Vzdelávací politika v EU Vzdelávání a školství v EU vykazuje urcité spolecné rysy, nicméne neco jako „evropská vzdelávací politika“, jak casto slyšíme, de facto v plném slova smyslu (prinejmenším prozatím) neexistuje. Existuje pouze vzdelávací politika jednotlivých zemí sdružených v EU. Každý stát EU má svou vlastní vzdelávací politiku. Nekteré státy jako napr. Nemecko ci Rakousko mají mnoho pravomocí delegovaných predevším na jednotlivé regiony, resp. spolkové zeme. Obdobný trend byl delegováním mnoha pravomocí v oblasti školství a státní správy a samosprávy na kraje nastoupen také v Ceské republice (CR). Spolecná pro státy EU jsou pouze urcitá doporucení, deklarace a spolecné úpravy (napr. vzájemné uznávání kvalifikací). Do budoucna pravdepodobne také jednotná vzdelávací politika ješte dlouho, pokud vubec kdy, existovat nebude. Dochází však podobne jako v nekolika dalších oblastech evropské politiky ke sjednocování základních mantinelu – prosazují se sdílené priority a principy ve vzdelávání jako napr. princip akontability, rovnosti šancí, multikulturality, evropské dimenze, demokraticnosti, subsidiarity, zamestnatelnosti, evropského plurilingvismu; informacní a komunikacní technologie (ICT), enviromentální výchova, výchova k aktivnímu evropskému obcanství, podpora sociální koheze atd. Zintenzivnuje se snaha o vetší transevrovskou prostupnost jednotlivých druhu a stupnu škol. Trend vzájemného uznávání kvalifikací již probíhá relativne dlouho. Intenzivní je a stále intenzivnejší pravdepodobne bude i snaha o vzájemné poznávání a inspirování se v podobe podpory mobility. Spolecná je napr. ale i soudobá snaha stavet vzdelávací politiku na výsledcích velkýchmezinárodních komparacních studiích. Východiska srovnávání školských systému zemí EU Pokud máme mluvit o charakteristikách školských systému v soucasné EU, je treba ríci, že tyto systémy jsou velmi ruznorodé. Spolecné jsou jim však i presto obecné trendy a také již výše zmínené spolecné principy, které se uplatnují ve všem zemích, ovšem podoba a míra jejich uplatnování a realizace je ruzná. Aktuální verze klasifikace ISCED 1997 rozlišuje 7 úrovní podle úrovne (stupne) vzdelávání a oboru (zamerení) vzdelávání. Cesko klasifikaci ISCED také prijalo, byla vytvorena prevodní tabulka (ISCED 1999) zarazující jednotlivé druhy škol u nás podle úrovní této mezinárodní normy. ISCED 0 zahrnuje preprimární (predškolní) vzdelávání, ISCED 1 primární vzdelávání (první stupen základního, povinného vzdelávání), ISCED 2 nižší sekundární vzdelávání (druhý stupen základního, povinného vzdelávání), ISCED 3 zahrnuje vyšší sekundární vzdelávání (u nás strední školství), ISCED 4 postsekundární vzdelávání, ISCED 5 první stupen terciálního vzdelávání (u nás oznacované tradicne jako vysokoškolské vzdelávání) a ISCED 6 zahrnuje druhý stupen terciálního vzdelávání (vedecké doktorské studium). Školství v zemích EU bude dále popisováno podle této klasifikace. Budeme se proto držet spíše obecných trendu a exemplárních charakteristik. Co se týce detailních charakteristik systému odkazujeme ctenáre na jiné publikace, predevším na databázi školských systému zemí EU Eurybase v rámci Eurydice (www.eurydice.org), projektu EU Sokrates, založeného v roce 1980. Pre-primární vzdelávání (ISCED 0) v zemích EU Preprimární vzdelávání nebo-li predškolní výchova1/vzdelávání zahrnuje v zemích EU ruzné typy vzdelávacích programu pro deti predškolního veku, casto v jedné zemi pusobí soubežne, typicky jsou realizované v materských školkách. V ceském systému do této úrovne patrí materská škola, speciální materská škola, prípravné rocníky a prípravné trídy. Pri zjištování dosažené úrovne vzdelání obyvatel jsou na tuto úroven razeny také osoby bez vzdelání. Tradice predškolního vzdelávání je v zemích EU ruzná. Verejné poskytování predškolní výchovy bylo ve vetšine zemí EU zavádeno výrazne pozdeji než u nás, kde má tradici od 19. století a kde naopak soukrome zajištované hlídání predškolních detí je výjimkou. Predškolní výchova se v zemích EU rozširovala v ruzných dobách a odlišným tempem a vzdelávací obsahse do ní prosazoval až pozdeji. Soucasné odlišnosti mezi jednotlivými zememi EU se týkajípredevším vztahu preprimárního vzdelávání k primárnímu, rozdílného pojetí a délky tohoto vzdelávání, míry úcasti detí na ruzných preprimárních programech, kvalifikace učitelek (pecovatelek/u) a ocekávání rodicu týkajících se úlohy preprimárního vzdelávání. Materské školy v zemích EU jsou vetšinou samostatnými institucemi, jen výjimecne jsou pripojeny ke školám (napr. Dánsko) ci prímo obsahove integrovány do primárního vzdelávání (napr. Nizozemí, Irsko). Soucástí formálního školského systému jsou napr. v Cesku (jesle nikoli, jsou zdravotnickým zarízením), ve Finsku, Francii, Nemecku aj. Rozlišit lze tri základní typy institucí: a) Instituce poskytující prevážne péci, které prevládají pro deti ve veku do trí let, v nekterých zemích však až do školního veku. b) Instituce neškolského typu jako centra denní péce, herní skupiny apod. V nekterých zemích existuje pouze tento typ pro celý predškolní vek. c) Školy (podobne jako u nás). V puvodní patnáctce EU jsou méne casté než v nove pristoupivších (postkomunistických) zemích. Casto jsou urceny pouze pro poslední predškolní rok a nekdy bývají prímo ke školám prirazeny. Zarízení školského typu spadají zpravidla pod ministerstvo školství a ucitelé zpravidla musí mít pedagogickou kvalifikaci. Neškolská zarízení jsou v kompetenci spíše jiných ministerstev(napr. sociálních vecí, zdravotnictví) a v nekterých zemích není po jejich pracovnících pedagogická kvalifikace požadována. Preprimární instituce jsou vetšinou urceny detem od 3 - 6/7 let, tj. do doby zahájení povinné školní docházky, výjimecne i mladším (napr. Belgie, Francie od 2 let) ci starším detem (napr. Finsko, Polsko do 7 let). Obecne se prosazuje trend snížit vek zacátku povinné docházky (obvykle na 5 let) a zavádet nulté rocníky pred primární školou. Úcast na preprimárnímvzdelávání je nepovinná s výjimkou Lucemburska (od 4 let), v Severním Irsku je zavedenapovinná školní docházka do primární školy již od 4 let, ve Francii v sociálne problémových oblastech je prosazována úcast detí v preprimárních zarízeních již od 2 let. Úcastv preprimárních zarízeních však nemá vždy a ve všech zemích podobu na jakou jsme zvyklí unás. Rada institucí funguje jen nekolik hodin denne (obvykle max. 5) a zbývající cas se o díte stará rodina nebo jiné zarízení fungující jako opatrovna a dozor. V délce preprimárního vzdelávání jsou velké rozdíly. Nejkratší preprimární vzdelávání je napr. v Recku, Finsku, Portugalsku. Nejdelší (dvojnásobné oproti predchozím zemím) napr. ve Francii, Belgii ci Madarsku. Míra úcasti na preprimárním vzdelávání je v EU podobne jako v dalších vyspelých státech pomerne vysoká. Týká se prevážné vetšiny detí, napr. 87% ctyrletých detí. Predškolní zarízení navštevuje stále vyšší pocet detí. Extrémne vysoká úcast (v podstate všechny deti) je napr. v Belgii a Francii. V obou zemích je již u dvouletých detí nejvyšší. Vysoká je i v severní Itálii (90% detí ve veku 3 - 6 let). Naopak extrémne nízká ve Finsku (kolem 30% od 3 - 5 let, necelých 60% v 6 letech) ci Švýcarsku (u detí od 3 - 4 let). Z nových clenských zemí má nízkou úcast v preprimárním vzdelávání predevším Kypr (58% uctyrletých detí) ci Polsko (33% u ctyrletých detí). V CR u ctyrletých detí ciní 88%, pricemž prumerná délka docházky do materské školy je 2,9 roku. Základním trendem na úrovni ISCED 0 je snaha co nejvíce rozšírit preprimární vzdelávání jednak ve smyslu práva rodicu na místo pro své díte v predškolním zarízení a jednak z duvodu kompenzacní funkce tohoto stupne vzdelávání napr. pro sociálne znevýhodnené vrstvy. Oba posledne jmenované trendy se projevují i v CR. Nový školský zákon (561/2004 Sb.) stanovuje právo rodicu na místo v zarízení a bezplatný poslední rocník materské školy. Uvažovalo se i o zavedení povinného posledního rocníku materské školy. V nekterých zemích je stanoveno právo na místo (napr. Finsko, Nemecko – v západním Nemecku není míst dostatek, zohlednují se sociální kritéria). Obecné cíle preprimárního vzdelávání jsou v zemích EU v podstate shodné. Cílem je vybavit díte dovednostmi a poznatky a pripravit ho pro život ve spolecnosti. Jednotlivé zeme definují cíle ruzne konkrétne, nekteré mají zavedeny i urcité formy hodnocení (Spojené království – hodnotí se výsledky detí pri vstupu do školy/povinné školní docházky). Rozdílné jsou zpusoby realizace techto cílu, pricemž identifikovat lze tri základní obecné modely preprimárního vzdelávání (Key Data on Education in the EU, 1997) podle toho, jak se tvorí edukacní skupiny detí: · Školský model – skupinky detí podle veku, trídy. Napr. Francie, Španelsko, Recko, CR, SR, Velká Británie, Madarsko, Polsko. Prevažuje v zemích EU v predškolním roce. · Rodinný model – skupinky detí vekove smíšené jako v rodine. Napr. Finsko, Švédsko, Dánsko, Nemecko. · Obe možnosti – podle volby rodicu ci zrizovatelu. Napr. Belgie, Itálie, Portugalsko, Nizozemí. Na kvalite a efektivite preprimárního vzdelávání podílí mnoho faktoru. Poznatky a zdarené realizace z jedné zeme tak nelze jednoduše a bezprostredne prenášet do jiné zeme. Jako základní faktory efektivity preprimárního vzdelávání bývají uvádeny délka (cím déle, tím lépe) a zároven kvalita vzdelávacího programu v kombinaci s podporou tohoto vzdelávání ze strany rodicu (Evropský výzkum predškolního vzdelávání, In EJPE 11, c. 2, 1996) a také celková vzdelávací kultura dané zeme. Jako klícová se ukazuje rodinná výchova. Nejprve vliv matky, potom predevším vliv sociokulturního prostredí rodiny. Preprimární institucializované vzdelávání pomáhá nejvíce rozvoji detí ze socioekonomicky a sociokulturne znevýhodněného prostredí. V soucasnosti jsou rodinná výchova a preprimární institucionální výchova pojímány jako vzájemne se doplnující formy. V nekterých zemích je predškolní výchova chápána jako rozšírení školní prípravy (Francie, frankofonní cást Belgie), ucitelé jsou pripravováni stejne pro preprimární