— Žáci s tělesným postižením a chronicky nemocní — Osoba s tělesným postižením — Osoby s tělesným postižením představují heterogenní skupinu, jejichž společným znakem je omezení v pohybu a postihuje člověka v celé jeho osobnosti (Vítková, 2010) — Společným znakem je porucha hybnosti, které se mohou projevit v několika podobách. — Pohybová vada často vzniká jako projev organického poškození CNS — Tělesné postižení — Tělesné postižení omezuje ve větší míře pohyb, v nejtěžších případech vede až k celkové nehybnosti — Postiženy mohou být horní i dolní končetiny, mohou se vyskytovat i různé druhy amputací — Tělesná postižení získaná po úrazu a nesprávným držením těla — Časté jsou různé formy MO, které mohou mít mnoho variant — Klasifikace pohybových vad — Obrny centrální a periferní — Traumatické obrny: otřes mozku (komprese; stlačení mozku (komoce); zhmoždění mozku (kontuse). — Deformace: vrozené a získané (vlivem vadného držení těla – kyfózy a skoliózy); — Nesprávný vývoj kyčelního kloubu (Perthesova choroba) — Malformace – patologické vyvinutí různých částí těla: částečné chybění končetiny – amélie. — Stav, kdy končetina navazuje přímo na trup – fokomelie. — Klasifikace pohybových vad — Amputace – umělé odnětí končetiny od trupu – příčina: úrazy, autonehody, poranění elektrickým proudem, výbušninou – následná péče protetická a plastická chirurgie. — Chronické onemocnění — Mezi hlavní okruhy chronických onemocnění patří: — Onemocnění dýchacích cest – průduškové astma, cystická fibróza aj. Ø Nemoci žláz s vnitřní sekrecí - metabolické Ø Nemoci krvetvorby a krve Ø Poruchy imunity – alergie, astma bronchiale, AIDS Ø Onemocnění pychická a psychiatrická Ø Neurologická onemocnění (epilepsie) — Onkologická (nádorová) onemocnění — Onemocnění oběhové soustavy – srdeční vady, vrozené srdeční vady atd. — Tělesné postižení Problémy žáků s tělesným postižením spočívají — Jedinec s tělesným postižením se v životě musí vyrovnávat s mnoha překážkami. Ø V různé míře izolovanosti a závislosti na okolí Ø Je třeba respektovat potíže se sebeobsluhou Ø Problémy komunikace Ø Společenské problémy - viditelnost postižení může vyvolat různé reakce (může setkat s projevy lítosti, opovržení, posměchu) Ø Obtíže s pohybem a dopravou, bezbarierovost (mobilita) — Tělesné postižení Problémy žáků s tělesným postižením spočívají — Heterogenní skupina jedinců — Jedná se dlouhodobý nebo trvalý stav — Pohybové změny vedou i ke změnám v oblasti vnímání – zdravé dítě se učí při pohybu a pohybem — Získaná zkušenost je východiskem pro učení — Tělesné postižení - jeho vliv — Tělesné postižení působí na psychické projevy člověka Ø Mění se životní rytmus Ø Dochází k poruchám aktivity Ø Změnám postojů a sebehodnocení Ø Objevují se komplexy méněcennosti Ø Zvýšená citlivost a vyšší míra závislosti — Tělesně postižený musí překonávat překážky Ø Primární architektonické Ø Sekundární společenské — Edukace dětí a žáků s TP — Předškolní vzdělávání: mateřské školy pro TP, třídy při MŠ, rehabilitační stacionáře, inkluze v mateřské škole — Mateřská škola — Často u dětí podnětová deprivace, senzorická deprivace, — U dětí s organickým postižením poruchy pozornosti, unavitelnost — Narušená komunikační schopnost — Pokud není narušena řeč, je stěžejní pro sociální kontakt — Snížené pracovní tempo — Problémy v rozvoji kognice – vzhledem i k častější izolaci v rodině, malá sociální zkušenost — Nácvik grafomotoriky u dětí s tělesným postižením ñ Nácvik probíhá již v předškolním věku. ñ Kreslení prstem do písku, krupice (pískovnička). ñ Prstové barvy, psaní houbou, fix... ñ Nácvik doprovázíme rytmizací, říkadly. — Mateřská škola — Vzdělávání – RVP PV – kapitola 8. podmínky pro vzdělávání — Podmínky – zajištění individuálního přístupu, — asistent pedagoga, — využívání kompenzačních pomůcek ( technické a didaktické) — Přípravný stupeň (ZŠS) — 1-3 letý, vzdělávání dle