Byzantské umění a jeho vliv na západní kulturu mapa1 Byzantská říše známá jako Východořímská říše • V období pozdní antiky významná křesťanská mocnost nacházející se v oblasti východního středomoří. • • V roce 330 povýšil Konstantin Veliký původní obec Byzantion na hlavní město římské říše – Konstantinopol. Mezní data: •313 – císař Konstantin zrovnoprávnil křesťanství s ostatními náboženstvími •330 – založení Konstantinopole •380 – císař Theodorius – křesťanství jediné povolené náboženství •395 – pád římské říše – rozdělení říše na západořímskou a východořímskou •476 – pád západořímské říše Byzantské umění •Jde vlastně o středověké pokračování východořímské (resp. Řecké) kultury •Rozsáhlé území – vlivy římské, řecké a východní civilizace •Byz.um. Je spojeno s uměním ranného křesťanství •Byzantský sloh vzniká až v 6.stol. za císaře Justiniána = zlatý věk •(římské vzory – baziliky) • Původně stavba v antickém Řecku. Ve starověkém Římě to byla tržnice či soudní síň na hlavním náměstí (forum). • BAZILIKA •Křesťané v antice nechtěli využívat pohanské svatyně a stavět si podobné, proto si pro své svatyně přizpůsobili řeckou baziliku. •Ve 4. století dostala řadu charakteristických prvků, mj. prodloužený půdorys se zřetelně osovým řešením. •V architektuře se bazilika používá jako označení pro kostely, které mají více lodí: hlavní loď je vyšší než boční a má vlastní tzv. bazilikální okna (nad střechami bočních lodí). • slide_8 Základní chronologické dělení 3.- 6.stol. – období ranně byzantské (=ranně křesťanské) •Významná je doba vlády císaře Justiniána •Vznik chrámu Hagia Sofia (chrám boží moudrosti) •Stavby v Raveně a Soluni •Iluminované rukopisy •Nejstarší dochované ikony: • Trůnící Bohorodička se sv. Theodorem a Jiřím Kristus Spasitel • • 9497_small 7. – 9. stol. – ikonoklastické boje •Byzanc poražena Araby • 10. – 12. stol. – Makedonská renesance • obnova výtvarné aktivity – obrazy • Mozaiky v kostlech – Dafni, Hosios Lukas a Hagia Sofia • Sochařská tvorba omezena Nejslavnější dochovanou deskovou malbou je Bohorodička Vladimirská • bohorodicka-vladimirska-02 13. stol. – období latisnkého císařství •Dobití Konstantinopole křižáky • 13. – 14. stol. – Palaiologovská renesance • Císaři z rodu Palaiologů • navazuje se na Makedonské um. • hlavním se stává potvrzení pravoslavné identity v obraně proti Západu i Turkům 15. Stol – rozpad byzantské říše Ravenna – římská tradice východní vlivy •Počátek 5.stol.se zde usadil císař Honorius (Řím ohrožen barbary) •Jeho sestra Galla Placidia – vybudovala sídelní město •Vybudováno mnoho významných staveb – zachované pouze: •mauzoleum Gally Placidie •Baptisteria Ortodoxí a Ariánů •St. Apollinare a bazilika St. Vitale •Stavby jsou příznačné kontrastem bohatě zdobeného vnitřku a prostého vnějšku stavby. •Bohatá mozaiková výzdoba měla představovat nebeskou klenbu v protikladu k jednoduchému cihlovému vnějšku – strohému, prostému pozemskému životu. Mausoleum Gally Placidie it-ravena8 •Je postaveno ve tvaru latinského kříže. •Má valenou klenbu a kupoli nad křížením. •Vnější výzdoba je ze slepých oblouků v tradičním duchu cihlové architektury. •Velmi střídmý vnější vzhled kontrastuje s jiskřivou barevností vnitřních mozaik. •Mozaiky jsou na tmavě modrém pozadí - kříž, symboly evangelistů, apoštolové a nad dveřmi Kristus jako pastýř. https://www.youtube.com/watch?v=O3hmACnGWe4 2:01 • •Mozaiky jsou