Všestranný jazykový rozbor (VJR) VJR zahrnuje níže uvedené dílčí typy rozborů. U každého z nich je uvedeno, co by měl žák na 1. stupni umět. Rozdělení podle ročníků je pouze orientační. 1. Rozbor syntaktický (skladebný) 2. ročník - rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím (žák určuje rozdíl podle počtu sloves v určitém tvaru); - druhy vět podle postojové modality; - věty v souvětí mohou být: a) pouze odděleny čárkou; b) spojeny spojovacími výrazy (spojky, vztažná zájmena, vztažná příslovce); ve 2. ročníku, pokud žáci ještě neznají slovní druhy, používáme pomocný termín spojovací výraz. 3. ročník - základní skladební dvojice: podmět a přísudek (pouze v jednoduchých případech); - základy grafického znázornění podmětu a přísudku; - grafický zápis souvětí, např. V1, protože V2. V dalších ročnících se učivo upevňuje a prohlubuje. 2. Rozbor slovnědruhový 2. ročník - seznámení pouze s některými slovními druhy: podstatné jméno, sloveso, některé předložky a frekventované spojky (doporučuji vzhledem ke slohovému vyučování seznámit žáky také s přídavnými jmény). 3. ročník - kompletní přehled všech deseti slovních druhů se zaměřením na slovní druhy ohebné (neohebné se podrobně probírají na 2. st. ZŠ); V dalších ročnících učivo o slovních druzích stále procvičujeme a upevňujeme. 3. Rozbor morfologický (tvaroslovný) 2. ročník - rozlišování tvarů téhož slova od slov příbuzných, např.: les, lesa, lesní, (o) lese, lesem. 3. ročník - určování jmenných kategorií: pád, číslo, rod; - určování slovesných kategorií: osoba, číslo, čas; - určování slovních druhů. 4. ročník - skloňování podstatných jmen; - kategorie slovesného způsobu: oznamovací a rozkazovací. 5. ročník - slovesný způsob podmiňovací; - procvičování učiva. 4. Rozbor fonetický (hláskový) 2. ročník - rozdíl mezi hláskou a písmenem; - rozdělení hlásek na samohlásky a souhlásky; - samohlásky: krátké a dlouhé; - samohláska ú/ů; - souhlásky: tvrdé, měkké; - spodoba znělosti na konci a uvnitř slova, např. lev, rybka (žáci si pomáhají buď jiným tvarem slova (lvů, rybek), nebo slovem příbuzným (lví, lvíče; rybí, rybář). Některá slova je nutné si osvojit pamětně: už, než, ačkoliv, … 3. ročník - učivo o spodobě znělosti (může být zařazeno ve 2. nebo 3. ročníku); - rozšiřování učiva o psaní ú (v citoslovcích: búú, …); - souhlásky obojetné. 4. ročník - v souvislosti s učivem o stavbě slova rozšiřujeme učivo o psaní ú (po předponě: zúčastnit; ve slovech složených: trojúhelník); - průběžně doplňujeme pravopis slov cizích: skútr, manikúra, léčebná kúra, … V 5. ročníku učivo procvičujeme. 5. Rozbor slovotvorný a stavby slova 3. ročník - slova příbuzná (v souvislosti s učivem o vyjmenovaných slovech); - kořen slova a pomocné termíny část předponová a příponová (zá – les – ák ); 4. ročník - stavba slova: kořen, předpona, přípona, koncovka (zá – les – ák – ů). V pátém ročníku upevňování a procvičování učiva. 6. Rozbor pravopisný Pravopisné jevy se procvičují od 2. ročníku. Důraz je na 1. stupni kladen na jevy pravopisu lexikálního, s nácvikem pravopisu morfologického a syntaktického se na 1. stupni pouze začíná, upevňuje se až na 2. stupni. Vymezení pravopisných jevů viz Didaktika českého jazyka pro 2. st. ZŠ. Rozbor lexikálně sémantický a stylistický budeme probírat v jarním semestru.