Pedagogická diagnostika • • • •Zora Syslová • Požadavky ke zkoušce: •Zkouška proběhne formou individuálního rozhovoru. Budou hodnoceny teoretické znalosti, porozumění obsahu předmětu, kritický přístup k daným tématům a aplikační schopnosti. •Kritérii pro hodnocení jsou: •znalost jednotlivých tématických okruhů vyplývajících z obsahu předmětu pedagogická diagnostika •kritický přístup a aplikační schopnosti vyplývající ze seminářů a seminární práce (z předmětů průběžná pedagogické praxe II) a diskusí nad těmito pracemi Požadavky k zápočtu PPPII •Seminární práce: •Obsah seminární práce: •titulní strana (viz IS) •mateřská škola, v níž proběhlo pozorování dítěte •třída a věkové složení dětí ve třídě (smíšená, děti ve věku...) •údaje o vybraném dítěti (pohlaví, věk dítěte), zdůvodnění výběru •informace o dítěti získané prostřednictvím záznamů vedených v MŠ, případně získané rozhovorem s učitelkou či rodiči •vymezení cíle a diagnostických metod (záznam z pozorování je přílohou seminární práce) •závěrečné shrnutí a vyhodnocení zjištěných informací o dítěti, •návrh opatření (vzdělávací nabídka) pro další práci s dítětem • • Obsah: 1.Pedagogická diagnostika, její pojetí, vztah k ostatním disciplínám. • Teoretické základy pedagogické diagnostiky. 22.9. •2 Diagnostický proces, přístupy, etapy, chyby a možná zkreslení. 29. 9. 3.Metody pedagogické diagnostiky, specifika a požadavky na jejich použití v MŠ s důrazem na metodu pozorování. Portfolio dítěte. 6. 10. 4.Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí. Diagnostika školní zralosti a připravenosti. Diagnostika rozvoje dítěte a vzdělávacích pokroků ve vztahu k RVP PV. 13.10. 5.Spolupráce s PPP a SPC, podpůrná opatření, tvorba individuálního vzdělávacího plánu. 27.10. 6.Autodiagnostika učitele. 24.11. 1. • 1. Pedagogická diagnostika, její pojetí, předmět, vztah k ostatním disciplínám. •Pedagogická diagnostika je komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů. •Na základě stanovené diagnózy volíme optimální postupy, měníme podmínky a vlivem těchto změn dochází ke změnám ve vývoji dítěte, které se dostává na vyšší úroveň. Probíhající změny jsou nadále v průběhu diagnostického procesu posuzovány a jsou buď potvrzením správně nastoupené cesty, nebo signálem k provedení změn. Zelinková, 2001 • 1. Pedagogická diagnostika, její pojetí, předmět, vztah k ostatním disciplínám. •Dvě pojetí: 1.Teoreticko praktická disciplína 2.Přímá diagnostická činnost •= obě spolu souvisí, jedno vychází z druhého. Teoreticko praktická disciplína: •„Vědecká disciplína, která se zabývá teorií a metodologií diagnostikování v edukačním prostředí.“ •Tomanová, 2006 • Teoreticko praktická disciplína: 1.Druhy diagnostikování 2.Přístupy k diagnostikování 3.Roviny pedagogického diagnostikování 4.Požadavky na diagnostickou činnost • 1. Přímá diagnostická činnost •„Diagnostikování je v pedagogice soubor odborných činností, které jsou realizovány při vytváření diagnózy, tj. rozpoznávání, popisu a případně objasnění vlastností subjektů, jevů a procesů edukace, jež lze objektivně zjistit v daním časovém bodu a v daných podmínkách.“ • Přímá diagnostická činnost 1.Etapy diagnostické činnosti 2.Cíle pedagogické diagnostiky v podmínkách školy 3.Předmět diagnostikování 4.Chyby v diagnostické činnosti Propojení s jinými disciplínami –metodologie pedagogického výzkumu • (použití některých společných metod) – pedagogická evaluace • (systematické hodnocení) • Pedagogika a psychologie • •Pedagogika a psychologie se při diagnostické činnosti částečně překrývají. • Pedagogika a psychologie •Pedagogika –zaměřuje se na pedagogické jevy a procesy, • z hlediska jejích záměrů a cílů •- zjišťuje a hodnotí úroveň vědomostí (poznatků), • dovedností, návyků u dětí, posuzuje podmínky a proces vzdělávání, vztahy ve skupině vrstevníků, vlastní činnost učitele, školy • Pedagogika a psychologie •Psychologie •- zaměřuje se psychickou složku v procesu vzdělávání (vnitřní danosti a předpoklady pro rozvoj dítěte) •- zaměřuje se na poznávání osobnosti dítěte, • změny v jeho dlouhodobém vývoji, schopnosti, • motivy, učební styly, specifičnosti obtíží, • psychické stavy (úzkostnost, neuroticismus) Literatura: •BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1829-0 •KOLLARIKOVÁ, PUPALA, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 •MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X •MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MU, 2006. ISBN 80-210-3977-9 •PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7 •SINDELÁROVÁ, B.: Předcházíme poruchám učení, Praha, Portál; •2003. ISBN 80-85282-70-4 •SMOLÍKOVÁ, K. a kol.: Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. •Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 •TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc : UP, 2006. ISBN 80-244-1426-0 •ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X •