PSANÍ PŘEDPON S-, Z-, VZ- POPIS ČINNOSTI PŘEDPOKLÁDANÝ ČASOVÝ ROZSAH POZNÁMKY Úvod, seznámení s průběhem hodiny. 2 minuty Vysvětlení látky Učitel rozdá dětem předem připravený pracovní list a jejich úkolem je doplnit ho. Mezi tím učitel rozdělí tabuli na tři sloupce, každý sloupec představuje jednu předponu. Do příslušných sloupců postupně uvádí kritéria, podle kterých zdůvodňujeme psaní předpon s-,z-,vz-. Píše příklady, které mu po samostatné práci žáci sami diktují. 15 minut Seznam ustálených slov Žáci dostanou od učitele seznam ustálených slov na pracovním listu. Mají za úkol je přečíst a vyplnit navazující cvičení. Společná kontrola. max. 3 minuty Učitel využije tohoto času na přípravu další aktivity – rozvěšení lístečků po třídě. Hon na odpověď Každý žák obdrží od učitele větu, ve které je vynecháno jedno slovo obsahující předponu s-,z- nebo vz-. Jejich úkolem je najít ve třídě lísteček s příslušným slovem a přinést si ho do lavice. Hra je navíc ztížena tím, že se ve třídě nachází dobrá i špatná varianta slova (např. sfoukla/zfoukla). Výběr vhodného slova jim usnadňuje to, že je na lístečku již v příslušném tvaru. Žák tedy musí podle kontextu nejen poznat, které slovo doplní, ale navíc i vybrat ten lísteček, na kterém je slovo napsáno správně. Až se všichni vrátí do lavic, proběhne společná kontrola. Každý žák přečte svou větu a řekne spolužákům, jaká předpona se v daném slově píše a proč. Učitel zaznamenává slova na tabuli jako další příklady. 15 minut Pantomima Žáci chodí po dvojících před tabuli. Každý z nich dostane lísteček se slovem a s vysvětlením jeho významu. Slova obou žáků před tabulí jsou si značně podobná – odlišují se pouze předponou s-/z- a samozřejmě významem (např. smazat/zmazat). Jejich úkolem je pantomimou předvést dané slovo. Nejdříve předvádí jeden, potom druhý. Úkolem třídy není poznat slovo, které žáci předvádí, to jim sděluje před začátkem vystoupení obou žáků učitelka. Musí ale poznat, který žák předvádí slovo s předponou s-, a který naopak slovo s předponou z-. Svoji odpověď zdůvodní. 10 minut Žáci jsou nejdříve informování o tom, že existují slova, která se píší podobně, ale s jinou předponou. Ta nám vyjadřuje jejich význam, který je rozdílný (např. správa/zpráva). V případě dostatku času (nepředpokládá se) – vymýšlení příběhu. Žáci individuálně vymýšlejí příběh, ve kterém se musí vyskytnout určitý počet slov (např. 10 – dle časových možností) s předponami s-/z-/vz-. Pokud chtějí, mohou příběh odevzdat učitelce. Jestliže splnili kritérium počtu slov a mají text bez chyby, případně s tolerovaným počtem chyb (např. 1 – podle rozsahu), získávají jedničku. Např. Standa shodil několik jablek dolů, některá spadla rovnou do košíku. „Pojďme je sníst, než se scvrknou!