Literatura 20. století – seminář - (FJB_LI3S) Seminář – náplň: - seminář navazuje na témata přednášek LI3, jejich obsah je k semináři nutný znát, pomáhá studentům zorientovat se v práci s textem a se sekundární literaturou, když připravují svou seminární práci - důraz je kladen na využitelnost získaných dovedností při přípravě bakalářské práce a také na možnost přípravy na bakalářskou státní závěrečnou zkoušku, kde lit. 20. století tvoří jednu třetinu otázek z literatury. 1. Tematická a literárně teoretická hlediska rozboru literárního textu – seminární práce vychází z pravidel, která jsou obecně platná pro písemné práce. Především je nutné dodržovat pravidla o bibliografických záznamech!! Všechny převzaté informace musí být správně označeny. 2. Srovnávání zadaných textů s jiným tematicky příbuzným textem stejného literárního období. 3. Analýza historického kontextu, prostoru, času, postav… 4. Individuální práce s vybraným textem. Požadavky ke zkoušce FJB_LI3S: - aktivní účast na seminářích – docházka min. 70%; - předpokládá se domácí příprava zadaných textů a aktivní zapojení do diskuse a rozboru textů v hodinách + propojení textů s teoretickým výkladem o příslušných literárních směrech z přednášek; - vypracování seminární práce na zadané téma, její následná prezentace v hodině (možnost Power Pointu) a odevzdání v písemné podobě odpovídající platným normám v oblasti bibliografických údajů (v tištěné podobě vyučující, v psané formě do Odevzdávárny); - na konci semestru TEST=zkouška – ověření znalostí literatury 20. a 21. století na základě prostudovaných textů a kontextu jejich existence (úspěšnost: min. 70%). UPOZORNĚNÍ: Seminární práce je třeba odevzdat ve dvou identických verzích: - tištěné, která se odevzdává vyučujícímu, - elektronické, kterou je třeba vložit do Odevzdávárny předmětu v IS MUNI. Poslední termín pro odevzdání tištěných i elektronických seminárních prací je čtvrtek 13. 12. 2017, lépe ale odevzdat v době blízké prezentaci v hodině. Schválená sem. práce je podmínkou pro přistoupení k testu zkoušky. Výuka v podzimním semestru 2017 týden: 18. 9. – 22. 9.: zahájení výuky, volba tématu seminární práce; úryvek FILMu podle románu Françoise Mauriaka Thérèse Desqueyroux týden: 25. 9. – 29. 9.: Téma: La littérature française au tournant du siècle ; Le surréalisme Texty: Blaise Cendrars: Les rythmes du train; Guillaume Apollinaire – Alcools; André Breton – poésie, Nadja; týden: 2. 10. – 6. 10.: STAGES týden: 9. 10. – 13. 10.: STAGES týden: 16. 10. – 20. 10.: Téma: Le roman de l’entre-deux-guerres Texty: Marcel Proust – A la recherche du temps perdu; André Gide – Nourritures terrestres Seminární práce: Katarína Balková (A. France), Julie Fiedlerová (A. Breton) týden: 23. 10. – 27. 10.: Téma: La littérature pendant la seconde guerre mondiale ; Texty: Charles de Gaulle – Mémoires de guerre, Vercors – Le Silence de la mer Robert Desnos – Le Veilleur du Pont-au-Change Seminární práce: Ver. Tinková (J.Giono), Ver. Přikrylová (M. Duras) týden: 30. 10. – 3. 11.: Nepřítomnost vyučující (samostudium) – četba, příprava sem. prací, studium lit.ukázek na další semináře. týden: 6. 11. – 10. 11: Téma: L’existentialisme Texty: Jean-Paul Sartre – La Nausée, Albert Camus - Jonas Seminární práce: Nat. Tobiašová (S. de Beauvoir), Ver. Válková (R. Gary) týden: 13. 11. – 17. 11.: Téma: Le nouveau roman; La prose expérimentale Texty: Alain Robbe-Grillet – Les Gommes; Michel Butor – La Modification; Raymond Queneau – Un conte à votre façon, Georges Perec – textes expérimentaux Seminární práce: Kristýna Kousalíková (N. Sarraute), Ter. Kovácsová (R. Merle) týden 20. 11. – 24. 11: Téma: Le théâtre absurde Texty: Eugène Ionesco – La Cantatrice chauve; Samuel Beckett – En attendant Godot; Jean Genet – Les bonnes; Seminární práce: Klára Kovářová (Y. Reza), Lucie Bodová (A. Nothomb) týden 27. 