DIDAKTICKÉ METODY V JAZYKOVÉM VZDĚLÁVÁNÍ Mgr. Petra Břínková Sochová Didaktická metoda ¨Didaktika? ¨ ¨Metoda? ¨ ¨Didaktická metoda? Definice – jedna z mnoha… l„Vyučovací metoda v užším slova smyslu je v podstatě druh a způsob činnosti učitele a žáka.“ J. A. Komenský l„Způsob vyučování; charakterizuje činnost učitele vedoucího žáka k dosažení stanovených vzdělávacích cílů.“ Pedagogický slovník l„Způsob, jakým učitel organizuje proces osvojování nových vědomostí a dovedností žáků.“ Šimoník l„Koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáků, který je zaměřen na dosažení výchovně vzdělávacích cílů.“ Maňák l„Způsob společné činnosti učitele a žáků vedoucí k dosažení plánovaných výukových cílů.“ Nelešovská, Spáčilová ¨ …a další l„Promyšlený způsob nebo postup, jímž učitel cílevědomě rozvíjí vyučovací proces v souhlase s jeho zákonitostmi a s požadavky vyučovacích zásad tak, aby vyučování splnilo vytčené vzdělávací a výchovné cíle.“ Pešek l„Za metodu považujeme vyznačený specifický způsob činnosti učitele a žáka, jímž si žák za vedení učitele osvojuje vědomosti, dovednosti a návyky, rozvíjí své schopnosti.“ l„Metodu vedle toho rozumíme globální, generální přístup k vyučování – učení cizímu jazyku, základní lingvodidaktickou doktrínu - metodický směr.“ l„Vyučovací metoda je pedagogická, specificky didaktická aktivita subjektu a objektu vyučování, rozvíjející vzdělanostní profil žáka, současně působící výchovně, a to ve smyslu vzdělávacích a také výchovnách cílů a v souladu s vyučovacími a výchovnými principy.“ Mojžíšek ¨ Kritéria pro didaktickou účinnost výukové metody ¨ - přenos pravdivých informací ¨- rozvíjí poznání ¨- aktivuje žáka ¨- respektuje systém vědy a poznání ¨- rozvíjí morální, sociální, pracovní a estetický profil žáka. ¨- je praktická, použitelná v práci, přibližuje školu k životu ¨- je adekvátní k žákům i učitelům ¨ Historický vývoj ¨Od příležitostného vzdělávání mládeže prostřednictvím metody založené na napodobování činnosti dospělých, přes řeckou metodu přednášky a rozhovoru, po středověké metody slovní, Komenského přirozenou metodu odvozování a napodobování přírody v 17. století, přes Herbartovskou metodu na základě psychických procesů; 20. století bylo ve znamení reforem dosavadních metod s akcentací na přímou činnost žáka, v 70. letech 20. století je kladen důraz na aktivní spolupráci žáků, poslední desetiletí 20. století se zaměřuje na rozvoj tzv. alternativních metod. ¨ Klasifikace metod ¨1. obecně uznávaná kritéria: ¨A) počet žáků (metody kolektivní, hromadné, skupinové, individuální) ¨B) logický postup (metody analytické, syntetické, synkretické, induktivní, deduktivní, dogmatické) ¨C) charakter zdroje poznatků (metody slovního sdělení, knižního ponaučení, pozorování, slovní, názorné, praktické) ¨ ¨D) psychické zřetele (metody vnímání jevů, myšlení, činnostní, memorování, tvořivé aktivity) ¨E) míra vedení a samostatnosti žáků (metody heterodidaktické, samoučení) ¨F) charakter prací učitele a žáka ¨G) výchovné cíle a úkoly (utváření vědomostí, racionálních postojů, zájmů, metody utváření dovedností, návyků) ¨H) obsahové a metodické zřetele (metody přírodovědného vyučování, jazykové a technické vyučování) * Nelešovská, Spáčilová Klasifikace dle Pavlíka ¨A) z hlediska logického postupu – metoda analytická a syntetická, induktivní a deduktivní metoda ¨B) z hlediska prostředků – metoda ústního podání, metoda laboratorních prací, metoda práce s knihou Klasifikace dle Peška ¨1. podle vnější formy (jak se metody projevují navenek v činnosti U a Ž): a)Metody výkladu – vyprávění, popis, vysvětlování, přednáška, souvislý ústní projev b)Metoda rozhovoru c)Metodu práce s učebnicí nebo jinými literárními prameny d)Metody písemných a jiných grafických prací e)Metody pozorování a předvádění (vycházka, exkurze) f)Metody praktických prací (laboratorní práce, samostatná práce) ¨2. Podle zdroje poznání a)Metody založené na řeči (zprostředkované poznání, slovní atd.) b)Metody bezprostředního poznávání či názorné c)Metody praktické ¨3. podle etap vyučovacího procesu a)Metody přípravy žáků na aktivní osvojování učiva b)Metoda prvotního seznamování žáků s novým učitelem c)Metody opakování s procvičováním d)Metody zkoušení a hodnocení žáků Klasifikace dle Maňáka ¨1. hledisko pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický a)Metody slovní b)Metody názorně demonstrační c)Metody praktické ¨ 2. hledisko aktivity a samostatnosti žáka – aspekt psychologický a)Metoda sdělovací b)Metoda problémová c)Metoda badatelská ¨ ¨3. Hledisko myšlenkových operací – aspekt logický a)Postup srovnávací b)Postup induktivní c)Postup deduktivní Klasifikace dle Maňáka a Švece 1.Klasické výukové metody 2. 2.Aktivizující metody 3. 3.Komplexní výukové metody ¨ Klasické výukové metody ¨Metody slovní: -Vyprávění -Vysvětlování -Přednáška -Práce s textem -Rozhovor ¨Metody názorně-demonstrační: -Předvádění a pozorování -Práce s obrazem -Instruktáž ¨Metody dovednostně-praktické -Napodobování -Manipulování, laborování a experimentování -Vytváření dovedností -Produkční metody - ¨ ¨ Metody dle fáze vyučovací hodiny ¨Motivační ¨Výkladové ¨Fixační ¨ ¨Gramatický vs agramatický přístup Opis a přepis ¨Příklady cvičení opisovacích, resp. přepisovacích: ¨2. roč. Přečtěte si tento článek. Opište první tři věty. ¨3. roč. Opište první sloku básně a podtrhněte samohlásky krátké jednou čarou, dlouhé dvojitou čarou: PODZIM ¨Na obloze tiše čtu si, ¨ na jih odlétají husy. ¨4. roč. Opište a ve slovech s předponou oddělte předpony: nadbytek, nádraží, nadměrný, nádvoří, nadlidský... ¨5. roč. Opište nejdelší souvětí z textu a vyhledejte tvary přídavných jmen. Jednou čarou podtrhněte ta přídavná jména, která se skloňují podle vzoru mladý, dvěma čarami podtrhněte ta, která se skloňují podle vzoru jarní. Nápověda: Souvětí se skládá celkem ze tří vět, nejdelší z nich je první, protože obsahuje několikanásobný podmět. Líbilo se mi dotýkat se nohama rozpukaného dřeva, jít pod poledním sluncem po staré zrušené trati a vědět, že nikdo na celém světě nemá ani tušení, kde právě jsem. Doplňovací ¨Příklady cvičení doplňovacích: ¨2. roč. Jeník um_l dobře plavat. Krejčí m_řil látku... Doplňte a napište doplněná slova. ¨3. roč. tuhá z_ma, z_tra ráno, český jaz_k... Doplňte chybějící písmena a napište. ¨4. roč. Občané se pustil_ do stavby autobusové čekárny... Doplňte koncovky příčestí činného. ¨5. roč. Doplňte do ukázky vynechaná písmena a odůvodněte pravopis. ¨PRAČKA JE VYNÁLEZ STOLETÍ Základním prostředkem k praní b_vala odjakživa voda. Když b_la málo účinná, na