1 Rysové a psychodynamické přístupy – stručný přehled První koncepce temperamentu – vztah těla a duše • Obrázek z roku 1792 odkazuje k mnohem starší koncepci: k Hippokratovsko – Galénovské typologii temperamentu • 4 typy: flegmatik,cholerik, sangvinik, melancholik 2 • Hippokrates a Galenos spojovali temperament (v zásadě typ prožívání) s převahou určité tělesné šťávy (hlen, žluč, krev, černá žluč), jejich pojetí v principu odpovídá současným poznatkům o působení hormonů a neurotransmiterů • Lavater (z jehož knihy rytina pochází) je zastáncem odlišného přístupu ke vztahu těla a duše: zabýval se vztahem mezi fyziognomií (podobou) člověka a jeho povahou; • současnost dává za pravdu spíše antickým „praotcům“ – na úrovni vnitřních fyziologických procesů můžeme sledovat koreláty mentálních stavů (např. hormonální aktivita ve stresu); univerzální souvislost mezi stavbou těla nebo vizáží a osobnostními rysy naproti tomu prokazatelná není Tělesná stavba a osobnost • Tradice tohoto druhu uvažování však žila a žije i v dalších koncepcích (téměř) po současnost; příkladem může být Kretschmerova typologie tělesné stavby a náchylnosti jednotlivých typů k rozdílným duševním onemocněním a obdobné typologie (např. Sheldonova) 3 Rysové přístupy v současnosti • Uvažování o hlavních „rysech“, relativně stabilních charakteristikách osobnosti, je sice relativně nový trend (méně než cca 100 let), i v rysových typologiích najdeme návaznosti na staré tradice • Uvedený příklad Eysenckova pojetí temperamentu využívá ve vztahu k typům antickou terminologii • Sleduje dvě hlavní dimenze: neuroticismus (stabilita – labilita) a extraverzi (introverze – extraverze), které bývají spojovány s nezávýslými systémy citlivosti ke kladným (extraverze) a záporným (neuroticismus) afektům • Rysové přístupy předpokládají existenci (relativně) stabilních vlastností osobnosti • Které lze identifikovat např. matematicky (faktorovou analýzou), analýzou jazyka (lexikální analýza) • Mohou odkazovat ke zvláště nápadným vlastnostem nebo vlastnostem s vysokým podílem vrozené složky • V současnosti je velmi rozšířeným rysovým modelem tzv. „Big Five“ – pětifaktorový model 4 Přednosti a nedostatky rysových přístupů • Rysové přístupy jsou dobře etablované v současné akademické psychologii • Pro identifikaci rysů existuje celá řada diagnostických nástrojů • Informace o úrovni rysů umožňují předvídat chování v budoucnu (předpokládá se stabilita) • Představují východisko pro chápání „jinakosti“ dalších lidí (rysy bývají považovány za důležitý zdroj „individual differences“; viz komiks o introvertech na dalším snímku) • Rysové přístupy se ale obtížně vyrovnávají s tématy vývoje a změn • Vystihují takřka výhradně „statickou“ stránku osobnosti • Často trpí tím, že něco spolehlivě popisují, neví se však přesně, co to je (ateoretičnost), • nebo se jedná ve skutečnosti o povrchní ukazatele (např. model Big Five jako soubor zvláště výrazných rysů bývá označován za „psychologii cizince“) • Nebo unikají ze zřetele vztahy mezi sledovanými rysy (popis vs. vysvětlení – rysový přístup jako „psychografie“ místo „psychologie“) 5 Psychodynamické přístupy - východiska • Psychodynamické přístupy programově sledují dění v rámci osobnosti, vnitřní dynamiku • Na rozdíl od popisným přístupů nepracují s osobností jako se „souborem rysů“, ale předpokládají v jejím rámci buď přímo existenci „prožitkového centra“ (self), nebo se zaměřují např. na regulační funkce osobnosti • Za zdroje dynamiky považují vývoj, iniciativu,konflikty mezi jednotlivými psychickými strukturami nebo naopak souhru jednotlivých dílčích funkcí • PD přístupy většinou (nikoli výhradně) navazují na psychoanalýzu, toto označení je někdy používáno jako nadřazený pojem pro PA a směry PA inspirované V tomto kurzu představím (značně omezený) výběr – Freudovu psychoanalýzu, kognitivní aspekty Jungovy analytické psychologie, velmi orientačně teorii interakce osobnostních