RVP PV – školní vzdělávací program — Základní vzdělávání základní školy pro TP, integrace a inkluzivní vzdělávání v ZŠ speciální třída při základní škole Kombinace postižení (více vad) - základní škola speciální Střední vzdělávání střední školy pro TP gymnázia, obchodní akademie střední odborné školy (SOŠ) střední odborná učiliště i pro TP (SOU) odborná učiliště (OU) praktické školy (1 a 2 leté) vyšší odborné školy konzervatoře vysoké školy — Podmínky pro vzdělávání žáků s tělesným postižením Podmínky integrace a inkluze — Tělesně postižený žák edukovaný v běžné třídě Ø by měl být sociálně adaptabilní, mohou být problémy s adaptací Ø Sociální zkušenost – nemusí je přijmout spolužáci, izolace, odmítání Ø Měl by mít dostatečnou míru volních vlastností, které jsou nezbytné k překonávání překážek Ø Měl by plnit požadavky stanovené RVP , Ø případně s možností rozložení učiva do více ročníků — Obsah vzdělávání — Obecně platí, že s použitím kompenzačních pomůcek může tělesně postižený žák absolvovat všechny předměty (vzdělávací oblasti) také TV!!! Ø Obtíže činí předměty náročné na motoriku, zejména jemnou (geometrie, VV, TV – zde je třeba někdy obsah upravit) – podpůrná opatření – asistent pedagoga Ø Př. Olomouc – projekt aplikované tělesné výchovy Ø ZŠ pro TP – není konfrontace se zdravými spolužáky Ø Vyučováno uzpůsobeno individuálním potřebám žáka — Bariery ve vzdělávání — Narušena vizuomotorika – neschopnost pozorovat určitý předmět, postřehnout detaily, — Nedostatky v motorických dovednostech (JM, HM) — Pomalé pracovní tempo — Bolesti hlavy (medikace) — Častá únava — Potřeba více času na školní učení a dovednosti — Organizační formy vzdělávání Dělíme podle různých kritérií: — Podle vztahu k osobnosti žáka (výuka individuální, skupinová, hromadná). — Podle charakteru výukového prostředí a organizace práce (výuka ve třídě, v knihovně, exkurze, domácí úlohy). — Podle délky trvání výuky (vyučovací hodina, dvouhodina). — Podle míry povinnosti (povinné, nepovinné, volitelné) apod. — Podmínky vzdělávání žáků s TP ž Ve školách vzdělávajících žáky s tělesným postižením je třeba vytvořit podmínky: Ø Bezbariérový vstup do školy Ø Odpovídající technické vybavení pro pohyb žáků po škole – žáci musí být samostatní, výjimečně pomoc asistenta Ø Vhodné didaktické a kompenzační pomůcky Ø PC/psací stroj pro žáky, kteří nemohou psát Ø Přítomnost asistenta pedagoga se realizuje až od 3 stupně podpůrných opatření. — Podmínky vzdělávání — Uspořádat prostředí třídy, aby bylo přehledné a strukturované, aby byly naplněny individuální potřeby žáka s TP. — Vytvářet podmínky pro klidnou samostatnou práci. — Stanovit pravidelný učební režim, nezapomínat na pravidelnou relaxaci. — Vytvořit ve třídě příjemné pracovní klima. — Dbát na pravidelnou komunikaci se zákonnými zástupci žáka (Čadová, 2014). — Strategie ve vzdělávání — Mobilita jedinců v prostorách školy -socializace — Úprava prostoru třídy, lavice, židle — Zařazení moderních informačních technologií do výuky – pozitivní vliv — Respektovat možnosti koncentrace a pozornosti — Nácvik čtení a psaní — Zabezpečení pohybového režimu jedinci s postižením ž Potenciál žáků – vycházíme ze zájmu — Pohybový režim — Pohyb po exteriéru, jednotlivé pohybové činnosti – hry — Pohyb po místnosti i v rámci edukace — Jednotlivé činnosti (výtvarné realizovat i v sedě — pokud ležící umožnit mu dostatek podnětů zrakových a sluchových — Použití kompenzačních pomůcek — Pracovní tempo pomalé a nevyrovnané — Podmínky pro vzdělávání — bezbariérovost — vytvoření ergonomického pracovního místa — specifické pomůcky — prostorové, časové a personální zdroje pro péči a terapii — speciální pedagogové a učitelé — flexibilní forma organizace školního života — určené prostory pro kooperaci a týmovou práci — relaxace (prvky bazální stimulace – zklidňující doteky, masáž, omývání obličeje) — Poruchy pozornosti a