Klasicismus a Romantismus • Klasicismus ve Francii se shoduje s obdobím, kdy u nás probíhá baroko. • • Klasicismus nastupuje ve Francii již v době Ludvíka XIV. (jinde Baroko) Nicolas Poussin •Hlavní představitel klasicismu ve fr. malířství 17.stol. •Studoval antiku a renesanci v Itálii. •Z cesty do Říma čerpal antické náměty pro svá díla. •Další inspirací byla krajina v Itálii – pasoucí se stáda, antické ruiny a hory. •Do Francie se vrací jen na dva roky, pak zpět do Říma. •Jeho dílo inspirovalo klasicisty v 18. a 19. stol, ale i umělce 20. stol.- P. Cézanne. Říše Flóry (1631, Drážďany) • 3969c3c295233 •https://khanovaskola.cz/video/13/107/362-nicolas-poussin-krajina-se-svatym-janem-na-ostrove-patmos -1640 • •https://khanovaskola.cz/video/13/107/1785-nicolas-poussin-et-in-arcadia-ego-1637-38 • Claude Lorrain •Nejvýraznější krajinář francouzského klasicismu v 17.stol. – ovlivnil krajináře 18. a 19.st. •Vytvořil pojetí ideální krajiny – lyričnost a měkká světelnost. •Náladové krajiny doplněné biblickou nebo mytologickou stafáží, kterou mu malovali jiní malíři. Odpočinek na útěku do Egypta, 1661, plátno, Petrohrad • watermark_big Paridův soud, 1645-1646, 112 x 150 cm. • 9_3 •http://theredlist.com/wiki-2-351-861-414-399-1234-view-classicism-1-profile-lorrain-claude.html • Krajinomalba v době romantismu •Nová svoboda ve volbě námětů. •Do té doby se na krajinářství pohlíželo jako na méně významné odvětví. •Díky romantickým náladám konce 18. stol.se tento pohled změnil. Velcí umělci se snažili povznést krajinomalbu. William Turner (1775-1851) Anglie •Usiloval o to předčit Clauda Lorraina. (když odkázal svou pozůstalost svému národu, vymínil si, že jeho krajiny musí být vždy umístěny vedle obrazů Lorraina.) •Tím se Turner neukazuje v nejlepším světle: •Lorrainova poezie je v jednoduchosti a klidu. •Turner - svět pohybu, ne harmonie, ale okázalosti. Do obrazů vkládal efekty, aby byly impozantnější. - Byl vynikajícím umělcem – mohl si to dovolit • •Jeden z jeho nejsmělejší obrazů ukazuje parník ve vichřici takovým způsobem, že sotva poznáme paroloď z 19.století. •Poskytuje nám jen dojem tmavého trupu lodi a vlajky, vlající statečně na stožáru. •Jde o boj z rozběsněným mořem a my téměř cítíme poryvy větru a údery vln. •Není čas hledat detaily, které pohltilo světlo a stíny. •Příroda u Turnera vždy odráží a vyjadřuje emoce = romantismus. •Parník •ve •sněhové •vánici, •1842. • • •Olej na •plátně, •Tate •Gallery a56e2a3c0a00e1e54f15dd5f9894c90f https://khanovaskola.cz/video/300/1005-turner-dest-para-a-rychlost-velka-zapadni-zeleznice-1844 •https://cz.pinterest.com/search/pins/?q=Turner&rs=typed&term_meta[]=Turner%7Ctyped •(dlaší Turnerovi obrazy) John Constable (1776 – 1837) ANGLIE •Nesoupeřil s mistry minulosti, chtěl malovat to co bylo kolem něj. •„Malíř přírody má dost prostoru, dnešní neřestí je bravura, pokus dělat něco, co je povzneseno nad pravdu“ •Módní krajinkáři malují podle zásad (teplé barvy v popředí, pozadí přechází do bledých a modrých barev) – tím Constable pohrdal. •Chodil po venkově a dělal si skici podle přírody – ty pak zpracovával v ateliéru. •Jeho skici jsou odvážnější než jeho díla (předjímal impresionismus, ale nebyla na to vhodná doba) • Vuz_na_seno_-_John_Constablea Žebřiňák/Vůz sena 1821 •Obraz, kterým se Constable proslavil v Paříži – jednoduchý výjev, v němž vše prožíváme. Dopad slunečních paprsků na louky v pozadí, tok mraků i jednoduchou chloupku. •Umělec odmítá být působivější než