Didaktika zoologiCKÉHO UČIVA (DPZO) 2017/18 – 01 (liché Čt, 21.9., 12.10.) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) – okruhy témat I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci (Urochordata = Tunicata), bezlebeční (Cephalochordata) ... ... ... ... 2. Nadtřídy Bezčelistnatci (Agnatha) a Čelistnatci (Gnathostomata): třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) ... ... ... ... ... 3. Třída Paryby (Chondrichthyes): ... Večerková 4. Třída Paprskoploutvé ryby (Actionopt.): ... ... ... ... ... 5. Třída Svaloploutvé ryby (Sarcopt.) ... ... ... ... ... 6. Třída Obojživelníci (Amphibia): ... Kalandrová 7. Třída Plazi (Reptilia): ... Dostalová 8. »Třída« Ptáci (Aves): ... Krafka 9. Třída Savci (Mammalia): ... ... ... ... ... II. Ekologický přístup (B. Rychnovský) Vždy 2 studenti Strunatci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) Hromádková ... ... ... ... 2. Tekoucí v. – potok a řeka Pimková ... ... ... ... 3. Louka a step (lesostep) Bugárová Dostalová... 4. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) Tyllichová Kalandrová 5. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) Kunčarová Krafka 6. Lidská sídla: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží Mičánková Večerková 7. Moře Kopřivová ... ... ... ... 8. Tropický deštný les Šustr ... ... ... ... III. Bezobratlí 1. Říše Prvoci (Protozoa): obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká), nálevníci (trepka velká) ... ... ... .. 2. Říše Živočichové (Animalia): obecná charakteristika: kmen Žahavci (nezmar hnědý) Tyllichová 3. Kmeny Ploštěnci (ploštěnka potoční) a Hlístice (škrkavka prasečí) ............... 4. Kmen Měkkýši (Mollusca): třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) Bugárová 5. Kmen Kroužkovci (Annelida): zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) Mičánková 6. Kmen Členovci (Arthropoda) I: podkmeny klepítkatci (třída pavoukovci: křižák obecný apod Kopřivová 7. Kmen Členovci (Arthropoda) II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) Pimková 8. Kmen Členovci (Arthropoda) III: Podkmen stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní Kunčarová 9. Kmen Členovci (Arthropoda) IV:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) Hromádková 10. Kmen Ostnokožci (Ehinodermata): hvězdice, ježovky, a sumýši (příp. další) Šustr Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost Výsledek: 4 kat.: a) nejlepší (++) b) vhodné (+) c) málo vhodné (+-) d) nejhorší (--) Didaktika zoologiCKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) 2017/18 – 02 (sudé Čt, 21.9.) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) – okruhy témat I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci (Urochordata = Tunicata), bezlebeční (Cephalochordata) ... ... ... ... 2. Nadtřídy Bezčelistnatci (Agnatha) a Čelistnatci (Gnathostomata): třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) ... ... ... ... ... 3. Třída Paryby (Chondrichthyes): ... Cholková 4. Třída Paprskoploutvé ryby (Actionopt.): ... ... ... ... ... 