Psychologie ve školní praxi - seminář podzim 2016 Sylabus 1. Vedení třídy – management třídy, profesní identita učitele, vztah založený na důvěře a respektu učitel-žák, partnerský vztah, jak vést třídu. (KOPŘIVA A KOL. Respektovat a být respektován. Praha, Portál:1995, CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2007) 2. Vyučovací styl učitele - vymezení, historické kořeny, klasifikace, hlavní rysy, využití ve výuce. Příklady z praxe. (FENSTERMACHER,G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011). 3. Učební styl žáka – model struktury učebního stylu, kognitivní styl, klasifikace, diagnostika, možnosti jeho ovlivňování, autoregulace učení, využití v praxi. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2007, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011) 4. Dětské pojetí učiva a vnitřní poznatkové systémy žáků – dětská pojetí, struktura dětských pojetí, diagnostika, pedagogický konstruktivismus, vnitřní poznatkové systémy žáka, edukační aplikace, využití v praxi. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007) 5. Psychodidaktika – vymezení, využití při učení a vyučování, aplikace v pedagogické praxi, neurofyziologické základy paměti a učení. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011) 6. Teorie učení z pohledu současného vzdělávání – teorie behaviorální, kognitivně psychologické, humanistické, vzdělávací koncepce transmisivní, interpretativní, autonomní. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.) 7. Konstruktivistická teorie v praxi – individuální konstruktivismus, sociální konstruktivismus, vytváření pojmů a představ, konstruktivní vyučování, využití v praxi, negativa. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002) 8. Učitelovo pojetí výuky – vymezení pojmu, vývoj, diagnostika. (ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011) 9. Utváření sebepojetí dítěte a vliv školy – jáství, vymezení sebepojetí, význam učení pro sebepojetí, činitelé utváření sebevědomí, zralost „já“ a škola, identita „já“, podporování sebevědomí, ovlivňování sebepojetí dítěte ve škole. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995) 10. Sociální interakce ve škole - sociální chování a sociální dovednosti, sociální konformita, škola a konformita, vzorce sociálních vztahů ve třídě, sociální dovednosti (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995) 11. Úspěšný učitel – zjišťování vlastností učitele, citová stabilita učitele, učitelský stres, vyrovnávání se stresem u učitelů, profesionalita učitele, jaký jsem učitel. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995, HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010) 12. Strategie učení, vizualizace učiva – možnosti strategie učení, mentální mapování, myšlenkové mapy a jejich využití ve škole. (BUZAN, T. BUZAN, B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbooks, 2012, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007; Buzan, T. Myšlenkové mapy pro děti. Brno: Bizbooks, 2014). 13. Komunikace ve třídě - komunikace se žáky, jazyk popisný, jazyk posuzující, řeč těla, asertivní komunikace, klamné nálepky, komunikace s rodiči. (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2007). 14. Volné téma Literatura: Povinná 1. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2007. 2. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. 3. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. 4. MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Potrál 2013. Doporučená 5. AUGER, M. T., BOUCHARLAT, C. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. 6. BUZAN, T. BUZAN, B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbooks, 2012. 7. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 8. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007 9. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 10. DITTICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992 11. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 12. KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. 13. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 14. KOHOUTEK, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006. ISBN 80-210-4125-0. 15. KOHOUTEK, R. Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání. Pedagogická orientace. 2008. č. 3, s. 3-232. ISSN 12111-4669. 16. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 17. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. 18. KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. 19. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s. 401-410. 20. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 21. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s. 83-94. 22. MAREŠ, J. SKALSKÁ, H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol. Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s.248-264. 23. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 24. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 25. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996. 26. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996 27. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994