Neklidné děti symptomy, příčiny a možnosti přístupu k řešení problematiky dětského neklidu ve školním kontextu Neklidné a hyperaktivní děti: vymezení pojmů * nadměrná aktivita dětí – aktuální diskutované téma * dětí označovaných za neklidné, nesoustředěné a nadměrně aktivní v naší společnosti přibývá * mnoho termínů, které se vztahují k dětskému neklidu * jedno století výzkumu přineslo celou řadu definic a pojmenování * * * Vymezení pojmů * Od čtyřicátých let dvacátého století byly postupně vystřídány názvy jako: * syndromy duševních poruch mozku (brain disorders), * lehká dětská encefalopatie, * minimální mozková dysfunce (minimal brain damage) a lehká mozková dysfunkce (LMD) * syndrom ADHD (attention deficit/hyperactivity disorder) nebo o hyperkinetických poruchách * Vymezení pojmů * dřívější diagnózy se snažily postihnout etiologii (tedy předpokládané poškození mozku) * současná označení jsou v podstatě jen symptomatickým popisem poruchy, tj. zdůrazňují převládající příznaky a dominantní obtíže * tento posun odráží výsledky četných výzkumů, zejména pak toho, že faktické organické poškození mozku se nepodařilo (a nedaří) prokázat Vymezení pojmů * * i přes snahy o adekvátní a jasnou terminologii zde panuje mnoho nejasností a celková problematika neklidných a nepozorných dětí se tím stává poněkud nepřehlednou * množství uvedených termínů, jejichž chápání se mezi odborníky mnohdy podstatně liší, je odrazem existence různých přístupů a názorových změn v nazírání na tuto problematiku. • * * Základní otázka * Jedná se o formu onemocnění či o obtíže s psychosociálním pozadím? * Leto_07 028 Lékařský přístup k dětskému neklidu * Zastánci lékařského přístupu považují problémové chování dítěte za důsledek jeho dané fyzické konstituce. * Všechny symptomy chápou jako součást syndromu a zdůrazňují nutnost skutečné léčby (podávání léků, ale i vytváření vhodného prostředí). • Psychosociální přístup * Příznivci psychosociálního přístupu naopak odmítají označení syndrom. * Symptomy (problémové chování dítěte) považují za jeho vlastní způsob, jakým reaguje na své okolí. * Z jejich pohledu tedy dítě není nemocné. Jeho problémy se vyřeší, přizpůsobíme-li podmínky, ve kterých žije. * Lékařský vs. psychosociální přístup * názory v rámci jednotlivých přístupů se však také značně liší: * nněkteří odborníci existenci ADHD jako poruchy zcela odmítají * njiní určité biologické příčiny připouštějí, ale zdůrazňují jiné vlivy a odmítají podávání psychofarmak. • Základní intervenční přístupy * Pro každý z přístupů je také charakteristický určitý léčebný postup. * „Součástí medicínského přístupu je užívání léků zlepšujících funkci neurotransmiterů, psychoterapeutický přístup je zase založen na různých technikách napomáhajících ke zvýšení sebedůvěry a větší vyrovnanosti“ (Train, 1997, s. 51). * Etiologie * Otázku, jaké jsou příčiny vzniku ADHD, se stále nedaří zcela uspokojivě zodpovědět. * Kombinace a vzájemná interakce více příčin. * Existuje řada modelů, které se snaží příčiny vzniku ADHD postihnout: Etiologie - modely * hereditární model * neurobiochemický model * neurofyziologický model * psychoneurologický model * kognitivně - energetický model * nezralost centrálního nervového systému * organický model * psychosociální model Různé kontexty pojímání dětského neklidu • * jako o ADHD (např. Train, 1997; Munden, Arcelus, 2002) * jako o chybách ve výchově či vnitřním neklidu (např. Prekopová, Schweizerová, 1994) * případně také jako o „variantě chování v rámci normálního rozložení“ (Mertin, 2004). * Epidemiologie * Odhady výskytu ADHD v populaci se velmi