Podpůrná opatření http://katalogpo.upol.cz/ 10 oblastí podpory Organizace výuky •Úprava režimu výuky (časová, místní) – klidná, příjemná atmosféra – koberec, křesílko…, menší počet žáků ve třídě, měnit délku vyučovací jednotky (45´), další pracovní místo v klidné části třídy, relaxační učebna, možnost individuálního vzdělávání, některé hodiny v jiném ročníku •Hlídat: pohodu i pro ostatní žáky a pedagogy, možnost vyčlenění Modifikace výukových metod a forem práce •Zkoušet všechny formy práce – individuální výuka, projektová výuka, diferencovaná výuka, skupinová výuka, výuka za spolupráce dvou pedagogů… , metody aktivního učení •Učivo do menších celků – více fázovat, přehledné pracovní listy – jeden druh úkolu, odrážky,.. •Na co klást důraz – dokončování úkolu, střídání činností, opakovaný výklad, kontrola pochopení, okamžitá zpětná vazba, využívání pomůcek…. •Možnost relaxace – možnost spontánního pohybu, vybavené prostory (relax.míče, žebřiny, ping pong…) •Rizika – závislost na asistentovi, nejednotnost pedagogů pře Intervence •Spolupráce rodiny a školy – osobní kontakt (pravidelný), soulad práce doma a ve škole, bezpečí v komunikaci…. •Rozvoj jazykových kompetencí – úroveň vyjadřovacích schopností, slovní zásoba… •Intervenční techniky – arteterapie, FIE, muzikoterapie, zooterapie…. •Zaměření přímo na oslabenou fci – např. jemná motorika, trénink paměti, posilování zrakové a sluchové percepce…. •Trénink koncetrace pozornosti – zklidnění, rituály, vyčlenit zrak – např. tvary, písmena…. hmatem Pomůcky •Sešity s pomocnými linkami •Přehledy učiva •Upravené učební texty •Manipulační a názorné pomůcky •Bzučák •Počítačové programy •Audioknihy •Rehabilitační a reedukační pomůcky •….. Úprava obsahu vzdělávání •Respektování specifik žáka (projevy, zkoumání, na které opatření reaguje) •Úprava rozsahu a obsahu učiva •Rozložení učiva (odklad PŠD, přípravná třída, opakování ročníku, ) •Obohacování učiva (témata zájmu žáka) •Modifikace podávané informace (zopakování pomalejším tempem, zjednodušení, vyšší názornost….. • Hodnocení •Okamžitá zpětná vazba •Vyhodnocování IVP (součástí jsou i individuální výstupy žáka, lze měnit – min. 2krát ročně) •Úroveň sebeobsluhy a samostatnosti žáka •Portfolio •Sebehodnocení Příprava na výuku •Procvičování doma – podobný styl, využívání pomůcek, podpora samostatnosti, dokončení úkolu…. •Péče o aktovku, pomůcky…. Podpora sociální a zdravotní •Krizový scénář… Práce s třídním kolektivem •Začlenění do kolektivu •Pochopení ostatních – proč to má jinak Úprava prostředí •Pracovní místo, zasedací pořádek •Místo pro pomůcky žáka •Místo pro osobní věci žáka •Upravený nábytek (židle, lavice…) •Informace o čase, prostoru… (obrázky) •Prostor pro prezentaci •Stavební úpravy – bezbariérovost, zajištění schodiště, třída v přízemí…. •