Gotika Východní kultura – dlouhou dobu jednotný styl (Byzantské umění) Západní kultura – neklid – stále hledá nová řešení Románský sloh nepřečkal 12. stol. – jeho kostely začaly vypadat těžkopádně. V severní Francii se zrodila nová myšlenka – princip gotického slohu: •Architekti rozvinuli metodu zklenutí kostela pomocí zkřížení oblouků. A zjistili, že pilíře stačí k tomu aby nesly oblouky kleneb. •Tím se stali masivní zdi mezi pilíři zbytečné. •Místo nich se dala umístit velká okna. •St. Chapelle, Upper Chapel - Paris, France. R. 1248. • • • 6154833e92989aeb45eb292f55bfd95e Vznik Gotiky •https://www.youtube.com/watch?v=sk4sRcU3K3M •5:35 – 10:25 - oblouky Gotika •Hanlivé označení – umění Gótů (Barbarů) •Označení z 16.století (Vasari) – „barbarský sloh“ •Až v 18.stol. uznána Gotika jako sloh i její kvality •V 19.stol. Neogotika – gotické dekorace na nových stavbách (jinak stavebně konstruované) Gotika / Neogotika •Notre-Dame de Paris Kostel Jana A. Komenského • cc3a3abbfe5f426402450a5bfedadbbc Brno,_červený_kostel_3 Důvody vzniku nové architektury ve Francii •Navázuje na románské tradice stavitelství – zdokonalování technologií konstrukce stavby. • •Potřeba vytvořit z kostela symbol nadpozemského světa – odhmotnění stavby: potlačení zdi, princip vertikály. Hlavní znaky •Snažili se maximálně popřít hmotu. •Snaha o scelení vnitřního prostru. •Žebrová křížová klenba – ulehčení hmoty klenutí, svedení tlaku do více bodů – směrem k zemi. •Opěrný systém (pilíř a oblouk) – vedl k vytvoření skeletonového systému – tlak rozdělen do 4 podpor - boční tlaky zachycují opěrné pilíře – odlehčení stěny – místo pro okna – působení světla. slide_4 Žebrová klenba •https://www.youtube.com/watch?v=sk4sRcU3K3M •29:05 – 32:00 •Vše směřuje k nerušenému pohybu vzhůru. •Dekorativní prvky: • Stavební – motivy oblouků a kružeb. • Ornamentální – motivy rostlinné a živočišné. •Stavba – otevřená kniha pro negramotné. •Portál gotického chrámu se stal místem, kde se sochařské dílo stalo rovnocenným architektuře. Reliéfy tympanonů nabývaly větší výšky – více prostoru. Sochy začínají vyprávět příběh. •Ikonografie a kompozice sochařské výzdoby – dogmatický pořádek (Poslední soud, trůnící panna Marie, rodokmen Krista, proroci a apoštolové.) Sainte-Chapelle portály •Paříž 1245/48 France_20101128-163907_0694_PortailSteChapelle 5930893861_a2fede713c_m Tympanon s archivoltami - Poslední soud (r. 1210-15), portál příčné lodi v Chartes. Reliéfy ve snaze o dramatičtější popis Božího soudu jsou v pojetí plastičnosti pokročilejší. • cg305 Detail z pravého dolního okraje archivolty jižního portálu. Dva odsouzení míří do pekla – lakomec jde i s penězi a vedle si zvíře na zádech odnáší krásku. • cg306 (1) •E.H. Gombrich •Příběh umění • •Portál severní příčné lodi katedrály v Chartres r.1194 IMG_2488 •Sochy lemující portály vyvolávají pocit lehkosti. •Románské sochy – spíše sloupy •Gotické sochy – vdechnutý život •Postavy vyvolávají zdání, že se pohybují a že se na sebe dívají. •Záhyby drapérie naznačují, že je pod ní tělo. •Každý světec má atribut – lidé věděli o koho se jedná: Abrahám se synem Izákem, Mojžíš drží desky s desaterem, Sochařství •Gotický sochař postupuje v novém duchu – postavy odděluje gesty, postojem, vzhledem – krásou, každá osobitě důstojná. Model gotické katedrály •Vícelodní bazilika •Dvouvěžové západní průčelí •Příčná loď •Vysoký chór s ochozem a věncem kaplí •Západní průčelí má tři portály – nad nimi jsou galerie soch či okna (rosety – kruhová okna) •Stavbu obklopuje systém opěrných oblouků, pilířů, fiál a chrličů. • • •Chrám svaté Barbory v Kutné Hoře • 3d-model-barbory . • Chrám sv. Víta pha1-prazsky-hrad-chram-sv-vita0458 Opěrný systém •https://www.youtube.com/watch?v=sk4sRcU3K3M •21:11 – 24:25 Fiála •http://praha.idnes.cz/oprava-svatovitske-katedraly-dkz-/praha-zpravy.aspx?c=A130906_1973755_praha- zpravy_mav •Štíhlý jehlan ukončený křížovou kytkou, umístěný zpravidla na vrcholech pilířů opěrného systému. • • •Fiály na chrámu •svaté Barbory •v Kutné Hoře. • • Kutná_Hora_1919 Aeussere-Fiale_Kathedrale-von-Rheims Katedrála v St.Denis •První gotická katedrála (pohřebiště králů). •1132 – opat Suger – králův kancléř, popsal konstrukci i teologický význam jednotlivých prvků. •1140 – hotová západní loď s portálem - vytvoření rozlehlého a světelného prostoru. •Systém žebrové klenby, opěrných pilířů a oblouků. • gohistoric_17239_m gohistoric_17237_m • gohistoric_17241_m gohistoric_17242_m Výstřižek •Koncem 12. století, s poznáním konstrukčních možností opěrného systému došlo k otevření zdí – dosazením obrovských oken. •Došlo k semknutí bazilikálních prostorů v jeden celek. Cathédrale Notre-Dame de Paris •1180 – poprvé důsledné uplatnění opěrného oblouku. •Propojení chóru a lodi v jeden celek. •Sjednocení vnitřního pětilodního prostoru. největší výška 32,5m. •Svým pojetím působila jako vzor pro stavby ostatních katedrál. • • 7a446390c6653b9a7b9e092b653b36e6 80de5fa572bbddce2e451bd67e4cd442 • 0bb366e1746bf78c892d4cebd4894939 Notre Dame • 82bfbf3df20f3c0c6a02a3e1e97c4cd0 9d624fbde319cb9e0340e31a34465274 b5034531216ce7d582ecd6e045ad89e7 da67d3699b4596bd55a9c18aec2712a2 • 88e0021740f3955682830f3fe4969b1d b694fd135b9b668c7e51b8e914a0b78d Katedrála v Chartres •Stavba ve které byly opuštěny románské přežitky. •1194 – okna zabírají celou plochu mezi pilíři až ke klenbě. •Vrcholná gotika • • e59051f4681ce3d14a862b717ce005c2 c88a77e2931bfaff5e605c8afaa177f3 Čechy a Morava •Gotická architektura pronikala na naše území prostřednictvím cisterciáků po roce 1230. (Vliv Německé gotiky.) •Okolo 1300 do Čech proniká francouzská gotika na popud panovníka Karla IV. •Přestavba Pražského hradu dovršena stavbou katedrály sv. Víta. • Katedrála sv. Víta •Budována od roku 1344 (předtím rotunda) fr.architektem Matyášem z Arassu. •Ten vybudoval jen spodní část chóru s ochozem a věncem kaplí. •Od r.1352 pokračuje Petr Parléř – dokončil vrchní část chóru. •Parléř a jeho huť stavěli i jiné stavby – Karlův most, Mostecká věž, sv. Bartoloměj v Kolíně, Kaple sv. Kříže na Karlštejně KATEDRÁLA SVATÉHO VÍTA •https://www.youtube.com/watch?v=47-t73iXGDo •34:47 – 37:14 Kaple sv. Kříže na Karlštejně •Snaha o uměleckou původnost – kaple kolem vysokého chóru •Bohatost opěrného systému •Klenba tvoří pravidelný vzorec navzájem prostupujících kosodelníků – síťová klenba • karlstejn---kaple-sv Blízko k Pařléřově dílu má kostel sv. Barbory v Kutné hoře •http://www.kutna-hora.net/barbora.php/ • Gotická okna ve VV •http://www.zstgmivancice.cz/zaci/3-7_roc_gotika/foto002.html • Rosety ve VV •https://cz.pinterest.com/pin/284289795200372138/ Zdroje •https://cz.pinterest.com/pin/497084877591560363/ •http://www.wikiwand.com/cs/%C4%8Ceskobratrsk%C3%BD_evangelick%C3%BD_chr%C3%A1m_Jana_Amose_Komensk% C3%A9ho •http://slideplayer.cz/slide/2724523/ •https://www.flickr.com/photos/35005631@N02/5930893861/in/photostream/ •http://esteemfoundation.org/emdx/rail/canard/France2010/E28nov.php •http://hosman.bigbloger.lidovky.cz/c/451154/Cesta-gotikou-III.html •http://pamatkyvkh.bloger.cz/_/Chram-svate-Barbory-prubeh-stavby •http://www.praguecityline.cz/prazske-pamatky/katedrala-svateho-vita-vaclava-a-vojtecha •http://www.sacred-destinations.com/france/paris-st-denis • • • • •