a primární stupen a pusobí na obou stupních. V techto zemích prevažuje školní model seskupování detí. Co se týce trendu preprimárního vzdelávání obecne, preprimární vzdelávání se zdokonaluje, nabývá na významnosti a je více podporované. Dríve bylo spíše podcenované, a to jak v oblasti úrovne vzdelání ucitelek/pecovatelek, tak kurikula, vedy ci politiky. Dnes je chápáno jako soucást a hlavne základ celoživotního ucení, jako príprava na školní vzdelávání a plní socializacní funkci a významnou kompenzacní funkci v prípade znevýhodnených a sociálne slabých rodin (jazyk, vzdelání atd.), má pozitivní efekty pro další rozvoj. Prosazuje se trend smerem k posílení vzdelávací složky preprimárního vzdelávání (u nás bežné), resp. trend k vyvážení dvou aspektu: vzdelávání (rozvoj elementární gramotnosti) a socializace. Podmínky v prerimární edukaci jako máme v CR (hrište, herny, ložnice, jídelny, ucebny, doba péce atd.) jsou v zemích EU spíše výjimecné. Primární vzdelávání (ISCED 1) v zemích EU Primární vzdelávání nebo-li první stupen základního vzdelávání oznacuje úroven ISCED 1, na níž dochází k zahájení základního vzdelávání a pocátku systematického vzdelávání, resp. povinné školní docházky (PŠD). Obsahove je tento stupen zameren predevším na vytvárení základní gramotnosti; na rozvoj ctení, psaní, pocítání a základních postoju a vedomostí o svete atd. Typický vek pro zahájení primárního vzdelávání bývá 5 – 7 let. Vetšina zemí EU zahajuje primární vzdelávání ve veku 6 let (napr. CR, Slovensko aj., v 6 – 7 letech v Estonsku). Casné zahajování primárního vzdelávání je bežné napr. v Nizozemsku. V anglosaském prostředí (Anglie, Wales, Skotsko) je zahajováno v peti letech, v Irsku ve ctyrech. Naopak v pozdejším veku (v 7 letech) je zahajováno ve skandinávských zemích jako je Dánsko, Finsko, Švédsko a v polovine nových clenských zemích (napr. v Polsku). Jako duvod pro pozdejiší zahajování bývají uvádeny geografické podmínky. Nicméne na Islandu ci v Norsku se začátek školní docházky presunul na 6 let, což odpovídá v soucasnosti prevažujícímu trendu v zahajování školní docházky. Kritériem pro vstup do povinné školní docházky je vždy vek, nekdy i školní zralost a v nekterých zemích i názor rodicu, kterí mohou žádat jak o odklad, tak o casnejší vstup do školy. V nekterých zemích je predškolní výchova chápána jako rozšírení školní prípravy (Francie, frankofonní cást Belgie) a ucitelé jsou pripravováni stejne pro preprimární (ISCED 0) a primární stupen a pusobí na obou stupních. V techto zemích prevažuje školní model seskupování detí. Materské školy v zemích EU jsou ale vetšinou samostatnými institucemi, jen výjimecne jsou pripojeny ke školám (napr. Dánsko) ci prímo obsahove integrovány do primárního vzdelávání (napr. Nizozemí, Irsko). Nekteré zeme mají uzavrené primární vzdelávání (napr. Nizozemsko, Nemecko), casto s názvem elementární škola. V jiných zemích, podobne jako v CR, tento stupen tvorí pouze nekolik pocátecních rocníku základních škol (napr. Švédsko, Finsko, Dánsko, bývalé socialistické zeme). V CR je na úroven ISCED 1 razen první stupen základní školy (ZŠ), popr. Speciální školy (tj. 1 – 5. rocník). Dríve také zvláštní školy (stupen 1 a 2) a pomocné školy, které nový školský zákon (561/2004 Sb.) zahrnuje mezi speciální školy. V ceské tradici je striktnejší oddelování primárního stupne méne bežné, preferován bývá pojem základní vzdelávání jako souhrn primárního a nižšího sekundárního vzdelávání (1. a 2. stupne ZŠ), což odpovídá jak povinné školní docházce, tak jednotné instituci 9leté základní školy. Struktura ceské základní školy (5 + 4 roky) není ve svete zcela obvyklá. Instituce základní škola existuje jen málokde – v peti skandinávských zemích, Portugalsku, v postkomunistických zemích. V nových clenských postkomunistických zemích však po revoluci zacaly pro cást populace fungovat selektivní výberové školy. Jednotná škola bývá vetšinou neclenená, ale rada zemí ji organizuje ve dvou až ctyrletých cyklech. Na dva stupne ji clení vetšina nových zemí EU, na tri stupne je clenená v Portugalsku ci Slovinsku. Hodnocení rozhodující pro další postup se provádí na konci cyklu, tj. nikoli na konci rocníku. Absolvování primární školy je certifikováno v Recku, na Kypru a v Polsku na základe prubežných školních výsledku, v Itálii na základe zkoušek organizovaných školou, v Belgii se prihlíží k výsledkum za poslední 2 roky, v Nizozemsku zahrnuje hodnocení školy vetšinou i výsledky centrálních testu. Znacná variabilita se ukazuje v délce primárního vzdelávání. Pohybuje se v rozmezí od 4 – 7 let. V puvodní patnáctce EU cinila nejcasteji 6 let. Nejnižší (3 - 4 rocníky) je v Polsku, v Nemecku, Rakousku, na Slovensku; nejdelší ve Finsku, Švédsku, Dánsku ci Estonsku. Otázkou zustává, jaká délka a clenení základního vzdelávání je optimální. Nicméne podstatnejší roli než délka a clenení, zdá se, hraje vzdelávací obsah a hodinové dotace, prípadne i další faktory jako napr. pocet ucitelu na žáka, velikost škol a tríd, diferenciace ve výuce apod. Obsah primárního vzdelávání vyjádrený škálou vyucovacích predmetu se významným zpusobem mezi zememi neliší. Do primárního vzdelávání jsou obvykle zarazeny predmety jako materský jazyk, matematika, cizí jazyk (nebo druhý jazyk zeme), spolecenskovední a prírodovedný základ, umelecko-výchovné predmety, praktická výchova, telesná výchova a náboženství. Odlišnosti se vyskytují napr. u cizího jazyka, který do primárního vzdelávání nezarazují jako povinný všechny zeme (napr. Francie, Recko). Naopak napr. Finsko zarazuje do primárního vzdelávání druhý jazyk zeme (švédštinu); žáci mohou (povinne) volit mezi angličtinou nebo švédštinou jako prvním cizím jazykem. Podle zdrojů výzkumu se 50 % žáku v primárním vzdelávání ve státech EU a pridružených zemích ucí nejméne jeden cizí jazyk. Výuka cizích jazyku je povinná od primárního vzdelávání prakticky ve všech zemích. Z jazyku je v primárním vzdelávání nejvíce zastoupena anglictina, po ní nemcina. Lze také konstatovat, že cizí jazyky v kurikulu povinného vzdelávání a jejich casové zarazování práve do primárního vzdelávání, které je v jednotlivých zemích dosti odlišné, patrí mezi nejdiskutovanejší témata soucasného základního vzdelávání. Odlišnosti mezi zememi nalezneme také v zarazování predmetu náboženství. Nevyskytuje se v zemích bývalého socialistického bloku, naopak ve vetšine západoevropských zemích je do obsahu základního vzdelávání zahrnuto, i když má podobu spíše morální výchovy a obecných zásad krestanství. V nedávné dobe bylo napr. v Itálii zmeneno povinné náboženství na volitelné, v dusledku cehož došlo ke snížení poctu detí, které zde náboženství absolvují. Odlišnosti v obsahu vzdelávání mezi jednotlivými zememi EU se týkají také prvouky a navazující vlastivedy a prírodovedy, které mají ruznou podobu integrovaného predmetu mezipredmetového charakteru. Zeme se odlišují také koncepcí informacních a komunikacních technologií (ICT). Jako o základním obsahu vzdelávání se v EU uvažuje také o integrovaných tématech pro tzv. evropské kurikulum (xenofobie, drogy aj.), nicméne v kurikulech zemí EU není stále zacleneno. Významné rozdíly mezi zememi jsou v casových dotacích jednotlivým vzdelávacím oblastem a celkovém casovém rozmezí vzdelávání. Celkový prumerný casový rozsah se muže až dvojnásobne lišit. Nevyšší casovou dotaci má Skotsko, nejnižší naopak Polsko (u 7letých 451vyucovacích hodin rocne, u 10letých 312 hodin). Skotské ci lucemburské deti absolvují témerdvojnásobne casove rozsáhlejší vzdelávání než polské deti. Ceský systém je pod průměrem zemí EU (Key Data on Education in the EU, 1997), celkový rocní cas u 7 a 10letých je kratší než ve vetšine ostatních zemích. Postupne je však hodinová dotace navyšována. V nekterých státech je doba vyucování variabilní i uvnitr techto státu (napr. nemecké spolkové zeme). Státy se liší jak v minimální dobe vyucování (nekterá kurikula stanovují minimální a maximální dobu), tak v délce vyucovacích hodin (od 35 minut po 60), tak v poctem vyucovacích dnu za týden (vetšinou 5, nekde 6), tak celkovou rocní dobou vyucování. Podle výzkumu IEA se však prímá úmera mezi casovými proporcemi vyclenenými pro vyucování urcitých predmetu a znalostmi v techto predmetech neukazuje. Nižší sekundární vzdelávání (ISCED 2) v zemích EU Nižší sekundární vzdelávání nebo-li druhý stupen základního vzdelávání oznacuje úroven ISCED 2 sloužící obvykle k dokoncení základního vzdelávání (vytvárení základních dovedností a základu pro celoživotní ucení). Typický vek vstupu bývá 10 – 12 let, typická délka 2 – 4 roky. Obvykle se jedná o zacátek predmetove usporádaného vzdelávání s více specializovanými uciteli (oproti ISCED 1). V CR je na úroven ISCED 2A razen 2. stupen základní školy (6. – 9. rocník), 2. stupen speciální školy, nižší rocníky víceletých gymnázií, kurzy pro doplnení základního vzdelání apod. Na úroven ISCED 2C ucební obory na ucilištích a odborných ucilištích, v praktické škole, dríve také zvláštní škola (3. stupen) a vzdelání poskytované zvláštní školou apod. CR prošla v oblasti nižšího sekundárního vzdelávání v 90. letech zmenami. Byla znovu zavedena víceletá gymnázia, prodloužena PŠD, zmenilo se kurikulum, bylo v podstate zrušeno nástavbové studium atd. Nižší sekundární stupen vzdelávání je v EU clenitejší než predchozí stupen primárního vzdelávání a variabilita škol je velká. Délka nižšího sekundárního stupne je také velmi ruzná, pohybuje se od 2 (napr. Belgie) do 6 let (napr. Nemecko). Ukoncení ISCED 2 ovšem nemusí být zároven ukoncením povinného vzdelávání. Na úrovni ISCED 2 prevažuje všeobecné vzdelávání. Odborné vzdelávání na tomto stupni vzdelávání mívá spíše podobu prípravy a absolvuje ho malý pocet žáku. Napr. od 12 let v Lucembursku, Portugalsku; od 13 let v Belgii, od 14 let v Litve a cástecne v Nizozemí. Dochází ke znacnému rozšírení znalostí, dovedností apod., které jsou považovány za základní a které jsou postupne stanovovány jako povinné (napr. nové komunikacní technologie, pocítacová gramotnost, cizí jazyky, výchova k obcanství, ke zdraví, k