Gotika -navazovala na románský sloh v druhé polovině 12. století a trvala až do 15. století, kdy volně přešla v renesanci. -Vznikla ve Francii, odkud se postupně rozšířila do celé Evropy. -Gotika byla šířena prostřednictvím mnišských řádů do celé Evropy. Hlavním projevem umění byla architektura. -Název gotika vznikl v renesanci jako hanlivé označení, oproti přísné strohosti románského slohu gotika působila dojmem nadmírné zdobnosti. - Italský renesanční kritik Giorgio Vasari o architektuře gotiky napsal: „Tento způsob vynalezli Gótové, neboť potom, co zničili starodávné stavby a ve válkách usmrtili architekty, zbyli jen ti, kteří stavěli v tomto stylu. Zalomili oblouky svých staveb a zaplavili celou Itálii tímto znesvařováním staveb tak, aby žádná z nich neměla svůj styl. Kéž Bůh ochrání všechny své země před takovými nápady a takovým stavebním stylem!“ Malířství •Gotické malířství stejně jako sochařství následovalo dobové konvence. • •zachycení realistického výrazu tváře, ovšem stále v jisté strnulosti. •Celkový dojem z díla působil měkkou světelnou modelací, jemnými výrazy tváře a lyričností, •malá perspektiva pozadí – většinou jednobarevné nebo vykládané zlatem. •Gotický umělec – anonymita – byli pojmenováni buď podle svého nejvýznamnějšího obrazu, nebo místa uchování jejich děl. •Deskové malířství – oltáře (Rentábl) •Velmi významné bylo také umění iluminátorů – ilustrátorů knih, biblí a kronik. •S architekturou bylo malířství spojeno prostřednictvím sklomalby a vitráže v katedrálách. •https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Roudnick%C3%BD_olt%C3%A1%C5%99,_N%C3%A1rodn%C3 %AD_galerie_v_Praze.jpg •Roudnický oltář 1410-1420 • Roudnický_oltář,_Národní_galerie_v_Praze (1) Mistr Třeboňského oltáře •1380 Tři desky z oltáře - Kristovy pašije: Kristus na hoře Olivetské Kladení do hrobu a Zmrtvýchvstání • https://cs.wikipedia.org/wiki/Mistr_T%C5%99ebo%C5%88sk%C3%A9ho_olt%C3%A1%C5%99e • • 220px-Meister_des_Wittingauer_Altars_001 • Meister_des_Wittingauer_Altars_002 220px-Meister_des_Wittingauer_Altars_003 Mistr Theodorik •https://www.novinky.cz/cestovani/194114-karlstejn-se-probouzi-ze-zimniho-spanku.html •https://cs.wikipedia.org/wiki/Mistr_Theodorik • 260px-Meister_Theoderich_von_Prag_002 205078-original1-hboy9 RENESANCE •https://cz.pinterest.com/search/pins/?q=renesance%20art&rs=guide&term_meta[]=renesance%7Ctyped&ter m_meta[]=art%7Cguide%7Cword%7C1&add_refine=art%7Cguide%7Cword%7C1 •Renesance vznikla ve 14. a trvala až do 16. století, kdy plynule přešla přes manýrismus v baroko. •Vznikla v severní Itálii, odkud se kupeckými a poutnickými cestami postupně šířila do celé Evropy. •Velkým střediskem rané italské renesance byla Florencie, kde myšlenky renesance šířili ve svých spisech hlavně Dante Alighieri a Francesco Petrarca. •Původ slova renesance je italský – poprvé toto označení použil v roce 1550 ve svých Životech Giorgio Vasari: návrat k umění antiky. •Renesance byla znovuzrozením dávno ztracených antických ideálů. •Obracela se ke studiu řecké a římské minulosti a k přírodě. •Převratné poznatky vědy přinášely přehodnocení vztahu k životu. •Umění již nebylo těsně spojeno s náboženským životem a přinášelo nové náměty s člověkem jako středem všeho zájmu. Renesanční malířství •Druhy převzaty z dob