická energie, kterou musí zaplatit škola), - tabule se může stát prostředkem šikany učitele ze strany žáků – záměrně mu rozostří dataprojektor, vypojí (přepojí) kabely mezi počítačem, dataprojektorem a interaktivní tabulí. + a - Ondřej Neumajer a silná pětka: 1. Vytvořte pracovní skupinu učitelů, která se bude používání tabulí ve škole věnovat. Do jejího čela postavte vedoucího týmu, např. ICT koordinátora, který je na škole hlavním poradcem ředitele v problematice interaktivních tabulí. Členy týmu by měli být učitelé napříč aprobacemi a vzdělávacími stupni. Podporujte je v diskuzi (i v té on-line, např. na Metodickém portálu RVP.CZ) a ve vzájemných návštěvách v hodinách. 2. Před nákupem tabule zajistěte pro učitele vaší školy účast na ukázkové hodině, například v jiné škole. Nechte je s předvádějícím diskutovat. Snažte se výběr konkrétního zařízení delegovat na učitele. Kdo rozhoduje, vnímá i větší zodpovědnost za úspěch. 3. Zajistěte učitelům vzdělávání, které je adekvátní jejich úrovni rozvoje používání interaktivní tabule a ICT dovedností. Někteří distributoři tabulí tato školení nabízejí zdarma. Pokud za školení budete platit, vždy požadujte akreditaci MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP). Snažte se zajistit, aby se takového školení zúčastnilo více učitelů. Zapojujte učitele do soutěží o interaktivní digitální učební materiály, jako je soutěž Domino nebo o nejlepší projekty, jako je soutěžPartners in Learning Forum ČR. 4. Zajistěte pro učitele technickou podporu. Technik pravidelně aktualizuje software pro práci s tabulí, čistí a kontroluje lampu, ve škole skladuje náhradní lampy. Technik musí přijmout, že funkční prostředí třídy a spokojenost učitelů jsou jeho hlavním pracovním cílem. Technik je ve škole kvůli učitelům (resp. žákům), nikoli obráceně! 5. Nesnažte se interaktivní tabulí nahradit tradiční tabuli, obě se vhodně doplňují. Některé interaktivní tabule jsou dostupné ve variantě s křídly pro oboustranný popis fixem, nebo křídou či magnetickou plochou. Ukázka je na obrázku. Interaktivní obrazovky • http://www.monapro.cz/5000%7C.k.3100.interaktivni-obrazovky.html Diskuze, otázky, náměty?