zvýšená unavitelnost: — Neklid – žák není schopen se soustředit dostatečně dlouhou dobu na úkoly přiměřené věku. — Potíže s vyjadřováním – žák není schopen plynule sdělit své myšlenky. — Obtížná orientace v prostoru – nejen v reálném terénu, ale i v plošných nákresech, delších textech a pravidlech her. — Nevyhraněná lateralita – žák má obtíže s rozlišováním pravé a levé, nerozumí pojmům z geometrie, neumí aplikovat vzorce. — Pomůcky pomůcky pro psaní a kreslení – tzv. trojhranný program — psací potřeby s přesným ergonomickým tvarem, které usnadňují rozvoj grafomotoriky, — speciální psací potřeby (pro žáky s výrazným postižením horních končetin), — speciální psací deska s magnetickým pravítkem (usnadňuje přidržení sešitu), protismykové podložky — — Pomůcky — pomůcky pro rozvoj manuálních dovedností – dřevěné i textilní hračky a učební pomůcky, stavebnice, speciálně upravené nůžky, ježci, míčky, rehabilitační hmota Theraflex (vyr. Belgie) apod. — — pomůcky pro tělesnou výchovu a relaxaci – molitanové stavebnice, rehabilitační míče, kolébka na nácvik rovnováhy, cvičební padák apod. — technické pomůcky usnadňující získání a uchování informací – diktafon, xeroxovací tabule, počítače. — Předloketní opěrky, vícevzkazové komunikátory — PC – ovládání bez účásti rukou Ovládáme pomocí pohybů hlavy. Ovládáme pomocí pohybů očí, úst. — Kompenzační pomůcky q berle a hole – pomůcky k chůzi pro žáky částečně pohyblivé, — kozičky a chodítka – pomůcky k chůzi pro žáky s horší stabilitou, — dětské rehabilitační kočárky, tříkolky, — lezítko – pomůcka pro pohyb vleže na břiše, vhodná např. do hodin tělesné výchovy, — přenosná rampa – pro překonání několika málo schodů, — zvedací plošina – pomůcka umožňující přístup do míst s různou výškou, kde není vhodné položit rampu, — výtah – finančně náročné, ale potřebné zařízení. — Pomůcky pro hygienu, stravování — Navlékač ponožek, mycí houba — Držák, speciální nůž — Střední vzdělání – specifika a strategie ž Pro úspěšné vzdělávání je nutná úprava prostředí, (často zůstávají v kmenové třídě) ž Ve třídě speciálně upravené židle, stoly, polohovací vaky ž Třídy vybaveny kompenzačními pomůckami, které usnadňují pohyb (výtahy, rampy, zvedací plošiny) ž Didaktické pomůcky - běžné, názorné pomůcky, interaktivní tabule ž Stěžejní pomůcka – počítač (upravená klávesnice, myš) ž Rehabilitace – ZTV - psychomotorika — Specifika — Participace – účast na všech činnostech jako ostatní žáci — Samostatnost – středoškolák – již samostatný (podpora spolužáků, asistenta pedagoga) — Mozková obrna je často kombinována — Průvodním jevem je narušení hybnosti a tonu. — s poruchami duševního vývoje — sníženým intelektem (asi 66 %), — s poruchami řeči (přes 50 %), — s poruchami chování (cca 50 %), — s epileptickými záchvaty (od 15 % do 70 %). — smyslová postižení: vady zraku (např. tupozrakost, šilhavost, ale i slabozrakost různého stupně) vady sluchu (různé stupně až nedoslýchavost). — Edukace žáků s MO — Učitel si všímá: — úroveň jemné motoriky ruky (schopnost kreslit, psát,obratnost rukou, pracovní tempo) — Vnímání může být primárně poškozeno ve formě dysgnozií - optická i akustická (obtíže v rozlišování vizuálních a akustických stimulů) Př: dítě nerozeznává, co je na obrázku, nerozlišuje mluvené zvuky — MO – mozková obrna — slabá koncentrace pozornosti a zvýšená unavitelnost (žáci si zapamatovávají útržkovitě, nevýběrově, obtížně si vybavují i reprodukují učivo) — Na konci předškolního období nebývají zralé, často odklad školní docházky — LMD- nerovnoměrný vývoj, deficitní utváření dílčích schopností, školní výkony negativně ovlivňují specifické poruchy učení (Vítková, 2010) — Mohou se projevovat poruchy chování — Žák s MO ve škole — V některých případech spolupůsobí nedostatek podnětů, — nízká úroveň stimulace a omezenost zkušeností. Výkon ve škole: bývá zhoršen slabou koncentrací pozornosti a zvýšenou