Úvod do pedagogiky Eva Trnová MCj04344110000[1] MCj04077340000[1] Jaké bude dnešní téma? Způsobuje škola šikanu? nKomentář Boba Kartouse (v Lidových novinách) n pod názvem Co způsobuje šikanu? Škola. nPodle nedávného šetření (sedmáci až deváťáci) nCentra výzkumu protidrogových služeb: ntéměř všichni zažili verbální agresivitu (nadpoloviční většina učitelů); ntři čtvrtiny žáků byly svědky fyzického útoku; npětina byla někdy obětí šikany a pětina pachateli. nvíce než třetina dětí přiznává zkušenost s kyberšikanou. n n Co je to třída? nTřída je sociální skupina. n„Školní třídy nejsou ve své podstatě více než „tlupy“, v nichž jsou děti vystaveny nutnosti zaujmout vlastní pozici, případně si ji specifickým způsobem vybojovat. n Tento proces je lidské společnosti vlastní, ovlivňovat lze jen kvality, podle nichž se tak děje, a to tak, že vtiskáváme dětem hodnotové rámce, které určují prostor soutěže o postavení.“ n Důvod šikany z pohledu teorie sociálních skupin nPodle proponentů teorie sociální reprodukce (např. P. Bourdieu) slouží celý vzdělávací systém k upevňování sociálního postavení. nJednotlivé společenské systémy se liší svou propustností. nČeský společenské systém je specifický tím, že vzdělávání je silně závislé na sociálním původu, což propustnost snižuje. Zjištění o agresivitě a šikaně s tím překvapivě silně korespondují. nŠikanované děti i ty, které šikanují, jsou zpravidla těmi, kdo se ocitají na periferii třídy, mimo jádro tlupy, a to je buď vede ke snaze vydobýt si určité postavení vůči jiným, respektive je jejich pozice činí zranitelnými oběťmi. nTyto děti jsou také častěji obětí domácího fyzického násilí, což indikuje nižší sociální status rodin, z nichž pocházejí. Role učitele n nKlíčovým hráčem v boji proti šikaně je učitel – nesmí být osamocen. nUčitelé volají po pomoci odborníka. nVe zmíněném výzkumu učitelé vyjadřovali přání, aby jim s řešením agresivity ve školách pomáhal někdo další, nejlépe odborník – psycholog, speciální pedagog. Jak vypadá šikana nSetkali jste se Vy osobně se šikanou? nPrvní ukázka: nhttps://www.youtube.com/watch?v=WwNL3bDLlH0 n n n n Práce s PL nRozdělení do skupin a práce s textem – odpovědi na otázky: n1. Co je to šikana? (viz přílohy) n2. Jaké jsou základní formy šikany? (viz přílohy) n3. Jak poznat šikanu? (viz přílohy) n4. Jak poznat oběť a agresora? (viz přílohy) n5. Jaká jsou obvyklá stádia šikany? n6. Jaký by měl být postup při řešení šikanování? n7. Jaká by měla být prevence šikany? Zkrácený popis stadií šikanování (Kolář, 2011) nPrvní stadium: Zrod ostrakismu nJde o mírné, převážně psychické formy násilí, kdy se okrajový člen skupiny necítí dobře. Je neoblíben a není uznáván. Ostatní ho více či méně odmítají, nebaví se s ním, pomlouvají ho, spřádají proti němu intriky, dělají na jeho účet „drobné“ legrácky apod. Tato situace je již zárodečnou podobou šikanování a obsahuje riziko dalšího negativního vývoje. nDruhé stadium: Fyzická agrese a přitvrzování manipulace nV zátěžových situacích, kdy ve skupině stoupá napětí, začnou ostrakizovaní žáci sloužit jako hromosvod. Spolužáci si na nich odreagovávají nepříjemné pocity například z očekávané těžké písemné práce, z konfliktu s učitelem nebo prostě jen z toho, že chození do školy je obtěžuje. Manipulace se přitvrzuje a objevuje se zprvu ponejvíce subtilní fyzická agrese. nTřetí stadium (klíčový moment): Vytvoření jádra nVytváří se skupina agresorů, úderné jádro. Tito šiřitelé „viru“ začnou spolupracovat a systematicky, nikoliv již pouze náhodně, šikanovat nejvhodnější oběti. V počátku se stávají jejich oběťmi ti, kteří jsou už osvědčeným objektem ostrakizování. Jde o žáky, kteří jsou v hierarchii nejníže, tedy ti „slabí“. nČtvrté stadium: Většina přijímá normy nNormy agresorů jsou přijaty většinou a stanou se nepsaným zákonem. V této době získává neformální tlak ke konformitě novou dynamiku a málokdo se mu dokáže postavit. U členů „virem“ přemožené skupiny dochází k vytvoření jakési alternativní identity, která je zcela poplatná vůdcům. I mírní a ukáznění žáci se začnou chovat krutě – aktivně se účastní týrání spolužáka a prožívají při tom uspokojení. nPáté stadium: Totalita neboli dokonalá šikana nNásilí jako normu přijímají všichni členové třídy. Šikanování se stává skupinovým programem. Obrazně řečeno nastává éra „vykořisťování“. Žáci jsou rozděleni na dvě sorty lidí, které jsem pro přehlednost označil jako „otrokáře“ a „otroky“. Jedni mají všechna práva, ti druzí nemají práva žádná. n n Základní scénář pro počáteční šikanu s běžnou formou (Kolář, 2011) n1. Odhad závažnosti onemocnění skupiny a stanovení formy šikany n2. Rozhovor s informátory a oběťmi n3. Nalezení vhodných svědků n4. Individuální rozhovory se svědky n5. Ochrana oběti n6. Předběžná diagnóza a volba ze dvou typů rozhovoru n a) Rozhovor s oběťmi a rozhovor s agresory (směřování k metodě usmíření) n b) Rozhovor s agresory (směřování k metodě vnějšího nátlaku) n n7. Realizace vhodné metody n a) Metoda usmíření n b) Metoda vnějšího nátlaku (výchovný pohovor nebo výchovná komise) n8. Třídnická hodina n a) Efekt metody usmíření n b) Oznámení potrestání agresorů n9. Rozhovor s rodiči oběti n10. Třídní schůzka n11. Práce s celou třídou n Shrnutí odborníka nhttp://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/rodina-v-problemove-situaci/rizikove-chovani-ditete/agres e-sikana-a-jine-formy-nasilneho-chovani.shtml n