Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Kooperativní a skupinová výuka Co dnes dokáže dítě ve spolupráci s druhými, dokáže zítra samo (Vygotskij) Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Potřeba kooperace  Člověk je kooperativní tvor – vzájemná závislost, propojenost ve všech oblastech života.  Vybavit jedince kvalitami potřebnými pro život ve skupině, společnosti. Schopnost pracovat v týmu jako klíčová součást profesních kompetencí Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Požadavky na skupinovou a kooperativní práci  Inkluzivní škola  Pilíře evropské vzdělanosti  RVP ZV, klíčové kompetence  Holistické pojetí rozvoje osobnosti  Pyramida potřeb Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Potřeba seberealizace, růstu Potřeba souhlasu (láska, uznání, respekt, ocenění) Potřeba kontaktu Potřeba jistoty, bezpečí Existenční základní potřeby Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Postupná příprava na kooperaci  Změna prostředí  Klima třídy: důvěra (komunitní kruh) bezpečí (pravidla, zodpovědnost, sebehodnocení, komunikace…)  Párové učení  Počátky skupinové práce  Práce ve skupinách role  Velikost skupin  Typy skupin  Výběr členů skupiny  Stálost skupin  Úkoly vhodné pro skupinovou práci (kognitivní znalosti, sociální dovednosti)  Hodnocení práce ve skupinách jednotlivec celek Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Kooperativní mluvení  Ztvárňování zkušeností do podoby myšlení v kontaktu s druhými Kooperativní učení  Učení s druhými ve dvojicích a různě velkých skupinách Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Kooperace Nápomoc  Asistence jedné osoby druhé; tutoring; vrstevnické učení Vzájemnost  Cíl i procedury k němu se vztahující jsou sdíleny všemi účastníky od začátku úkolové situace až po hodnocení. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Znaky kooperativního učení o Pozitivní vzájemná závislost • Buď společně poplaveme všichni, nebo se společně potopíme (společný cíl musí zvládnout celá skupina) o Interakce tváří v tvář o Osobní zodpovědnost, skládání účtů • Výkon každého jedince je hodnocen a je využit pro celou skupinu o Formování a využívání interpersonálních dovedností • Reflexe Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Typy úkolů Poznávací • Vyhledejte informace • Sdělte si informace, návrhy, plány • Třiďte informace… • Nalezněte chyby • Argumentujte • Navrhněte postup • Ověřte • Hodnoťte (pozitiva, negativa) Sociální • Usilovat o účast všech • Pracovat s emocemi a postoji všech • Oceňování individuálních odlišností • Ocenění • Skupinové role Komunikační Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Kroky v učení kooperativním dovednostem  Uvědomit si potřebu dovednosti  Objasnit žákům, co dovednost znamená  Praktické procvičování dovednosti  Poskytovat zpětnou vazbu k dané dovednosti  Povzbuzovat k vytrvalosti v cvičení dovednosti Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Kooperativní hry  Každý vyhrává, nikdo neprohrává  Hrajeme s druhými, ne proti nim • Společnou tužkou • Čísla, tvary, písmena pospolu • Honičky • Kimovy hry pro skupiny Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Možná organizační opatření při úkolech  Sekvenční rozdělení a sdílení tématu (skládankové učení)  Rozdělení a sdílení dílčích cílů  Rozdělení organizačních rolí (zapisovatel, organizátor, kontrolor)  Rozdělení sociálních rolí (povzbuzovatel, podporovatel..)  Sdílení materiálů a pomůcek Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Hodnocení  Týmová složka  Osobní složka  Kognitivní složka  Sociální složka