unavitelností. — Žáci si zapamatovávají útržkovitě, nevýběrově, obtížně si vybavují i reprodukují učivo. — Pracovní tempo žáků s MO bývá pomalé a nevyrovnané. — Socializační proces probíhá pomaleji. — Předměty speciálně pedagogické péče — Logopedická péče, — zdravotní tělesná výchova, — komunikační a sociální dovednosti, — psaní a práce na PC, — vedle obohacování učiva speciálněpedagogickými předměty je možné obohacovat učivo i oblastmi či vyučovacími předměty, ve kterých žák s chronickým onemocněním, somatickým a tělesným postižením vyniká (VV, ZDT, TV - boccia, plavání, aj. — Dorozumívací dovednosti — V současnosti je součástí ŠVP pro jedince se zdravotními problémy: v řečovém projevu v písemném projevu v komunikaci – dorozumívání IVP integrovaných žáků slouží k efektivnějšímu zvládnutí ČJ a cizích jazyků — Cíle středoškolského vzdělávání — Příprava: na budoucí profesi, — na pracovní proces, — na život v naší společnosti. — Během studia si žáci musí osvojit určité kompetence. — Cíle vzdělávání — Mezi klíčové kompetence, vymezené RVP pro střední vzdělávání patří: — Kompetence k učení — K řešení problémů — Kompetence komunikativní, sociální a personální — Kompetence občanské a kulturního povědomí — Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám — Kompetence matematické — Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. — Další cíle vzdělávání — Čtení- překonávat dyslektické potíže — Psaní – zlepšování grafomotoriky, psaní kompenzačními pomůckami, pomocí náčiní- ústy, nohou atd. — Komunikace - řeč – fonace, artikulace, slovní zásoba Požadavky: respektovat individuální zvláštnosti - výcvik vést v návaznosti na edukaci - poznatky aplikovat na praxi Obsah – na základě diagnostiky odborníků. — Profesní orientace — Volba povolání a budoucí pracovní uplatnění se prolíná celým edukativním procesem. — Rehabilitace směřuje po celou dobu edukace ke zlepšení zdravotního stavu. — Velká pozornost se věnuje základnímu vzdělávání, které nabízí rozvoj jejich zájmů a sklonů využitelných při řešení profesních otázek. — Nutnost vytvářet předpoklady k vytrvání ve zvoleném oboru a to posilováním jejich volních vlastností. — Posilovat návyk – být neustále činný a každou aktivitu vykonávat dobře a zodpovědně. — Profesní orientace — Je třeba žákům s TP nabídnout a zajistit vhodnou odbornou přípravu ve zvoleném oboru. — Stále však přetrvávají problémy v pracovním uplatnění na trhu práce. — U žáků s TP je třeba klást důraz na vybraný obor a osvojení klíčových kompetencí, které přispějí k jejich úspěšnému uplatnění na trhu práce. Pro osoby s postižením je obtížné najít práci, proto je důležitá i schopnost smířit se s odmítnutím, nevzdávat se, ochota k dalšímu vzdělávání a rozvoji. Je třeba žáky motivovat, aby práci opravdu hledali a chtěli pracovat. — Profesní orientace — Zdroj: — Bartoňová, M., Pitnerová, P. a kol. Strategie vzdělávání žáků se SVP na střední škole. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6001-2 — Terapie pro TP - Hipoterapie — Herní terapie — Ergoterapie — Jednotlivé činnosti mohou mít v ergoterapii různý cíl a z hlediska typu používaných činností — známe 5 oblastí: Ø Ergoterapie zaměřená na nácvik denních činností. Ø Ergoterapie zaměřená na nácvik pracovních dovedností. Ø Ergoterapie zaměstnáváním. Ø Ergoterapie funkční. Ø Ergoterapie zaměřená na poradenství (Kopecká 2014). — Další terapie — Snoezelen — Bazální stimulace — Vojtova metoda — Bobatova metoda — Fyzioterapie — Zooterapie – canisterapie, felinoterapie, delfinoterapie — atd. — Zdroj: — http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610-diagnoza/207562241500002-zivot-s-detskou-mozkovou- obrnou-pres-kaluze-neskacu/ — Fialová, I., Opatřilová, D., Procházková, L. Soamtopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-807315-233-8. — Vítková, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN80-7315-134-0.