liší. • * Malá (2001) uvádí prevalenci hyperkinetických poruch v rozmezí 2–12 %, u konzervativnějších pedopsychiatrů je to 3–5 % dětí školního věku. • * Poruchy jsou několikrát častější u chlapců než u dívek (MKN-10, 2000, Drtílková, 2007c; Paclt, 2007a), čísla se však opět velmi různí. Epidemiologie - muži * Ačkoliv dědičnost poruchy je pravděpodobnější po mužské linii a také náchylnost k poruchám raného vývoje mozku je u mužského pohlaví větší, jistou roli zde může hrát i to, že chlapce se zřejmě daří lépe podchytit, protože jejich problémy jsou nápadnější (Munden & Arcelus, 2002). • Epidemiologie - ženy * Dívky navíc častěji trpí poruchami pozornosti bez hyperaktivity (Riefová, 1997). Jak také dokládá studie Biedermana a kol. (2002), dívky s ADHD spadají spíše pod typ vyznačující se nesoustředěností, oproti chlapcům se u nich méně vyskytují poruchy učení a mají méně potíží s chováním ve školním prostředí a při trávení volného času. • * U dívek tato studie prokázala též nižší riziko pro vznik komorbidních poruch – deprese, poruch chování a opozičního vzdoru. Epidemiologie – úvaha o nárůstu * Velkou pozornost vzbuzuje fakt, že dětí s diagnózou ADHD stále přibývá. Tyl a Tylová (2003) k tomu podotýkají, že nepřibývá neklidných dětí celkově, ale roste počet těch, které jsou kvůli podezření vyšetřeny a které tuto diagnózu získají. * Podle Mertina (2004) k zvyšování počtu dětí s diagnózou ADHD přispívají následující faktory (doplněno o poznatky dalších autorů): Faktory přispívající k zvyšování počtu diagnostikovaných dětí * Prostředí školy a tlak školství na přidělování diagnózy * Tlak rodičů na získání diagnózy pro své dítě * Vstřícnost odborníků vůči diagnóze * Diagnóza ADHD je vcelku příznivě přijímána veřejností Komorbidita * Řada dětí s poruchami pozornosti a aktivity má i další psychické potíže, což komplikuje nejen jejich léčbu, ale stěžuje to i správné stanovení diagnózy (Munden & Arcelus, 2002; Malá, 2000). * Jsou to např. nenuréza, nemoční poruchy, nspecifické vývojové poruchy motorické funkce a školních dovedností, nbalbuties, ntikové poruchy, nporuchy chování, nzneužívání návykových látek. ADHD; hyperkinetický syndrom * Attention deficit/hyperactivity disorder (DSM-IV) * Hyperkinetické poruchy (MKN–10) * Uvádí se výskyt 6% v dětské populaci (Paclt, 2007) * Poměr hochů a dívek nejčastěji uváděn jako 3 – 5 : 1. * Hyperkinetické poruchy (dle MKN -10) * * F90 Hyperkinetické poruchy zahrnují: * poruchu aktivity a pozornosti (F90.0) * hyperkinetickou poruchu chování (F90.1) * jiné hyperkinetické poruchy (F90.8) * hyperkinetickou poruchu nespecifikovanou (F90.9) • ADHD – základní charakteristiky •Děti chronicky trpící: nNepozorností nNadměrnou aktivitou nImpulzivitou n nVe spojitosti se syndromem ADHD (poruchou pozornosti spojenous hyperaktivitou) bývá také zmiňována prostá porucha pozornosti,označována jako ADD (attention deficit disorder). nDiagnostikujeme ji u dětí s poruchami pozornosti, ale bez projevů hyperaktivity. n n Deficit pozornosti * Děti s ADHD mají problémy s udržením pozornosti ve výraznější míře než „průměrné“ děti stejného věku a pohlaví * Více charakteristik pozornosti: nDeficit čilosti nVzrušivost nVýběrovost podnětů nSoustředěná pozornost nTěkavost nNedostatečný rozsah chápání n n Deficit pozornosti - popis * dělají často chyby z nepozornosti * jejich práce je většinou neuspořádaná, nepečlivá a nepromyšlená * jsou tzv. zbrklí, rozlítaní a nic nedotáhnou do konce * mají potíže udržet pozornost dlouhodobě, při plnění úkolů i třeba při hře * často budí dojem, jako by nebyli duchem přítomni, jako by neposlouchali