Stylistika v teorii a praxi
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D.
Stylistika v teorii a praxi

Úvod

Požadavky na zakončení (zk, 3 kredity):

1. Písemné vypracování stylistické analýzy - rozsah min. 3 normostrany vlastního textu
Termíny:
 výběr a konzultace textu - do 6. listopadu  do odevzdávárny v Isu
odevzdání - do 11. prosince do odevzdávárny v Isu (potvrzení přijetí práce je podmínkou přihlášení ke zkoušce)

2. ústní zkouška, jejíž součástí je písemné ověření znalosti terminologie a stylistické zhodnocení jazykových prostředků textu. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy disciplíny a tvoří jej cca 20 úkolů. Správně musí student vyřešit 70 % z nich. Podmínkou přístupu k ústní části zkoušky je úspěšné absolvování části písemné.

Docházka: účast na semináři je povinná, tolerovány jsou 2 absence

16.10. se výuka nekoná 

Literatura:  GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 2003.
HOFFMANOVÁ, Jana, Jiří HOMOLÁČ, Eliška CHVALOVSKÁ, Lucie JÍLKOVÁ, Petr KADERKA, Petr MAREŠ a Kamila MRÁZKOVÁ. Stylistika mluvené a psané češtiny. Vydání první. Praha: Academia, 2016.

+ průběžně aktualizovaná interaktivní osnova - sledovat úkoly, nosit si handouty

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2017/CJp201/um/zkusebni_okruhy.docx

Stylistická analýza textu

 

Stylistická analýza textu

 
  • tradiční stylistický postup analýzy textu - vyhází z popisu jedinečného užití a směřuje ke zobecnění, k poznání zákonitostí stavby konkrétního jazyka

  • zkoumáme singulární styl vybraného textu

  • spíše induktivní než deduktivní přístup

  • sledujeme zejména příznakové prostředky - prostředky s určitým slohovým zabarvením, stylovou hodnotou (prostředky stylově aktivní) a to ve všech  jazykových rovinách

 

 

vztah deskripce a explanace v rámci stylistického rozboru textu

 

deskripce - souhrn faktů více či méně utříděných, blíže nekomentovaných

 

explanace - komentář, vysvětlení (e. podaná bez materiálové základny je nepřesvědčivá)

 
 

přiměřeně dlouhý text

 

ukončený text, uzavřený komunikát x pars pro toto

 

“zvětšenina” z textu
 

 

Teorie funkční stylů x jiné teorie (Jelínek, Hoffmannová)

pojem konkurenčních množin
konkurent

komunikační sféry

pojetí stylu u PLK, Čechové-Minářové-Krčmové a ve Stylistice mluvené a psané češtiny (Hoffmannová a kol.)

komunikační situace: někdo někomu někde o něčem s jistým záměrem nějak něco sděluje

Styl
 Havránek (1932):  „Styl je způsob využití (výběr) jazykových prostředků v daných jazykových projevech jak podle jejich konkrétního cíle, formy a situace, tak podle individualizačního zaměření (např. emotivního, estetického aj.) mluvčího, resp. pisatele“.

Čechová - Chloupek - Krčmová -  Minářová (2003): „jazykový styl je způsob cílevědomého výběru a uspořádání (organizování) jazykových prostředků, který se uplatňuje při genezi textu; v hotovém komunikátu se pak projevuje jako princip organizace jazykových jednotek, který z částí a jednotlivostí tvoří jednotu vyhovující komunikačnímu záměru autora”.

Hoffmannová, Mareš a kol. (2016): styl je „primárně soubor obvyklých a příznačných způsobů volby výrazových prostředků a soubor způsobů uspořádání (organizace) zvolených prostředků, který se uplatňuje v určité komunikační sféře”.

Stylistika mluvené a psané češtiny

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2017/CJp201/um/dialog_mluvena_rec.pdf

Text

Gramatika textu 
modifikace textu
rámcové složky textu
textové modely

Stylistika a jazyková kultura

Stylové polohy:
 
vysoké (knižnost, patetičnost, "vznešenost”)
střední (neutrálnost, hovorovost, familiárnost)
nízkých (hrubost, vulgárnost)
 
 
spisovnost - kultivovanost
 
VÝZNAMNEJ POLITIK
MLADEJ BÁSNÍK
DRAZÍ SPOLUOBČANI
 
 

Něco jiného je vyspělost národního jazyka a něco jiného je úroveň národní kultury jazykové. Může se stát, že jazyková kultura národa pokulhává za jazykem. To je případ váš, vy lidé čeští. Máte v rukou stradivárky, a hrajete na nich jako šumaři, zdědili jste varhany, a myslíte, že je to flašinet, pročeš na tom vašem dvoře opravdu mnoho hlasů krákoře…

Jazyková kultura zavírá v sebe ovšem a zajisté jazykovou správnost, ale je to pojem vysoko převysoko nadřazený. Jazykové správnosti se lze přiučit, ne přes noc, než přec jen přiučit, třeba doma po večerech. K jazykové kultuře třeba vychovávat výchovou celých generací.

(P. Eisner. Bohyně čeká. Traktát o češtině)


 
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2017/CJp201/um/textove_prostredky.docx
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2017/CJp201/um/esej_o_floskuli_Just.pdf

Stylistika a… (postavení stylistiky v kontextu jazykových disciplín i jiných věd)

další lingvistické disciplíny
textologie
literární věda
aj.
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2017/CJp201/um/skolni_komunikace_otazky.docx

Pomezní styly, stylistika dnes

Sféra školní komunikace
Sféra reklamní komunikace
Sféra církevní komunikace
Styl esejistický
Styl literatury faktu
aj.
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2017/CJp201/um/reklama.docx

Vybrané problémy didaktiky stylistiky u nerodilých mluvčích (žáků s OMJ)

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2017/CJp201/um/bohemia.pdf
bez názvu

bez názvu

Content not published.
bez názvu

bez názvu

Content not published.