Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 1/10 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Kritéria pro hodnocení 1) Indikátory splnění kritéria2) Základní právní východiska 1 Rovný přístup ke vzdělávání • Škola/školské zařízení pravdivě informuje o vzdělávací nabídce a postupu při přijímání ke vzdělávání způsobem dostupným všem uchazečům, přijímání uchazečů je v souladu s platnými předpisy • Škola/školské zařízení správně identifikuje a eviduje děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, cizince a děti a žáky nadané v dokumentaci školy/školského zařízení • Škola/školské zařízení ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními poskytuje informace a poradenskou pomoc v záležitostech týkajících se vzdělávání. • Škola zajišťuje pomoc při změně vzdělávacího programu, přijímá a realizuje opatření k odstranění sociálních, zdravotních a bezpečnostních bariér v průběhu vzdělávání, zajišťuje systematickou podporu žákům se SVP. • Škola převádí žáky se SVP do jiného vzdělávacího programu v souladu s právními předpisy • Škola při realizaci vzdělávání zohledňuje individuální vzdělávací potřeby všech dětí a žáků. § 2 odst. 1 písm. a) a b) Zásady a cíle vzdělávání, § 5 Školní vzdělávací programy, § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů, § 20 Vzdělávání cizinců, § 29 odst. 1 Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních, § 30 Školní řád, vnitřní řád a stipendijní řád a § 49 Průběh základního vzdělávání školského zákona3) Další právní východiska Vyhláška č. 48/2005 Sb.,4) č. 73/2005 Sb.,5) vyhláška č. 72/2005 Sb.,6) antidiskriminační zákon,7) Úmluva o právech dítěte,8) příslušné RVP, § 150 1) Jednotlivá kritéria pro hodnocení se využijí v návaznosti na charakter posuzované školy nebo školského zařízení. Kritéria jsou vždy posuzována ve vzájemné souvislosti. 2) Oranžovou barvou jsou vyznačeny znaky, které jsou podmínkou požadovaného stavu a jejichž nenaplnění zároveň vyžaduje uložení lhůty. Červenou barvou jsou pak vyznačeny znaky, jejichž nenaplnění může být důvodem pro podání návrhu na výmaz ze školského rejstříku. Barevné rozlišení je orientační a musí být vždy posuzováno s ohledem na individuální případ a ve vztahu k dalším kritériím. Indikátory jsou vždy posuzovány ve vzájemné souvislosti. 3) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 4) Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů. 5) Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. 6) Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. 7) Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon). 8) Sdělení č. 104/1991 Sb. ve znění sdělení č. 41/2010 Sb. m. s., kterým se vyhlašuje Úmluva o právech dítěte. Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 2/10 • Škola/školské zařízení má účinné preventivní systémy zaměřené na omezení školních úrazů, školní neúspěšnosti a rizikového chování (zejména šikany, zneužívání návykových látek, záškoláctví, projevů agrese proti PP a žákům), průběžně sleduje a vyhodnocuje výsledky jejich naplňování Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona MŠ § 34 Organizace předškolního vzdělávání školského zákona ZŠ § 36 Plnění povinnosti školní docházky a § 37 Odklad povinné školní docházky školského zákona, § 15 odst. 9 vyhlášky č. 48/2005 Sb. SŠ, konzervatoře § 60 až 64 Přijímání ke vzdělávání ve střední škole, § 72 a násl. Ukončování středního vzdělávání, § 88 Přijímání ke vzdělávání v konzervatoři, § 90 Absolutorium v konzervatoři školského zákona, vyhláška č. 671/2004 Sb.,9) vyhláška č. 177/2009 Sb.,10) vyhláška č. 47/2005 Sb.,11) vyhláška č. 13/2005 Sb.12) DZ ČR (2011 – 2015) 2 Školní vzdělávací programy • Škola/školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu s platným školským zákonem, nabídka školy odpovídá zápisu oborů vzdělání do rejstříku škol a školských zařízení • ŠVP jsou zpracovány z hlediska cílů, plánovaných aktivit a očekávaných výsledků podle školského zákona a RVP • Vzdělávací nabídka školy/školského zařízení zohledňuje reálné podmínky a možnosti školy/školského zařízení a vnější vlivy § 5 Školní vzdělávací programy, § 142 odst. 1 Účinky zápisu do rejstříku škol a školských zařízení školského zákona 9) Vyhláška č.671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve znění pozdějších předpisů. 