Renesance v Itálii v 2. pol. 15. stol. • Nové objevy umělců fascinovaly po celé Evropě – umění se dá využít nejen pro vyprávění biblických příběhů, ale může zobrazit zlomek skutečného světa. • Gotický sloh – mezinárodní sloh x Renesance – města a cechy (hlídali si svoje specifikum). • Cechy - bohaté společnosti, rozhodují o chodu města, financují stavby. Hlídali svoje umělce – dělali problém se zaměstnáním cizích umělců – jen ti nejslavnější mohli tvořit svobodně. Malířské školy •Téměř v každém městě malířská škola. •Mladí chlapci v učení u mistrů – bydleli u nich a „sloužili“ celé rodině. •Nejprve se učili připravovat barvy a plátna. •Postupně mohl dokončovat nějaké rozdělané malby mistra. (šaty postav, vlajky atd.) •Později maloval obraz dle mistrovi skici. Florencie •Centrum vzdělanosti a humanismu. •Universita. (Latina a Řečtina) •Medicejové – vládnoucí rod (15.stol.) – mecenáši umění. •Platónská akademie – kolem Medicejů, studium Platóna a jeho následovníků. •Výtvarný umělec by měl být vzdělanec. •Objev myšlenky, že je umělec svou inspirací účasten na ideách (Platón) – umělecké dílo – duchovní hodnota. •Stoupající společenská prestiž umělců je pozvolný proces. Leon Battista Alberti (2.pol. 15.st.) •Byl humanista a právník = architekt neexistoval – není rozdíl mezi plánováním a provedením. Na stavbu vliv spousta lidí – objednatelé,mistři díla atd. •Napsal spis O malířství – oraz je jako plocha okna, proto nutná geometrická perspektiva – koncepce Florentské (později i Římské) malby – kresba. Architektonické práce •Kostel sant Andrea v Mantově. •Pojetí fasády jako obrovského vítězný oblouk – římský vzor. • cd4da7a513e77ff78d016d841e4f403f •Jak stavět obyčejné obytné domy? •Nešlo se inspirovat římskými chrámy a soukromé domy se z římské doby nezachovaly. •Jak propojit obytný dům s klasickými tvary? • Řešení našel Alberti. • • Palazzo Rucellai ve Florencii • – třípatrová budova. Pro výzdobu průčelí použil římský způsob řetězení řeckých řádů nad sebou: toskánský, iónký, korintský. •Okna jsou oddělena pilastry. •Horizontála je vyrovnávána vertikálním prvkem. •Románská okna – nově přepažená – vznikají dvě obdelníková s půlkruhovým nádstavcem 5efd6f820e69ecb524fe0e03c0f42a27 •https://www.youtube.com/watch?v=MHuUBkyF8KI •01:00 – 03:20 • •Palác Medici-Riccardi: • •http://italie.svetadily.cz/toskansko/florencie/palac-medici-riccardi/lokality • •https://www.youtube.com/watch?v=KXkklNf8xc0 • Nejslavnějším malířem pracujícím pro Medicejské – Sandro Botticelli •Zdůraznění kresby, idealizace postav, obohacení obsahu •Znamenitý kreslíř – pohyb figury •Čistá linie připomíná dřevoryt – vymezuje tvar a kompozičně spojuje obraz. •V době jejímž ideálem byla hubená postava s dlouhým a plochým poprsím – vytvořil nový ideál ženy s úzkým obličejem a smutnýma očima. •Jeho figury – nepřirozené pózy, roucha vlají. Důraz na humanismus •Klade důraz na obsah. •Mytologické náměty. •V ranném období obrazy Madon. •Figurální kompozice působí jako plošná dekorace, než jako plastický tvar v prostru. •Jeho umění – populární u preraffaelisté (19.st. Anglie) •Slávu mu přinesly dva obrazy – Zrození Venuše a Primavera/Jaro – oba pro vilu Lorenza Medici Zrození Venuše •https://khanovaskola.cz/video/40/297/850-botticelli-zrozeni-venuse-1483-85 •00:00 – 1.48 • Primavera •https://www.youtube.com/watch?v=qwZn852brII •Uprostřed Venuše – jako matka příroda, nad ní Amor vypouští šíp. Merkur zahání mlhu, Grazie tančí, Flóra v květovaném šatu, Zefyr přináší Primaveru. Raffael Santi •Působil ve městech – Urbino, Florencie a Řím •Zemřel roku 1520 na horečku, kterou dostal při archeologických výzkumech v římských zříceninách. •Ušlechtilá kompozice, elegance