Aplikační blok IV Utváření podmínek školní úspěšnosti podzim 2016 Sylabus 1. Vztah učitel x žák – vzájemná interakce učitel-žák, partnerský vztah, respektování osobnosti dítěte. (Kopřiva a kol.Respektovat a být respektován. Praha, Portál; Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995; Fontana, D. Psychologie ve školní praxi, Praha: Portál, 2007.) 2. Psychologické aspekty školní neúspěšnosti - pojetí školní úspěšnosti, příčiny školního neúspěchu, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu. (Kohoutek, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996; Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha UK, Karolinum 1998; Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.) 3. Dítě s výukovými potížemi - specifické poruchy učení SPU - vymezení poruch učení, druhy, práce s dětmi s poruchami učení, integrovaní žáci, klasifikace a hodnocení žáků s SPU, individuální vzdělávací program IVP, dvojí výjimečnost – rozumově nadaní studenti s poruchou učení. (Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003; Kirbyová, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000; Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007;. Portešová Š. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení. Brno: Munipress, 2014.) 4. Kognitivní styl a učební styl – struktura učebního stylu, kognitivní styl, typy učebního stylu a diagnostika, dotazník (Learning style inventory) LSI. (Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1999; Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995; Riefová. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2007.) 5. Odměna a trest ve výchově - prostředky výchovy, přesvědčování, povzbuzení, osobní příklad, styly výchovy, účinné trestání, zákon přirozených následků, výchova sebevýchova, výchova v rodině a ve škole. (Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002; Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993; Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007; Čapek, R., Odměny a tresty ve školní praxi, Praha: Grada 2008; Vaníčková, E. Tělesné tresty dětí, Praha: Grada, 2004.) 6. Poruchy chování - ADD/ADHD, (LMD) projevy, příčiny a přístupy k žákům s ADHD, psychologická hlediska při výchově problémových dětí, poruchy chování u dětí.( Riefová. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál : 2007, Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. Vágnerová, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2001, Jucovičová, D., Žáčková, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2011.) 7. Osobnost žáka - struktura osobnosti, formování osobnosti, poznávání osobnosti žáka a její charakteristika, individuální rozdíly v učení, individuální přístup učitele k žákům, vliv učitele na utváření adekvátního sebepojetí žáků. (Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995; Hřebíčková, M. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti. Praha: Grada 2012). 8. Osobnost učitele, učitelský stres - požadavky na osobnost učitele, interakce učitel-žák, úspěšnost učitele, učitelský stres, burn-out, předcházení stresu, metody zvládání stresu učitele, přístup učitele k žákům. (Hennig, C., Keller, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996; Petty, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996; Hrabal, V., Pavelková, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.) 9. Agresivita a šikana ve škole – fáze šikany, druhy šikany, příčiny šikany, šikana a škádlení, předcházení agresi a rizikovému chování ve škole. (Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001; Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997; Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany, Praha: Portál, 2011; Janošová, P., Kollerová, K., Zábrodská, J. a kol. Psychologie školní šikany. Praha: Grada 2016; Almeida, A., Berne, S., Cross, D. a kol. Doporučení k prevenci šikany ve školním prostředí: přehled a rady. Cost Action ISO801.) 10. Práce se školní třídou, řízení třídy - strategie řízení třídy, jak vést žáky, práce s malou sociální skupinou, diagnostika školní třídy, klima školní třídy, sociální klima školy, poznávání vztahů ve třídě. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. (Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994; Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007; Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2007.) 11. Strategie vyučování – učíme děti myslet, aktivní vyučování, vyučovací styl učitele, efektivní vyučování. (Fisher. R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál, 1995; Silberman, Lawsonová, K. 101 metod pro aktivní vyučování. Praha, Portál, 1995; Mezinárodní akademie vzdělávání UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha, Portál, 2005). 12. Využití pozitivní psychologie v práci učitele ZŠ – vymezení pozitivní psychologie jako nového oboru, možnosti využití v praxi učitele (Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie, Praha: Portál, 2007; Slezáčková, A. Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada 2012). 13. Prevence rizikového chování ve škole – rizikové chování, vymezení, prevence ve škole, Minimální preventivní program MPP, možnosti prevence kouření a podpora zdravého životního stylu ve škole, preventivní programy pro školy, metodik prevence ve škole. (Skácelová L. Metodika práce s dětmi v oblasti primární prevence rizikových jevů. PPP Brno 2006; www.pppbrno.cz; Širůčková, M., Miovský, M., Skácelová, L., Gabrhelík, R. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. LF UK, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0; www.adiktologie.cz; web MŠMT). 14. Zvládání školní třídy a kázeňských problémů žáků – problémové chování, úmluvy o chování, účinné trestání, problémy se skupinovým chováním. (Fontana. D. Psychologie ve školní praxi, Praha: Portál, 2007; Chris Kyriacou. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005). 15. Hodnoty a morální vývoj – morální normy, Kohlbergova stádia, autonomní a hetronomní morálka (Piaget), výchova k morálnímu jednání, Gilliganová a genderové pojetí morálního usuzování. (Fontana, D. Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál, 2007). 16. Emoční učení a škola. Afektivní stránka učení a vyučování. Postoje žáků ke škole. Emoční inteligence, emoční gramotnost, úloha školy. (Goleman, D. Emoční inteligence. 2005; Stuchlíková, I. a kol. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál 2005). 17. Volné téma Literatura: Časopis Pedagogika /http://www. Pedagogika.cz/, Časopis Školský psychlog/http://www.school-psychology.cz/ Časopisy : Psychologia a patopsychologia dietata, Moderní vyučování, Učitelské listy, Československá psychologie, Psychologie dnes, Rodina a my., Pedagogická orientace 1. AUGER, M.T., BOUCHARLAT, C. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. 2. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 3. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002 4. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 5. DITTICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992 6. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2007 7. HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996 8. JEŽEK, S. Psychosociální klima školy. Brno: 2003 9. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. 10. KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. 11. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996 12. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001 13. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha: Portál, 1999. 14. KOLÁŘ. M. Nová cesta k léčbě šikany. 15. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 16. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. 17. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011 18. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994 19. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003 20. KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004 21. KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. 22. KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. 23. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s.401-410. 24. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 25. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s.83-94. 26. MAREŠ,J. SKALSKÁ,H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol . Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s.248-264. 27. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z: Děti, rodina a stres. Praha: 1994 28. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 29. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 30. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996. 31. MÍČEK, L. ZEMAN, V. Učitel a stres. Brno: MU, 1992 32. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996 33. RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2007. 34. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995 35. SOBOTKOVÁ, I. Výchova v rodině. Praha: Portál, 2001 36. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994 37. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. 38. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2001. 39. VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004. 40. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1998.