5. Třída Svaloploutvé ryby (Sarcopt.) ... ... ... ... ... 6. Třída Obojživelníci (Amphibia): ... Paličková 7. Třída Plazi (Reptilia): ... Hanáková 8. »Třída« Ptáci (Aves): ... Kohoutková 9. Třída Savci (Mammalia): ... Sikora II. Ekologický přístup (B. Rychnovský) Vždy 2 studenti Strunatci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) Nešetřilová Hanáková 2. Tekoucí v. – potok a řeka ... ... ... ... Cholková 3. Louka a step (lesostep) ... ... ... ... Kohoutková 4. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) Sokolová ... ... ... ... 5. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) ... ... ... ... ... ... ... ... 6. Lidská sídla: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží Kundrát Sikora 7. Moře Svobodová ... ... ... ... 8. Tropický deštný les ... ... ... ... Paličková III. Bezobratlí 1. Říše Prvoci (Protozoa): obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká), nálevníci (trepka velká) Kundrát 2. Říše Živočichové (Animalia): obecná charakteristika: kmen Žahavci (nezmar hnědý) Svobodová 3. Kmeny Ploštěnci (ploštěnka potoční) a Hlístice (škrkavka prasečí) ............... 4. Kmen Měkkýši (Mollusca): třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) Nešetřilová 5. Kmen Kroužkovci (Annelida): zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) ... ... ... ... 6. Kmen Členovci (Arthropoda) I: podkmeny klepítkatci (třída pavoukovci: křižák obecný apod Sokolová 7. Kmen Členovci (Arthropoda) II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) ... ... ... ... 8. Kmen Členovci (Arthropoda) III: Podkmen stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní ... ... ... ... 9. Kmen Členovci (Arthropoda) IV:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) ... ... ... .. 10. Kmen Ostnokožci (Ehinodermata): hvězdice, ježovky, a sumýši (příp. další)... ... ... ... Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost Výsledek: 4 kat.: a) nejlepší 1(++) b) vhodné 2(+) c) málo vhodné 3(+-) d) nejhorší 4(--) Didaktika zoologického učiva 02 – 2017/(18) Čt 7.30 – 9.00 (9.10) h – sudý týden Týden: 38. 40. 42. 44. Jméno /termíny 21. 9. 5. 10. 19. 10. 2. 11. Strunat Bezobr Ekosyst O(S) B Č-t. pl. Z – datum Hanáková, Lucie / / / - Plazi Rybník ! Cholková, Ivana / / / - Paryby Tek.v. ! + 8.2. Kohoutková, Kristýn / / - / Ptáci Louka ! + 25.1. Kundrát, Michal / / / / Prvoci Lid.s. ! + 8.2. Nešetřilová, Klára / / / / Měkkýši Rybník ! + 12.12. Paličková, Monika / / - / Obojživ. Trop.l. ! + 1.2. Sikora, Daniel / / / / Savci Lid.s. ! + 2.11. Sokolová, Edita / / / / Klepítk. Rybník ! Svobodová, Iva / / / / Žahav. Moře ! Hromádková, Kateři - -↓ -↓ -↓ K 2.11. 2017 odprezentována všechna témata. Didaktika zoologického učiva 01 – 2017/(18) Čt 7.30 – 9.00 (9.10) h – lichý týden Týden: 38. 41. 43. 45. Jméno /termíny 21. 9. 12. 10. 26. 10. 9. 