10) Vyhláška č.177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů. 11) Vyhláška č.47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem, ve znění vyhlášky č. 126/2011 Sb. 12) Vyhláška č.13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů. Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 3/10 (sociální, regionální) • ŠVP je naplňován v souladu s požadavky příslušného RVP • Změny a inovace ŠVP vznikají na základě legislativních změn, úprav RVP a praxe, přijímaná opatření vycházejí ze zásad a cílů platného školského zákona a priorit rozvoje vzdělávání vyjádřených např. v DZ a DZK • Vzdělávací nabídka střední školy umožňuje vertikální i horizontální prostupnost oborů vzdělání. Další právní východiska Vyhláška č. 74/2005 Sb.,13) vyhláška č. 108/2005 Sb.,14) příslušné RVP, § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona 3 Řízení školy • Škola/školské zařízení splňuje požadavky na odbornou a pedagogickou úroveň poskytovaného vzdělávání a školských služeb • Škola/školské zařízení pravdivě vykazuje údaje o činnosti (např. výkaznictví, výroční zpráva) • Úroveň řízení odpovídá typu školy/školského zařízení, její/jeho velikosti a personálnímu složení, rozhodovací pravomoci jsou sladěny s následnými výkonnými kompetencemi a příslušnými zdroji. • Škola má stanoveny jasné a měřitelné cíle, ze kterých vychází systém plánování. • Na strategickém řízení a pravidelném hodnocení školy/školského zařízení se podílejí další pracovníci školy/školského zařízení (pedagogická rada, metodické orgány, výchovný poradce, metodik prevence, apod.) • Škola má vytvořeny kontrolní a hodnoticí mechanizmy sloužící k posouzení dosažených výsledků. Přijímá opatření pro zlepšení, inovuje cíle a plány. • Organizační struktura podporuje aktuální potřeby a strategické záměry rozvoje školy/školského zařízení, ve vnitřních normách § 10 Výroční zprávy, § 12 odst. 2 Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy, § 28 odst. 5 Dokumentace škol a školských zařízení, § 30 Školní řád, vnitřní řád a stipendijní řád a § 164 Ředitel školy a školského zařízení školského zákona Další právní východiska § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona 13) Vyhláška č.74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 109/2011 Sb. 14) Vyhláška č.108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních, ve znění vyhlášky č. 436/2010 Sb. Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 4/10 (např. školní řád) jsou dobře popsána práva a povinnosti všech účastníků vzdělávání, jejich dodržování se pravidelně monitoruje a vyhodnocuje (např. v pedagogické radě) • Škola/školské zařízení monitoruje a vyhodnocuje sociální klima školy/školského zařízení a klima třídy/skupiny v oblasti primární prevence a vlivu na podmínky, průběh a výsledky vzdělávání • Škola/školské zařízení zajišťuje dohled nad dětmi a nezletilými žáky • Škola zajišťuje spolupráci při uskutečňování programů zjišťování výsledků vzdělávání vyhlášených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR • Škola/školské zařízení pracuje s výsledky hodnocení České školní inspekce, v případě zjištěných nedostatků přijímá a realizuje opatření k jejich odstranění 4 Personální podmínky • Škola/školské zařízení přijímá opatření k odstraňování personálních rizik (např. kvalifikovanost, věková struktura, fluktuace) • Škola/školské zařízení systematicky podporuje začínající PP do 3 let praxe • Školní systém odměňování PP podporuje realizaci ŠVP • Struktura využití pracovní doby PP a jejího naplňování je v souladu s platnými předpisy (např. přímá a nepřímá pedagogická činnost) • Škola/školské zařízení vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, školní systém DVPP prioritně § 164 odst. 1 písm. c) a e) Ředitel školy a školského zařízení školského zákona, zákon o pedagogických pracovnících15) Další právní východiska Vyhláška č. 317/2005 Sb.,16) nařízení vlády č. 75/2005 Sb.,17) příslušné RVP 15) Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. 16) Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb. 17) Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění nařízení vlády č. 273/2009 Sb. Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 5/10 podporuje realizaci ŠVP, u všech PP zejména podporuje zlepšení informační gramotnosti a schopnosti komunikace v CJ, osvojení metod hodnocení, možnost rozšíření specializací PP (např. výchovný poradce, koordinátor ICT, koordinátor ŠVP, speciální pedagog, školní metodik prevence) • Škola/školské zařízení podporuje mobilitu PP (např. zahraniční stáže, EUROPASS, LEONARDO, výměnné pobyty) 5 Materiální předpoklady • Škola/školské zařízení zajišťuje bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj dětí a žáků při všech činnostech pořádaných školou/školským zařízením • Škola/školské zařízení realizuje opatření k udržení a zlepšování prostorových podmínek pro vzdělávání v souladu s oborovou skladbou a předpisy BOZ, PO, splňuje požadavky na bezbariérovost • Škola/školské zařízení zajišťuje obnovu a rozvoj materiálně technických podmínek pro realizaci ŠVP v souladu s RVP • Škola/školské zařízení zajišťuje obnovu a modernizaci vybavenosti ICT a jejich vhodné využívání ve výuce a v administrativě • Škola/školské zařízení průběžně zkvalitňuje vybavení potřebné k praktické výuce, zajišťuje modernizaci přístrojů a techniky a jejich vhodné a efektivní využívání ve výuce • Škola/školské zařízení průběžně zkvalitňuje vybavení potřebné k výuce tělesné výchovy a zajišťuje jeho efektivní využívání ve výuce § 29 odst. 1 a 2 Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních školského zákona Další právní východiska Vyhláška č. 410/2005 Sb.,18) příslušné RVP, § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona § 23 Organizace škol školského zákona MŠ vyhláška č. 14/2005 Sb.19) ZŠ vyhláška č. 48/2005 Sb. SŠ, konzervatoře vyhláška č. 13/2005 Sb. 6 Finanční předpoklady • Škola/školské zařízení používá efektivně a hospodárně finanční prostředky přidělené ze státního rozpočtu v souladu se ŠVP § 160 až 163 Financování škol a školských zařízení ze státního 18) Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění vyhlášky č. 343/2009 Sb. 19) Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 43/2006 Sb. Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 6/10 a s účelem, na který byly přiděleny • Škola/školské zařízení určuje priority podle rozpočtových možností, sleduje dílčí výdaje školy ve vybraných oblastech podle priorit DZ, DZK (provázání rozpočtu se strategickými prioritami); koncepční záměry rozvoje školy jsou schváleny a podporovány zřizovatelem • Škola/školské zařízení vhodně využívá možnosti rozvojových projektů MŠMT, projektů ESF (např. OP VK, krajské globální granty apod.) a dalších činností. • Na financování školy/školského zařízení se podílí další fyzické nebo právnické osoby v souladu s platnými předpisy (podíl příspěvku z rozpočtu zřizovatele, sponzorských darů, plateb rodičů a žáků) rozpočtu školského zákona, zákon č. 306/1999 Sb.20) Další právní východiska Zákon č. 563/1991 Sb.,21) § 23 Organizace škol školského zákona a vyhláška č. 14/2005 Sb., vyhláška č. 48/2005 Sb., vyhláška č. 13/2005 Sb., § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona 7 Efektivní organizace vzdělávání • Škola naplňuje učební plány podle schválených ŠVP v souladu se školským zákonem a RVP • Organizace vzdělávání, volba