sestaveny z kostiček různobarevného skla a působí dodnes mnohem jasněji než nástěnné malby. •Barevnost vytváří neskutečnou, téměř nadpřirozenou atmosféru, odpovídající charakteru výjevů a posvátných symbolů. •Mozaika na kopuli znázorňuje oblohu s hvězdami a čtvero zvířat z Apokalypsy. • baptisterium Ortodoxních • opět centrální půdorys • z první čtvrtiny 5. století • Mezi okny se v interiéru nachází štukové reliéfy. • • • • Náměty zobrazené na kopuli jsou rozvrženy do tří pásem: V horní části je kruhová malba - znázorňující Kristův křest. Kolem ní jsou zobrazeni apoštolové, odděleni sloupy z květů a akantů. V dolním pásu stojí trůny a oltáře s posvátnými knihami. Bazilika St Vitale (Basilica di San Vitale) •Půdorys oktogonu, mohutná kopule. • Oktogon_Draufsicht_1 • V interiéru se nacházejí mozaiky znázorňující císaře Justiniána a císařovnu Theodoru na zlatém pozadí. Byly zřejmě vyrobeny v Konstantinopoli. •Na ostatních mozaikách si můžeme povšimnout pronikání syrských motivů, např. skalisek v krajině. •Kristus sedící na báni vesmíru je tentýž bezvousí mladík, jak ho známe z katakomb – je zcela odlišný od typického byzantského Pantokratóna (zobrazení boha u posledního soudu). • •https://www.youtube.com/watch?v=It3i-dKusIM •2:06 •Materiálem byzantského stavitelství je cihla. •Bazilikální nebo centrální půdorys. •Centrální půdorys přichází s apsidou. •Apsida připojená k bazilice = vznik kopule 562e18a1dd9f10ef5ea86175cf1ee168 Hagia Sofia (chrám Boží moudrosti) • stažený soubor • gohistoric_21644_z •Vybudoval Justinián v letech 532 – 537. •Půdorys řeckého kříže, uprostřed zaklenutý kupolí – typické pro byz. stavitelství. •Kupole i strop byly pokryty zlatem (podlaha z mramoru) •Stěny – mozaiky •Mramorové sloupy – plasticky zdobené. •Pod kopulí o průměru 30m je 40 oken – odlehčený dojem – jakoby se kopule vznášela. •Postavěna z bílých cihel z Rhodu – lehčí než běžné cihly. • • •https://www.youtube.com/watch?v=d5z72u3b_aA •31:38 – 35:20 Monumentální a deskové malířství •Monumentální – mozaika a freska •Knižní •Deskové • IKONA – znamená obraz boží (může být mozaika, freska i deska) • – přenosný svatý obraz – uctívání ikon jako posvátných obrazů (spojitost se zobrazovaným) •První ikona, dle legendy, vytvořena již sv. Lukášem (patron malířství) •Sochařství zapovězeno – modly = zákaz klanění sochám (zobrazování) •http://www.wherewewalked.info/Luke/lukeicons.htm • Ikonomalba •Vychází z římského zvyku portrétovat císaře •Vliv orientální tradice zobrazování zesnulých •Zrození deskového malířství •Proměna zpodobnění Krisata •Frontální pohled, výrazné velké oči, bez prostoru a perspektivy •Byla určena kompozice každého výjevu i jeho umístění v chrámu – např. uprostřed kopule Kristus Pantokratón Kristus pantokrator. Katedrála bazilika Monreale, Sicílie • monreale016 Šíření byz.um. a jeho vlivy na západě •Nejvíce v Raveně, Středomoří a Balkánský poloostrov. •V 8. stopl. – mnoho umělců z Byz. utíká do Itálie (pronásledování – obrazoborectví) •Velký vliv na Románské umění! •Nejlépe dochovanou byz.památkouna na západě je kostel sv. Marka v Benátkách Bazilika svatého Marka v Benátkách • Image •Počátky stavby v 9.stol. •V 11 stol. – změna půdorysu (dnešní 5ti lodní podoba = 5 kupolí) •Chrám dostal další boční lodě, transept •Harmonie příznačná pro byzantský sloh je patrná zejména ve vrchní části chrámu, spodní část stavby je románsky robustní.