volbe povolání, k rodicovství, enviromentální výchova, multikulturní výchova atd.). Tyto požadavky prekracují možnosti primárního stupne vzdelávání, což je jeden z hlavních duvodu, proc zesílila snaha rozširovat spolecné všeobecné vzdelání pro všechny nejen na úroven nižšího sekundárního vzdelávání, ale i vyššího sekundárního vzdelávání a zrizovat jednotné vnitrne diferencované školy atd. V kurikulu je kladen duraz zejména na rozvoj klícových kompetencí, ICT, zkvalitnení výuky cizích jazyku, atraktivitu ucení, podporu aktivního obcanství apod. Významnou oblastí je napr. výuka cizích jazyku. Více než 90 % žáku ve všeobecném sekundárním vzdelávání ucí anglictinu, která je povinná ve 13 zemích. Po anglictine je ve všeobecném sekundárním vzdelávání nejvíce vyucována francouzština. Prumerný pocet cizích jazyku, které se žáci ve všeobecném sekundárním vzdelávání ucí, je 1,4. Vzhledem k velké variabilite institucí poskytujících tento stupen vzdelání a predevším vzhledem k jeho rozlicné délce, se ruzní i pocet hodin, které žáci absolvují. Rocní pocet hodin se v puvodní patnáctce EU pohybuje od 700 (Finsko) po 983 (Nizozemsko), v nových členských zemích od 619 (Lotyšsko) po 855 (ceské gymnázium, ovšem ZŠ má o 100 hodin méne). Variabilita ucebních plánu je velká. Pevný ucební plán je zcela výjimecný, a to i pro povinné predmety. Z hlediska ucebních plánu lze proto jen težko nižší sekundární vzdelávání v EU prehledne klasifikovat a srovnávat. V zemích, kde se nižší sekundární vzdelávání clení na nekolik smeru (nemusí se jednat vždy o zvláštní instituci), rozhoduje o prijetí žáku prijímací zkouška (nebo probíhá širší posouzení výsledku) a prání žáka a rodicu v kontextu poradenského procesu. Konecné rozhodnutí dává prijímající instituce organizující zkoušky (nekdy pouze pro sporné prípady) nebo školská správa. Ve vetšine zemí EU je certifikováno budto ukoncení povinné školní docházky, nebo ukoncení nižšího sekundárního vzdelávání. Napr. v Nizozemí vydávají záverecné vysvedcení jen instituce, jejichž absolvování se shoduje se splnením povinné školní docházky. Co se týce zpusobu ukoncování povinné školní docházky, prípadne nižšího sekundárního vzdelávání, lze rozlišit 3 základní typy: a) Záverecná zkouška (nekteré spolkové zeme v Nemecku, Irsko), b) známky a celorocní práce (v Dánku volitelná zkouška, Finsko, Švédsko, vetšina německých spolkových zemí, Rakousko, Lucembursko, Madarsko, Polsko, Slovinsko, Španelsko), c) záverecná zkouška s prihlédnutím k celorocní práci (Francie, Belgie, Itálie, nekteré instituce v Nizozemsku, Recko, Malta, Kypr, Spojené království, Norsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko). Z hlediska certifikace nižšího sekundárního vzdelávání na základní škole, predstavovala Ceská republika ci Slovensko urcitou výjimku. Ceská republika však od školního roku 2005/06 zavedla výstupní hodnocení žáku na konci povinného vzdelávání, resp. na konci základní školy (viz školský zákon 561/2004 Sb.). Charakteristiky a trendy v povinném vzdelávání a povinné školní docházce Ceská základní škola odpovídá co do délky povinné školní docházce. Jak již bylo naznaceno, v nekterých jiných zemích bývá však PŠD realizována na více stupních škol a mezi státy jsou relativne znacné rozdíly nejen v tom, co považují za nezbytný obsah povinného vzdelávání, ale i v tom, jak dlouho má podle jednotlivých státu povinné vzdelávání trvat. Délka PŠD je oficiálne stanovena bud v letech školní docházky, nebo vekem jejího pocátku a ukoncení. Mezi základní trendy základního školství patrí prodlužování PŠD. V posledních letech ji prodloužily napr. Itálie, Slovensko, Madarsko, Polsko. V EU prevažuje docházka devítiletá trvající obvykle do veku 15 – 16 let. Nekteré zeme jako Francie, Španelsko, Island, Norsko, Litva, Polsko, Slovensko mají PŠD desetiletou. Jedenáctiletá PŠD je v Anglii a Skotsku2, Lucembursku a na Malte. V nekterých školských systémech je PŠD delší proto, že zasahuje i do prerimárního vzdelávání (napr. v Lucembursku), v jiných - pokud žák nepokracuje ve studiu - ji realizuje cástecnou formou - kombinovaným studiem pri zamestnání nebo ucnovské príprave. Jedná se o povinné vzdelávání do 18 let (systém 9 + 3 let v Nemecku, Belgii) nebo do 17 let (systém 11 + 1 v Nizozemsku). Plnou trináctiletou PŠD zavedlo ješte pred vstupem do EU Madarsko (príprava na povolání je organizována ve školách, nikoli v podnicích). V prubehu povinného vzdelávání stráví žáci v Evrope (Eurydice 2003) v prumeru 7 000 hodin ve školních lavicích, ovšem v nekterých zemích muže být tento pocet až dvojnásobný. Nejvyšší casovou dotaci má v povinném vzdelávání materský jazyk (16 %) a matematika (12 %). Ve vetšine zemí je PŠD rozdelena do dvou institucí. První poskytuje primární vzdelávání a druhá nižší sekundární vzdelávání a prípadne i cást vyššího sekundárního vzdelávání nebo celé vyšší sekundární vzdelávání. Nicméne výuka muže být spolecná pro príslušnou vekovou skupinu po celou dobu PŠD nebo po jeho vetší cást. Duvod existence samostatné primární školy je obvykle historicky daný. Jednalo se o snahu zajistit docházku do nižších rocníku v míste bydlište podobne jako v prípade soucasných ceských malotrídek. Co se týce strukturování PŠD lze identifikovat tri základní typy struktury : a) Dvoucyklová struktura s prvním cyklem 4 – 6 letým a druhým 6 – 9 letým (varianty: 6 + 6, 5 + 7, 4 + 9 let). Uplatnuje se v Nemecku, Rakousku (4+4+4/5), Nizozemsku (3+2/3 nebo 4+4), Belgii (2+2a2 nebo 2+4/5/6/7) ci Irsku (3+2/3). b) První dlouhý cyklus a druhý krátký (varianty: 8 + 4, 9 + 3, 10 + 2). Uplatnuje se napr. ve skandinávských zemích, vetšine zemí strední a východní Evropy, Portugalsku. c) Tri cykly ruzných variant (napr. 5 + 4 + 3, 6 + 3 + 3). Realizovány v Anglii, Walesu, Severním Irsku (3+2+2), Francii (6+4 +3). Vyšší sekundární vzdelávání (ISCED 3) v zemích EU Vyšší sekundární vzdelávání zacíná obvykle po ukoncení povinné školní docházky. V souvislosti s trendem prodlužování školní docházky, však rada zemí stanovuje konec povinnéhovzdelávání až na pocátek vyššího sekundárního vzdelávání (viz predchozí kapitola). Belgie a Madarsko stanovily celé vyšší sekundární vzdelávání za povinné. Typickým vekem vstupu je 14 - 16 let, typická délka je 2 (napr. Španelsko) až 5 (napr. Itálie) let nebo prípadne i kratší. Obvyklým minimálním požadavkem pro vstup je dokoncení úrovne ISCED 2. Vyšší sekundární vzdelávání mívá dve základní podoby, jednak se muže jednat o „konecnou fázi“ (souvislého školního) vzdelávání a absolventi postupují do pracovního procesu nebo o „transitní fázi“, ve které se studenti pripravují na postsekundární nebo terciální vzdelávání. Ve vyšším sekundárním vzdelávání lze dále rozlišit dva základní typy: a) všeobecné a b) odborné ci profesní vzdelávání. V CR jsou na úroven ISCED 3A razena: ctyrletá (petiletá) gymnázia, vyšší rocníky víceletých gymnázií, obory stredních odborných ucilišt nebo stredních speciálních škol ukoncených maturitou (ISCED 3A) nebo záverecnou zkouškou (ISCED 3C). Do ISCED 3C je dále razeno studium jednotlivých predmetu na strední škole a rekvalifikacní kurzy ukoncované záverecnou zkouškou. Strukturní clenení úrovne ISCED 3 v CR není ve svete, ani v zemích EU, jak se dále dozvíme, nijak bežné. Co se týce zemí EU, ale i dalších zemí sveta, vykazuje práve tento stupen vzdelávání co do své strukturální podoby nejvetší diverzitu. Variabilita všeobecného vzdelávání není tak velká jako u vzdelávání odborného. Celková struktura ISCED 3 je ruzná stát od státu – variabilita školských institucí je velká a zároven zde kontinuálne probíhají neustálé zmeny. Pricemž se ukazuje, že se tato heterogennost nesnižuje a zdá se, že bude i do blízké a strednedobé budoucnosti pretrvávat. I pres diverzitu institucí vyššího sekundárního vzdelávání v jednotlivých zemích EU, i pres rozdílné ekonomické a kulturní pomery ci pocet obyvatel zeme, lze identifikovat urcité obecné trendy na této úrovni vzdelávání. Patrí mezi ne demokratizace vzdelávání i na tomto stupni vzdelávání - širší zprístupnení vyššího sekundárního vzdelávání ci napr. postupné propojování všeobecného a odborného sekundárního vzdelávání. V druhé polovine 20. století zacalo postupne docházet k silné demokratizaci vyššího sekundárního vzdelávání, které prestalo mít elitní charakter a zasahovalo stále širší vrstvy. Tento trend probíhal ve všech vyspelých státech a behem 20 let se pocet studentu zvýšil zhruba o 70%, vzrostl také pocet institucí nabízejících tento stupen vzdelání. Trend byl vyvolán ekonomickými potrebami industriálních státu, rozvojem techniky, poptávkou na trhu práce. Svou roli sehrály také politické preference - trend rovnosti vzdelávacích príležitostí se šíril jak v tehdejších kapitalistických, tak socialistických státech, byt vždy z jiného filozofického východiska. Vzdelanostní úroven obyvatelstva se zvyšovala. Cesko tradicne (významnejší srovnání probehlo napr. ve 30 letech) patrí v tomto ohledu mezi zeme s nejvyšším podílem osob s vyšším sekundárním vzdeláním. Napr. ve vetšine zemích OECD3 presahoval v roce 2001 podíl obyvatel s alespon s vyšším sekundárním vzdeláním ve veku 25 – 34 let 70%, ze zemí EU je dokonce vyšší než 90% v Cesku (92%), na Slovensku (94%) ci ve Švédsku (91%). Ve vekové skupine 45 – 54 let se v zemích OECD jednalo prumerne o 60% obyvatelstva zeme, v CR o 84%. Podobne jako CR je na tom v Evrope napr. Nemecko, Švýcarsko ci Norsko, naopak nejnižší podíly jsou v Itálii, Španelsku, Portugalsku. Prognózy vývoje ukazují, že podíl osob s vyšším sekundárním vzdeláním se bude zvyšovat ve všech zemích. Rozdíly ve vzdelanostní úrovni mezi jednotlivými zememi postupne slábnou. Duležitá je také proporce vyucených a maturantu. Cesko patrí mezi zeme s nejvyšším podílem osob s vyucením (podobne jako Nemecko (77%), Rakousko (77%), Madarsko (73%), Slovensko (67%) ci Nizozemsko (67%) a naopak patrí zároven mezi zeme s nejnižším podílem osob se stredním všeobecným vzdeláním s maturitou (1995: v CR 16%, Švédsko 44%, Francie 47%). Duvodem je tradice a osvedcení se stredního odborného vzdelávání, v