Záznamový arch studenta předmětu Odborná praxe 1 I. ANKETNÍ ČÁST Škola Vyučující Jméno vyučujícího: Délka pedagogické praxe: vyučovací jednotka Předmět: Datum konání praxe: Třída: (profesní orientace) Počet žáků: a) celkový b) skutečný (přítomní žáci) a) b) Téma vyučovací jednotky: Vyučující Jméno vyučujícího: Délka ped. praxe: Pedagogická aprobace: II. ZÁZNAM Z PRŮBĚHU VYUČOVACÍ JEDNOTKY 1. část záznamu Cíle vyučovací jednotky a jejich plnění Jaký byl vzdělávací cíl vyučovací jednotky? (Pokud není znám přímo od vyučující(ho), odhadněte ho.) Sdělil(a) vyučující žákům tento cíl? Kdy, v jaké fázi výuky, to udělal (a)? Jakým způsobem? Byl cíl vyučovací jednotky formulovaný dostatečně konkrétně? Byl cíl vyučovací jednotky formulovaný z hlediska pokroku žáků? Případně navrhněte úpravy v tomto smyslu. Byl zvolený způsob přiměřený/vhodný k dosažení cíle? Na základě čeho si to myslíte? Myslíte si, že byl cíl v dané vyučovací jednotce splnitelný? Uveďte, proč si to myslíte. Jakým způsobem učitel prověřil dosažení cíle? Jak byste vy zjišťoval(a), že bylo cíle dosaženo? 2. část záznamu Metody a formy výuky Jaké metody a formy práce použil vyučující pro dosažení cíle vyučovací jednotky? Byly použité metody přiměřené věku, zájmu žáků a cíli vyučovací jednotky? Proč si to myslíte? Na jaké z použitých metod většina žáků dobře reagovala-zapojila se? Na které naopak ne? Jakou metodu byste v daném případě použil(a) vy? Jak pracoval(a) vyučující se žáky? Použité formy práce: Popis činnosti žáků: Např. samostatná, ve dvojicích, ve skupinách (větší než dvojice), hromadně s celou třídou a další Např. Žáci ve dvojicích vhodně komunikovali nebo u většiny dvojic byla dobrá spolupráce, ale u několika dvojic pracoval jeden žák apod. Která z forem výuky nejvíce aktivizovala většinu žáků? Měli žáci během vyučovací jednotky možnost pracovat tvořivě, nebo byla práce žáků striktně řízena a kontrolována vyučující(m)? Zohlednil(a) vyučující reakce a podněty žáků do průběhu vyučovací jednotky? Jakým způsobem? 3. část záznamu Vystupování vyučující (ho) ve výuce a jeho/její komunikace s žáky Vystupoval(a) vyučující při výuce spíše autoritativně nebo demokraticky? V čem se to projevovalo? Snažil(a) se vyučující zapojovat do činností všechny žáky nebo některé upřednostňoval(a) (např. ty, kteří se hlásili)? Chválil(a)/káral(a) vyučující žáky? Uveďte za co a jakým způsobem v následujícím textu. Pochvala (jak a za co) Pokárání (jak a za co) Uměl(a) vyučující žáky svým přístupem, řečovým projevem apod. zaujmout? Proč si to myslíte? Iniciovali žáci komunikaci s vyučující(m)? Za jakým účelem? Jakým způsobem zajišťoval(a) vyučující přiměřenou pracovní atmosféru? 4. část záznamu Kontrola a hodnocení žáků Jakým způsobem a kdy vyučující žáky hodnotil(a)? V následujícím textu napište: jak a kdy, případně další poznámky. Jak hodnotil(a): Např. známkou, oceněním, můžete uvést i konkrétní vyjádření, které chcete ocenit nebo naopak uvést jako záporný příklad hodnocení… Kdy hodnotil(a): Např. v průběhu dané činnosti, až po skončení dané činnosti Používal(a) vyučující hodnocení žáků k jejich motivaci? V čem se to projevovalo? Věděli žáci, jak a za co budou hodnoceni? Jaká kritéria vyučující používal(a)? Byl(a) vyučující při hodnocení spravedlivý(á)? Proč si to myslíte? Hodnotil(a) vyučující žáky jen za samostatnou práci nebo i za práci ve dvojicích nebo skupinách? Využil(a) vyučující vzájemnou kontrolu žáků? Při jakých činnostech? 5. část záznamu Aktivita žáků Jakým dojmem působila třída jako celek (pasivně, aktivně apod.) Zdůvodněte svůj názor. Při jakých činnostech převládala ve vyučovací jednotce: a) aktivita vyučující(ho): b) aktivita žáků: c) vyučující a žáci byli aktivní přibližně stejně: a) b) c) Jaké druhy motivace vyučující využíval(a)? Jak vyučující reagoval(a) na nemotivovanost žáků? Jak často vycházela aktivita při výuce z iniciativy žáků a jak často z iniciativy vyučující(ho)? Přistupoval vyučující k žákům diferencovaně? Jak se to projevovalo? Vyberte z nabídky, jak reagovali žáci na otázky vyučující(ho)? a) spontánně b) až po vyvolání c) doplňovali se navzájem d) jinak: Umožnil(a) vyučující žákům prezentovat výsledky jejich práce? Jak? III. ROZHOVOR S UČITELEM Sebereflexe – co se vyučujícímu povedlo a naopak nepovedlo, proč… Rozsah bude záviset na ochotě vyučující (ho) k rozhovoru – není povinen jej s Vámi realizovat Další důležité údaje vyplývající z rozhovoru Rozsah bude záviset na ochotě vyučující (ho) k rozhovoru – není povinen jej s Vámi realizovat