Gotiky – nástěnná malba, desková, knižní, malba na skle. •Nově – použití plátna jako podložky pro malbu. •Portrétní malířství – od dob antiky vymizelo. •Rozšíření olejomalby. •Dvorské objednávky (Medici ve Florencii, papežský dvůr v Římě) = sbírky a rodové galerie. •Humanismus a novoplatonská kultura Giotto di Bondone •Florencie – 1267 – 1337 (ještě v „době Gotiky“) •Inspirace gotickou sochou a byzantskou malbou. •Otevírá novou kapitolu malby. •Fresky (technika nástěnné malby do mokré omítky). •Fresky v kostele v Padově. • Oplakávání Krista – kolem. r.1305 •http://www.artofcolour.com/fresco/fresco-image-files/giotto-lamentation.jpg • giotto-lamentation •Giottova malba je víc než náhražka za psané slovo. •Dojem, že sledujeme dění na jevišti. •Emoční gesto sv.Jana. •Znázornění prostoru mezi postavami – jsou jedna za druhou a mezi nimi prostor – vnímáme to. •Giottův věhlas se roznesl i za hranice Florencie – což bylo něco nového (předtím umělci anonymní – jako dobrý krejčí či truhlář). •https://www.youtube.com/watch?v=ywtz0M5H9I0 •6:50 – hloubka, prostor, realita 7:40 •9:55 – zobrazení emocí (poslední soud 12:00) Filippo Brunelleschi •Myšlenky Renesance se v Itálii šíří od dob Goitta. •Když byl někdo dobrý – jako dílo starověkých mistrů. (Goitto) •Hlavou florentských umělců architekt F. Brunelleschi. Chtěli vytvořit nové umění. •Ve Florencii vznikal dóm (původně gotická katedrála) jehož stavba byla přerušena – nikdo nevěděl jak dostavit kopuli. •Měl ji dokončit. Vymyslel jak zkonstruovat mohutnou kopuli. Santa Maria del Fiore osmiboký tambur, dvouplášťová kopule, pláště svázané žebry 1420 – zahájená stavba kopule 1436 dostavěna kopule (1446 lucerna) •https://cz.pinterest.com/pin/477874210443299429/ • 60f46088c8db320c6ab318cd3efac1d1 •https://www.youtube.com/watch?v=_IOPlGPQPuM •https://www.youtube.com/watch?v=uk-gF1wxpzA • •Tvrdí se, že se odebral do Říma, kde měřil zříceniny chrámů a paláců a skicoval si jejich tvary. •Jeho cílem bylo volně používat prvků klasické architektury. •Jeho záměry se mu zdařili – všude ve světě nalézáme budovy, kde je užito klasických prvků. • • •https://cz.pinterest.com/pin/502714377133862130/ 8c0f62e72310d42d89fe20ac770d01df Sochařské dílo • Severní dveře Baptisteria San Giovanni – soutěž o výzdobu. • •Dochované oba odlitky arte-del-renacimiento-y-del-manierismo-22-728 http://es.slideshare.net/sociales.llanes/arte-del-renacimiento-y-del-manierismo • Brunelleschi nebyl jen architekt, vděčíme mu za objev perspektivy. Poskytl umělcům matematické pomůcky k řešení perspektivy v ploše. Objev perspektivy vedl k novému promýšlení toho, jak sestavovat jednotlivé architektonické části do celkového systému pozorovatelného lidským zrakem ze statického úhlu. • brunelleschi-persp brunelesci1 Masaccio („Nezdárný Tomáš“ ) •Jeho obraz Svatá Trojice – 1425-8, je jeden z prvních obrazů, které vznikly podle nových matematických pravidel. •Obraz vyvolal zdání, že je zde nový prostor! •Jednoduché postavy orámované novou architekturou. •Místo jemného gotického půvabu, masivní těžké postavy. Prostorové gesto Panny Marie, která ukazuje na syna. Postavy vypadají jako sochy – zdůraznění perspektivním rámcem. Máme pocit, že se jich lze dotknout. •https://cz.pinterest.com/pin/377739487469633823/ • 456140d1d32ef662ada14bae1fd23af0 