11. – 1. 12.: Téma: Le roman de la fin du XX^e et du début du XXI^e s. Texty: Milan Kundera – L´art du roman; Sylvie Germain – La Pleurante des rues de Prague; Seminární práce: Ter. Pospíšilová (M. Kundera), Petra Kozáková (P. Modiano), Ver. Prudilová (J. Echenoz) týden 4. 12. – 8. 12.: Téma: La poésie de la deuxième moitié du XXe s. ; Jacques Prévert – Le Message, Cortège, Barbara ; André Du Boucher – Carnets ; Yves Bonnefoy – Ce qui fut sans lumière Seminární práce: Karolína Vojtěchová (J. Prévert), Mich. Mičánová (M. Barbery), R. Koloničná (Ph. Claudel), týden 11. 12. – 15. 12.: Téma: La nouvelle critique Seminární práce: Petr Fischer (??), Jana Veselá (P. Eluard), Pamela Francová (??), Zdeněk Lengál (??), Veronika Šmatláková (??) Témata seminárních prací: 1/ Anatole France – L’île des pingouins ________________________________ 2/ *Céline Luis-Ferdinand – Mort à crédit ________________________________ 3/ André Breton – Nadja ________________________________ 4/ *Georges Bernanos – Les Dialogues des carmélites _______________________________ 5/ *Julien Green – Le Voyageur sur la terre ________________________________ 6/ Jean Giono – Le Hussard sur le toit ________________________________ 7/ Romain Gary – La vie devant soi ________________________________ 8/ *André Maurois – Les climats ________________________________ 9/ *Marcel Pagnol – Manon des sources ________________________________ 10/ Paul Éluard – poésie ________________________________ 11/ Simone de Beauvoir – Les Mémoires d’une jeune fille rangée _____________________ 12/ Nathalie Sarraute – Enfance ________________________________ 13/ *Marie N’Diaye – Les corbeaux ________________________________ 14/ Amélie Nothomb – Acide sulfurique ________________________________ 15/ Jean Echenoz – Au piano ________________________________ 16/ Marguerite Duras – Hiroshima mon amour ________________________________ 17/ Yasmina Reza – Art ________________________________ 18/ Robert Merle – La mort est mon métier ________________________________ 19/ *Georges-Marc Benamou – Le Fantôme de Munich _____________________________ 20/ *J.M.G. Le Clézio – Étoile errante ________________________________ 21/ Patrick Modiano – Livret de famille ________________________________ 22/ Philippe Claudel – Les Ames grises ________________________________ 23/ Milan Kundera – L’insoutenable légèreté de l’être _____________________________ 24/ Muriel Barbery – L’Élégance du hérisson ________________________________ 25/ *Eric-Emmanuel Schmitt – L’enfant Noé ________________________________ 26/ *Andreï Makine – Le testament français __________________________________ 27/ *Sylvie Germain – Immensités ________________________________ Okruhy ke zkoušce z francouzské literatury 20. století (FJB_LI3S) 1/ Tournant du siècle (poésie, prose, théâtre) Apollinaire – Zone Blaise Cendrars – Les rythmes du train 2/ Surréalisme André Breton – poésie, Nadja 3/ Roman de l’entre-deux-guerres (différents types de roman) Marcel Proust – A la recherche du temps perdu André Gide – Nourriture terrestre François Mauriac – Thérèse Desqueyroux (1^er chapitre) 4/ Littérature sous l’Occupation (différentes approches des auteurs) Charles de Gaulle – Mémoires de guerre Vercors – Le silence de la mer Robert Desnos - Le Veilleur du Pont-au-Change 5/ Existentialisme Jean-Paul Sartre – La Nausée Albert Camus – Jonas (recommandé : L’Étranger) 6/ Nouveau roman Alain Robbe-Grillet – Gommes Michel Butor – Modification 7/ Théâtre absurde Jean Giono – Les bonnes Eugène Ionesco – La Cantatrice chauve Samuel Becket – En attendant Godot 8/ Littérature expériemntale Raymond Queneau – Un conte à votre