Inkluze a žáci se specifickými poruchami učení. PhDr. Kamila Balharová Dyslexie "Dyslexie je specifická porucha učení neurobiologického původu. Je charakterizována obtížemi v přesném nebo plynulém rozpoznávání slov, nedostatky v hláskování a rozlišovacích schopnostech. Příčinou těchto potíží je deficit fonologické komponenty jazyka, který není vzhledem k úrovni dalších kognitivních schopností a výukových možností očekáván. Sekundárními následky jsou problémy v chápání čteného textu a omezená zkušenost se čtením, které mohou bránit dalšímu rozvoji jazykových schopností a vzdělání." Mezinárodná dyslektická asociace a Národní institut zdraví a vývoje dítěte v USA. Dickman 2003 in Matějíček, Vágnerová 2006, str. 8 Dysgrafie Grafomotorický proces  Rozvoj hrubé a jemné motoriky  Grafomotorická cvičení zaměřená na uvolnění ramenního a loketního kloubu, zápěstí, pohyblivost prstů, plynulé pohyby po psací ploše  Vybavování si tvarů psacího písma – kaminet.cz  Kompenzace – psaní na počítači Dysortografie Proces psaní, který zahrnuje kódování myšlenek s užitím gramatických pravidel  Příčiny poruch můžeme najít v sluchové percepci, řeči (dyslálie), intersenzorické integraci Rozvoj sluchové analýzy a syntézy, sluchové rozlišování délek a měkčení www.dys2. Org www.kaminet. cz V core 8911 Ránodní djesnocený bývor ropuch uční zveřjnil defnici porch uční. „Pochy uení je všeobec používa term vztahují se k heterogen skupině poruch, které se projevují výrazními obtýžemi v dokonalém zvládnutý jedné nebo více dovednostý nasloucháný mluvený čtený psaný uvažování, matematických a ostatních schopností a dovednostý, které jsou tradičně označovany jako studijni. Termin poruchy učeni je tedy vhodně aplikován i v situacích, kdy jedinci vykazují významné obtíže v dokonalém zvládání sociálních a ostatních adaptivních schopností a dovedností.“ Text, jak ho mohou vidět dyslektici • Zrakové záměny hlásek ve slově nejprve vidí a čte druhou nebo další v pořadí • Vynechávání písmen • Chybějící koncovky • Di-dy, ti-ty, ni-ny • Délky • Interpunkceneuvědomuje si, jak se čte, ani jaký má význam Dyslexie a čtenářské dovednosti Předpoklady pro rozvoj čtenářských dovedností: • Sluchové vnímání • Zrakové vnímání • Orientace v prostoru a čase • Paměť (krátkodobá – pracovní - dlouhodobá) Sluchové vnímání • Kaminet.cz • Sluchová paměť • Vnímání délky – rytmus • Melodie Sluchové vnímání • Jiřina Bednářová Sluchové vnímání • Olga Zelinková Sluchové vnímání Pavučinka nebo jednotlivé sešity zaměřené na: • Rozlišování DI-DY-TI-TY-NI-NY • Délky samohlásek • Analýza a syntéza slova • Kaminet.cz - sekce náprav www.dys2.org • Sluchové rozlišování • Sluchová paměť • Posloupnost poslechových ukázek Texty k nácviku délek pro starší - kaminet.cz Zrakové vnímání a čtení • Záměny podobných písmen p-b-d-q • V psací podobě r a z • Záměny n-m-u • Oční pohyby (záložky) • Záměny a-e • Podpora při rozvíjení sluchového vnímání • Bednářová, Michalová Optická diferenciace Orientace v prostoru a motivace ke čtení Fíovo čtení přechod z genetické metody na slabikovou Základní parametry určující vhodné období: • Dítě má za sebou nácvik jednotlivých písmen a selhává ve čtení celých slov. • Nedokáže přečíst celé slovo najednou, neboť má výrazný deficit ve sluchovém vnímání. • Dítě nezvládá sluchovou syntézu ani analýzu delších slov. • Je nemotivované, nechce číst, uvědomuje si svůj problém, porovnává se s ostatními spolužáky. • Každá lekce je koncipována jako týdenní cvičení rozdělená na malé části – dny. • Každý den plní dítě tři úkoly. • Při čtení slov dbáme na porozumění významu. Úkoly pro každý den Kniha Život rytíře Kniha her a čtení je zaměřena na starší děti s dyslexií, které již odrostly textům prvního čtení, a přesto u nich přetrvávají