Rozbor příčin školního neúspěchu žáka Proč určitý žák neprospívá, jaké to má příčiny a jak zjednat nápravu? To je jedna z nejčastějších otázek, které si učitel klade. K jejímu zodpovězení je možné využít schéma odvozené za zkušeností z praxe. Postupně si můžeme klást tyto otázky: - V čem konkrétně má žák výsledky dobré a v čem špatné? - Jde o neúspěch individuální nebo společný pro skupinu žáků (předmět, třídu)? - Jde o neúspěch dlouhodobý? - Je spjatý se změnou v životních podmínkách žáka (zdravotním stavu, v rodině, s kamarády… )? - Jaká je motivace žáka k učení (proč se učí, radosti z činností, strach z neúspěchu…)?¨ - Jaké má podmínky k učení doma (konflikt, napětí, strach, podceňování školy, vysoké požadavky na prospěch…? - Podmínky ve skupině vrstevníků? - Nejprve si ověříme, jak žák ovládá předchozí nezbytné vědomosti a dovednosti a teprve pak uvažujeme o jeho schopnostech. (popřípadě doporučíme rodičům jeho psychologické vyšetření). - Ověřujeme a zjištujeme žákovu metodu učení, učební styl žáka, postup při řešení úloh. Zjištění jedné příčiny zpravidla nestačí k vysvětlení a nápravě. Chceme postihnout nejen dílčí nedostatky žáka, ale pokud možno celou osobnost, jeho způsob života a vývoj. Při rozboru si klademe také otázku, do jaké míry je žákův výkon relativním úspěchem, či neúspěchem. (Např. Průměrný výkon a průměrná známka je u intelektově podprůměrného žáka relativním úspěchem avšak pro nadprůměrného žáka relativním neúspěchem. Pokuste se zjistit příčiny školního neúspěchu žáka, jejich vysvětlení.