Fra Angelico •Mnich dominikánského řádu. •Malba jako prostředek k vyjádření víry. •Dílo mezi Gotikou a Renesancí (zjemnělé, ale nový způsob provedení). •Moderní malířský jazyk – užíval světlo. •První, který namaloval obraz skutečné krajiny (Pohled na jezero Trasimeno). •Přispěl do vývoje moderního malířství – zachycením tělesnosti a vyjádření prostru pomocí světla a barev – provzdušněnost. • •Žil ve florentském klášteře San Marco. •Kolem roku 1440 namaloval fresky v mnišských celách a na chodbách: •Zvěstování – prokázal umění perspektivy – křížová chodba, ve které klečí Panna Marie. (křížová chodba – staré časy) •https://cz.pinterest.com/pin/308918855660836861/ a7990f2e8bb2746977b3c7d8925d2bd2 Oplakávání Krista - 1436 •https://www.wikiart.org/en/fra-angelico/lamentation-over-christ-1441 lamentation-over-christ-1441 Paolo Uccello •Generace nejvýznamnějších umělců ranné Renesance. •Učil se zlatníkem a sochařem. •Fascinován perspektivní teorií. •Roku 1436 - zakázka na zhotovení fresky na památku anglického kondotiéra Johna Hawkwooda, který byl ve florentských službách a vyznamenal se v bitvě u Casciny roku 1364. •Monochromní provedení budí iluzi sochařského díla a zobrazuje samotného kondotiéra na koni, který stojí na jeho sarkofágu (převedení sarkofágu do plochy). •Jezdecká podobizna kondotiéra Johna Hawkwooda •https://cs.wikipedia.org/wiki/Paolo_Uccello • 800px-Paolo_Uccello_044 Obrazy bitev původně pro Palazzo Medici ve Florencii •Bitva u San Romana (1450) https://cz.pinterest.com/search/pins/?q=Paolo%20Uccello&rs=typed&term_meta[]=Paolo%7Ctyped&term_met a[]=Uccello%7Ctyped • 7145619_f520 •Fascinace perspektivou – vše směřuje k úběžnému bodu – zlomená kopí, mrtvá těla. •Vše působí jako vyřezané ze dřeva – vyvolávají dojem trojrozměrné skutečnosti, ale spíše jako loutky. •Nepracoval s účinky světla a stínu, aby změkčil své obrysy. Piero della Francesca •Žil jižně od Florencie – Urbino, maloval v druhé pol. 15 stol. •Konstantinův sen – r.1460 – zobrazení legendy, jak císař Konstantin přijal křesťanství. Anděl mu ve snu zjevil, že zvítězí pod znamením kříže. •Freska – noční výjev v táboře před bitvou. Otevřený stan, ve kterém spí císař. Noční scéna ozářená světlem – ve kterém se zjevuje anděl. Světlo ozařuje hlavní výjev scény. • Dal si záležet na oblečení římských vojáků. Postava anděla – perspektivní zkratka. K perspektivě, naznačující prostor scény, přidal modelaci světla. Ve středověku postavy nevrhaly stíny. •https://cz.pinterest.com/pin/432275264213326282/ • 37bb752ab91f3a1500c50101ab0df03e •Světlo napomáhá při modelování tvaru postav a stejně důležité je i ve vytváření iluze hloubky. •Voják stojící vepředu je tmavá silueta před osvětleným stanem – vzdálenost mezi stanem a vojáky. •Okrouhlost stanu a jeho dutina. •Klid výjevu, který změnil dějiny. • 37bb752ab91f3a1500c50101ab0df03e •Umělci si mysleli, že objev perspektivy a studium modelu vyřeší všechny obtíže. •Ale každý objev v jednom směru, vyvolá potíže jinde. •Středověcí umělci se netrápili s realitou zobrazení – postavy umisťovali jak se jim chtělo. •Když je obraz odrazem skutečnosti – již není tak snadné umisťovat postavy. •Nutné najít novou harmonii mezi figurami – zvláště u velkých obrazů. •https://www.youtube.com/watch?v=TLdjAcENMlw •