vhodných vyučovacích metod a forem práce účinně podporují naplňování ŠVP • Využití disponibilních hodin, nabídka nepovinných a volitelných vyučovacích předmětů je v souladu s profilací stanovenou ŠVP a podporuje úspěšnost žáka • Škola organizuje teoretické a praktické vyučování v souladu s právními předpisy (začátek a konec vyučování, počet vyučovacích hodin v jednom dni, zařazení a délka přestávek, smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování, počty žáků ve třídách, odděleních a skupinách) • Praktické vyučování škola zajišťuje také v reálném pracovním prostředí ve spolupráci se zaměstnavatelskou sférou. • Škola pro děti a žáky se SVP, cizince a děti a žáky nadané § 7 odst. 2 Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení, § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů školského zákona Další právní východiska Příslušné RVP, § 34 Organizace předškolního vzdělávání, § 46 Organizace základního vzdělávání, § 65 Organizace středního vzdělávání školského zákona, vyhláška č. 73/2005 Sb., vyhláška č. 14/2005 Sb., vyhláška č. 48/2005 Sb., vyhláška č. 13/2005 Sb., 20) Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů. 21) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 7/10 organizuje odpovídající vzdělávání vhodnými formami • Škola má koncepci domácí přípravy žáků ve spolupráci s rodinou (účinná podpora rozvoje vzdělávání žáků, spolupráce s rodinou) • Škola zajišťuje včasnou podporu dětem a žákům s riziky školní neúspěšnosti (opatření k vyrovnání vývoje dětí s odkladem povinné školní docházky, doučování, opatření v případě selhání spolupráce s rodinou, opatření vedení školy směrem k pedagogům při nezohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce atd.) § 150 Výmaz z rejstříku škol a školských zařízení školského zákona 8 Účinná podpora rozvoje osobnosti dětí a žáků • Formy vzdělávání umožňují zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji • V průběhu vzdělávání jsou uplatňovány účinné moderní pedagogické metody a přístupy • Aktivity při vzdělávání podporují rozvoj klíčových kompetencí dětí a žáků podle požadavků RVP • PP motivují děti a žáky k využívání různých vzdělávacích a zájmových aktivit včetně odborných soutěží a přehlídek apod. • PP diferencují nároky a požadavky podle schopností a možností dětí nebo žáků • PP vedou děti nebo žáky k samostatné práci a uplatňují individualizovanou výuku • PP uplatňují při výuce pravidla dle školního řádu • PP provádějí pedagogickou diagnostiku v hodnocení dětí a žáků • PP poskytují dětem a žákům a získávají od dětí a žáků zpětnou vazbu (rozvoj sebehodnocení, osvojování vhodných strategií učení, podpora celoživotního učení) § 2 odst. 1 písm. b), e) a f) Zásady a cíle vzdělávání, § 30 Školní řád, vnitřní řád a stipendijní řád a § 116 Školská poradenská zařízení školského zákona, vyhláška č. 72/2005 Sb. Další právní východiska Příslušné RVP 9 Partnerství • Škola/školské zařízení spolupracuje se zákonnými zástupci nezletilých dětí a žáků, rodiči zletilých žáků, popřípadě s osobami, které vůči zletilým žákům plní vyživovací povinnost (informovanost, zapojení v orgánech školy, komunikace se § 12 Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy, § 21 Práva žáků, studentů a zákonných zástupců nezletilých žáků, § 167 a násl. Školská rada školského zákona Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 8/10 školou/školským zařízením, společné akce školy/školského zařízení a rodiny) • Škola vytváří podmínky pro práci školské rady, pokud je podle školského zákona zřízena, a umožňuje jí podílet se na správě školy • Škola podporuje vznik žákovské samosprávy a umožňuje jí podílet se na správě školy • Škola/školské zařízení spolupracuje i s dalšími partnery při vytváření vzdělávací nabídky, při tvorbě a inovacích ŠVP, při zajištění DVPP, při hodnocení dosažených výsledků odborného vzdělávání při ukončování vzdělávání a při