a sentimentální něha. •Maloval Madony – vrcholným dílem jeho prvního období je variace Perugiova (jeho učitel) Zasnoubení Panny Marie • Rané dílo •https://khanovaskola.cz/video/40/297/1593-rafael-zasnoubeni-panny-marie-1504 • • •Ve Florencii se připojil k renesančnímu ideálu pod vlivem Leonarda a Michelangela. •Za Florentského pobytu namaloval spoustu madon v nichž rozvíjel Leonardův příklad. •Obraz Kladení do hrobu – silný vliv Michelangela - postava Krista volná obměna Mich.Piety. • • pieta 428c0cc83d_46343940_u •Vrcholné období – nástěnná malba v Stanza della Signatura ve Vatikánu. •Alegorické náměty – teologie, filozofie, poezie, právnictví •Nejslavnější Athénksá škola •Uprostřed realista Aristoteles, ukazující plochou dlaní k zemi, a idealista Platón, zdvihající prst k nebi. •Nahoře stojí metafyzikové a dole přírodní filozofové – obě skupiny spojuje Diogenes, ležící na schodech. •https://khanovaskola.cz/video/40/297/1614-raphael-atenska-skola-1509-1511 •01:00 – 03:20 •Raffael ukazuje mistrovství v zobrazování skutečnosti a nové pojetí slohu. •Základní složkou je krása – vybírá z vhodných modelů •Mohutné tvary postav a jejich ušlechtilé chování •Michelangelův vliv (maloval současně v Sixtinské kapli) •Největší popularitou získaly jeho Madony •Vrcholným dílem – Sixtínská madona – ideální prostor – Madona kráčí po zeměkouli s dítětem v náručí a sv. Sixtus a sv. Barbora klečí na oblacích. 0a9977bfeea12f1851338d5d88dcfcde •https://khanovaskola.cz/video/40/297/725-rafael-madona-se-stehlikem-1505-6 • •Kresba důležité místo v Raffaelově tvorbě, kromě Leonarda byl mezi svými současníky nejhorlivějším kreslířem. •Vycházel ze studia přírody – nejprve kreslil postoj podle loutky, pak akt podle modelu a pak drapérii podle reálné předlohy – tento způsob přešel do výuky kreslířských akademií a udržel se až do 20.stol. • Leonardo da Vinci •Malíř, sochař, inženýr, stavitel, architekt, hudebník, zpěvák, básník a vědec. •Levoboček notáře – vyrostl v domě otce spolu s dětmi z jeho čtyř manželství. •Měl se stát právníkem, ale už v mládí výrazný výtvarný talent. •Verocchio jej vzal do učení – později se jím cítil překonaný. •Žil střídavě ve Florencii a Miláně. •Jeho dílo obsahuje i obrovskou literární pozůstalost. •Povedených děl zanechal jen velmi málo – touho po absolutní dokonalosti – stále zlepšoval své práce. •Nejranější obraz Klanění tří králů zůstal v prvním podmalování. • •https://khanovaskola.cz/video/40/297/1145-leonardo-da-vinci-klaneni-tri-kralu-1481-mov do 01:02 •Madona se třemi králi je komponovaná do trojúhelníku – trojúhelníková kompozice spojuje studie podle přírody ve vyšší uměleckou jednotu. •Typ líbezné Madony s mírným úsměvem prochází celým Leonardovým dílem. •Poprvé odjíždí do Milána – nedostatek příležitostí k uplatnění. •Zde tvoří dva významné obrazy: Madona ve skalách (Louvre, Paříž 1483/93) •Fantaskní krajina •Symbolický výjev •Trojúhelník je nahrazen prostorovým uspořádáním •Šerosvit – stupňuje plastičnost obrazu •Světlo z levého horního rohu •https://cs.wikipedia.org/wiki/Madona_ve_skal%C3%A1ch 9aae78e179456b0d02628944e2e82b8b Poslední večeře •Klášter S.Maria delle Grazie v Miláně (1495-98) •Účinek slov – předjímání barokního zájmu o psychologickou charakteristiku. •Zmenšuje stůl, aby zdůraznil postavy – realita ustupuje myšlence. •Leonardo nemaloval technikou fresky, ale olejovou temperou (chtěl opravovat) – obraz začal záhy opadávat. •V dalších století hrubé opravy – dnes jen torzo •https://khanovaskola.cz/video/40/297/1080-leonardo-posledni-vecere-1495-98 Mona Lisa 1503 - 6 •Za druhého pobytu ve Florencii. •Slávu přinesl její úsměv – bezděčný úsměv. •Žena florentského patricie