11. Strunat Bezobr Ekosyst O(S) B Č-t pl. Z – datum Bugárová, Renáta / - / / Měkkýši Louka ! + 25.1. Dostalová, Kristýna / / - / Plazi Louka ! + 25.1. Hromádková, Kateři - / / / Hmyz Rybník ! + 9.11. Kalandrová, Nikola / / - / Obojživ. Les ! + 25.1. Kopřivová, Michaela / - / / Pavouk. Moře ! + 9.11. Krafka, Ondřej / / - / Ptáci Pole ! + 9.11. Kunčarová, Vladěna / / / / Stonožk. Pole ! + 30.11. Mičánková, Michael / / / / Opaskov. Lid.s. ! + 8.2. Pimková, Sabina / / / /2. Korýši Tek.v. ! + 30.1. Šustr, Martin / - / / Ostnokož. Trop.l. ! Tyllichová, Kateřina / - / / Žahavci Les ! Večerková, Veronika / / / / Paryby Lid.s. ! + 25.1. Odprezentována všechna témata k 9.11. 2017. Z k 8.2. 2018 Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie 01/2017 (lichý týden) (21.9., 12.10., 26.10., 9.11.) FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vlk, ŠKOLA Ry) PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Paryby 1,9 1,4 2,0 1,9 1,6 1,7 1,8 1,3 Obojživelníci 2,5 1,9 2,8 2,4 1,9 2,5 2,2 1,7 Plazi 2,6 1,4 2,3 1,7 1,4 2,2 2,0 1,2 Ptáci 2,1 1,7 1,9 1,8 1,3 1,6 1,2 1,1 Strun. – celkem /4 9,1 6,4 9,0 7,8 6,2 8,0 7,2 5,3 Strunat.-celk. hodn. 2,28 1,6 2,25 1,96 1,54 2,0 1,8 1,33 S B Stojatá voda – rybník 1,54 1,36 2,1 4 1,1 2,64 4 4 Tek. v. - řeka,potok 4 1,5 4 4 1,1 4 4 4 Louka, step 3,5 4 2,6 4 2,5 1,6 4 4 1,2 1,1 3 4 2,2 4 4 4 Les 4 1,64 2,5 4 3,5 2,55 3,6 4 1,6 1,36 3,3 4 4 4 4 4 Pole,sady,zahr. 1,55 1,45 1,45 1,63 1,45 1,18 4 2,09 1,09 1,27 2,09 2,09 4 1,63 4 1,45 Lidská sídla 1,7 1,18 2,3 1,15 2 1,18 1,4 1,18 1,1 1 2,1 2,9 2,5 3,27 3 3,09 Moře 1,45 2,09 1,81 1,45 1,09 2,18 2,81 2,27 Tropický deštný les 1,82 2,27 4 4 1,18 4 4 4 Ekosystémy 19,56 8,27 16,07 10,78 21,36 6,51 26,45 11,27 9,46 4,73 23,31 12,99 27,51 12,9 27 14,81 Ekosyst. – celk. /12 27,83 26,85 27,87 37,72 14,19 36,3 40,41 41,81 40,41 41,81 Ekosyst.-celk. hodn. 2,32 2,24 2,32 3,14 1,18 3,03 3,37 3,48 Žahavci 2,3 1,7 2,6 1,8 1,7 2,2 2,3 1,6 Měkkýši 2,3 1,5 2,2 2,0 1,4 1,9 2,8 1,2 Kroužkovci 2,36 1,45 2,27 1,63 1,27 1,9 1,54 1,27 ČlI-Klepítkatci 3,27 1,55 2,0 2,18 1,63 1,73 1,55 1,91 ČlII-Korýši 1,82 1,36 2,36 1,91 1,18 2,55 2,82 1,55 ČlIII-Stonožkovci 4,0 1,18 3,55 4,0 1,09 4 2,09 1,64 ČlIV-Šestinozí 2,45 1,18 2,0 1,72 1,27 1,64 1,45 1,1 Ostnokožci 3,73 1,36 2,27 2,09 1,18 4 1,73 1,27 Bezobr. – celk. /8 22,23 11,28 19,25 17,33 10,72 19,92 16,28 11,54 Bezobr.-celk. hodn. 2,78 1,41 2,41 2,17 1,34 2,49 2,04 1,44 Úplně celkem /24 59,16 44,53 56,12 62,85 31,11 64,22 63,89 58,65 Celk. průměr 2,47 1,86 2,34 2,62 1,30 2,68 2,66 2,44 Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie 02/2017 (sudý týden) (21.9., 5.10., 19.10., 2.11.) FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vl, ŠKOLA R PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Paryby 4 2,16 3,16 4 1,83 2,3 1,83 1,3 Obojživelníci 2,86 1,77 2,86 2,18 1,68 2,27 2,77 1,59 Plazi 4 1,2 1,5 1,9 1,9 1,6 1,3 1 Ptáci 2,54 1,09 1,81 2,27 1,27 2 1,64 1,73 Savci 1,55 1,36 1,55 2,18 1,00 2,45 2,27 1,36 Strun. – celkem /5 14,95 7,58 10,88 12,53 7,68 10,62 9,81 6,98 Strun.