či si nepamatovali ani to, co bylo právě řečeno * když se do něčeho pustí, za chvíli od toho utečou k něčemu jinému Deficit pozornosti – popis 2 * jsou spolehlivě nespolehliví * mívají problémy s organizováním činností * pracovní návyky mívají zmatečné, podklady neuspořádané, zapomínají je * snadno se nechají rozptýlit vedlejšími podněty * v hovoru s druhými se jejich nepozornost projevuje tím, že často odbíhají od tématu, nevnímají ostatní, nejsou schopni se soustředit na probíhající rozhovor * mají problémy dodržovat pravidla hry. Hyperaktivita * Nadměrná nebo vývojově nepřiměřená úroveň motorické či hlasové aktivity * Neklid, nepokojné vrtění – bezúčelné pozorovatelné pohyby * Nadměrný a nepřiměřený verbální (zvukový) projev i v kontaktu s vrstevníky * Impulzivita * Nedostačivost v útlumu chování reagujícího na situační požadavky * Impulzivita se projevuje jako netrpělivost. * Děti rychle odpovídají v různých situacích, aniž by čekaly, až budou dokončeny instrukce, či aniž by adekvátně zhodnotily, co se po nich vyžaduje. * Selhávají při uvažování o potenciálně negativních, destruktivních či dokonce život ohrožujících následcích, které vznikají při různých činnostech. * Zapojování dětí do rizikových činností * Zvýšené riziko úrazu Impulzivita - popis • * Impulzivní jedinci se projevují následovně: nmají problémy počkat, až na ně přijde řada npřekřikují ostatní, skáčou jim do řeči, ostatní mají problém dostat se ke slovu nsahají na předměty, na které by neměli nneposlouchají pokyny nberou jiným lidem předměty z ruky ndělají ze sebe šašky • n Impulzivita - popis •Impulzivita může být příčinou nejrůznějších nehod a úrazů: nděti zakopávají, narazí do kolemjdoucího, sáhnou po rozpálené pánvi npouští se do nebezpečných činností, aniž uvážily následky (např. jet na skateboardu po nerovném terénu) ndospělý může způsobit autonehodu, protože má výpadky pozornosti nebo není schopen jet pomalu, pozdě brzdí nebo předjíždí v nepřehledných situacích. delfin Subtypy ADHD * Jsou rozlišovány následující subtypy ADHD: nADHD typ s převahou poruch pozornosti – kritéria A I alespoň 6 měsíců; nADHD typ hyperaktivně- impulzivní – kritéria A II alespoň 6 měsíců; nADHD typ kombinovaný – kritéria A I a A II alespoň 6 měsíců; * ADHD typ nespecifický – prominentní symptomy nepozornosti, hyperaktivity-impulzivity, které však nesplňují kritéria ADHD; * ADHD v částečné remisi – současné symptomy již nesplňují všechna kritéria. * Projevy hyperaktivity dle věku – novorozenci a kojenci * Neklidné děti se pohybovaly mnohem více než jejich sourozenci již v děloze před narozením (Train, 1997). * U kojenců se pak neklid projevuje zejména poruchou základních biorytmů (Malá, 2000). * Dítě špatně spí, špatně přibývá na váze a hodně a neutišitelně pláče (Munden & Arcelus, 2002). Projevy hyperaktivity dle věku – novorozenci a kojenci 2 * T. Novák (2003, s. 29) uvádí následující příznaky, z nichž lze v raném věku usuzovat na riziko LMD, popř. ADHD (upraveno): nRytmicita biologických pochodů (příjem potravy, vyměšování, střídání spánku a bdělého stavu) je narušena. nJe stále jakoby aktivní, nápadně živý. nReaguje výrazně i na poměrně nepatrné podněty, na něž ostatní děti obvykle nereagují. nPři chování v náruči se uvolní a zklidní jen s obtížemi. nJe jakoby stále napjaté, strnulé. Někdy se objevuje tzv. ohýbání do luku. * Projevy hyperaktivity dle věku – novorozenci a kojenci 2 nObjevují se záchvaty nepřetržitého pláče (hodinu i mnohem více). Kojenec vzdoruje všem běžným pokusům o zklidnění. nDítě je velmi často mrzuté. nI nadále ve vývoji převládá šíjové napětí (šíjový tonický reflex). nOpoždění pohybového vývoje zejména v oblasti lezení a chůze. nCelkově působí jako nešikovné. nZpožděný vývoj řeči. Batolata a předškoláci * stále pobíhají sem a tam; * jakmile se jde ven, nestačí si ani obléknout bundu a už jsou za dveřmi; * skáčou po pohovkách a křeslech; * pobíhají po bytě ; * sedavé aktivity, do kterých jsou zapojovány od předškolního věku (např. naslouchání čtenému příběhu), pro ně představují nepřekonatelnou námahu a nudu. Batolata a předškoláci * Podle E. Malé (2000) je batolecí a předškolní věk charakteristický dezinhibicí. * Neklidná batolata jsou k nezastavení, stále pobíhají sem a tam, žvatlají nepřetržitě jedno přes druhé, všechno zkoušejí, všude chtějí být (Train, 1997). * U obou věkových kategorií se mohou projevit také vývojové vady řeči (Tyl & Tylová, 2003). * Objevuje se intenzivnější vzdor často spojený se záchvaty vzteku. Dítě se těžko podřizuje řádu a nerado poslouchá. * Nicméně vzhledem k tomu, že se v tomto věku objevuje vývojově přirozené období batolecího vzdoru, není často snadné tyto projevy odlišit. Předškolní věk – mateřská škola * Situace se většinou mění podstatně ve chvíli, kdy dítě začne navštěvovat mateřskou školu. Tam je zpravidla již dobře patrné, jak se dítě ve srovnání s vrstevníky soustředí a zda vydrží být v klidu. * V mateřské škole se objevují problémy základní hygieny a sebeobsluhy, které vrstevníci již zvládají. * Předškolní věk – mateřská škola * Neklidné dítě také získává první (zpravidla negativní) zkušenosti v jednání s učiteli i vrstevníky. Kontakt s nimi typické projevy problémového chování obvykle dále posílí. * Podle švédských badatelů Kadesjö a kol. (2001) jsou nadměrná aktivita a problémy se soustředěním (na rozdíl od impulzivity) nespornými klinickými znaky již v předškolním věku a je tudíž žádoucí začít s vhodnou intervencí již v tomto období. Projevy hyperaktivity dle věku Školní věk * Těžko dokáží v klidu sedět, houpají se na židli, padají ze židle, kopají nohama. * Stále si s něčím pohrávají, do něčeho bouchají. * Během jídla často od stolu vstávají, nevydrží sedět ani u televize, ani nad domácími úkoly. * Mají potřebu hodně mluvit a vydávají rámus. • Školní věk * Ve školním období se problémy neklidného dítěte obvykle dále prohlubují. * Škola klade na dítě nové požadavky, očekává se stabilnější výkon a stoupají nároky na jeho adaptabilitu. * Přibývá i konfliktních situací, do kterých se neklidné dítě dostává, zpravidla zcela neúmyslně a bez své viny. * Projevy neklidu ve školním období již popisují diagnostická kritéria pro ADHD. Školní věk * Ve školním věku začíná být více patrné narušení exekutivních funkcí, které běžně pomáhají snižovat nepozornost, uvědomovat si cíle, plánovat, kontrolovat doprovodné emoce a zvyšovat motivaci. * U dětí s ADHD je internalizace exekutivních funkcí minimální: nmají sníženou schopnost analyzovat své chování a řešit úkoly nsebeřízení je nedokonalé nneumí se poučit se z chyb (Malá, 2001). Školní věk * Často je nad síly školáků s ADHD chovat se požadovaným způsobem a jsou proto do značné míry závislí na odborné zdatnosti pedagogů a informovanosti rodičů. * Pro ty samotné je to však nelehká situace. • Projevy hyperaktivity dle věku Adolescence - dospělí * * U adolescentů a dospělých se hyperaktivita projevuje jako vnitřní pocity neklidu (i bez motorického doprovodu) až po problémy se setrváním u klidných sedavých činností. * Projevy ADHD v dospívání a dospělosti jsou podobně jako v dětství rozmanité. Týkají se chování, myšlení i citového života. S věkem sice ubývá zjevného tělesného neklidu („hyperaktivity“), ale přetrvává emoční nezralost, emoční labilita impulzivita a také zkratkovité jednání (Paclt, 2007d). Projevy hyperaktivity dle věku Adolescence - dospělí * * Objevuje se neschopnost odpočívat, nepříjemný pocit při nečinnosti (tzv. „vnitřní neklid“), roztržitost a zapomnětlivost a špatná snášenlivost stresu. * Na základě těchto deficitů v oblasti seberegulace jsou tyto osoby ve vyšším ohrožení nadužívání alkoholu a drog, promiskuitního chování, dopouštějí se neuváženého jednání (Drtílková, 2007e). Projevy hyperaktivity dle věku Adolescence - dospělí • * Tyl a Tylová (2003) upozorňují, že některé příznaky se v období puberty mohou i vystupňovat. * Vágnerová (2001) k tomu poznamenává, že některé projevy se stávají nápadnějšími zejména proto, že se od adolescenta a dospělého očekává zralejší projev než od dítěte, a proto jejich nevhodné chování ještě více vynikne. Projevy hyperaktivity dle věku Adolescence - dospělí * Adolescenti s ADHD nebývají školsky úspěšní a je u nich i v dospělosti vyšší pravděpodobnost selhání v profesní roli (kvůli obtížím v sebeovládání a nízké toleranci k zátěži). * Mívají také problémy v mezilidských vztazích a projevuje se u nich zvýšená míra rizikového či asociálního chování (Vágnerová, 2001, 2002). Projevy hyperaktivity dle věku Adolescence - dospělí • * Zejména muži se pro své impulzivní chování mohou dostat do sporu se zákonem. Ženy trpí spíše změnami nálad či poruchami spánku (Tyl & Tylová, 2003). Projevy hyperaktivity dle věku Adolescence - dospělí * Přetrvávající impulzivita a zhoršené soustředění se u dospělých s ADHD projevuje na zvýšeném počtu dopravních nehod, podobně jako tomu bylo v dětství se zvýšenou úrazovostí (Drtílková, 2007e). * Konkrétní podoba potíží v dospělém věku se však dosti liší v závislosti na tom, zda se v předchozím vývoji podařilo zabránit vzniku sekundárních poruch chování a emocí. • Příčiny hyperaktivního chování dle Prekopové, Schweitzerové (1994) * 1. chyby ve výchově • (dítě např.není zvyklé sedět na klíně = sociálně nezralé děti) * 2. trauma n malý tyran n osamělý jezdec na osmiproudé dálnici n dítě, které umí odpočívat jen ve vztahu dvou * 3. LMD (lehká mozková dysfunkce) nporucha tělového rytmu nnerovnoměrný výkon, dílčí deficity schopností Zhoršení příznaků •Příznaky impulzivity a hyperaktivity se většinou projeví nebo zhorší v situacích, které: * vyžadují soustředěnou pozornost či duševní úsilí * postrádají dojem novosti (např. sledování výuky, vykonávání zadaných úloh při vyučování, poslech či četba zdlouhavých textů, monotónní a opakující se činnosti). * Symptomy se spíše vyskytnou tehdy, nachází-li se jedinec ve skupině (ve školce, ve školní třídě, v práci). Obecné zásady pro přístup k neklidným dětem * Jedná se o obecné principy přístupu k dětem, které mají potíže s neklidem vzniklým na jakékoliv bázi. socdov 1. Kooperace rodiny, školy a psychologů * navázání kooperativního vztahu s rodiči * rodiče a vychovatelé (učitelé) musejí být v dobrém vzájemném vztahu * nejde o to, kdo je „větší odborník“ na problémy dítěte, jde o jednotné působení s cílem vytvořit dítěti vhodné podmínky k zvládnutí obtíží 2. Vztah k dítěti * produktivní přístup k neklidnému dítěti by se neměl vyznačovat odstupem, ale naopak projevy náklonnosti * jak tuto náklonnost dítěti vyjadřovat? * neklid jako bariéra ve vnímání pozitivní zpětné vazby * co to je bezpodmínečné přijetí ? 3. Pravidla * přesné vymezení rámce chování ve skupině * základní uspořádání času a prostoru nčas a místo pro práci n pro hru n pro jídlo n pro relaxaci 4. Uspořádání místnosti * přehlednost a řád v místnosti vytváří klid * nepřehlednost, přemíra podnětů vyvolává u disponovaných jedinců neklid Rytmika Konkrétní návrhy pro práci s hyperaktivními dětmi • • •Běžná výuka * Běžná výuka • * Neklidné dítě by mělo být neustále „zaměstnáváno“ (jak při výuce, tak i o přestávkách ) – ideální stav – neustále pod dohledem dospělé osoby… Běžná výuka 2 * Je třeba ostatním dětem ve třídě vysvětlit přijatelným způsobem, co je to „hyperaktivita“ (např. problém, který způsobuje horší ovládání dětí...) a poučit je, jak se mají k sobě chovat navzájem i zvlášť k tzv. „příliš živým dětem“. * Dbát na dodržování pravidel chování. Běžná výuka 3 * Při práci ve výuce (s výjimkou psaní) dovolit hyperaktivním dětem při práci stát, ležet, klečet, sedět na gymnastickém míči. * O přestávkách dovolit pohybové hry, je nutné ovšem vyloučit zcela neřízenou pohybovou aktivitu * Vytvořit prostor a pravidla pro pohybové hry podporující koordinaci, rytmicitu a zaměřenost pozornosti Mimořádné akce v průběhu školního roku, pracovní činnosti, pohybové aktivity v rámci tělesné výchovy Mimořádné aktivity •Doporučené aktivity pro rozvoj hrubé motoriky: * delší procházky, výlety, horské túry * jízda na kole, veslování, plavání, skákání na trampolíně, skákání v pytli, lidové tance jazzgymnastika * odklízení sněhu, zametání, práce na pozemcích (okopávání, pletí atd.) Mimořádné aktivity 2 •Doporučené aktivity pro rozvoj jemné motoriky: * všechny ruční práce bez pomoci elektrických nástrojů: pilování, modelování, háčkování, pletení, práce s keramickou hlínou * česání ovoce, čištění zeleniny (loupání brambor, jablek), hnětení těsta, navíjení vlny. Mimořádné aktivity 3 •Doporučené aktivity pro rozvoj nácviku udržení pozornosti, soustředění, přiměřené uplatnění síly, schopnosti přizpůsobení se druhému: * sporty typu: jízda na koni, judo, párový tanec, šerm, lukostřelba, plachtění, dále všechny sporty vyžadující udržování rovnováhy a nácviku koordinace pohybů, např. žonglování * činnosti typu: nalévání tekutin, aniž by se něco rozlilo; donášení plných táců ke stolu, skákání přes ostatní děti. Mimořádné aktivity 4 •Doporučované hry pro rozvoj dovednosti „snášet prohru“: * všechny hry, při které se hraje na vítěze a poražené (nutná facilitace učitelem, vychovatelem či rodiči): např. člověče, nezlob se; kloboučku, hop... * všechny hry zaměřené na šikovnost Mimořádné aktivity 5 •Hry na rozvoj sociálních a emočních dovedností (empatie neboli vcítění): * jedná se o poznávací hry, v nichž jsou hráči sami sebou, pracuje se s vlastními prožitky, vědomostmi a vlastnostmi, skrze poznání sebe a ostatních v interakci dochází k rozvoji schopnosti vciťovat se druhých. (konkrétně např. hry v publikaci Z. Šimanovského Hry pro zvládání agresivity a neklidu, 2002). Vybraná literatura k dané problematice * Drtílková, I.; Šerý, O. a kol. (2007). Hyperkinetická porucha, ADHD. Galén. Praha. * Hobdayová, A.; Ollierová, K. (2000). Tvořivé činnosti pro terapeutickou činnost s dětmi. Portál, Praha. * Malá, E. (2001). Hyperkinetické poruchy. Psychiatrie pro praxi, 3, s. 121 –124. * O´Dell, N.E.; Cook, P. A. (2000). Neposedné dítě. Jak pomoci hyperaktivním dětem. Grada. Praha. * Paclt, I. a kol. (2007). Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Grada. Praha. Vybraná literatura k dané problematice * Prekopová, J.; Schweizerová, Ch. (1994). Neklidné dítě. Portál, Praha. * Šimanovský, Z. (2002). Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Portál, Praha. * Train, A. (1997). Specifické poruchy chování a pozornosti. Portál, Praha. * Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Portál, Praha.