prípade Ceska se jedná o koreny z Rakouska-Uherska. Bežná proporce mezi všeobecnou a odbornou/profesní prípravou bývá 1 : 1. Napr. v zemích OECD (1995) prumerne pripadalo 47% na všeobecnou prípravu a 53% na odbornou a profesní. Prumer za puvodní patnáctku EU (zdroj EU a vzdelávání, 2003) je 54,4% ve prospěch odborného vzdelávání. Všeobecne vzdelávací smery ve všech zemích vykazují vyšší pocty dívek než chlapcu, výraznejší prevahu mají v nove pristoupivších postkomunistických zemích. Prumer puvodní patnáctky EU cinil 131 dívek na 100 chlapcu, v CR se jedná o 138 dívek5. Otázkou je nakolik, ci zda vubec, je vyvážená proporce odborného a všeobecného vzdelávání duležitá. Obecne bývá doporucováno, což doporucení expertu hodnotících CR potvrzují, aby tento pomer byl vyvážený. V Cesku by to znamenalo zdvojnásobit podíl žáku ve všeobecne vzdelávacím proudu. Argumentuje se tím, že vzdelanost populace a konkurenceschopnost na trhu práce je závislá zejména na dosažené úrovni všeobecného vzdelání. Nicméne jsou i podložené názory opacné, argumentující napr. tím, že v zemích s vysokou proporcí profesní prípravy ucnu (Nemecko, Rakousko, Švýcarsko) je dosahováno vyšší úrovne zamestnanosti mládeže než v zemích s vysokou proporcí všeobecného vzdelávání (Španelsko). Další argumentace však zduraznují spíše to, zda behem studia meli studenti dostatecné množství praxe. V zemích, kde praxe ci brigády mají nebo jsou pripravováni ve spolupráci s firmami (napr. Nemecko, Spojené království, Dánsko, Nizozemsko), je nezamestnanost nižší než v zemích, kde je praxe minimum (Itálie, Recko, Španelsko). CR v tomto ohledu patrí mezi zeme, kde kontakt s trhem práce cást absolventu získává ješte pred ukoncením pocátecního vzdelávání. Nicméne vyšší nezamestnanost mezi mladými lidmi než celková nezamestnanost je prirozeným jevem (v zemích EU zhruba dvakrát vyšší), absolventum chybí totiž pracovní zkušenosti. 4 Education at a Glance: OECD Indicators 1997 5 Zdroj: EU a vzdelávání, 2003. 12 Ze strany EU byl také v rámci programu Leonardo podporován experiment tzv. integrované nebo-li dvojí kvalifikace – akademické a profesní prípravy, jehož efektivnost však napr. v Anglii, Francii a Nizozemsku byla kritizována jako nízká (Manning 1998). Absolventi vykazovali vysokou míru nedokoncování terciálního studia. Tzv. studijní úmrtnost (nedokoncování studia) je ve vyšším sekundárním vzdelávání stále nezanedbatelná. V nove pristoupivších zemích však je o 4 procentní body nižší než byla v puvodní patnáctce. Vyšší sekundární vzdelávání nyní dokoncí v EU asi 79% studentu. V CR je tato hodnota výrazne lepší (cca. 98%). Chlapci opouští školský systém v prumeru dríve než dívky (zjištováno ve veku 22 let). Co se týce kurikula ukazují se velké rozdíly mezi jednotlivými zememi. Repertoár predmetu ci jejich integrovaných bloku je sice podobný, ale státy vnímají ruzne duležitost jednotlivých predmetu, což se projevuje v hodinových dotacích, pricemž množství casu venované výuce je doloženo jako duležitá determinanta osvojování uciva. Mladí Evropané mají tudíž zrejme velmi odlišný vzdelanostní profil vytvorený na základe rozdílných vzdelávacích obsahu. Efekty techto rozdílu však nejsou dosud výzkumne doloženy a vysvetleny. Na prímé dopady techto rozdílu je obtížné usuzovat, protože je také velký rozdíl mezi plánovaným, realizovaným a osvojeným obsahem (kurikulem). U vetšiny zemí lze rozlišit jádro predmetu (core curriculum) a predmety specifické pro danou zemi. Rozlišována bývá také povinná cást kurikula a volitelná ci nepovinná pro všechny. Repertoár predmetu se pohybuje mezi 45 – 60 predmety. Jednotlivé zeme se však výrazne odlišují také podobou uciva v jednotlivých predmetech ci blocích, velké rozdíly jsou napr. v obcanské výchove, dejepisu, zemepisu. Velmi známým výzkumem srovnávajícím výsledky žáku v ruzných zemích na úrovni vyššího sekundárního vzdelávání je napr. TIMSS – Tretí mezinárodní výzkum matematického a prírodovedného vzdelávání z roku 1995, který probíhal v posledních rocnících vyšších sekundárních škol. Výsledky ceských stredoškoláku se statisticky významne neodlišovaly od mezinárodního prumeru, nicméne nebyly tak dobré jako u žáku základní školy. Výsledky ceských gymnazistu byly v mezinárodním srovnání jedny z nejlepších (proporcionálne 14% ze všech ceských respondentu), naopak výsledky ceských ucnu jedny z nejhorších (57% z ceských respondentu). Nikde nebyl shledán tak vysoký rozdíl mezi výsledky žáku stredních odborných škol, ucilišt a gymnázií jako v Cesku. Potvrdilo se tak, že ceský vzdelávací systém vykazuje vysokou heterogenitu výsledku vzdelávání podle typu školy a také podle toho (zde konkrétne v prípade základního vzdelávání), zda jde o školu velkomestskou ci vesnickou. Naopak vysokou homogenitu systému vykazuje Finsko ci Švédsko. Horší výsledky ceských stredoškoláku mohou být dány proporcemi respondentu, v Cesku je velký podíl ucnovských a technickým programu oproti gymnaziálním, naopak nekteré zeme s vysokou proporcí žáku ve všeobecne vzdelávacích programech (Švédsko 66%) vubec vzdelání typu stredního odborného jako v Cesku nerealizují, což mimo jiné má pak také vliv na výsledky v TIMSS. Ceský školský systém se ukazuje jako vysoce selektivní v rozdelování žáku do trí proudu škol (gymnázia, odborné školy, ucilište). Pritom platí, že cím vetší je výberovost podle typu školy, tím vetší jsou i nerovnosti vzdelávacích výsledku podle vzdelání rodicu. Cím prísneji se žáci pri vstupu na strední školu oddelují, tím menší je prumerná pridaná hodnota vzdelání zprostredkovaná školou za dobu studia (menší prírustek vedomostí, dovedností atd.). Odborné vzdelávání Na strední odborné školství byl kladen duraz mnoha ekonomickými institucemi na pocátcích rozvoje jejich zájmu o oblast školství. Také puvodní zájem EU o oblast školství se silne soustredoval práve na strední odborné školství. 13 Charakter odborného vzdelávání v jednotlivých zemích EU je dán zejména tím, zda hlavní roli pri rízení má stát (Francie, Itálie, Švédsko) nebo tržní mechanismy (Irsko, Spojené království - stát má definovat kvalifikace, pravidla hodnocení a uznávání kvalifikací, kontrovat kvalitu a využívání financních prostredku). Nove pristoupivší postkomunistické zeme patrí do skupiny se silným vlivem státu, a to zejména vlivem rozpadu, privatizaci a restrukturalizaci podnikového sektoru po revoluci. Kompromisní rešení zavedlo napr. Nemecko ci Rakousko; je založeno na dohodách mezi státem a zástupci zamestnavatelu a zamestnancu coby sociálních partneru. Odborné vzdelávání je tak rízeno trhem, ale podle stanovených pravidel. V odborném vzdelávání lze identifikovat tri základní modely vzdelávání podle toho, zda je orientováno více na potreby zamestnavatelu nebo vzdelávání a podle toho, kde se prevážne uskutecnuje: 1) Školský model – celodenní výuka, strukturováno do rocníku, ukonceno certifikátem, cíle a obsah centrálne stanoveny, zahrnuje menší období praxe, typické pro Francii, Itálii, Nizozemsko, Španelsko, Švédsko aj. Odborné vzdelávání v postkomunistických zemí se v dusledky rozpadu puvodních systému priblížilo školskému modelu. 2) Ucnovský model – ucení v podniku je kombinováno s ucením v odborné škole, silnou tradici má v Nemecku a Rakousku, kurikula jsou stanovena tripartitními komisemi (zamestnavatelé, odbory, ministerstvo školství), odpovednost za plnení je na podniku, studenti podepisují ucnovskou smlouvu v podniku. Ucnovská príprava v ostatních zemích EU je však soustredena spíše jen na remeslnická povolání a její podíl je malý. 3) Model odborné prípravy mimo školu – odborná príprava v zamestnání, krátká období výuky na škole, certifikát, snazší prechod ze školy do zamestnání. V zemích EU se tento model dosti uplatnuje (Belgie, Francie, Nizozemsko, Itálie, Irsko), rozširuje se i ve Spojeném království. Vetšina zemí má jeden model dominantní, ale zrídka jediný. Napr. Nemecko má vedle ucnovského modelu i celodenní odborné školy; Francie, Itálie nebo Nizozemsko má naopak i ucnovské školy atd. Postsekundární vzdelávání (ISCED 4) v zemích EU Postsekundární vzdelávání (nezahrnuté do terciálního, nikoli terciální) zahrnuje programy, které jsou na hranici mezi vyšším sekundárním a terciálním vzdeláváním. Tato úroven je v ISCED vyclenena predevším pro úcely presnejšího odlišení sekundárního a terciálního vzdelávání. Typickým vekem vstupu je vek vyšší než pri vstupu na ISCED 3. Typická délka nekolik mesícu až maximálne 2 roky. Minimálním požadavkem vstupu je ukoncení úrovne ISCED 3, obsah programu pak bývá specializovanejší, odbornejší, jeho realizace složitejší než u programu ISCED 3. Typickými programy jsou krátké programy odborné prípravy, preduniverzitní prípravné kurzy, studium po strední škole k dosažení kvalifikace pro studium vyšší úrovne, aj. Na tento stupen vzdelávání jsou razeny školy oznacované jako Kollegs v Rakousku, instituce dalšího vzdelávání (Spojené království), postsekundární školy ve Švédsku jako napr. lidové vysoké školy (Folkhögskola), postsekundární vyšší technické školy (Itálie, Portugalsko), post-licejní školy v Polsku ci strední odborné školy na Slovensku. Instituce postsekundárního vzdelávání nenalezneme v kategorizaci Eurydice (2002) pouze na Kypru, ve Slovinsku, Finsku, Dánsku, Irsku, Nemecku, Francii a francouzské a nemecké cásti Belgie. Zde jsou instituce v odpovídající dobe (typickému veku) pro postsekundární vzdelávání razeny budto do vyššího sekundárního nebo do nižšího terciálního stupne, obvykle jich je také více typu a jejich struktura muže být pak i clenitejší, což již závisí na tradicích v dané zemi. 14 V CR je do ISCED 4A razeno nástavbové studium, do ISCED 4C ucební obory po absolvování strední školy, rekvalifikacní kurzy vyžadující stredoškolské vzdelání, dvoumesícní až šestileté kurzy, pomaturitní studium na jazykových školách akreditované MŠMT. Tato úroven bývá prozatím výzkumne méne sledována než klícové hlavní oblasti školství jako jsou napr. primární a sekundární vzdelávání. Také v klasifikaci ISCED byla vyclenena až pozdeji. První stupen terciálního vzdelávání (ISCED 5) v zemích EU První stupen terciálního vzdelávání zahrnuje programy, které nesmerují (prímo) k vedecké kvalifikaci a trvají minimálne 2 roky. Obvyklým minimálním požadavkem pro vstup je ukoncení ISCED 3A nebo 3B nebo 4A. V CR se pod ISCED 5A radí bakalárské studium coby predstupen magisterského, následné magisterské studium a magisterské studium (4 – 6 let). Pod ISCED 5B je razeno další vzdelávání po absolvování vysoké školy nesmerující k titulu, vyšší odborné školy (VOŠ), bakalárské studium koncipované jako konecné, poslední dva rocníky konzervatore a speciální konzervatore. Typický vek vstupu je 17 – 20 let. Typický vek vstupu do terciálního vzdelávání je v CR 19 let, v OECD 18 – 19 let, v Recku 17,5, Polsku 19 - 20 let. Typický výstupní vek absolventu terciálního vzdelávání je u nás 21 let pro neuniverzitní sektor (zeme OECD 19 - 29 let), pro bakalárské studium a odpovídající studium 1. stupne v CR 21 – 22 let (OECD 20 – 23 let), pro univerzitní magisterské a odpovídající studium v CR 23 – 25 let (OECD 22 – 27 let). Ceské terciální vzdelávání v tomto ohledu nijak nevycnívá a lze je oznacit jako standardní. První stupen terciálního vzdelávání tedy nepredstavuje jen nižší stupne vysokoškolského vzdelávání, jak se verejnost nezrídka mylne domnívá, nýbrž zahrnuje jak VOŠ, tak celé vysokoškolské studium (magisterské apod.). V Cesku zažitý výraz vysokoškolské vzdelávání tudíž dostatecne neodpovídá zahranicním školským systémum a v mezinárodní terminologii je vhodnejší používat termín terciální vzdelávání. K této úrovni vzdelávání existuje široké spektrum informacních zdroju (nekteré viz seznam literatury). Mezinárodní komparativní výzkumy se však zacínají provádet až v posledních letech. Prícinou zájmu jsou ekonomické duvody. Nicméne i tak je studií z této úrovne vzdelávání stále ješte málo. Nižší terciální vzdelávání zahrnuje jednak neuniverzitní a jednak univerzitní terciální vzdelávání. Instituce nabízející neuniverzitní terciální vzdelávání nejsou soucástí vysokých škol, studium nevede k udelení certifikátu/diplomu dokládajících vysokoškolskou kvalifikaci. Jedná se obvykle o 2 – 3leté programy zamerené vetšinou na prípravu k urcitým povoláním nebo na vysokou školu, tj. je oproti univerzitnímu kratší a více prakticky orientované. V nekterých zemích se uplatnují speciální požadavky na prijetí do tohoto studia jako napr. pracovní zkušenosti nebo dosažení urcitého veku. V predrevolucním ceskoslovenském školském systému neuniverzitní stupen neexistoval, vytváren byl až v 90. letech a predstavují ho nyní vyšší odborné školy. Nicméne jistou tradici v této oblasti má CR také. Ve 20. – 30. letech 20. století u nás odpovídající vzdelávací instituce existovaly (napr. Svobodná škola politických nauk v Praze). V zahranicí podobné školy existují v cetnejším zastoupení, napr. v Nizozemsku existují ctyrleté Hoger Beroepsonderwijs (HBO) v nekolika oborech vcetne ucitelství a jejich pomer vuci univerzitnímu sektoru je zcela opacný než byl doposud u nás. Studuje na nich mnohem více studentu než v univerzitním sektoru. Variabilita programu i institucí nabízejících první stupen terciálního vzdelání je mezi zememi znacná. Srovnání je proto obtížné, navíc jsou tyto instituce v nekterých zemích neustálené (u nás i jinde) a jejich zarazování je nestálé, je proto treba postupovat pri komparacích a 15 jejich záverech velmi opatrne. Napr. se u nás uvádí, že máme oproti západním zemím velmi nízké procento vysokoškoláku. Takto prezentovaný záver je však nepresný. CR má srovnatelný pocet osob s terciálním (magisterským) vzdeláním, nicméne výrazne nižší pocet osob s nižšími úrovnemi nižšího terciálního vzdelání, predevším v bakalárských programech, které se teprve v posledních letech masove rozširují. Terciální neuniverzitní vzdelání je ovšem obecne oznacováno ze tu cást vzdelávacích systému zemí EU, která se bude v príštích letech rozvíjet nejintenzivneji. Neuniverzitní terciální vzdelávání lze vymezovat také podle získávané kvalifikace v rámci terciálního vzdelávání. Tato škála je pak používána ve srovnáních v rámci OECD (indikátory OECD, 1997) a obsahuje 5 stupnu: a) Neuniverzitní terciální kvalifikace (v CR absolutorium na VOŠ), b) první univerzitní kvalifikace z programu typicky trvajícího 4 a méne let (v CR bakalár), c) první univerzitní kvalifikace získaná na základe programu typicky trvajícího déle než 4 roky (v CR magistr, inženýr), d) druhá univerzitní kvalifikace (v CR napr. doktor – MUDr.), e) nejvyšší stupen kvalifikace na základe doktorského studia (v CR PhD., dríve CSc.). Hranice mezi temito formami nejsou v nekterých zemích dostatecne jasné. Indikátory pak ukazují, že rada zemí realizuje (i když odlišnými zpusoby) studium vedoucí ke kvalifikaci stupne A – neuniverzitnímu terciálnímu vzdelání. Variabilita neuniverzitních institucí v zemích, které toto vzdelání realizují, je znacná. Univerzitní terciální vzdelávání je poskytováno univerzitami a dalšími typy vysokých škol. V prípade ceské terminologie bychom tedy opet meli být obezretní vuci prípadným nedorozumením. V mezinárodním kontextu se termín university vztahuje na jakoukoli vysokou školu s bakalárskými a magisterské programy. Školské systémy v zemích EU si jsou v univerzitním terciálním vzdelávání v základních trendech podobné, nicméne i zde se vyskytují znacné specificnosti jednotlivých systému. V soucasnosti se projevuje zejména trend rozclenovat tento stupen vzdelávání na nekolik relativne samostatných certifikovaných cyklu. Tento trend se v drívejším systému CSSR neuplatnoval, silne se zacal projevovat až v 90. letech práve v kontextu vlivu EU. Souvislosti tohoto „rozclenování“ uvedeme dále. Co se týce terciálního vzdelávání jako celku, jedním ze základních trendu je prudký kvantitativní nárust tohoto stupne vzdelávání - a to jak prvního, tak druhého stupne - v dusledku zvyšující se poptávky po kvalifikované pracovní síle v kontextu demokratizace prístupu ke vzdelávání. Nejvetší nárust probehl ve vetšine zemí v 60. letech, vzrostl také pocet studentek. V nekterých zemích došlo k rozvoji pozdeji, a to až v 80. letech (Rakousko, Irsko, Španelsko, Portugalsko). V Irsku, Španelsku ci Portugalsku tomuto trendu napomohl také vstup zeme do EU a podpora z evropských fondu. V rade zemí EU rychlý nárust poctu studentu stále pokracuje a napr. ve Švédsku a Finsku již presahuje polovinu príslušné vekové kohorty. Ceská republika je z tohoto hlediska stále pozadu, i když nárust poctu studentu od devadesátých let je velký. Vysoké školství je relativne dost diverzifikované. Výraznejší proces diverzifikace zacínal na prelomu 60. a 70. let, zejména pak v 80. letech, a to v dusledku diferenciace potreb trhu, hospodárství i vzdelávacích potreb samotných studentu. Diverzifikace probíhala dvema základními zpusoby. Ruzné typy postsekundárních institucí se menily na instituce terciální, prodlužovala se délka jejich studia a zvyšovala se jejich nárocnost. Na druhou stranu probíhala také restrukturalizace samotných vysokých škol, které zacaly nabízet kratší studia a kurzy. Vytváreny byly alternativní neuniverzitní formy (Spojené království – Polytechnics, Nemecko – Fachhochschulen, Francie – Universitaires de Technologie, Nizozemí – Hoger Beroepsonderwijs aj.). Vedle tohoto binárního/podvojného modelu terciálního vzdelávání, kdy 16 obe instituce existují vedle sebe a nabízí odlišné typy programu, se však v EU v poslední dobe uplatnuje také model, kdy všechny typy programu nabízí stejná instituce. Proces divezifikace zasáhl logicky i formy studia, vedle tradicní prezencní formy se stále více uplatnuje kombinace studia a zamestnání a vznikají tzv. otevrené a distancní univerzity pro všechny vekové vrstvy a všechny skupiny obyvatel. Nove se rozvíjí také virtuální univerzity. Došlo také ke zmenám strukturálním a obsahovým. Velké pocty studentu a nedostatek verejných prostredku, požadavky zamestnavatelu vedly k tlaku na pružnost terciálního vzdelávání, kterou nebylo již dost dobre možné na centrální úrovni zajištovat. Došlo tudíž k posunu v terciálním vzdelávání smerem k tesnejším vazbám na trh práce a prenášení vetší odpovednosti za obsah a strukturu studia na samotné instituce. Nejsilneji probehla decentralizace v univerzitním sektoru, pricemž od 80. let byly významnými iniciátory techto decentralizacních zmen samotné vlády. Nejsilnejší prenos odpovednosti na vzdelávací instituce probehl v severských zemích (vyjma Norska). V rámci celostátne platných smernic (urcujících strukturu a celostátne platné kvalifikace) prešla odpovednost za obsah vzdelávání na univerzity napr. v Recku, Itálii, Španelsku, Portugalsku, Rakousku; na neuniverzitní sektor prešla napr. v Nizozemsku. Vlády v rade zemí usmernují nabídku tím, že vydávají programy a plány rozvoje, v nekterých zemích je vláde ponechána i kontrola nad studijními programy. Základním trendem souvisejícím s predchozími zmenami (tlak na efektivitu) je duraz na kvalitu, který se soustreduje na snižování tzv. studijní úmrtnosti studentu a na vyšší soulad mezi standardní a skutecnou dobou studia. Trendem se stává rada opatrení jako snaha zvyšovat studijní úspešnost kratším a modulovým studiem, rozvoj studijního poradenství a zrizování institutu tutora - poskytování informací o studiu staršími studenty (Irsko, Velká Británie aj.) ci dokonce doucování (Francie). Významnou roli v tomto ohledu hrají financní pobídky institucím i studentum; velmi propracovaný systém má napr. Nizozemsko. Ackoli se prudce zvyšují pocty studentu terciálního stupne, neznamená to, že by cesta k terciálnímu vzdelávání byla zcela otevrená. Co se týce prijímání ke studiu, v mnoha zemích EU si vybírají studenty instituce, které stanovují pocet míst v závislosti na své kapacite (napr. Nemecko) nebo se prihlíží i k potrebám trhu práce (Itálie, Portugalsko, Norsko). Ve vetšine zemí existuje v ruzném rozsahu a ruzných formách, napr. jen pro urcité obory, tzv. numerus clausus, kterým se stanovují kvóty studentu, kterí mohou být prijati ke studiu. Tato omezení existují tedy i zemích bohatších než CR, které by