Analýza a zvyšování kvality školy Ostravská univerzita v Ostravě a Metodické a evaluační centrum, o.p.s. Mgr.Martin Rangl RNDr.Tomáš Hudec •Kvalitní škola •Kvalitou školy se rozumí žádoucí úroveň výstupů, která může být předepsána určitými požadavky (například vzdělávacími standardy) a může být tudíž objektivně měřena a hodnocena (podle Průcha: Moderní pedagogika) • •Úspěšná škola •Úspěch -> naplnění očekávání •DOBRÁ ŠKOLA •Klima • [USEMAP] •Výsledky • • Ve kterých oblastech chci kvalitu ? •Vzdělávací proces • •Kurikulum •(co a jak učíme) • •Zdroje •(lidské, mater.-technické, finanční) • • • •Management •ŔÍZENÍ Navrhněte ukazatel pro každou oblast, včetně návrhu kritéria alespoň ve dvou stupních pEvaluace je proces systematického shromažďování a analýzy informací podle určitých kritérií za účelem dalšího rozhodování. nExterní evaluace - zaměřuje se na celkové fungování systému školy jako instituce, evaluační cíle jsou stanoveny zvnějšku, měřítka a kritéria jsou dána examinátorem nebo zadavatelem hodnocení. Orientace zejména na výsledky. nProváděna externími subjekty : pČŠI pZřizovatel pKomerční firmy – SCIO – pouze výsledky vzdělávání pPISA pMaturita na nečisto p pVýhoda – nadhled nad dílčími problémy pNevýhody – mnohdy nepronikne k podstatě, provádí se nárazově n n p Zjišťování kvality •Autoevaluace ( Vlastní hodnocení školy ) •Systematicky připravené a plánovité hodnocení, směřující podle předem stanovených kritérií k předem stanoveným cílům (Roupec, 1997) •Hodnocení dosažených cílů a obsahů vzdělávání v rámci realizovaného vzdělávacího programu školy (Průcha, 1995) •Jako mechanismus soustavné autoregulace vlastní pedagogické práce školy (Průcha, 1995) nOrientace na procesy nJe prováděna školní komunitou pŘeditel pTým učitelů pAdministrativní pracovníci pRada školy pSRPŠ p pVýhoda – znalost prostředí pNevýhoda – může být ovlivněna osobními vztahy p Výsledky hodnotíme pVzhledem k cílům pVzhledem k vlastnímu ŠVP pVzhledem k dřívějšímu stavu školy pVzhledem ke stavu jiných škol pVzhledem k očekáváním uživatelů školské služby pVzhledem k požadavkům zřizovatele pVzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům pVzhledem ke stanoveným standardům p Náprava nedostatků pTvorba (revize, korekce) ŠVP pZměny cílů, obsahu, organizace, metod, hodnocení pZměny pravidel, priorit pPodpora dalšího vzdělávání pedagogů pPersonální opatření pPrezentace školy, informační systémy, spolupráce s partnery p p •SYSTÉM AUTOEVALUACE •ZJIŠŤOVÁNÍ •ANALÝZY, •VYHODNOCOVÁNÍ •ZVEŘEJNĚNÍ •CÍLE •KRITÉRIA •OBLASTI •NÁSTROJE •OPATŘENÍ •TERMÍNY Současná právní úprava pŠkolský zákon § 12 zákona 561/2004 n pVyhláška 15/2005 Sb. definuje nOblasti autoevaluace nTermíny autoevaluace nPeriodicitu autoevaluace pSdělení MŠMT - http://www.msmt.cz/Files/HTM/VKKvlastnimu%20hodnoceniskoly_230806.htm n Jak na to ? pMetodika autoevaluce dle MEC pJe vytvořen soubor ukazatelů kvality školy v 6 oblastech, který je nástrojem pro ověřování kvality škol umožňující všem aktivním školám: nprokázat, zda a na jaké úrovni realizují v praxi škol nejdůležitější procesy, nprokázat, jaké mají podmínky ke vzdělávání žáků a studentů, nprokázat, jakých výsledky vzdělávání dosahují jejich žáci a studenti, ndisponovat podpůrnými argumenty o kvalitě škol pro žádosti o granty EU a podporu z vybraných dotačních titulů MŠMT či krajů. pV současné době absolvovalo kurzy a vytvořilo zprávy o vlastním hodnocení školy více než 50 škol. Postup provádění autoevaluace pPostupné hodnocení každé podoblasti nZpracovávají pověřené týmy n pZpracování dílčí zprávy pro každou podoblast nZpracovávají pověřené týmy n pKompletace zprávy o vlastním hodnocení školy nZpracovává vedoucí týmu autoevaluace p p p Krok 1 pPosouzení a bodové hodnocení ukazatelů nObodování ukazatelů za podoblast pškála od nejvyššího hodnocení 4 - 1 px není možno hodnotit nPomůckou při přidělování bodů je slovní hodnocení pro 4 body nDo poznámky si zapište, proč jste tak bodovali… Krok 2 pMožnost ověření nVypište, na základě jakých podkladů (důkazů) byly body přiděleny. nExistuje u všech hodnocených ukazatelů možnost ověření? n nNa základě definovaných důkazů znovu ověřte výši přidělených bodů (možnost změny prvotního hodnocení provedeného v kroku 1) Krok 3 pNávrh opatření (plán rozvoje) nDá se hodnocená oblast zlepšit? Pokud ano, jak? Navrhnout opatření pro zlepšení nV případě maximálního hodnocení navrhnout opatření, jak stav udržet nZamyslet se, zda jsou navržená opatření reálná v podmínkách fungování školy (ekonomické, personální zdroje, spádová oblast žáků,…) nZamyslet se nad jinými možnostmi sběru dat (vlastní testy, dotazníky, ankety, …) n Krok 4 pZpracování zprávy pro danou podoblast p nNaformulovat slovní hodnocení podoblasti nVýchodiskem jsou záznamy a poznámky z předcházejících kroků n pKompletace zprávy o vlastním hodnocení školy n IS Autoeval pInformační systém – pracovní nástroj p pro: nZáznam výsledků autoevaluace nArchivace výsledků autoevaluace nTvorbu autoevaluační zprávy nSrovnání a vyhodnocování výsledků autoevaluace v dalších letech n n • •ukazatel • •klíč • •Přidělené body Praktické využití autoevaluace pVlastní hodnocení je proces vnitřní zpětné vazby který pokud je prováděn pravidelně důsledně a pravdivě může mít zásadní vliv na kvalitu školy v následujících oblastech: pdlouhodobé, střednědobé a krátkodobé řízení školy; pvzdělávací proces; potevírání diskuse na škole nrozšíření stávající debaty o nová témata nvtažení dalších účastníků pzlepšení komunikace školy s vnějším prostředím školy Autoevaluační zpráva pForma autoevaluační zprávy nNávrh pIS Autoeval pObsah autoevaluační zprávy n1,2,3 Některé evaluační metody pSWOT analýza pDotazování pPozorování pStanovování priorit pSběr dat pDiskuse pDramatizace pMěření pZobrazování pVedení diáře pZhotovení profilu http://www.rvp.cz/sekce/515 Práce s literaturou Měření Testování znalostí pPojem znalost je v současnosti velmi frekventovaný, je využíván zejména v ekonomických, ale i sociálních vědách. Tento pojem se často vyskytuje i v dokumentech Evropské unie, zejména ve spojení s informační a znalostní společností (information society, knowledge-based society). pV našem pojetí budeme termín znalost používat v širším významu (jenž postupně proniká do pedagogiky), tedy znalosti zahrnují nejen vědomosti, ale též dovednosti a schopnosti k vykonávání určitých činností. Příklad – znalost cizího jazyka zahrnuje nejen vědomosti o příslušném jazyce, ale také dovednosti vykonávat s těmito vědomostmi určité řečové aktivity jak to vyjadřuje anglický termín linquistic performance) (Pedagogický slovník. 3. vydání, Portál 2001). Hodnocení vstupní úrovně znalostí pje to metoda, jak poznat žáky a jejich potřeby,jak plánovat blízkou i vzdálenou podobu výuky, pje to příležitost, jak identifikovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami, phodnocení Vstupní úrovně nabízí také možnost, jak nastavit komunikaci s rodiči, případně s předchozími vzdělávacími institucemi, pvýznamným aspektem Vstupního hodnocení je příprava informací pro pozdější hodnocení, pro zjišťování pokroku, který žák ve škole učinil, pro měření přírůstku znalostí. Zjištění regresní přímky Relativního přírůstku znalostí pro populaci stejné věkové struktury pro daný předmět Relativní přírůstek znalostí pRelativní pokrok žáků, neboli jak dobře žáci ovládají jistou znalost ve srovnání s ostatními žáky se stejnou Vstupní úrovní této znalosti. pJde o vztah mezi statisticky předpokládaným výsledkem testu (skóre) u každého žáka a jím dosaženým aktuálním výsledkem testu. Závislost mezi úrovní vstupních znalostí a výstupní úrovní znalostí v matematice a českém jazyce u žáků 1, 2, 3, 4 vztažená k regresní přímce Sledované dovednosti pČeský jazyk: nAbstrakce, konkretizace, interpretace (výklad), nzobecňování, pozorování, objevování, porovnávání, ntřídění (klasifikace, konkretizace), nsledování chyb - chybějící písmeno, záměna písmena pMatematika: nchápání čísla jako pojem vyjadřující kvantitu, zápis celku různými způsoby, nnumerické dovednosti, práce se znaky (symboly), norientace a práce s tabulkou, grafické vnímání, npoznání a práce s geometrickými rovinnými útvary, prostorová představivost, nfunkce jako vztah mezi veličinami, správnost logické úvahy, pObecné studijní předpoklady: nÚlohy jsou postaveny na vytváření logických vztahů (logických analogií) na vytváření úsudků deduktivním i induktivním postupem. nSleduje se tak soubor těchto myšlenkových operací: panalýza , srovnání, rozlišování a uspořádání, abstrakce, třídění, zobecnění, syntéza. Hierarchie zpráv z testování pZpráva pro žáka nStručná nDetailní pZpráva pro učitele (předmětů, třídních) nZpráva za třídu pPrůběžná pFinální pZpráva pro vedení školy nZpráva za školu pZpráva pro zřizovatel nV přípravě Zprávy za žáka,třídu a školu pZpráva za žáka: p - Celkové zhodnocení v testu p - Doporučení pro žáka (úlohy) pZpráva za třídu: nStejný koncept jako zpráva pro žáka nPořadí žáků podle průměrné úspěšnosti v jednotlivých dovednostech nSebehodnocení žáků pZpráva za školu: nStejný koncept jako zpráva pro třídu nVyhodnocení dotazníku nDoporučení pro školu u jednotlivých dovedností v rámci skupiny oborů n p Odhady žáků v jednotlivých částech testu p Výsledky poskytují informaci o sebehodnocení žáků p Průměrná úspěšnost v testu podle pohlaví p p p p Úkol : skupinová práce – podrobné informace o některé z evaluačních metod, příklad možnosti praktického využití v konkrétní škole MCj03540290000[1] [USEMAP] Děkujeme za pozornost