Baroko G.L. Bernini: „Michelangelo byl malíř, architekt a sochař, ale já jsem umělec.“ - Spojení všech uměleckých druhů v jeden celek. - Antonio Allegri da Correggio •Vrcholná renesance – barokní způsob malby •Svatá noc (1530) – v tmavé zřícenině chléva se stane zázrak – novorozeně vyzařuje světlo a ozařuje obličeje kolem. •Correggion těžil z objevu, že k vyvážení tvarů a umístění našeho pohledu lze využít barvy a světla. •Světlo přitahuje pozornost a modeluje ostatní figury. 6febc90a307a67ee5aa0f9322d2e0b12 •Nanebevzetí Pany Marie – katedrála v Parmě. •Correggio – charakteristický rys při malbě kopule – chtěl otevřít klenbu a poskytnout iluzi, že strop se otevřel a je vidět nebe. •Mistrovské zvládnutí světelných účinků – slunce, nasvětlená oblaka a postavy andělů. •Modelace světlem – předzvěst Baroka 8e3aec4f533027fa6520b759ffdb7695 •Po renesanci všeobecný pocit, že dokonalosti v umění již bylo dosaženo. •Mladí umělci se snažili napodobovat Michelangela – studovali jeho kresby a snažili se kopírovat jeho akty ve složitých pózách. •Umění této doby nazvali kritici Manýrismem. •Slovo manýrismus – označuje afektovanost a plytké napodobování •Slovo „barokní“ užívali kritici pozdějšího období, aby zesměšnili tendence 17. století. •Slovo barokní znamená absurdní nebo groteskní. •Fasáda kostela Il Gesú •Pro nás již nijak zajímavá – jsme na takovou arch.zvyklí. •V roce 1575 revoluční •Nový řád – Jezuité = zvolen nový půdorys: • tvar kříže s kopulí. • Velké místo v lodi pro věřící. •Za oltářem umístěná apsida. •Po stranách umístěna řada malých kaplí – každá měla svůj oltář. • • Dejiny 8_html_m6f7e9be0 800px-Il_Gesu •V jednoduchém majestátním průčelí kostela Il Gesú – vidíme prvky klasické architektury. •Ovšem způsob jakými jsou klasické prvky stmeleny svědčí o upuštění od dosavadních pravidel. •Nejnápadnější je zdvojení pilastrů, druhým rysem je vyhnutí se opakování. •Vše vrcholí ve středu průčelí – vchod s dvojitým rámem – vše stmeleno v jeden velký obrazec. •Spojení vrchního a spodního patra pomocí volut – nový prvek! •Křivky a voluty – příčina kritiky baroka. Voluta – použití v antice a baroku •Pou 800px-Il_Gesu voluta-m volutas Erecteion V malířství – zdůraznění světla a barvy •Diskuze zda je důležitější kresba či barva. •Florenťané zastánci kresby. •Benátčané zastánci barvy. • •Do Říma přicházejí dva malíři: •Annibale Carracci (1560 – 1609) z Bologni •Michalangelo da Caravaggio (1573 – 1610) - dokument • A. Carracci •Z malířské rodiny, okouzlen díly Raffaela. •Propagace klasické krásy. •Pana Marie oplakávající Krista – r.1600 – oltářní obraz: • •Nepřipomíná nám hrůzy smrti a bolesti. •Obraz je harmonický a jednoduchý. •Řešení světla na mrtvém těle Spasiteli je barokní. •Carracciův obraz určen pro rozjímaní. • •Carravaggio se nebál ošklivosti – důležité zobrazovat pravdu. 4f583a067acfb64f97ee39efd94feeed •Oba pracovali v Římě – středu civilizovaného světa. •Scházeli se tu umělci z celé Evropy. • •Mnoho umělců té doby v Římě rozvinulo své umění: •Guido Reni (1575 – 1642) •Nicolas Poussin (1594 – 1665) •Claude Lorrain (1600 – 1682) Severní umělec, který se dostal do nejpřímějšího styku s římskou atmosférou doby Carracciho a Caravaggia byl Vlám Petr Paul Rubens. •(1577-1640) •V Itálii se učil a inspiroval, zůstal věrný vlámskému umění. Tradice vlámského umění - rozmanitost povrchu věcí – textury látky i živého těla. •Návrat do Antverp – získal v práci se štětcem a barvou lehkost. •Ve flanderech obliba malých obrazů – Rubens z Itálie obliba ve velkých formátech. P.P. Rubens •Dobrá organizační schopnost, slavný, velká dílna – pod jeho vedení pracuje spousta umělců. Když obdržel zakázku na nový obraz udělal malou barevnou skicu – pak už bylo úkolem jeho žáků převést návrh na plátno. Když dokončili obraz – vzal si Rubens štětec a doopravil obličeje či draperie. Jeho úpravy dávali dílu život. •Panna Marie s děťátkem a světci – skica k oltářnímu obrazu. • virgin-child •Jeho mistrovství vidíme na obrazech, které si tvořil jen tak pro sebe – Hlava dítěte – pravděpodobně dcery Clary Sereny (1616) 5cb34cd558db59e81117e6cb5098f00b •V Evropě nepokojná doba. Nizozemí bylo rozděleno na dvě části – protestantské Holandsko a katolické flandry. •(rozdíly v námětech v malířství!!!) •Rubens malíř katolických flander. •Rubens – byl využíván politicky . Měl smířit Španělsko a Anglii. •Alegorický obraz, který znázorňuje kontrast mezi požehnáním míru a hrůzami války – dar pro Anglického krále Karla I.: Minerva, bohyně moudrosti a ušlechtilého umění, odhání Marta – boha války. Alegorie požehnání míru, 1639 - 30 • dc58305617eb69bebd159a7dd4359c79 Diego Velázquez (1599 – 1660) •Ovlivnil jej Caravaggio – znal jeho práci od napodobitelů. • •Žánrový obraz - Prodavač vody – starcův vrásčitý obličej a roztrhaný plášť, povrch glazovaného džbánu a znázornění sklenice – vše namalováno přesvědčivě. •Nepřemýšlíme zda jsou předměty krásné nebo ošklivé – jsou reálné. • ffb3f1e14f57ca4c92b8881f7f49bafc •Velázquezova díla spočívají do značné míry v účinku práce štětcem a v jemné harmonii barev, takže reprodukce mohou o originále poskytnout jen slabou představu. •Obraz Dvorní dámy – autoportrét umělce při práci – díky zrcadlu vidíme co maluje – postavy krále a královny. •My vidíme to co vidí oni – shluk postav – malá dcera Margarita obklopená dvorními dámami a dva dvorní trpaslíci (je známá jejich totožnost). •Velázquez zachytil skutečný časový výsek – dlouho před fotografií. • ccce7db1794c943145544e2ed834e314 zdroje •https://cz.pinterest.com/pin/322077810824529630/ •https://cz.pinterest.com/pin/327073991657757695/ •http://architektura.klenot.cz/dejiny-architektury?start=20 •https://cz.pinterest.com/pin/246079567110543378/ •http://crg.cz/sekce/historie/referaty/novovek/holandsko/rubens.htm •https://cz.pinterest.com/pin/134474738846943910/ •https://cz.pinterest.com/pin/37506609376419332/ •https://cz.pinterest.com/pin/390757705148565955/ • •https://cz.pinterest.com/pin/567946202982934342/ • • • • • •