Úvaha: Výtvarná umění jako prostor pro inkluzi Předně bych chtěla zhodnotit úvodní přednáškový blok a musím přiznat, že ve mně zanechala dojem veskrze pozitivní. O kolik mě přednáška obohatila? Rozhodně mi rozšířila obzory. Dříve když se řeklo výtvarná výchova, představila jsem si, jak sedím ve školní lavici, vodovky se mi rozpíjejí na čtvrtce, která je tak promočená vodou, že už se celá krabatí a já se na ni přesto stále snažím ztvárnit paní učitelkou zadaný úkol (např. namaluj dům, krajinu, zvíře atd.). S touto zkušeností, jsem si pod slovem výtvarná výchova vždy představila vodovky, štětce, tempery, voskovky, pastelky, nůžky, kousek čtvrtky nebo papíru a určité téma na které se bude tvořit. O tématu ani technice ztvárnění se ve výtvarné výchově nikdy nediskutovalo. A pak přišlo na řadu známkování, vzpomínám si jak jedna moje spolužačka při lepení nějakého obrázku (už přesně nevím, na jaké téma) upatlala celou čtvrtku svými zamazanými prsty od lepidla. Když jsem porovnala její ušmudlaný výtvor a můj krásně čistý, usoudila jsem, že ten její je mnohem povedenější a tak jsem si namočila prsty do lepidla a celý svůj výkres ušmudlala ještě více a precizněji než ona. Měla jsem z něj potom velikou radost ovšem jen do chvíle, kdy naše díla přišla zhodnotit paní učitelka. Naše výkresy poté vysely ,,na hambě“ daleko od ostatních povedených výkresů. Asi někdy v této době jsem k výtvarné výchově získala jakousi antipatii. Tvoření a vyrábění mě vždy velice bavilo, ne však ve škole ne na zadané téma a ne na známky. Myslím, že nejsem jediná která si ze školního prostředí nese ne zrovna pozitivní dojem z výtvarné výchovy. O to více mě nadchla tato úvodní hodina. Myslím si, že výtvarná výchova zahrnuje spoustu metod a technik jakými člověk může vyjádřit své pocity a myšlenky lépe než by to zvládl slovy. Pro někoho se může stát výtvarná výchova dokonce jediným komunikačním prostředkem. Velice oceňuji i předvedení technik na odhalení například outsiderů ve škole a způsoby jak je pomocí tvoření do kolektivu nenásilně zapojovat. Z tohoto bloku, škoda že byl tak krátký, jsem si zkrátka odnesla spoustu cenných rad a zkušeností, kterými se určitě budu více zabývat a plánuji je ve své učitelské praxi do budoucna rozhodně použít.