mohly vynakládat více financí na terciální vzdelávání. Duvodem bývá omezený zdroj verejných financí a ekonomické problémy vetšiny zemí. Rozhodováno bývá na centrální úrovni (vláda, ministerstva, sdružení univerzit) nebo na úrovni jednotlivých škol. Numerus clausus bývá obvykle stanovován každorocne podle situace na pracovním trhu, ekonomických podmínek a kapacit škol. Netýká se vetšiny soukromých škol, bývá stanovován pro verejné školy, a to predevším pro nákladné obory jako medicína, farmacie, architektura apod. U oboru s extrémne vysokým poctem uchazecu se prijímání studentu omezuje jen na urcitou dobu. Napr. v Dánsku stát urcuje pocet míst na vysokých školách pro ruzné obory, zejména medicínu, stomatologii, ucitelství. Ve Finsku podle vládních predpisu stanovují kvóty samy instituce, na vysokou školu se dostává asi 50% z uchazecu. Regulace jsou také v Nizozemí (ministerstvem nebo školou), v Recku (jen 30 - 40% uchazecu je prijato, Rekové proto nezrídka studují v zahranicí), mnoho studijních oboru je regulováno ve Španelsku Radou univerzit, v Itálii jsou regulované nákladné obory a obory s mnoha uchazeci. V Madarsku (již dlouhodobe je jen asi 40% uchazecu prijímáno) a Polsku je systém regulace podobný jako v CR; pocty prijatých urcují školy na základe neprímé regulace ze strany státu dle pridelených financních prostredku. Maximální kvóty bývají také pro cizince. Napr. v Recku je kvóta 1%. Jinak ovšem prumerný pocet cizincu v terciální sfére je v EU asi 6% (2000). Trend za posledních 20 let byl ve vetšine zemí stoupající (vyjma napr. Itálie, Francie, cástecne Polska). Vysoký pocet cizincu 17 mezi studenty má tradicne Rakousko, dále Spojené království, Belgie (všechny pres 10%), dále Nemecko (9%). Nadprumerný pocet cizincu (5-7%) má z evropských zemí Norsko (patrí do EHP). V Cesku jsou pres 2% cizincu. Nízký pocet cizincu je v Polsku (méne než 1%). Kritéria výberu studentu stanovuje v zemích EU nejcasteji sama instituce, v nekterých zemích je však (z duvodu objektivnosti) stanovuje vláda jako napr. v Norsku pro univerzitní a v Nizozemsku pro neuniverzitní sektor. Pri selekci bývají zohlednována ruzná kritéria jako prospech u maturity (Finsko, Švédsko, SRN), prospech na strední škole (Finsko, Švédsko, Francie), volba predmetu na strední škole, prestiž strední školy (Spojené království), posudky ze strední školy (Francie, Nizozemsko, Spojené království), výsledky testu/zkoušek na strední škole (Švédsko, SRN), praxe (Finsko, Švédsko, SRN) ci cekací doba (SRN). Selekcní procedury lze systematizovat do nekolika základních typu: · Numerus clausus (napr. ve Finsku, Švédsku, Spojeném království, Nizozemsku, Nemecku), · prijímací zkoušky, testy (napr. ve Finsku, Švédsku, SRN), · osobní pohovor, esej (pr. Finsko, Nizozemsko, SRN, Spojené království), · losování (pr. Nizozemsko, SRN). V prijímacím rízení bývá preferován bodový systém, který bere v úvahu praxi v__oboru, dobu cekání na prijetí ke studiu apod. Existuje i centralizovaná forma organizaci prijímání studentu (Norsko), kdy si student volí pouze obor, který by chtel studovat a instituci nikoli. V nekterých zemích se uchazec nemusí vubec dostat k požadovanému oboru (Nemecko, Francie, Itálie aj.). U oboru s vysokou mírou nárocnosti studia bývá prijímací rízení v nekterých zemích organizováno jako vícestupnové a po prípravné fázi studia postupují dále jen nejúspešnejší studenti. Napr. ve Švédsku musí uchazeci nejprve splnit obecné centrálne stanovované požadavky na prijetí bez ohledu na obor ci fakultu, pokud uspejí, postupují do druhého kola, kde jsou požadavky specifikovány dle školy a podle oboru. V mnoha zemích bývají také organizovány prípravné a modulové kurzy. Prosazuje se trend uznávat zkušenosti z praxe (zejména u necím netradicních studentu), vyhrazuje se urcitý pocet míst pro starší uchazece. Jako príklad posledního mužeme opet uvést Švédsko, studuje zde proto také více starších studentu než je obvyklé v jiných zemích EU. Co se týce ceského školského systému, nedá se jednoznacne souhlasit s nezrídkými názory, že ceský systém zaostává za úrovní vyspelejších zemí EU tím, že je provádena selekce a na vysoké školy se nedostane tolik uchazecu, kolik by chtelo a že stále nemáme masový prístup k terciálnímu vzdelávání. Tato situace je podobná i v ostatních zemích, jedná se o stret individuálních prání a potreb a ekonomických možností každé ze zemí. Terciální vzdelávání je totiž nejdražším v prepoctu na žáka a stát ho z verejných zdroju není s to poskytnout všem. Také se ukazuje, že masový prístup k terciálnímu vzdelávání v urcité zemi, která napr. zavedla tzv. free admission (volný prístup ke studiu), ješte automaticky neznamená, že všichni prijatí také skutecne studují nebo že studium dokoncí. Studijní úmrtnost je v mnoha zemích dosti vysoká. Napr. v Rakousku na zacátku 90. let bylo zapsaných 25% uchazecu z populace, ale asi ctvrtina z nich nestudovala. Pokud se mluví o masovém prístupu (USA atd.), je treba brát také v úvahu, zda se jedná hlavne o neuniverzitní typ studia - o bakalárská studia ci o magisterská. Obecne platí, že spíše o nižší stupne. Trendem samozrejme je snaha o co nejvetší dostupnost terciálního vzdelávání, a to pro jeho významné ekonomické a sociální efekty. Nicméne financní možnosti zemí nutí vlády definovat omezující podmínky a požadavky k prístupu do terciálního vzdelávání (netýká se obvykle soukromého sektoru). Regulace probíhá jednak na politické úrovni (legislativa, opatrení), jednak financními možnostmi (pridelené prostredky) a vlivem tradice vzdelávání v dané zemi. Uplatnuje se rada kritérií selekce. Nejcastejší jsou prijímací zkoušky (spolu s dalšími kritérii). Základní podmínkou pro prístup k nižšímu terciálnímu vzdelávání je také obvykle vzdelání z predchozí stupne ukoncené zkouškou (obdobne v CR strední škola s maturitou). 18 Na terciální vzdelávání je v EU kladen velký duraz, je oprávnene a podložene považováno za klícový faktor rozvoje spolecnosti, hospodárství, vedy, výzkumu, inovací, demokracie ve spolecnosti, konkurenceschopnosti a zamestnatelnosti atd. K terciálnímu vzdelávání bylo vydáno již nekolik duležitých deklarací (viz další kapitoly knihy) a je podporována mobilita a internacionalizace v rámci terciálního vzdelávání v EU. Internacionalizace univerzitního sektoru se postupne od 80. let presunovala z výzkumné spolupráce ve spolupráci organizovanou institucemi, vládami a evropskými orgány. Pocet zúcastnených institucí i jedincu se stále zvyšuje, roste význam mobility ucitelu i studentu. Cílem i dusledkem mobility se pak stává sbližování národních vzdelávacích systému. V 90. letech se zviditelnil i vliv internacionalizace na vzdelávací programy; konvergence v této oblasti tak tvorí urcitou protiváhu dosavadním decentralizacním tendencím. Koncem 90. let byla formulována Spolecná deklarace o harmonizaci výstavby Evropského systému vysokého školství, která vyzývá k budování Evropy znalostí, rozvoji lidského a technického potenciálu, spolupráce, otevírání terciálního studia a posilování jeho dvoustupnovosti ci respektování dosavadní diverzity. Systém dvou cyklu pak zpresnila bolonská deklarace Evropský prostor vysokoškolského vzdelávání (1999) podepsaná ministry školství, která zduraznila význam celoživotního vzdelávání, prostupnosti studia, uznávání jiných forem vzdelání do univerzitního studia. Vytyceno bylo 6 hlavních cílu, a to prijetí: 1) Srovnatelného a transparentního systému titulu, 2) dvoucyklového studia, 3) kreditního systému, 4) podpora mobility, 5) spolupráce v zajištování kvality a 6) posílení evropské dimenze ve vysokoškolském vzdelávání. Pozdeji podepsali ministri 33 evropských zemí tzv. Pražské komuniké (2001) s názvem Na ceste k Evropskému prostoru vysokoškolského vzdelávání. Ceské terciální univerzitní vzdelávání na úrovni magisterských programu se zásadne od zahranicních systému neodlišuje. V CR ho v 90. letech absolvovalo 11% populace rámcove podobne jako v jiných zemích. Vyšší participace dosahuje napr. Nemecko (16%). V cem se Cesko odlišuje a prípadne by šlo ríci, že i zaostává, je krátké univerzitní vzdelávání, které se však v posledních letech rozvíjí výrazným tempem a vetšina oboru je již delena do dvou cyklu a v blízkých statistikách lze ocekávat zretelné posuny k pozitivnímu. Pocty absolventu rostly také v posledních letech v terciálním neuniverzitním studiu, které se koncem 90. let mohutne rozvíjelo. V tomto sektoru jsme puvodne také zaostávali, jelikož u nás v predlistopadové republice neexistovalo. Trend je však pozitivní, ceské terciální vzdelávání se približuje poctem a skladbou absolventu k vetšine vyspelých zemí, kde naopak k tak výraznému rustu poctu absolventu bakalárského stupne v posledních letech nedochází. Co se týce oborové struktury vzdelávání je tato struktura dána oblibou urcitých oboru (pak muže být pri nadmerném poctu uchazecu zaváden numerus clausus) a prímo vázána na trh práce, kde se promítá do struktury nezamestnanosti podle druhu kvalifikace. Podle OECD (1997) v oborové strukture prevažují spolecensko-vední obory (kolem 40%), poté právo a obchod (25%, v CR 14%), poté technické obory (15%, CR 22%), poté lékarské a prírodovedné obory (okolo 10%). Cesko se odlišuje predevším menším zastoupením programu právnických a zamerených na obchod a o neco vyšším zastoupením technických oboru. Co se týce technických oboru, vyšší podíl mají napr. Finsko (26%), Nemecko (21%), nekdy tato situace bývá hodnocena i pozitivne v kontextu snahy klást duraz na prírodovedné a technické obory v rámci inovacního potenciálu a technického pokroku zeme a rozvoje ekonomiky. Obecné trendy v terciálním vzdelávání ukazují na relativní ustálenost oborové struktury univerzitního vzdelávání a jen malé zmeny, ke kterým dochází v nekterých oborech v jednotlivých zemích (pr. Rakousko, Finsko) a bourlivé zmeny, ke kterým dochází v postkomunistickcýh zemích s výrazným posilováním právních a ekonomických oboru a redukcí technických oboru 19 Mezi základní vývojové trendy a požadavky kladené na terciální vzdelávání v EU dále patrí posilování