problémy se čtením a často i s porozuměním textu. Zároveň mívají také problémy delší dobu udržet pozornost. Dobrodružný příběh je zasazený do doby konce vlády Jana Lucemburského, do doby rytířů, rytířských ctností, turnajů, ale i rozbrojů mezi jednotlivými rytíři, o kterých se král ani nedozvěděl, protože se zdržoval v Čechách jen zřídka. Text je doplněný mnoha herními úkoly zaměřenými na porozumění textu, pozornost, orientaci a zrakové vnímání. Text A • Seznámení s obtížnými slovy – čtení, krokování • V textu jsou vyznačené slabiky, pro snadnější čtení těch, kteří to ještě v této době potřebují Text B • Je psán bez vyznačených slabik. • Žák může číst tento text i potichu. • Cílem je po přečtení odpovědět na následující otázky nebo odpovědi vyhledat v textu. Porozumění textu Kdo vládne v této době v našich zemích? • příbuzenský vztah slov, potřebuje znát význam alespoň jednoho z nich: vládne – vláda • K této otázce žáci někdy vztahují současnost. Neuvědomí si komunikační situaci. Text C • Je zaměřený na porozumění větě. • Žák má nalézt slova, která do textu nepatří. Porozumění větě Vítejte na starobylém hradě Fetenberku v. - předložka nemůže stát na konci věty, vždy potřebuje podstatné jméno, ke kterému se vztahuje Král většinu svého času tráví v boji daleko od českého současnosti panství … - nejen význam slova, ale i jeho tvar, přídavné jméno ve správném pádu, vzhledem k tomu, že zde není žádná čárka muselo by se jednat o přívlastek postupně rozvíjející Jsme v době, kdy není nesnadné zbohatnout a získat probíhá moc nad velkými statky... - co není nesnadné? Může existovat tvar probíhá moc (probíhá noc – záměna písmenek) nebo probíhat moc? Mohu získat moc? U starších žáků lze poukázat na infinitiv jako podmět ve větě Porozumění větě Bořivoj, pán na výzkum hradě Fetenberku... - snadno nalezitelné slovo – význam, chybný pád po předložce, můžeme poukázat na význam tvaru odvolat na výzkum ...a přeje všem zúčastněným planet rytířům ušlechtilou zábavu a úspěch v soubojích - snadno nalezitelné slovo – význam, chybný slovní druh, patřilo by sem přídavné jméno (přívlastek postupně rozvíjející) V současnosti probíhá výzkum planet. Příklady úkolů doprovázející text Slovníček – význam slov vyskytujících se v textu Logico Piccolo • Texty a Tabulky • Vhodné pro starší dyslektiky • Atraktivní design • Řešení zajímavých úkolů ne vždy jednoznačných Čítanky pro dyslektiky • Pro 2.stupeň lze využít čítanky III. a IV. • Obsahují velké množství různých textů a dalších cvičení – například vyhledávání a orientace v textu – osmisměrky, rozšiřování zrakového rozpětí, texty jsou uváděny třikrát, jednou s vyznačenými slabikami a větší velikostí písma, podruhé s nějakým úkolem a třetí text je uveden běžnou velikostí písma a bez vyznačených slabik. Čtenářské deníky • rozhlas • http://www.rozhlas. cz/ctenarskydenik/ portal/? odkud=flash Čtenářská gramotnost • Typografie má vliv na čtenářskou gramotnost u mladších i starších žáků (Gosyová) - zkoumala texty psaní patkovým písmem různých velikostí • Pro ty, kteří trpí dyslexií, existují výzkumy v zahraničí i v ČR (BDA, Balharová) – zaměřeno na typ písma, velikost, barvu pozadí Přizpůsobení textu pro DYS • Bezpatkové písmo (Comis Sans, Arial) • Velikost nejméně 12, lépe 14 • Řádkování 1,5 • Možnost nastavit jiné než bílé pozadí, ideálně žluté a na něm černé písmo • Ke zvýraznění používat tučné nebo barevné písmo • Na řádek max. 70 znaků Přizpůsobení textu pro žáky s SPU • Nepoužívat kurzívu. • Podtržené písmo pouze, když čáru posunete tak, aby nepřetínala žádné písmeno. • Nezarovnávat text do bloku, znesnadňuje orientaci. • U odrážek lépe využívat číslování, lépe si pamatují, kam dočetli. • Klíčová slova vyznačit tučně. • Texty krátké a srozumitelné.