Francesca da Gioconda. •Sleduje zde svůj ideál ženské krásy – objevuje se ve všech jeho ženských postavách. •Pečoval o pohodlí modelu (hudba, tanec a veselou společnost) •Fantastické krajiny v mlhách – kontrast k obnaženým částem těla – modelace – duše malířství. •https://khanovaskola.cz/video/40/297/355-leonardo-da-vinci-mona-lisa •00:50 - 2:30 •Leonardo představuje syntézu a vyvrcholení renesančního realismu 15. století a zároveň jeho převedení do nového slohu vrcholné renesance. •Na jeho dílo navazují umělci ze severní Itálie. •Ve Florencii byl jeho vliv zastíněn Michelangelem Michelangelo Buonarroti •Architekt, sochař, malíř a básník. •Ve třinácti vstoupil Michelangelo do malířské dílny, pak se stal žákem sochaře na medicejské akademii ve Florencii. •Působil střídavě v Římě a ve Florencii. •Přesto, že zasáhl do všech druhů výtvarného umění, na prvním místě u něj bylo sochařství. •Jeho malířské dílo obsahuje čtyři monumentální obrazy, z nichž každý z nich znamená novou epochu. •Michelnagelo naplňuje renesanční ideál. Kreslí realisticky, v antickém smyslu dokonalé tělesné tvary, popírá při tom všechna kompoziční pravidla. •Chybí dominanta, perspektiva, propracované prostředí – důležitost pouze v propracování lidské postavy = sochař Nástropní malba v Sixtýnské kapli •Objednatel papež Julius II. •Náhrada za zrušený velkolepý projekt papežského náhrobku – Michelangelo do jeho tvorby vkládal velké naděje. •Námět – vláda Boha. •Michelangelo zde použil mnoho architektonických článků – iluzivní architektura – rámce po obrazy •Hlavní je střední pás – 9 obrazů – líčí stvoření světa. •Kolem sedí 12 proroků a sibil . •Projevil zde své sochařské cítění. •https://www.youtube.com/watch?v=PEE3B8Fsuc0 •0:42 Obraz posledního soudu (Sixtinská kaple) •Celá plocha zdi, bez architektonického rámování. •Vznášejí se těla spasených a klesají zatracení. •Nahoře nebe, uprostřed soud, dole démoni a Cháron. •Obrovské rozměry malby = bezohlednost k prostoru – potlačuje nástěné malby i stropní fresku. •Různorodé skupiny lidí – libovolně mění měřítko. •Pozdní obodobí Michelangelova života – rozchází se s renesancí. •Obraz byl několikrát přemalován – mravní důvody. • Michelangelo_Buonarroti_-_Il_Giudizio_Universale •O jeho umělecké genialitě se nepochybovalo. •Byl oceňován už za svého mládí. •Po dokončení posledního soudu – velká díla v Evropě podlehla jeho slohu. •Vyžadoval nezávislost a svobodu ve své tvorbě. Sochařství •https://khanovaskola.cz/video/40/297/1158-michelangelo-pieta-1498-1500 •https://khanovaskola.cz/video/40/297/617-michelangelo-david-1501-04-mramor • Donatello – první polovina 15. stol. •O generaci starší než předchozí malíři. (Raná renesance) •Pracoval syntézou draperiové figury internacionálního gotického slohu. •Realistický zřetel – antické památky. •Expresivní vyjádření. Bronzový David 1444-6 •První volně stojící socha – akt v životní velikosti. •Osvobození sochy z vazby na architekturu. •Naturalistické prvky. •https://khanovaskola.cz/video/40/297/848-donatello-david-bronz-40-leta-15-stoleti • •Nový reliéfní sloh – dva reliéfní pány obohacuje o třetí vystupující plán. •Reliéf na křtitelnici v baptisteriu v Sieně – Herodova hostina (1425) 2070a2bc78b1077e4156c6d2ebc1584f Zdroje •https://cz.pinterest.com/pin/415668240589556339/ •https://cz.pinterest.com/pin/379076493619427193/ •http://makareus.blog.cz/galerie/krestanske-umeni/obrazek/46343940 •http://maka.webzdarma.cz/statnice/foto/pieta.jpg •https://cz.pinterest.com/pin/433119689134354892/ •https://cs.wikipedia.org/wiki/Sixtinsk%C3%A1_kaple#/media/File:Michelangelo_Buonarroti_-_Il_Giudiz io_Universale.jpg •https://cz.pinterest.com/pin/465770786442843453/ • • • • •