Formální interpretace uměleckého díla Formalistický přístup k analýze uměleckých děl • Adolf Hildebrand (1847-1921) • •dílo: Problém formy ve výtvarném umění • •popisuje dva možné druhy vnímání předmětu •vzdálený pohled - římské umění x blízký pohled - egyptské umění • • • • • 05820cd7f53ae6cd1614edbad7d7286c Alois Riegl (1858-1905) •člen vídeňské školy dějin umění - průzkum formy - Max Dvořák, Franz Wickhoff •dílo: Otázky stylu 1893 - zabývá se ornamentem •ornamentální tvorba znamená jev abstrakce a tendence k neorganičnosti •x •klasické řecké umění – krásná životnost, reprodukce přírodních tvarů • •pojem Kunstwollen - umělecké chtění • Umělecké řemeslo v pozdním římském období (1901) - řeší zde konkrétní historický problém – pozdně římské umění i raně křesťanské •Otázka: Proč je toto umění tak neživotné a neohrabané? • • • řecké umění stojí mezi •umění egyptské je haptické • • •pozdně římské umění je optické • • 05820cd7f53ae6cd1614edbad7d7286c Heinrich Wölfflin (1864-1945) •vývoj umění viděl jako vývoj forem •hledal neměnný princip jejich vývoje • •využíval metodu komparace - zavedl 5 dvojic terminologických protikladů • •lineárnost × malířskost •plošnost × hloubka •uzavřenost (tektonika) × otevřenost (atektonika) •mnohost × jednota •jasnost × nejasnost • • • • • • • •lineárnost x malířskost plošnost x hloubka uzavřenost x otevřenost mnohost x jednota jasnost x nejasnost • • • • • • • •lineárnost x malířskost plošnost x hloubka uzavřenost x otevřenost mnohost x jednota jasnost x nejasnost Roger Fry •průzkum moderního umění, člen Bloomsbury Group • •noví umělci nenapodobují realitu, vzhled našeho světa, ale vytvářejí nové reality • •1912 – uspořádal vlivnou výstavu post-impresionistů v Anglii • • • Henri Focillon •dílo The life of forms in art (1934) - umělecké formy jako živé organismy, které se neustále vyvíjí • •jednotlivé formy mají tendenci naprosto odlišným způsobem utvářet prostředí lidského života • •styl vytváří podobu společnosti •https://www.youtube.com/watch?v=im5DaL6NtgI - William Latham - The evolution of form (1989) • • Rosalind Krauss •esej In the name of Picasso •jeho koláže vyhlašují rozchod s ikoničností uměleckých děl •odmítají reprezentovat svět • Clement Greenberg •umělecký kritik, ve svých analýzách oceňoval abstraktní umění, zejména abstraktní expresionismus •esej – Avantgarda a kýč (1939) - ostré vymezení pojmu avantgardy v protikladu k socialistickému realismu • •