Okruhy ke státní závěrečné zkoušce rozšiřujícího studia Český jazyk a literatura pro střední školy (literární část) 1. Novější souborné práce o dějinách české literatury a literární vědy Aktuální pohled na dějiny české literatury. Diskuse o psaní dějin, současné metody a přístupy. Pojednání o některé z literárněhistorických prací vydaných po roce 1989. 2. Aktuální otázky literární vědy Nástin vývoje české literární vědy ve 20. století. Nejvýznamnější směry, koncepce, představitelé. Současné významné odborné publikace se zaměřením na literaturu pro děti a mládež. 3. Literární teorie po roce 1989 Nejvýznamnější směry, vývojové tendence a představitelé české literární teorie po roce 1989. Literární teorie ve středoškolské praxi. Literární teorie v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnaziální vzdělávání. Hodnotící komentáře k vybraným literárněteoretickým publikacím, vydaným v češtině od roku 2000. 4. Česká poezie v letech 1990−2010 Pohled na tvorbu autorů vstupujících do české literatury v devadesátých letech a na počátku třetího tisíciletí. Základní vrstvy současné české poezie, hlavní představitelé. 5. Česká próza v letech 1990−2010 Nástin vývoje české prózy devadesátých let a na počátku třetího tisíciletí. Progresivní vrstvy a tendence současné české prózy. Výrazné autorské osobnosti. 6. České drama v letech 1990−2010: obecná charakteristika období Hledání nové české hry. Dramatická soutěž Ceny Alfréda Radoka: charakteristika původní dramatické tvorby některého z oceněných autorů. 7. Výrazné tendence a jejich představitelé v české dramatice po roce 1989 Typologie původní dramatické tvorby od počátku 90. let 20. století s příklady. 8. Poezie pro děti a mládež po roce 1989 Základní tematické a žánrové okruhy, vývojové tendence, hlavní představitelé. 9. Próza pro děti a mládež po roce 1989 Základní tematické a žánrové okruhy, vývojové tendence, hlavní představitelé. 10. Opomíjené žánry Nástin vývoje historické prózy, memoárové literatury, přírodní beletrie a science fiction v průběhu dvacátého století. 11. Práce s literárním textem ve vyučování na střední škole Analýza, interpretace a didaktická interpretace literárního textu. Nástin základních literárně didaktických metodologií, jakož i základních prací z této oblasti. 12. Interpretace a tvořivý sloh jako prostředky komunikace Nová koncepce předmětu a pojetí výuky literatury na střední škole v návaznosti na Rámcový vzdělávací program. Literární dílo jako komunikát, interpretace a tvořivost coby prostředky komunikace. Literatura jako inspirační zdroj tvořivého psaní. Tvořivost a její rozvíjení v literárních hodinách.