Speciální pedagogika (podzim 2016) Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá E-mail: 416849@mail.muni.cz Konzultace: dle domluvy – převážně odpolední hodiny Abych prošel/a… •Účast na seminářích je povinná! •Max. 2 omluvené absence – musíte se omluvit mě a vložit omluvenku do ISu •Pokud budete mít více absencí (dlouhodobá nemoc) – alternativní úkol •Aktivní účast na semináři •Výroba a prezentace pomůcky pro danou cílovou skupinu Průběh semestru •Průběh semestru: •- skupina 01 (středa): • 1. seminář – 21. 9. 2016 • 2. seminář – 28.9.2016 - odpadá • 3. seminář – 5. 10. 2016 – nahlásit druh pomůcky a pro koho bude určena •- skupina 08 (čtvrtek): •1. seminář – 22. 9. 2016 •2. seminář – 29. 9. 2016 – nahlásit druh pomůcky a pro koho bude určena (1.12. seminář odpadá) • Seminární práce – výroba pomůcky •Výběr cílové skupiny (viz dále) •Výroba pomůcky + písemné zpracování •Představení pomůcky na semináři – možnost vyzkoušet si ji •Pomůcky se nesmějí opakovat •Do „odevzdávárny“ vložíte popis dané pomůcky i s fotografií •Rozsah: 2-4 A4 •1. strana – název semináře, „pomůcka“ + oblast/typ postižení, který si vyberte; jméno a příjmení studenta; učo; jméno cvičícího; délka textu max. 2A4 + foto; 1, 5 řádkování; písmo Timest New Roman; vel. 12; okraje 2,5; termín odevzdání textové podoby do 5.12.2015 „odevzdávárny“ PŘÍSLUŠNÉHO semináře (označeno číslem) •NEZAPOMÍNEJTE NA UVEDENÍ ZDROJŮ!!! VÝROBA POMŮCKY PRO DÍTĚ S …. •Žák pohybující se pomocí vozíku, zhoršená hybnost pravé ruky •Žák s Downovým syndromem •Žák s lehkým mentálním postižením •Žák s percepční nedoslýchavostí, jednostrannou (ztráta 50-60 dB). Kompenzace sluchadly •Žák s Myopia gravis (těžká krátkozrakost), korekce brýlemi •Žák s balbuties (koktavost) •Žák s dyslexií, IQ nad průměrem •Žák s dyslexií, IQ v normě •Žák s dyslexií, dysgrafií, dysortografií VÝROBA POMŮCKY PRO DÍTĚ S …. •Žák s dyskalkulií •Žák s ADHD, IQ nad průměrem •Žák s totální slepotou, ovládá Braillovo písmo •Žák s praktickou hluchotou (ztráta 95 dB), komunikuje verbálně (odezírání) •Žák s nepodnětného socio-kulturního prostředí, sociálně slabá rodina (nespolupracuje), IQ v normě •Žák z rodiny imigrantů ze země Blízkého východu, částečná znalost češtiny •Žák s autismem (prvky autismu) •Mimořádně nadaný žák •Žák s … podle vlastní zkušenosti na základě konzultace s vyučujícím Témata seminářů 1.setkání: organizační záležitosti 2.setkání: legislativní opatření, vyhláška 72/2005, 73/2005 + novelizace 3.Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP) 4.Poradenské služby poskytované ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní spec. Pedagog) 5.Možnosti vzdělávání, alternativní a augmentativní komunikace 6.Možnosti vzdělávání žáků se sluchovým postižením 7.Edukace jedinců s mentálním postižením 8.Edukace jedinců s tělesným postižením, profesní příprava 9.Edukace jedinců se zrakovým postižením, projevy při vyučování 10.Legislativa, edukace, preventivní principy v edukaci, školská zařízení pro ústavní a ochrannou výchovu; systém školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy + úkoly, SVP 11.Systém vzdělávání žáků s SPU, zásady přístupů, reedukace, podpůrná opatření 12.Terapie ve speciálně pedagogické péči Povinná a doporučená literatura •!!!!! PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010, 3. přepracované vyd. ISBN 978-80-7315-198-0. !!!!! • •MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. •NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. •PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 80-7178-197-5. •VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. •VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. •VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 807315-134-0. (druhé vydání).