“ volala se smíchem Sylva. „Ale nejdříve je potřeba setřít a smýt všechnu hlínu,“ poznamenala Simona, když k sobě všechny děti svolala… dle možností (ukázkový text převzat z: http://www.mojecestina.cz/) PRACOVNÍ LIST – PSANÍ PŘEDPON S-, Z-, VZ- 1. Pokus se do následující tabulky doplnit další příklady slov: PŘEDPONA S- PŘEDPONA Z- PŘEDPONA VZ- SMĚŘOVÁNÍ DOHROMADY – např. scházet se VÝSLEDEK DĚJE (dokonavá slovesa utvořená od sloves nedokonavých) – např. zorat SMĚŘOVÁNÍ VZHŮRU – např. vzplát SMĚŘOVÁNÍ SHORA DOLŮ – např. seskočit ZMĚNA STAVU (dokonavá slovesa utvořená od podstatných nebo přídavných jmen) – např. zocelit, zblednout Pomůcka: něco nebo někdo změní svou vlastnost, stane se nějakým (např. zocelit – stane se silnějším, jako by byl z ocele, zblednout – stane se bledým) POHYB PROTI NEČEMU – např. vzpouzet se SMĚŘOVÁNÍ Z POVRCHU PRYČ – např. smýt VYMANĚNÍ SE Z NĚJAKÉHO STAVU – např. vzpamatovat se 2. Ustálené případy a) Přečti si tuto tabulku ustálených případů. Jedná se o taková slova, u kterých nemůžeme předponu určit podle žádného z předchozích pravidel. Musíme se je proto naučit zpaměti. Nicméně nepropadej panice – moc jich není a pamatují se dobře. :) USTÁLENÉ PŘÍPADY, VE KTERÝCH PÍŠEME PŘEDPONU -S USTÁLENÉ PŘÍPADY, VE KTERÝCH PÍŠEME PŘEDPONU -Z USTÁLENÉ PŘÍPADY, VE KTERÝCH PÍŠEME PŘEDPONU -VZ schovat se, skonat, skončit, slevit, spálit, spasit, spáchat, stěžovat si, strávit, stvořit, stýskat si zhostit se, zkoumat (zkoumaný, zkumavka), zkoušet (zkouška, zkusit, zkušební, zkušenost), zpívat (zpěv, zpěvák, zpěvácký), zpověď (zpovědník, zpovědní), zpytovat, zpupný, způsob (způsobit, způsobilý, způsobný), zřídit, ztepilý vzpomínat (vzpomínka), vztek (vzteklý), vztah b) Znáš význam všech slov v tabulce? Vysvětli, co znamenají následující slova, případně můžeš uvést slovní spojení, ve kterém se slovo vyskytuje: - skonat: - spasit: - zhostit se: - zpupný: - ztepilý: - zpytovat: S kamarádkou jsme si domluvili ____________ v kavárně. Tatínek ____________ listí před domem. Lidé se ____________ na náměstí. Upadla mu tužka, a tak se pro ni ____________. V autobuse si ____________ sedadlo, aby měl pohodlí. V lese ____________ stromy napadené kůrovcem. Sestra ____________ svíčku, která hořela na stole. Vědci se pokusili ____________ ovci s kozou. Pro někoho je těžké ____________ se s novými spolužáky. Raketa ____________ do vesmíru. Byli spolu velmi šťastní, jejich láska ____________. Pokud nám někdo ubližuje, musíme se mu ____________. Jedeš moc rychle, měl bys ____________! Její vlasy byly příliš dlouhé, nechala si je ____________. Úkol byl velmi jednoduchý, nebylo možné ho ____________. Obloha ____________ a začalo pršet. Učitel přišel do třídy a žáci ____________. Je snazší někoho pochválit, nebo ____________? Tráva na jaře ____________. Úspěšná kniha byla brzy ____________. Babiččiny vlasy postupem času ____________. SCHŮZKU ZCHŮZKU SHRABAL ZHRABAL SHROMÁŽDILI ZHROMÁŽDILI SHÝBNUL ZHÝBNUL SKLOPIL ZKLOPIL SKÁCELI ZKÁCELI SFOUKLA ZFOUKLA SKŘÍŽIT ZKŘÍŽIT SPŘÁTELIT ZPŘÁTELIT VSKVÉTALA VZEPŘÍT VSEPŘÍT ZPOMALIT SPOMALIT ZKRÁTIT SKRÁTIT VZKVÉTALA ZKAZIT SKAZIT ZEZELENALA SEZELENALA ZFILMOVÁNA SFILMOVÁNA ZEŠEDIVĚLY SEŠEDIVĚLY VZLÉTLA VSLÉTLA ZTEMNĚLA STEMNĚLA VZTALI VSTALI ZPRÁVA (informace) SPRÁVA (činnost, kterou vykonává správce) SVRHNOUT (např. vládu, sklenici ze stolu na zem) ZVRHNOUT (převrhnout např. vázu, hádka se zvrhla) SMĚNA (směnit peníze) ZMĚNA (např. nálady, zaměstnání) ZLÉZT (zdolat horu, dostat se nahoru) SLÉZT (dostat se dolů) SVOLIT (souhlasit) ZVOLIT (vybrat si něco) ZKOSIT (učinit něco kosým, tj. šikmým) SKOSIT (posekat kosou) SVÁLET (dopravit něco koulením dolů – např. kámen ze skály) ZVÁLET (např. trávu)