zajištění praktického vyučování (např. zaměstnavatelé, partnerské školy, nestátní neziskové organizace, poradenská zařízení, výzkumné instituce) • Škola/školské zařízení podporuje mobilitu žáků (např. zahraniční stáže, EUROPASS, LEONARDO, výměnné pobyty) Další právní východiska Příslušné RVP 10 Účinná podpora rozvoje funkčních gramotností dětí a žáků • Školní vzdělávací strategie se zaměřují na podporu rozvoje funkčních gramotností dětí a žáků, včetně dětí a žáků se SVP, dětí a žáků nadaných a cizinců, a to zejména čtenářské, matematické, finanční, sociální, přírodovědné, informační gramotnosti a schopnosti komunikace v CJ podle RVP • PP, zákonní zástupci dětí a žáků a žáci jsou správně a včas informováni o průběhu a požadovaných výstupech v jednotlivých oblastech vzdělávání podle ŠVP a RVP • Škola/školské zařízení přijímá opatření ke zlepšování podpory funkčních gramotností (např. inovace obsahu vzdělávání, přizpůsobování organizačních struktur aj.) • Škola/školské zařízení nabízí programy pro nadané děti a žáky § 2 odst. 1 písm. g) Zásady a cíle vzdělávání školského zákona Další právní východiska Příslušné RVP Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 9/10 11 Systematické hodnocení individuálních a skupinových výsledků vzdělávání dětí a žáků • Škola soustavně zjišťuje a vyhodnocuje úroveň výstupů a skupinových a individuálních výsledků v oblastech vymezených RVP a podle standardů příslušného stupně vzdělání (např. školní didaktické testy) • Škola dosahuje požadovaných výstupů ve vybraných povinných vyučovacích předmětech (ČJ, AJ, M) podle RVP, předčtenářskou a předmatematickou gramotnost dle RVP PV • Škola plánovitě sleduje úspěšnost dětí a žáků při přechodu z nižšího na vyšší stupeň vzdělávání (přechod z 1. na 2. stupeň ZŠ, vstupní ročníky – přechody MŠ - ZŠ - SŠ – adaptace žáků) • Škola využívá příležitosti k porovnání hodnocení skupinových a individuálních výsledků žáků z více zdrojů (např. interní testování, testování 5. a 9. ročníků, jiné externí testování) • PP při vzdělávacích činnostech průběžně hodnotí výsledky a pokrok jednotlivých dětí a žáků v souladu s pravidly stanovenými v ŠVP a ve školním řádu; ve výuce využívají strategie formativního hodnocení § 2 odst. 1 písm. g) Zásady a cíle vzdělávání, § 30 Školní řád, § 51, § 52 § 53 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků a § 69 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků školského zákona Další právní východiska Příslušné RVP 12 Systémové hodnocení celkových výsledků vzdělávání školy • Škola/školské zařízení sleduje a hodnotí celkovou úspěšnost dětí a žáků v realizovaných vzdělávacích programech a soulad výsledků vzdělávání podle ŠVP s požadavky stanovenými v RVP (ukončování vzdělávání a dosažení stupně vzdělání, případně uzlové body vzdělávací dráhy) • Škola sleduje počty a příčiny odchodů ze vzdělávání, vyhodnocuje je a přijímá opatření. • Škola/školské zařízení sleduje efektivitu a úspěšnost školních systémů v oblasti BOZ, prevence rizikového chování a školní neúspěšnosti a přijímá opatření k nápravě zjištěných nedostatků • Škola využívá výstupy externích hodnocení výsledků vzdělávání (např. využití příležitostí srovnání výsledků s jinými školami, a to na regionální, národní nebo mezinárodní úrovni) § 2 odst. 1 písm. g) Zásady a cíle vzdělávání, § 12 Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy školského zákona Další právní východiska Příslušné RVP DZ ČR (2011-2015) Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-1716/13-G21 a výsledků vzdělávání na školní rok 2013/2014 Schváleno po projednání ve 28. poradě vedení MŠMT dne 13. 8. 2013 10/10 • Škola sleduje další uplatnění svých absolventů (při dalším studiu, na trhu práce) • Škola/školské zařízení sleduje a hodnotí přínos realizovaných rozvojových projektů pro realizaci ŠVP • Škola prezentuje výsledky vzdělávání veřejně (např. www, veletrhy škol)