pomoc přišel p_sek či hl_na, b_čí žluč, jindy svařené mléko nebo třeba med. Na Antilských ostrovech se dodnes při praní používá kůra b_lého ořešáku. Prádlo se pracně tlouklo pálkam_ a drhlo kartáč_. Celá staletí se také právalo sodou a dřevěným popelem. Až nakonec se objevilo m_dlo a dlouho po něm prací prášky. Odměňovací cvičení ¨Příklady cvičení obměňovacích: ¨2. roč. Zahradník zalévá záhon. ... Věty obměňte tak, aby podtr- žená slova označovala více osob nebo věcí. ¨3. roč. V Mladé Boleslavi se vyrábějí automobily. … Převeďte vlastní jména měst do l. pádu a napište je. ¨4. roč. Přátele vítáme upřímnými (slovo). Podstatná jména v závorkách uveďte v náležitých tvarech. ¨5. roč. Připomeňte si, co víte o shodě přísudku s podmětem. Pak převádějte následující věty do množného čísla. ¨DETEKTIV NEZKLAMAL ¨Telefon zvonil. Zvonek drnčel. Policista uvažoval. Zbabě- lec se nepodepsal. Výpadek elektřiny se opakoval. Lampa nesvítila. Světlo zhaslo. Zásilka se opozdila. Kolega se pousmál. Výpověď se lišila. Podezření se potvrdilo. Soused lhal. Záhada se vyřešila. Substituce a transformace ¨Cvičením substitučním a transformačním je společné to, že je jeden jazykový prostředek nahrazován jazykovým prostředkem jiným. Při substituci nedochází ke změně konstrukce věty nebo slovního spojení, při transformaci ano. Substituce je i kladení otázek na větné členy. Cvičení substituční ¨Příklady cvičení substitučních: ¨2. roč. světlo, velký, noc, ano, mlčí … K daným slovům uveďte slova opačného významu. ¨3. roč. Na obloze září ohnivé slunce. … V každé větě najděte základní skladební dvojici. (Kdo, co září? Září slunce. Substituujeme podmět otázkou na něj.) ¨4. roč. My vůbec nepotřebujeme nutit lidi, aby se vyžvejkli. Stejnak to dovedou i bez nás. ... Nespisovná slova nahraďte spisovnými. ¨5. roč. Nahrazujte slovesa, která se zbytečně opakují. Včera mi rodiče řekli, že v neděli pojedeme k babičce na jižní Moravu. Divil jsem se, proč mi to neřekli dřív. Pak ještě řekli, že u babičky právě bude pouť. Řekl jsem: „Tak to pojedu rád!“ Cvičení transformační ¨Příklady cvičení transformačních: ¨3. roč. Ráno jsem šel do školy. Našel jsem před naším domem peněženku. ... Spojte věty v souvětí. (Ve vyšších ročnících je možno přidat další úkol: Vyjádřete obsah souvětí jednoduchou větou – Cestou do školy jsem našel peněženku.) ¨4. roč. Učitel se ptal žáka, kdo mu vypracoval domácí úkol. ... Upravte řeč nepřímou na přímou a napište ji. Všestranný jazykový rozbor ¨Práce s všestrannými jazykovými rozbory je náročná, neboť předpokládá promyšlený postup a určitou techniku práce. Výsledkem je rozvoj vyjadřovacích schopností žáků, a tím pádem i vyšší kvalita jejich vědomostí. Pro urychlení prací s všestrannými jazykovými rozbory se využívá schémat, grafů, podtrhávání... 2. třída ¨Jmenujte různé věci, které se vyrábějí ze dřeva. ¨Zapisujte je. ¨ Hledejte k nim slovo s nadřazeným významem. ¨Vyberte nejdelší a nejkratší slovo. ¨Vyznačte hláskovou a slabičnou stavbu obou slov. ¨Vypište slovo, které obsahuje nejvíc měkkých souhlásek/tvrdých souhlásek. ¨Podtrhněte vlnovkou slova, v nichž je y/ý po tvrdých souhláskách/rovně slova, v nichž je i/í po tvrdých souhláskách. 