vazeb mezi terciální sférou a ekonomikou a spolupráce s komercní sférou, zvyšování ekonomické relevance terciálních programu, duraz na kvalitu v kontextu odpovídajících ukazatelu, podpora vetší mobility studentu a ucitelu, zprístupnení terciálního vzdelávání v kterémkoli veku (kontext celoživotního ucení), rozclenení programu do cyklu, kreditní systém umožnující uznávání cástí studia z ruzných škol, zvýšení prevoditelnosti kreditu mezi institucemi, terciálními sektory vzdelávání a zememi; a zvýšení transparentnosti a srovnatelnosti terciálních kvalifikací. Strední délka vzdelávání v EU se stále zvyšuje a u vetšiny mladých lidí se ocekává, že v prubehu života vystudují nekterý program terciárního vzdelávání. Druhý stupen terciálního vzdelávání (ISCED 6) v zemích EU Druhý stupen terciálního vzdelávání zahrnuje programy smerující prímo k vedecké kvalifikaci. Typické je predložení doktorské nebo disertacní práce založené na puvodních publikovaných výzkumech apod. výrazným zpusobem rozširujících poznání v dané oblasti. Vstupním predpokladem je absolvování ISCED 5A. Typický vek je vyšší než pro ISCED 5A, typická délka je 3 roky. V CR pod tuto úroven spadají doktorské studijní programy ukoncované titulem PhD. (úroven drívejšího CSc.). Obecným trendem je zvyšovat pocty absolventu doktorských studijních programu, podporovat jejich mobilitu a zapojení do evropského výzkumného prostoru. Projevuje se silná snaha o efektivitu vzdelávání napr. ve smyslu snižování studijní úmrtnosti studentu a vnejší i vnitrní kontrolu kvality, napojení na firmy a jimi financovaný výzkum, transnacionální výzkum a rozvoj, podpora inovací a jejich aplikace, rozvoj lidských zdroju. Vývojové trendy vzdelávání v zemích EU Pri záverech vyvozovaných z jakýchkoli mezinárodních srovnání školských systému je treba obezretnosti. Data je treba srovnávat nikoli za jeden rok, ale v jejich vývojových tendencích. Specificnost vzdelávacích systému v jednotlivých zemích je velmi rozdílná, nemusí se proto vždy podarit ji plne postihnout v rámci jednotné klasifikace a deskripce. Problémy srovnatelnosti jsou terminologického, definicního rázu, srovnatelnosti typu programu, proporcí verejného a soukromého školství, problémem jsou interkulturní rozdíly. Nestací srovnat pouze strukturální podobu systému škol, ale je treba se dívat i na jejich funkce a výstupy. Situaci v oblasti školství v EU mužeme shrnout následovne. Specificnost jednotlivých systému je znacná, jednotná deskripce vykazuje urcité nepresnosti a je treba vždy srovnávací analýzy interpretovat velmi obezretne. Ve všech zemích v kontextu globalizace i evropské integrace a spolecného stanování priorit dochází k rešení podobných problému a úkolu v oblasti základního školství. Tyto úkoly se v jednotlivých zemí objevují v ruzné intenzite a míre a s ruznou mírou naléhavosti jejich rešení. Na úrovni systému mezi tyto obecné trendy a priority patrí snaha o prostupnost systému, rovnost prístupu ke vzdelávání, evropská dimenze ve vzdelávání, multikulturní výchova, duraz na rozvoj klícových kompetencí, posilování všeobecného vzdelávání a dovedností; duraz na komunikaci, spolupráci, schopnost participace, ICT, jazyky, autoevaluaci, akontabilitu, kvalitu; integraci, inkluzi, respektování specifických potreb, diverzifikaci vzdelávací nabídky; enviromentální témata, obcanskou participaci, demokratické hodnoty, kompetence pro rešení problému; poradenství, snižování studijní úmrtnosti, demokratizaci stále vyšších stupnu vzdelávání, decentralizaci, princip zamestnatelnosti a spojení s trhem práce, duraz na úcast sociálních partneru, konkurenceschopnost, mobilitu, spolupráci, diverzitu, celoživotní ucení atd. To jsou cíle a vize, které vedou spolu se svými duvody (ekonomickými, kulturními, sociálními aj.) vedou ke konvergenci školských systému. 20 Duležitou cástí školských systému je povinné vzdelávání. Mezi jednotlivými zememi EU lze nalézt strukturální rozdíly v oblasti povinné školní docházky. Odlišnosti v clenení stupnu však nebývají považovány za nejduležitejší. Za duležitejší jsou považovány vzdelávací obsahy, kvalita poskytovaného vzdelávání a obecne celé kurikulum. Tradicní akcenty dnes v kurikulu mají všechny státy EU. Spolecným trendem je snaha vytváret základy pro celoživotní ucení, poskytovat kvalitní základy vzdelání. V pojetí obsahu se však zeme liší, i když sdílený je duraz na formativní cást kurikula. Rozdíly se tradicne ukazují také ve stylu výchovy. Napr. Nemecko, Rakousko, Cesko, Francie predstavují zeme, kde je žák predevším „objektem“ výchovy a kde prevažuje vetší prísnost a disciplína. Naopak anglosaský model výchovy je oznacován za model výchovy, který charakterizuje liberální koncept výchovy, partnerské vztahy, otevrenost ve vyucování. Mezi základní trendy základního vzdelávání coby jádra školských systému patrí prodlužování povinné školní docházky jak smerem dolu, tak nahoru. Projevuje se tendence spíše zkracovat 1. stupen povinné docházky v kontextu akcelerace vývoje dítete. Argumentuje se tím, že deti jsou schopny dríve prijmout více ucitelu i predmetu. Tato tendence se pak projevuje ve zmenách v zákonech i ve vzdelávání ucitelu. Co se týce vzdelávání ucitelu, lze ríci, že se neprojevuje univerzální tendence presunovat vzdelávání ucitelu na univerzitní terciální stupen vzdelávání. Stále prevažuje tradice jednotlivých zemí. Ke zmenách dochází postupne, a predevším na základe evropské integrace. V Ceské republice bývá casto diskutována pedagogicko-psychologická a politická oprávnenost znovuzavedení casné selekce žáku na výberové školy (víceletá gymnázia) po roce 1989, jež má tradici predevším v nemecky mluvících zemích. V soucasnosti je však odborníky preferován spíše model jednotné diferencované školy a uplatnuje se spíše princip tzv. negativní selekce, tj. co nejširšího hlavního proudu, z nehož odchází jen ti, co ho nemohou absolvovat napr. z intelektových duvodu nebo ho absolvovat nechtejí (vetšinou sociální duvody). Tito žáci prechází na méne nárocné smery s predprofesní prípravou, a to budto na konci primárního stupne nebo v prubehu nižšího sekundárního vzdelávání nebo na jeho konci, ale casto pred ukoncením PŠD. Situace v Ceské republice a postoj verejnosti k jednotné škole je však specifický. Co nejdelší spolecné vzdelávání bylo u nás zdiskreditováno socialistickou jednotnou školou. Co se týce speciálního vzdelávání, lze ríci, že pocet detí evidovaných ve skupine detí se zvláštními vzdelávacími potrebami se pohybuje v jednotlivých zemích od méne než 1% po témer 18%. Na dolní hranici (pod 2%) je napr. Recko, Itálie, Švédsko, Nizozemsko; na horní napr. Finsko (témer 18%), Dánsko (necelých 12%), Cesko (necelých 10%), vetšina zemí se pohybuje kolem 3%. Tyto rozdíly jsou dány odlišným posuzováním speciálních vzdelávacích potreb a rozdíly ve financování a poskytování služeb. Ve speciálních školách ci trídách se v EU vzdelává od 1% - 4% detí, opet podle zeme. Obecným trendem je rust významu individuální integrace a rust významu individuálních vzdelávacích programu a jejich rozšírení. Castá je také transformace speciálních škol do speciálních poradenských center. Významným trendem je snaha po rovnosti šancí, duraz na vstrícnost vuci vzdelávacím potrebám a individualizace výuky, odstranování znevýhodnení (príprava ucitelu v oblasti speciální pedagogiky, odstranování architektonických, právních, dopravních aj. bariér). V EU se tedy projevují spolecné tendence, které jsou však rozdílne rešeny. Spolecné trendy jsou dány tím, že zeme EU jsou právními státy s tržním hospodárstvím a sdíleny jsou hodnoty a principy unie – subsidiarita, otevrenost, participace, konsenzus atd. Vyvažování techto tendencí lze považovat za duležitejší než konkrétní podoby školského systému. Projevují se také urcité tendence v rízení školských systému. Prehledne je popisuje publikace Ceské vzdelání a Evropa (1999), jejíž závery ve strucné podobe nabídneme. Silný je trend preference decentralizace rízení v podobe vymezení kompetencí na jednotlivých úrovních rízení, což je casto spojeno s vertikálními zmenami ve smyslu dekoncentrace pravomocí. 21 V horizontálním smeru se projevuje tendence rozširovat úcast partneru ze školské i mimoškolské sféry. Klícovou kvalitou rízení se stává jeho otevrenost a transparentnost. Co se týce centrální úrovne rízení, úloha státu zustává silná, ale promenuje se. Stát si ponechává úlohu vytváret koncepci, navrhovat dlouhodobá komplexní rešení, ponechává si roli garanta kvality a efektivity a prizpusobování systému menícím se potrebám. Na nižší úrovne se presouvá operativní rízení. Centrální úroven posiluje v oblasti dlouhodobé strategie, provázání s politikou zamestnanosti, propojení se sociálními partnery, vytvárení legislativního rámce, péce o odpovídající zamerení výzkumu, monitorování a evaluace systému (vcetne mezinárodních projektu), systematického šírení inovací ci v oblasti zakládání cílených programu státní intervence. Zpusob rízení se tedy zásadne se mení. Je založený na vytycení cílu a výsledku (ne predpisování procesu), zpusob dosažení cílu je ponechán na nižší úrovne rízení (dálkové rízení cíli a stimuly), využívá neprímých nástroju (zejména finance), vytvárí autoregulativní adaptivní zpetnovazebné mechanismy, rada kompetencí (evaluace, monitorování, zajištení kvality) prechází na podpurné instituce, které nejsou soucástí státního aparátu (napr. sociální partneri). V oblasti regionální úrovne rízení dochází k posunu pravomocí shora na tuto úroven. V nekterých zemích mely regiony již silnou míru samosprávy i dríve, nicméne k posunu pravomocí došlo i v tradicne centralizovaných zemích jako je Francie ci Španelsko. Tento trend je významný zejména v oblasti odborného vzdelávání kvuli vazbe na potreby trhu práce a regionu a na podniky. Na lokální úrovni se projevuje tendence zvyšovat autonomii škol a zvyšovat odpovednosti reditele. Je kladen vetší duraz na duležitost prípravy reditele. Dochází k presunu kompetencí, rozšírení rozhodovací pravomoci rady školy, posilování financních zdroju, kterými muže škola disponovat. Škola má pravomoc formulovat strategii vlastního rozvoje a realizovat vlastní pedagogický projekt. Vedle externí evaluace fungování školy je realizována také autoevaulace školy a dochází k presunu od sledování cinnosti ucitele na sledování cinnosti školy jako celku. Na významu nabývá spolupráce škol. Pravovomoce reditele jsou vyvažovány participativním rízením (rada), delegováním pravomocí, širším zapojením ucitelu do rízení školy. Roste úloha rodicu a predstavitelu obcí a dalších sociálních partneru pri vymezování cílu a kontrole a dochází k posilování kompetencí rady školy. Nový školský zákon v CR a zmeny posledních let v CR temto trendum v rízení školských systému odpovídají. Zaostává však napr. spolupráce se sociálními partnery a fungování podpurných institucí a návaznost na trh práce, propojení systému externí evaluace výsledku s autoevaluací školy atd. Tvorba vlastního školního vzdelávacího programu je již uzákonena, do praxe se nyní dostává. Jedním z nejúcinnejších nástroju rízení je financování. Trendem v oblasti financování je požadavek vícezdrojového financování, diverzifikace zdroju. V zemích EU funguje vetšinou normativní (výkonové) financování. V urcitých trendových rysech lze charakterizovat i stav verejných výdaju na žáka v zemích EU (Eurostat 1999) merených podle standardu kupní síly. Výdaje rostou s vyššími stupni vzdelávání. Nejnižší jsou na primárním stupni, vyšší na sekundárním, nejvyšší na terciálním stupni (krom Polska, Kypru a Itálie). Nejvyšší výdaje na žáka na primárním stupni má Norsko, Dánsko, Rakousko; v sekundárním vzdelávání (ISCED 2 - 4) jsou nejvyšší výdaje v Norsku, Spojeném království a Dánsku. Celkove nejnižší výdaje na všech stupních jsou v nove pristoupivších zemích (krom Kypru); zejména v Litve, Lotyšsku, Polsku a na Slovensku. Student v terciárním vzdelávání stojí dvakrát více než žák v primární škole. Soukromé vzdelávání je stále casteji dotováno. Zpusoby financování soukromého školství se približují zpusobum financování školství ve verejném sektoru ve stále více zemích, ale pocty žáku v soukromých dotovaných školách zustávají celkove velmi nízké - méne než 5 % žáku (Schlüsselzahlen zum Bildungswesen in Europa 2003). Spolecným trendem školství v zemích EU je stárnutí ucitelské populace. Doba, kdy stejne starí ucitelé odcházejí do duchodu, se v jednotlivých zemích liší. Oficiální vek pro odchod do duchodu je obvykle stanoven na 65 let, ale príležitosti pro predcasný odchod do duchodu nebo naopak pro odklad odchodu do duchodu se mezi zememi liší. Ucitelé celkove opouštejí svou profesi, jakmile se jim tato možnost naskytne. Hrozbu masového odchodu z profese do urcité míry vyvažovaly klesající pocty detí ve veku povinné školní docházky. Ucitelský stav stárne cástecne i proto, že ucitelé najímaní v dobe vysokého prílivu studentu jsou nyní v duchodovém veku. Zdá se tedy, že v blízké dobe bude muset dojít k novému kolu náboru, což v mnoha zemích predpokládá dynamickou personální politiku, aby nedošlo ke krizovému stavu nedostatku ucitelu. Ve vetšine zemí rostou platy ucitelu pomaleji než HDP na hlavu. Na druhou stranu nelze jednoznacne ríci, že by profese ucitele ztrácela na atraktivite, v nekterých zemích se podmínky zlepšují (napr. se snížil pocet žáku na ucitele). K poklesu poctu detí docházelo vetšinou v 80. letech, nyní jejich pocet opet roste a vlády musí hledat cesty, jak pokrýt zvýšené náklady pri zachování platu a podmínek zvýšením produktivitu práce. Podíl výdaju v období, kdy ve vetšine zemí ubývá mladých, zustal nemenný. Ovšem poptávka po vzdelání rostla a délka vzdelávání se prodloužila. Cástka na jednoho studenta se mnohdy zmenšila (napr. u nás), navíc pocet mladých prestal klesat a nekde i roste. Zdá se, že bude stále obtížnejší zajistit soucasnou úroven výdaju na jednoho žáka. Navíc více penež nerovná se automaticky lepší vzdelávací výsledky; duležitá je efektivnost vzdelávání, duležité je pravidelné a systematické externí merení výsledku (vedle interního). Zmenily se vzdelávací cíle – od poskytování vysoce kvalitního vzdelávání malému poctu mladých smerem k zajištení možností vzdelávání každému a po celý život. Statistické ukazatele také naznacují postupné plnení tohoto cíle. Trendem v zemích EU je potreba neustále prehodnocovat vzdelávací obsahy vzhledem k potrebám spolecnosti a pokroku, dále tesný vztah vzdelávání a pracovního trhu, požadavek efektivnosti výdaju na vzdelávání, srovnatelnosti systému, statistik pro vzdelávací politiku, evropská dimenze ve vzdelávání na všech úrovních, spolupráce; v oblasti financování snaha zapojit více soukromý sektor – podniky, sociální partnery; efektivita, acontabilita, jednotný vzdelávací prostor, ucící se spolecnost a tzv. knowledge society ci informacní spolecnost, rovnost prístupu ke vzdelávání, evropská dimenze, celoživotní ucení, internacionalizace, zamestnatelnost (široký všeobecný a odborný základ). Prosazují se sdílené principy vzdelávací politiky zemí EU jako princip subsidiarity, rovnosti vzdelávacích príležitostí (pozitivní sociální diskriminace), princip celoživotního ucení, princip zvyšování stability a sociální zmeny, vzdelání jako príprava na život atd. Potreba realizace techto principu je dána obecnými požadavky soucasného sveta (zformulovány v Bílé knize) více než jen samotnými požadavky sdílenými v zemích EU. Funguje princip konvergence (vzájemného sbližování), sdílené problémy jsou dány kontextem globální spolecnosti, dochází ke sbližování optimálních rešení problému. Posuzování hmotných a nehmotných investic do vzdelávání probíhá na stejném základe. Vzdelávání již není chápáno ani koncipováno jako konzument, nýbrž jako producent. Investice do vzdelání jsou investice vratné. V rámci EU je podporováno získávání nových vedomostí behem celého života. obecne uplatnovaným principem se stává sbližování škol s podnikatelským sektorem, boj proti vylucování, nabídka 2. vzdelávací šance ci požadavek znalosti 3 jazyku evropského spolecenství. Spolecné trendy ve vzdelávání v zemích EU posilují Lisabonské cíle vzdelávání (2000), které mají být naplneny do r. 2010. V oblasti základního vzdelávání se projevují v durazu na ICT, durazu na zkvalitnení výuky cizích jazyku, atraktivitu ucení, podporu aktivního obcanstvím, zlepšování kvality a efektivity systému vzdelávání. Smerem k vyšším stupnum vzdelávání v durazu na zlepšování odborné prípravy v EU a ve zvýšení poctu studentu v prírodovedných a technických oborech. 23 Nejnovejší publikace srovnávající klícové údaje o vzdelávání v Evrope (Key data on education in Europe 2005) analyzuje hlavní smery vývoje v zemích EU, které jsou z hlediska EU sledovány jako významné a dokládají naplnování cílu EU v oblasti vzdelávání: · Zvyšuje se pocet detí, které se úcastní preprimárního vzdelávání; · zvyšuje se pocet studentu prijímaných do terciárního vzdelávání; · postupne se zvyšuje podíl absolventu prírodovedných a technických oboru6; · stále casteji je hodnocena kvalita školního vzdelávání (autoevaluace školy; externí testování žáku,..); · organizace a rízení vzdelávacích systému jsou si v nových i v 15 puvodních clenských státech EU velmi podobné; · postupne mizí nerovnost v prístupu k pocítacum a Internetu na školách. Zajímavou otázkou jsou rozdíly školských systému puvodní patnáctky EU a nove pristoupivších postkomunistických zemí. Podle publikace Schlüsselzahlen zum Bildungswesen in Europa (2003) se vzdelávací systémy nove pristoupivších zemí bývalého východního bloku podobají vzdelávacím systémum v EU, ale mají nekolik odlišných znaku. Jejich jednotkové výdaje na všechny vzdelávací úrovne dohromady ani platy ucitelu nejsou tak vysoké jako v zemích EU. Celkove mají jejich školy více autonomie pri náboru a odmenování ucitelu. V tomto smeru se podobají severským zemím a Spojenému království. Rozdíly mezi nezamestnaností mužu a žen jsou na všech úrovních kvalifikace méne výrazné. Témer ve všech zemích jsou deti s jiným materským jazykem integrovány do hlavního proudu vzdelávání ihned, bez jazykové podpory. Pocty detí ve veku 4 let zapojených do vzdelávacího systému jsou mnohem nižší (50 % v prumeru ve srovnání s 90 % v EU). Vyšší pocet mladých lidí a žen dosáhl vyššího sekundárního vzdelávání. Podobne shrnuje výsledky analýz poslední verze publikace Key data on education in Europe (2005). Výrazné rozdíly mezi deseti novými clenskými zememi a patnácti zbývajícími zememi se projevují pouze v rozsahu výdaju na vzdelávání a v poctu absolventu sekundárního a terciárního vzdelávání. V relaci k HDP jsou verejné výdaje na školství zhruba obdobné, ale výdaje na žáka nebo studenta (pri kombinaci všech úrovní) a platy ucitelu jsou v deseti nových clenských zemích nižší. V techto zemích absolvuje sekundární vzdelávání vyšší procento mladých lidí, vcetne žen, ale ne všechna stredoškolská vysvedcení umožnují prístup k vysokoškolskému vzdelávání. Presto v techto zemích pocet studentu ve vysokoškolském vzdelávání roste. Otázkou také je, jaký vliv mely integracní procesy na podobu školského systému CR. Lze konstatovat, že proces pristupování CR k Evropským smlouvám (vcetne dusledku vstupu do EU) mel a má vliv na podobu školství v CR. Harmonizace právního rádu se promítla i do oblasti vzdelávání, nejviditelneji predevším do vyšších stupnu vzdelávání (prestrukturovávání terciálního vzdelávání do dvou cyklu, uznávání kvalifikací a diplomu, prosazení shodných požadavku na regulovaná povolání - sladování obsahu prípravy, stupne vzdelání, mobilita ve vzdelávání). Na úrovni základního vzdelávání se jednalo predevším o závazek zajištení prístupu ke vzdelávání pro jednotlivce a menšiny, zavedení participativních mechanismu, inovace kurikula, posílení autonomie školy, zmena v roli a pravomocích reditele. Za žádoucí zmeny lze považovat implementaci všech principu zduraznovaných v dokumentech EU jako jsou napr. evropská dimenze ve vzdelávání, posílení výuky cizích jazyku, propojování vzdelávacího sytému a podnikového vzdelávání, výchova k demokracii a obcanství atd. Bílá kniha CR i rámcové vzdelávací programy jdou tímto smerem.