systému (PSI) J. Kuhla jako příklad soudobého uplatnění psychodynamických principů v psychologii mimo psychoanalýzu a s přesahy do pedagogiky Sigmund Freud (1856 – 1939) • „Otec“ psychoanalýzy, sledoval dynamiku • Vývoje • Úzkosti a obran proti ní • Konfliktů mezi psychickými instancemi (Id, Ego, Superego) 6 Psychoanalýza – „strukturální model“ • Tento model označuje tři psychické instance,které se – vyvíjejí postupně (naoře Id, pak Superego, nakonec Ego), – řídí odlišnými principy (slasti, dokonalosti, reality) – … …a mohou se ocitat ve vzájemném konfliktu 7 „Strukturální“ a „topografický“ model Metafora s ledovcem lépe než s „terčem“ nebo figurkami vystihuje vztah instancí k dalšímu – „topografickému“ hledisku,kdy se rozlišuje vědomí jako oblast dostupná naší zkušenosti, nevědomí jako oblast, již nejsme schopni reflektovat, přestože nás ovlivňuje (a je naší neodmyslitelnou součástí) a popř. předvědomí – pásmo „na pomezí“, dostupné nikoli aktuálně, ale podle potřeby Psychoanalýza – obranné mechanismy • Freud považoval za základ potíží svých pacientů vytěsněné zážitky; • vytěsnění do nevědomí považoval za zvláštní (a základní „obranný“) mechanismus,jímž se psychika brání proti traumatickým prožitkům nebo proti úzkosti, spojené se „zakázanými“ přáními a tendencemi • Později rozlišil další mechanismy, které se uplatňují v jednotlivých „psychoneurózách“: • hysterickou konverzi • obsedantní substituci • paranoidní projekci 8 Vývojový pohled na obranné mechanismy • Obrany sice „pomáhají“ i dospělými lidem, svůj původ ale mají v různých fázích vývoje a mohou vypovídat o fixaci v určité fázi nebo o regresi zpět do této fáze a prožívání témat odpovídajících této fázi • orální fázi (1. rok života) odpovídají mechanismy štěpení, popření, introjekce, projekce • anální fázi (2.-3. rok) mechanismus izolace, reaktivní formace a odčinění • falické fázi (3.-5. rok) vytěsnění, regrese • genitální fázi (dosahována v adolescenci) mechanismus sublimace[1] • [1] Kocourek (1993) uvádí, že v této fázi se “funkce obran mění ve službě adaptace”. • Psychoanalýza – „strukturální model“ 9 Obranné mechanismy a zralost osobnosti • Vaillantovo (1994) hierarchické členění obranných mechanismů rozeznává čtyři úrovně obran: • psychotické (popření, distorze reality) • nezralé/hraniční (odehrávání, disociace) • neurotické (intelektualizace, vytěsnění) • vyspělé (sublimace, humor) • Podle této typologie se za zralé považují ty, které jsou zakotvené v realitě – tj. nevedou k popírání reality ani jejímu dramatickému zkreslování Carl Gustav Jung (1875 -1961) • Původně Freudův žák, později zakladatel vlastního směru analytické psychologie • Rozsáhlé dílo, mj. rozpracovával se zabýval funkcemi, které zprostředkují náš kontakt s vnější i vnitřní realitou („ektopsychické“ a „endopsychické“ funkce) – tzn.do značné míry kognitivní • Oproti Freudovi rozšířil řadu koncepcí včetně motivace – více docenil roli aspirací, směřování do budoucna 10 Kognitivní funkce • vnímání spočívá v „uvědomování si zevních faktů, jež jsou... dány pomocí... smyslů… – říká..., že něco je: neříká..., co to je…; • myšlení… říká, co je věc…; • cítění nás informuje pomocí citových odstínů o hodnotách věcí…; • intuice je jakýsi druh vnímání, které nejde přesně přes smysly, ale jde cestou nevědomí…“ (Jung, 1992, s. 22-25). • Jung předpokládal antagonistické vztahy mezi dvojicemi funkcí (cítění a myšlení jako racionální funkce, vnímání a intuice jako funkce iracionální) a podíl jednotlivých funkcí (spolu s introvertním nebo extravertním zaměřením) považoval za individuálně charakteristický v typologickém smyslu. Na toto pojetí později navázal J. Kuhl v rámci své teorii interakce osobnostních systémů (PSI – viz samostatná prezentace). 11 • …obrázek poněkud zjednodušuje vztah mezi extraverzí/ introverzí a kognitivními funkcemi, dobře však vystihuje: – souhru mezi funkcemi, – jejich funkční specializaci – motivované směřování