3. třída ¨Rozlište v článku věty jednoduché a souvětí. ¨Vyhledejte nejdelší souvětí, v něm určete počet vět a najděte spojovací výrazy. ¨Odůvodněte psaní čárek. ¨Naznačte stavbu souvětí. ¨Vyskytlo se v textu slovo, ve kterém se liší počet hlásek od počtu písmen? ¨Zdůvodněte pravopis slov, 5. třída ¨Výchozí text: ¨První pračka se ob_vila se Spojených státech amerických v roce 1856. Elektrickou pračku v_nalezl v roce 1894 Nikola Tesla. První prací prášek byl v_roben v Německu v roce 1916. Podnětem k jeho vzniku byl nedostatek tuků na výrobu mýdla v letech první světové války. Dnešní prací prášky tvoří směs_ několika složek, které p_sob_ společně. Například enzym_ rozrušují tuky a odstraňují mastné skvrny, jiné látky prádlo v_bělí a oživí jeho barv_. Prací přípravky ušetří dnešním hospodyňkám hodně prá- ce. ¨ (Podle časopisu 100+1 zahraniční zajímavost) ¨Úkoly k výchozími textu: – Doplňte vynechaná písmena; pravopis odůvodněte. – Porovnejte čtyři zvýrazněné slovesné tvary, určete u nich osobu, číslo, způsob a čas. – Vysvětlete, proč je na konci slovesných tvarů vždy písmeno měkké í. – Vypište všechna slova příbuzná se slovesy prát a pracovat. Která převažují? – Najděte v textu vlastní jména a zamyslete se nad jejich pravopisem. Aktivizující metody -Metody diskusní -Metody heuristické -Metody situační -Metody inscenační -Didaktické hry Komplexní výukové metody -Frontální výuka -Skupinová a kooperativní výuka -Partnerská výuka -Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce -Kritické myšlení -Projektová výuka -Výuka dramatem -Otevřené učení -Učení v životních situacích -Televizní výuka a výuka podporovaná počítačem -Sugestopedie a superlearning -Hypnopedie ¨ ¨Didaktické metody ve vyučování cizího jazyka Historie výuky cizích jazyků ¨Latina ¨Ferdinand de Saussure ¨Komunikační kompetence je dále rozvíjena, zejména pro potřeby Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (2002), Jan Van Eke stanovil šest základních komponentů komunikační kompetence, dále pak způsobilosti: ¨lingvistická kompetence, ¨sociolingvistická kompetence, ¨diskusní kompetence, ¨strategická kompetence, ¨sociokulturní kompetence, ¨sociální nebo společenská kompetence. ¨ Klasifikace metodických koncepcí ¨Richards a Rogers definují metodu jazykového vyučování takto: ¨Je potřeba ji posuzovat ze tří hledisek, pokud tyto premisy nebudou splněny, nelze hovořit o metodě, ale spíše o technice nebo přístupu a)přístup (approach) – vlastní podstata teorie jazyka a jeho učení b)forma (design) – potřeba vymezení globálních a konkrétních cílů, činností vyučování, role účastníků a učebních materiálů c)postup (procedure) – aplikace samotné metody Základní metody ¨Gramaticko-překladová metoda ¨Přímá metoda ¨Audiolingvální či audioorální metoda ¨Komunikativní metoda ¨Humanistické metody vyučování Klasifikace metod ¨1. Hledisko využívání a nevyužívání mateřského jazyka: a)Monolingvální b)Bilingvální ¨ ¨2 . Hledisko využívání nebo eliminování mateřského jazyka - metodická koncepce výuky cizích jazyků dle Choděry: a)Přímé metody b)Nepřímé metody c)Smíšené metody d)Alternativní metody Hlavní faktory výuky cizích jazyků 1.Věkový stupeň, obecná inteligence, specifické jazykové nadání 2.Učitel, jeho temperament a nadání, zvládnutá jazyková úroveň, pedagogická příprava 3.Učební metoda 4.Vnější podmínky – učebna, počet žáků, počet hodin 5.TTT x STT