-celk. hodn. 2,99 1,52 2,18 2,51 1,54 2,12 1,96 1,40 S B Stojatá voda – rybník 1,82 1,00 1,18 1,67 1,73 2,00 2,27 3,33 1 1,17 4 3,17 1,27 3,50 4 2,50 Tek. v. -řeka,potok 2 2 3 3 1 2 4 3 Louka, step 4 4 1,91 4 1 4 4 4 Les 2,9 2,4 3,4 3,6 1 3,6 2,6 4 Pole Moře 2,72 1,75 4 4 3,45 1,91 3 2,09 1 1 3,45 4 4 4 4 4 Tropický deštný les 1,6 2 2,1 2,5 1,2 2,6 2,3 2 Ekosystémy 9,04 12,8 9,58 15,67 10,68 12,82 11,37 16,42 4,2 8,17 13,65 17,17 10,17 19,5 14 17,5 Ekosyst. celkem /9 21,79 25,25 23,5 27,79 12,37 30,82 29,67 31,5 Ekosyst.-celk. hodn. 2,42 2,81 2,61 3,09 1,37 3,42 3,30 3,5 Prvoci 2,45 1,45 2,18 1,82 1,18 2,18 2,00 2,00 Žahavci 2,1 1,3 1,9 1,8 1,7 2,1 1,5 1,5 Měkkýši 2,8 1,5 2,2 2,00 1,4 1,9 2,3 1,2 Čl.I: Klepítkatci 2,82 1,27 2,27 2,45 2,73 1,82 2,62 1,27 Bezobr.-celkem /4 10,17 5,52 7,75 8,07 7,01 8,00 8,42 5,97 Bezobr.-celk. hodn. 2,56 1,38 1,94 2,02 1,75 2,00 2,11 1,49 Úplně celkem /18 46,91 38,35 42,13 48,39 27,06 49,44 47,9 44,45 Celk. průměr 2,61 2,13 2,34 2,69 1,50 2,75 2,66 2,47 Suma průměrů 8,02 6,46 7,13 8,29 4,41 8,29 7,92 7,37 Celk.hodnoc. z průměrů 2,67 2,15 2,38 2,76 1,47 2,76 2,64 2,46 Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie shrnutí 2017 FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vl, ŠKOLA R PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Str. – 1. skup(Σ/n=4) 9,1 6,4 9,0 7,8 6,2 8,0 7,2 5,3 x‾ 2,28 1,6 2,25 1,96 1,54 2,0 1,8 1,33 Str. – 2. skup(Σ/n=5) 14,95 7,58 10,88 12,53 7,68 10,62 9,81 6,98 x‾ 2,99 1,52 2,18 2,51 1,54 2,12 1,96 1,40 Strun.- Σ(1+2) 24,05 13,98 19,88 20,33 13,88 18,62 17,01 12,28 Strun.-celk.hodn. x‾ 2,67 1,55 2,21 2,26 1,54 2,07 1,89 1,26 Strun. - z průměrů 2,64 1,56 2,22 2,24 1,54 2,06 1,88 1,37 Ekosys.-1 sk.(Σ/8+4) 27,83 26,85 27,87 37,72 14,19 36,3 40,41 41,81 40,41 41,81 Ekosyst.- 1.sk.( x‾) 2,32 2,24 2,32 3,14 1,18 3,03 3,37 3,48 Ekosys.-2.sk.(Σ/5+4) 21,79 25,25 23,5 27,79 12,37 30,82 29,67 31,5 Ekosyst.- 2.sk. ( x‾) 2,42 2,81 2,61 3,09 1,37 3,42 3,30 3,5 Ekosyst.- Σ (1+2)/21 49,62 52,10 51,37 65,51 26,56 67,12 70,08 73,31 Ekosyst.-úplný x‾ 2,36 2,48 2,45 3,12 1,26 3,20 3,34 3,49 Ekosyst. – z prům. 2,37 2,53 2,47 3,12 1,28 3,23 3,34 3,49 Bezobr. – 1. skup(Σ/8) 22,23 11,28 19,25 17,33 10,72 19,92 16,28 11,54 x‾ 2,78 1,41 2,41 2,17 1,34 2,49 2,04 1,44 Bezobr. – 2. skup(Σ/4) 10,17 5,52 7,75 8,07 7,01 8,00 8,42 5,97 x‾ 2,56 1,38 1,94 2,02 1,75 2,00 2,11 1,49 Bezobr.- Σ(1+2) 32,40 16,80 27,00 25,40 17,73 27,92 24,70 17,51 Bezobr.-celk.hodn.x‾ 2,7 1,4 2,25 2,17 1,48 2,33 2,06 1,46 Bezobr.- z průměrů 2,67 1,4 2,18 2,10 1,55 2,25 2,08 1,47 Učeb. celkem (Σ/42) 106,07 82,88 98,25 111,24 58,17 113,66 111,79 103,1 x‾ 2,53 1,97 2,34 2,65 1,39 2,71 2,66 2,45 Učeb. celk. – z prům. 2,58 1,81 2,28 2,51 1,43 2,31 2,76 2,07 1 – 1,99 vhodné 2,0 – 2,49 ucházející 2,5 – 2,74 málo vhodné 2,75 a více nevhodné Proč to všechno? - pro svůj přehled o zoologii v dostupných učebnicích Přírodopisu - pro oficiální zhodnocení směrem k vedení Závěrečná zpráva pro vedení Základní školy ......................... k výběru učebnice Přírodopisu Vypracoval: Na základě hodnocení učebnic zeměpisu byla vybrána učebnice …........................................................................................... z následujících důvodů: