STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY 2020 Strategie vzdělávání 2020 je klíčovým dokumentem a zároveň podmínkou pro čerpání prostředků z Evropské unie. Dokument obsahuje tři klíčové priority. Tou první je snižování nerovnosti ve vzdělávání. Druhou je podpora kvalitní výuky učitele, s čímž souvisí dokončení a zavedení kariérního systému či posílení kvalitní výuky budoucích pedagogů na vysokých školách. Třetí prioritou je odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému. Priority: snižování nerovnosti ve vzdělávání * zvýšit dostupnost a kvalitu předškolního vzdělávání a rané péče, zavést povinný poslední ročník předškolního vzdělávání, specificky podporovat účast na předškolním vzdělávání dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením * snížit počet odkladů školní docházky, resp. je povolovat pouze ve výjimečných případech a provázat je se systémem přípravných tříd * zlepšovat kvalitu vzdělávaní na druhém stupni základní školy jako hlavního vzdělávacího proudu * podporovat kompenzaci všech typů znevýhodnění a rozvoj všech typů nadání, a to na principu individualizace podpory * do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to nejdříve od roku 2020, v návaznosti na systémové změny ve výuce tohoto předmětu v základním a středním vzdělávání * podpořit další profesní růst absolventů oborů středního vzdělávání bez maturitní zkoušky zavedením mistrovské zkoušky * udržet otevřený přístup k terciárnímu vzdělání podpora kvalitní výuky a učitele * dokončit a zavést kariérní systém pro učitele a zlepšovat podmínky pro jejich práci * modernizovat počáteční vzdělávání učitelů a vstupní vzdělávání ředitelů * posílit význam kvalitní výuky ve vysokoškolském vzdělávání * modernizovat systém hodnocení na úrovni dítěte, žáka a studenta a školy odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému * ustavit Národní radu pro vzdělávání * zlepšit dostupnost a kvalitu informací o vzdělávacím systému * systematicky využívat výsledky výběrového testování výsledků žáků jako zpětnou vazbu o fungování vzdělávacího systému * otevřeně a srozumitelně prezentovat změny rodičům i širší veřejnosti * zlepšit komunikaci mezi aktéry ve vzdělávání včetně široké veřejnosti