Úvod do pedagogiky Eva Trnová MCj04344110000[1] MCj04077340000[1] Jaké bude dnešní téma? http://www.estudanky.eu/im/mapa.png Jaké bude dnešní téma? http://www.estudanky.eu/im/mapa.png RODINA STÁT Rodina je považována za základ státu. Určení typu rodiny Kláry a Davida nPásma funkčnosti rodiny (podle Dunovského) nfunkční rodina je nenarušena a zabezpečí dítěti vývoj a prosperitu nproblémová rodina má poruchy určitých funkcí, ale rodinu to přímo neohrožuje ndysfunkční rodina prochází vážnými poruchami skoro všech rodinných funkcí a ohrožuje tak rodinu. Rodina potřebuje pomoc odborníka. nafunkční rodina již neplní svůj základní účel, škodí dítěti, a proto bývá dítě umístěno do náhradní rodinné péče Funkce rodiny Funkce rodiny - IS nFunkce biologicko-reprodukční nDěti jsou pokračováním života rodiny a tím i společnosti. Dříve taky zajišťovaly pokračování rodinné profesní tradice. K oživení této tendence opět dochází v souvislosti s procesem privatizace služeb a výrobních činností. n2. Funkce socializačně-výchovná n3. Funkce ekonomicko-zabezpečovací nPodstata spočívá v začlenění rodinných příslušníků do výrobní nebo nevýrobní sféry v určitých profesích, v místech s určitými nároky na pracovní síly, jejich kvalifikaci a podobně uspokojování. Zároveň je rodina tzv. mikroekonomickou jednotkou = má k dispozici určité finanční a materiální prostředky, které využívá, investuje, ukládá a tím více či méně přispívá ke stabilitě ekonomického systému společnosti. Rodiče jsou povinni ze zákona zabezpečit a uspokojit základní životní potřeby sebe, svého partnera a především svých dětí. Zajistit jim zdravý a plnohodnotný vývoj. n4. Funkce odpočinková a regenerace tělesných a duševních sil njejich význam v současné společnosti spíše narůstá. Příčinou je změna způsobu životu, ale také posuny v hodnotových orientacích rodiny. Rodina se tak stává kompenzačním místem, kde jedinec po náročném hektickém dnu v převážně v práci nebo také ve škole, nachází klid a uspokojení. Děti někdy nacházejí toto centrum mimo rámec rodiny. n n Výskyt jednotlivých typů rodiny nafunkční rodina (odebrání dětí) ....0.5% ndysfunkční (sanace rodiny – pomoc)..2% nproblémová (prevence psychologem) ...asi 13% nfunkční (tzv. normální) rodina.......85% n Statistiky v ČR uvádějí: nV roce 2003 skončilo v diagnostickém ústavu 494 dětí. nV roce 2008 ( po 5 letech) jich už bylo 793. nZa stejnou dobu (5 let) vzrostl počet dětí v ústavech z 7250 na 7820. nV kojeneckých ústavech končí dalších 1500 dětí. nV domovech pro děti se zdravotním postižením jich dnes žije přes 10 000. n Státní rodinná politika npodle mezinárodněprávních norem se má stát v současné době soustředit na: npodporu funkčním rodinám- podpora a pomoc při založení rodiny a po dobu, kdy odpovídá za péči a výchovu nezletilých dětí; nsanaci dysfunkčních rodin - veřejnoprávní intervence ve prospěch dítěte, přestane-li rodina plnit své funkce vůči němu (a ochrana nejlepšího zájmu dítěte); nsociálně-právní ochranu a sociální zabezpečení - veřejnoprávní intervenci na ochranu dětí při rozpadu a zániku rodiny. n Dítě mezi rodinou a institucí nZávazky státu z ratifikovaných mezinárodních smluv - jsou pro státní rodinnou politiku závazné – jsou „víc než zákon a míň než ústava“ nZákladní mezinárodněprávní rámec pro státní rodinnou politiku tvoří: na) politické deklarace OSN: n• Všeobecná deklarace lidských práv OSN, 1948 n• Deklarace o právech dítěte, 1959 nb) právně závazné pakty a úmluvy OSN: n• Pakt o občanských a politických právech, 1966, n• Pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech, 1966, n• Úmluva o právech dítěte, 1989, n• Úmluva o právech osob s postižením, 2007 nc) evropské úmluvy: n• Evropská sociální charta, 1961 n• Charta základních práv EU, Nice 2000, a Lisabon 2009 n RVP – zabezpečení znevýhodněných dětí nStátní rodinná politika má všem dětem funkčních i dysfunkčních rodin poskytnout rovné šance v přípravě na život tím, že jim poskytne ekonomické podmínky pro přiměřeně důstojný život a dostupnost zdravotních a vzdělávacích služeb. n Typy dysfunkčních rodin -1 (podle Z. Heluse) nnezralá rodina příliš mladých rodičů n - řeší „své problémy“ - hledání sebe samých a svého místa ve světě; npřetížená rodina – nejen přetíženost pracovní, ale též přetíženost nejrůznějšími konflikty v rodině i na pracovišti, starostmi o nemocné v rodině, citovým strádáním, bytovými a ekonomickými problémy; http://www.aperio.cz/data/2/583.jpg Dilema moderní vzdělané ženy n Typy dysfunkčních rodin - 2 (podle Z. Heluse) nambiciózní rodina - uplatnění osobních ambic rodičů - jejich hodnotová orientace směřuje k vlastní kariéře, vysoké materiální úrovni života celé rodiny; rodiče mají pocit, že to vše musí dělat pro zabezpečení svých dětí; většinou si nepřipouštějí, že jejich děti citově strádají a je velmi obtížné je o tom přesvědčit; nperfekcionistická rodina - požaduje po dítěti vysoké výkony, bez ohledu na jeho možnosti, zájmy a harmonický rozvoj; n n n http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/440xX/Oct2013/1575625.jpg?d41d Ambiciózní rodina? Typy dysfunkčních rodin - 3 (podle Z. Heluse) nautoritářská rodina - se vyznačuje přikazováním, dirigováním, častými tresty bez ohledu na potřebu dítěte samostatně a spontánně se vyjadřovat, nést odpovědnost; nrozmazlující rodina - se projevuje tendencí za každou cenu dítěti vyhovět, nestavět mu do cesty překážky; dítě ovládá rodiče a diktuje jim; nprotekcionismus = bojovné chování na ochranu dítěte, zaujímání spolutrpitelských postojů (pasivní přijímání pocitů ukřivděnosti nebo rodiče zaujímají vůči dítěti postoje podřídivosti) Rozmazlující rodina? Typy dysfunkčních rodin - 4 (podle Z. Heluse) nrodina liberální a improvizující-nedostatek řádu a programu, dítě trpí nepřiměřenou volností; nodkládající rodina - přenechává výchovu prarodičům, dalším příbuzným a známým a narušuje tak citové zrání dítěte; ndisociální rodina - jsou narušeny vnější vztahy - izolovanost nebo konflikty s okolím; nebo jsou narušeny vnitřní vztahy mezi členy rodiny - nemusí to být pouze konflikty v rodině, ale též oslabení vztahů a izolovanost. n n