Didaktika jazykové výchovy 1. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování; obecné zásady a metody diagnostikování. 2. Prostředky jazykověvýchovné práce a jejich analýza. 3. Metody a formy práce při: a) rozšiřování a obohacování slovní zásoby žáka; b) péči o~zvukovou stránku žákovských projevů (výslovnost a zřetelnost mluvy); c) výchově k~souvislému vyjadřování (monologickému a dialogickému). 4. Nejčastější poruchy dětské řeči v~MŠ; péče o~děti s~poruchami řeči (vhodné metody a prostředky). 5. Význam motivace při jazykové výchově; pomůcky pro jazykovou výchovu. 6. Rozvíjení povědomí o~gramatické stránce jazyka (osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů). 7. Úloha učitele mateřské školy; plánování jazykově výchovné práce. Typ výuky: PS: 1 x 2 hodiny týdně; KS: konzultace (8 hodin za semestr). Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy předmětu a tvoří jej 12 didaktických úkolů. Správně musí student vyřešit 10 z~nich. Literatura: BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada Puglishing, a.s., 2012, 236 s. KRČMOVÁ, M. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha : SPN, 1992. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Edited by Milena Krobotová. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. 219 s. Canfield, Jack - Wells, Harold Clive. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků : příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 1. Praha : Portál, 1995. 197 s. ISBN 80-7178-028- VÚP. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: TAURIS 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5. RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984 Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Ječná, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad! : zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Vyd. 1. Praha : Agentura Strom, 1997. 47 s. ISBN 80-901954-4