Tematické okruhy ke zkoušce ze Základů teorie a metodiky výchovy: 1. Teorie a metodika výchovy – pojetí předmětu. Výchovné působení školy ( Studie I,II + přednáška) 2. Normativní (systémové) a situační pojetí výchovy ( přednáška) 3. Mravní výchova dětí školního věku ( S- II ) 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy ( S – II + p) 5. Agresivita a šikana jako výchovné problémy ( S – I + p) 6. Utváření klimatu ve školní třídě ( S- I ) 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte ( S – II +p) 8. Výchovné činnosti třídního učitele ( S – I ) 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy ( S – II ) 10. Zdravá škola. Škola podporující zdraví ( S – I ) 11. Dramatická výchova a hra jako výchovný prostředek ( S – I ) 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí. Škola jako součást sociálního prostředí ( S – I + p) Základní studijní literatura: Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004, 2005. 155 s. ISBN 80-86633-21-7. Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, MSD, 2005, 2006, 2011. 214s. ISBN 978-80-210-5512-4. Stěžejní pojmy – „pojmové mapy“ – k tematickým okruhům ke zkoušce ze Základů teorie a metodiky výchovy: ad 1) role učitele, kompetence učitele, koncepce teorie a metodiky výchovy: rovina filozoficko-axiologická, osobnostně-procesuální, bezprostředně realizační; výchovné působení výuky, humanizující tendence, kurikulární reforma, rámcový vzdělávací program, kompetence žáka ad 2) výchovný systém, jeho struktura a funkce, výchovná situace, druhy situací, situační pojetí výchovy, fáze situačního pojetí výchovy, zvyky, rysy, jáství, osobnost ad 3) mravní výchova, mravní vývoj; cíl, obsah, proces mravní výchovy, metody mravní výchovy, prosociálnost, výchova k prosociálnosti, projekt Etická výchova ad 4) sociálně-filozofické souvislosti kázně a svobody, anomie, liberalismus, kázeň, druhy kázně, individuální a sociální funkce kázně, příčiny neukázněného chování žáků; základní podmínky, prostředky a metody výchovy ke školní ukázněnosti ad 5) agrese, šikana, druhy šikany, diagnostické znaky šikany, vývojové stupně šikanování, řešení šikany, prevence šikany ad 6) klima, školní klima, typy školního klimatu, znaky pozitivního školního klimatu, školní parlament, třídní samospráva, skryté kurikulum ad 7) rodina, rodina v postindustriálně - neoliberální společnosti, feministické hnutí, funkce rodiny, znaky funkční rodiny, čtyři pásma funkčnosti rodiny, postavení rodiny mezi výchovnými činiteli, standardy rodinné výchovy dětí školního věku, komponenty rodinného prostředí žáků ad 8) výchovná diagnóza, anamnéza, prognóza, úkoly třídního učitele ad 9) alternativní škola a vzdělávání, otevřené vyučování, komunitní škola, Škola podporující zdraví, Vzdělávací program Začít spolu, Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Integrovaná tematická výuka, Program Dokážu to?, individuální a domácí vzdělávání, e-learning, kooperativní vyučování, projektové vyučování ad 10) dramatická výchova, cíle dramatické výchovy, empatie, tvořivost, hra v dramatické výchově, simulace, alterace, charakterizace; iluze reality, zprostředkovaná a prožívaná skutečnost, funkce her, pedagogika zážitku, hra a její výchovné aspekty ad 11) zdraví, holistické a interakční pojetí zdraví, podpora zdraví, Projekt Škola podporující zdraví, partnerský vztah učitele a žáka, výchova ke zdravému životnímu stylu, komunitní projekty, kompetence dospělého člověka k podpoře zdraví ad 12) sociální prostředí, škola jako sociální instituce, funkce školy, rovnost a nerovnost v přístupu ke vzdělávání Vysvětlení pojmů: 1. Skripta, učebnice, knihy – věcný rejstřík 2. Slovníky: Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. Durozoi, G., Roussel, A., Filozofický slovník. Praha: Ewa Edition, 1994. Hartl, P., Psychologický slovník. Praha: Nakladatelství Budka, 1994. Klimeš, L., Slovník cizích slov. Praha: SPN, 1998. Kolektiv, Filozofický slovník. Olomouc: FIN, 1995. 3. www.ceskaskola.cz, slovník 4. Další typy publikací, obsahující slovníčky pojmů: Průcha, J., Moderní pedagogika. Portál: Praha, 1997. Cangelosi, J. S., Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. Povinná literatura: Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004, 2005. 155 s. ISBN 80-86633-21-7. Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, MSD, 2005, 2006, 2011. Doporučená literatura: Bendl, S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha: ISV, 2001, 267 s. ISBN80-85866-80-3. Bendl, S.Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton,2005,298 s. ISBN 80-7254-624- 4. Bůžek, A., Michalík J.Informatorium (nejen) o právech dítěte.Olomouc: UP, 2000.170 s. ISBN 80-244-0054-5. Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-083-9. Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85 866-15-3. Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21.století. Brno: MU,2005,158 s.ISBN 80-210-3750-4. Horká, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 19964, . ISBN 80-85931-33-8. Horká, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000, 127s. ISBN80-85931-85-0. Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032- 7. Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. 127 s. ISBN 80-7178-123-1. Krátká, J. Aktuální otázky teorie výchovy: Teoretická východiska, výzkumné nálezy a závěry pro praxi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 145 s. ISBN 978-80-210-5727-2. Kraus, B., Poláčková,V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2 Kučerová, S. Obecné základy mravní výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0183-6. Kučerová, S. Obecné základy estetické výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0220-4. Kučerová, S. Obecné základy mravní výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0183-6. Kučerová, S. Obecné základy estetické výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0220-4. Kučerová, S. Člověk, Hodnoty, Výchova. Prešov: Grafotlač, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3. Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. Langová, M., Vacínová, M. Jak se to chováš? Praha: Empatie, 1994. 84 s. ISBN 80-901618-5-5. Maňák, J. Profesionální praktika z pedagogiky. Brno: MU, 1992, 131 s. ISBN 80-210-0471-1. Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. Pelikán, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002, 159 s. ISSN 0567-8307. Podlahová, L. První kroky učitele .Praha: Triton,2004, 223 s. ISBN 80-7254-474-8. Prokopová, A. O (ne)mocné výchově. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0760-5. Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN80-7178-072-3. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000, 265 s. ISBN 80-7178-399-4. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. Spousta, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995. 130 s. ISBN 80-210-1196-3. Střelec, S. a kol. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. 157 s. ISBN 80-85298-84-8. Střelec, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3. Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-19-2. Svobodová, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. 47 s. ISBN 80-85931-53-2. Šimoník, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994. 95 s. ISBN 80-210-0944-6. Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998, 178 s. ISBN 80-210-1937-9. Tomášek, F. Pedagogika. Praha: Křesťanská akademie, 1994. 350 s. ISBN 80-901294-0-4. Vacek, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.