façon Georges Perec – Penser / Classer 9/ Roman de la 2^e moitié du XX^e siècle et du XXI^e siècle Milan Kundera – Art du roman + quelques noms d’auteurs des présentations faites au cours du séminaire 10/ Poésie de la 2^e moitié du XX^e siècle Jacques Prévert – Le Message, Cortège, Barbara André Du Boucher – Carnets Yves Bonnefoy – Ce qui fut sans lumière Jak psát seminární práci z francouzské literatury? - Vybrat si jedno z vypsaných témat - Vytvořit prezentaci v PowerPointu – informace o autorovi, jeho tvorbě a základních myšlenkách jeho díla, vycházet z četby zadaného díla – didaktická strategie: názornost, motivovanost *** Náležitosti prezentace: - zvoleného autora zařadit do literárně historického kontextu a poreferovat o něm – POZOR na přejímání informací ze sekundárních zdrojů: VŠECHNY musí být řádně označené!!! - analyzované dílo zařadit do kontextu autorovy tvorby, stručně pojmenovat, o co v něm jde především, vybrat vhodnou ukázku - Zvlášť francouzsky analyzovat zvolené dílo vycházející z vlastní četby v originále a ze studia sekundárních zdrojů (používat rovněž odborné knihy, články, internetové prameny) – již ne informace o autorovi!! (rozsah 2-3 strany) *** Kritéria k rozboru díla, náležitosti seminární práce: * zařazení do literárního směru podle znaků, které v díle rozpoznáváme (stručná charakteristika každého směru je vždy uvedena v textu příslušné přednášky) * označit druh a žánr – poezie, próza (upřesnit), drama * téma díla, příp. stručně děj – otázky, které si autor klade * prostředí - prostor, kde se děj odehrává, jak je zobrazen? * čas, v němž se vypráví, jaký typ vypravěče je zvolen (která osoba, vztah k ději) * postavy – charakteristika, vzájemné vztahy, vliv na děj apod. * názor kritiky – vaše polemika s ním - závěrečné shrnutí – co z knihy vyplývá, jak se v ní projevuje směr, do něhož patří? - případně (nepovinné!!) osobní zhodnocení, proč se mi líbí nebo nelíbí - z rozebíraného díla je třeba vybrat VŽDY VHODNÉ CITÁTY NA DOLOŽENÍ VAŠICH TVRZENÍ a náležitě je komentovat - vše formulovat na základě samostatného přemýšlení, vlastními slovy a doložit z odborné literatury Jak citovat? - pokud přejímám cizí myšlenky, JE NUTNÉ označit jejich původ - neoznačené citace jsou považovány za PLAGIÁTORSTVÍ a u koho se objeví, nebude mu udělen zápočet (v ISu bude „NN“), protože se jedná o vážné porušení studijního řádu, a bude zváženo předložení práce disciplinární komisi!!! - také u úryvků z děl je třeba přesně označit pramen (= autor knihy, název, nakladatelství, místo a rok vydání, strana nebo přesný internetový odkaz) – více viz předmět MZP a zásady bibliografických odkazů - přiložit seznam použité literatury!! Bibliografie studijní literatury: (pozn.: tato literatura sloužila rovněž jako výchozí materiál pro sestavení poznámek k přednáškám, které naleznete v ISu) - BRUNEL, P. (1986) Histoire de la littérature française. XIXe et XXe s. Paris : Bordas. - DÉCOTE, G. (1991) Itinéraires littéraires, XXe. Tome I, 1900-1950. Paris: Hatier. - DÉCOTE, G. (1991) Itinéraires littéraires, XXe. Tome II, 1950-1990. Paris: Hatier. - Kolektiv autorů. (1994) Dictionnaire Bordas de la littérature française. Paris : Bordas. - LEPAPE, P. (2006) Země literatury. Brno: Host. - RINCÉ, B. (1992) Langue et Litterature. Anthologie XIX^e – XX^e siècles. Paris : Nathan. - ŠRÁMEK, J. (2012) Panorama francouzské literatury od počátku po současnost. Brno: Host, 2. díl. - ŠRÁMEK, J. (1997) Přehled dějin francouzské literatury. Brno: FF MU. (Příp. vydání z nakladatelství Votobia: Francouzská literatura v kostce.) - VIART, D. & VERCIER, B. (2008) La littérature française au présent. 2^e édition. Paris : Bordas. - VIART, D. & VERCIER, B. (2008) Současná francouzská literatura. Praha : Garamond.