příroda. • •https://khanovaskola.cz/video/13/108/800-constable-vuz-na-seno-1821 • Caspar David Friedrich (1774 – 1840) Německo •Jeho krajiny jsou odrazem nálad romantické lyrické poezie a filosofických meditací – byly často inspirovány reálnou událostí. •Snažil se v nich odkrýt romantická tajemství. •Jeho horské scenérie nám připomínají ducha čínské krajinomalby. •Osamělé zamyšlení nad vztahem přírody a člověka. Odráželi pesimismus, melancholii – velký vliv na symbolisty. Poutník nad mořem mlhy (1818) • 1dcbdb2ad273dec5af53317d89d11e28 •https://khanovaskola.cz/video/300/1114-caspar-david-friedrich-mnich-u-more-1808-nebo-1810 • Romantismus – změny umění v 19.stol. •Do popředí umění měšťanské um. – změna společnosti = změna umění. •Rozvoj ekonomiky a techniky – nové objevy. •Historismus – rozvoj archeologie a objevování mimoevropských kultur. •Větší požadavky na originalitu – emoce a instinkty před rozumem. •Tvůrčí originál – génium. •Tendence k realismu Nová ikonografie •Zobrazení krajiny – plenér – skici v plenéru, dokončení v ateliérech. •Náměty ze středověké literatury. (Dantova bárka) •Zobrazování osobností (obraz apoteóza Napoleona). •Kritika společenských problémů – válka, prostituce, chudoba, revoluce, nehody. •Rozvoj grafiky a ilustrace. Romantismus •Vychází z anglické literatury, odvrhl antiku a přísný řád klasicismu. •Zajímá se o středověk, netradiční a exotické náměty a postavy. •Důraz na cit - záliba v melancholii a osamocení. •Inspirace přírodou – bouřky, rozvaliny, ruiny, západy a východy slunce, lesy, hory, skály a jezera. •Vyhrocené děje, dramatické tahy štětcem. •U nás příklon k bájím a pověstím – vzestup vlastenectví. Eugéne Delacroix (1798 – 1863) •Je protipólem klasicismu a Ingrese. •Odmítal přiřazení k romantismu – obdivoval Poussina. •Vášnivě miloval vášeň, ale při tom chladně rozvažoval, jak ji co nejpřesněji vyjádřit. •Zájem o anglickou literaturu. •První významný obraz – Dantova bárka (1822) • 8053441_f1024 Vraždění na Chiu •Symbolicky ukazuje významnou poltitickou událost – boj Řeků o nezávislost. •https://khanovaskola.cz/video/41/231/468-delacroix-vrazdeni-na-chiu-recke-rodiny-ocekavajici-smrt- nebo-otroctvi-1824 • Sovoda vede lid •Revoluce jej přiměla k ojidinělému pokusu zachytit současný život Paříže. Tentokrát se vyjadřuje symbolicky – vzniká: •https://khanovaskola.cz/video/41/231/461-delacroix-svoboda-vede-lid-1830 • Francisco Goya •Jeho Skupinka na balkóně je dokladem, že se na rozdíl od Davida nezřekl mistrovství ve prospěch klasické vznešenosti. Goya_maya_balcon •Vynikl v portrétech – realistické zobrazení – odhalení veškeré samolibosti, hrabivosti a prázdnoty. •Král Ferdinand VII. 1814 •(olej na plátně, Prado, Madrid) 640px-Ferdinand_VII_of_Spain_(1814)_by_Goya •Goya prosazoval svou nezávislost na konvencích minulosti. •Tvořil mnoho leptů – nová technika akvatinta – leptání linií i stínů. •Nejsou ilustracemi biblických či historických příběhů. Některé jsou obžalobou hlouposti, krutosti a zpátečnictví. Jiné znázorňují jeho noční můry. • goya192I_1145_01 •https://khanovaskola.cz/video/41/231/554-goya-saturn-pozirajici-sveho-syna-1821-23 • Zdroje •http://www.cojeco.cz/index.php?id_desc=75638&s_lang=2&detail=1 •http://www.simonak.eu/index.php?stranka=pages/g_u/9_3.htm •http://www.obrazynaplatne.cz/cz/katalog/slavne-obrazy-xi/slavne-626834/ •https://cz.pinterest.com/pin/492018328015727885/ •https://cz.pinterest.com/pin/419749627747305028/ •http://hubpages.com/literature/Dantes-Inferno-Cantos-V-VII • • • • •