KURIKULUM ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY Hana Sedláčková 2016/2017 ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Základní funkce řízení: ¢1. Plánování ¢2. Organizování ¢3. Personalistika ¢4. Vedení lidí ¢5. Kontrola ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Základem plánování je: §stanovit vize (dlouhodobé záměry) - koncepci MŠ = KAM chceme jít §analyzovat současný stav = KDE jsme §vytyčit cestu k stanoveným cílům = JAK se tam dostaneme ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Druhy plánů: ¢ —Dlouhodobý = vize ve ŠVP ¢ —Střednědobý = ŠVP, Roční plán ¢ —Krátkodobý = měsíční, týdenní plány (TVP) ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Tvorba ŠVP —Stanovení dlouhodobých záměrů —Analýza současného stavu MŠ —Zpracování dokumentu —Realizace ŠVP —Evaluace ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Organizování ¢je důležitá a neopomenutelná součást řízení. Je nezbytné k němu přistupovat uvážlivě a zodpovědně poněvadž: —pomáhá hledat a stanovit co nejvhodnější postupy, včetně materiálního a personálního zabezpečení, pro vytvoření optimálních podmínek při naplňování zvolených cílů a záměrů; —směřuje k vytváření a stanovení rámcových pravidel, která zajišťují dobré fungování systému, školy; —umožňuje uspořádání života školy, které vytváří pedagogům prostor pro individualizaci vzdělávání, tedy respektování potřeb, možností a schopností jednotlivých dětí. ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY —Organizační struktura —Jasné vymezení kompetencí —Delegování pravomocí —Stanovení pravidel —Organizace dne v MŠ ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Kromě platných právních předpisů, kterými se MŠ musí řídit si vytváří vlastní dokumenty, řády a směrnice ¢ ¢Statutární dokumenty, které vymezují postavení školy a její činnost. —Zřizovací listina vydaná zřizovatelem, —Zařazení do rejstříku škol a školských zařízení, ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Řády, které určují základní strukturu školy. Vymezují vnitřní uspořádání a pravidla fungování školy. Nejzásadnější jsou: —Školní řád —Organizační řád —Provozní řád ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Směrnice, které podrobněji stanoví a upřesňují činnost školy i pracovní postupy. Např. —směrnice pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání, —směrnice k úplatě za předškolní vzdělávání, —směrnice o poskytování informací, —směrnice k zajištění bezpečnosti dětí, —směrnice k dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků, —směrnice k provádění kontrolní činnosti, —směrnice pro hospodaření s majetkem, —směrnice pro oběh účetních dokladů. ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Personalistika: —Přijímání a propouštění zaměstnanců —Mzdová agenda —Personální agenda —Platový předpis (systém nenárokových složek) ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Vedení lidí: —Uspokojování potřeb (Maslow) —Motivace lidí —Kontrolní a hospitační systém —Jasná strategie, cíle (vedení porad) —Další vzdělávání ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Kontrola: ¢Vyplývá ze: — Zákoníku práce —Školského zákona ¢Je nástrojem pro přímé vedení lidí a pomáhá: —získat spolehlivou zpětnou vazbu —změnit věci, které nefungují —efektivně plánovat, zvyšovat kvalitu ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Povinná dokumentace - § 28 školského zákona: ¢ —rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku a o jeho změnách a doklady uvedené v § 147, —evidenci dětí, žáků nebo studentů (dále jen "školní matrika"), —doklady o přijímání dětí, žáků, studentů a uchazečů ke vzdělávání, o průběhu vzdělávání a jeho ukončování, —vzdělávací programy podle § 4 až 6, —výroční zprávy o činnosti školy, třídní knihu, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu, —školní řád nebo vnitřní řád, rozvrh vyučovacích hodin, —záznamy z pedagogických rad, —knihu úrazů a záznamy o úrazech dětí, žáků a studentů, popřípadě lékařské posudky, —protokoly a záznamy o provedených kontrolách a inspekční zprávy, —personální a mzdovou dokumentaci, hospodářskou dokumentaci a účetní evidenci15) a další dokumentaci stanovenou zvláštními právními předpisy.16) ¢ ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Řízení MŠ by mělo být participační – týmové: — —Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny. —Při vedení zaměstnanců ředitelka vytváří ovzduší vzájemné důvěry a tolerance —Zapojuje spolupracovníky do řízení MŠ, ponechává jim dostatek pravomocí a respektuje jejich názor. —Je vytvořen funkční informační systém, a to jak uvnitř mateřské školy, tak navenek. — ¢ — ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢. —Ředitelka vypracovává školní vzdělávací program ve spolupráci s ostatními členy pedagogického týmu. —Podporuje a motivuje spoluúčast všech členů týmu na rozhodování o zásadních otázkách školního programu. — — ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢. —Plánování pedagogické práce a chodu mateřské školy je funkční, opírá se o předchozí analýzu a využívá zpětné vazby. —Ředitelka školy vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, pozitivně zaměstnance motivuje a podporuje jejich vzájemnou spolupráci. —Kontrolní a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu mateřské školy, jsou smysluplné a užitečné. Z výsledků jsou vyvozovány závěry pro další práci. — — — — — ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢ — —Pedagogický sbor pracuje jako tým, zve ke spolupráci rodiče. —Mateřská škola spolupracuje se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a samosprávy, s nejbližší základní školou, popřípadě i jinými organizacemi v místě mateřské školy a s odborníky poskytujícími pomoc zejména při řešení individuálních výchovných a vzdělávacích problémů dětí. — — ŘÍZENÍ MŠ A DOKUMENTACE ŠKOLY ¢Tvorba ŠVP: vŠVP PV je dokument, podle kterého by se mělo uskutečňovat vzdělávání dětí v konkrétní MŠ. Měl by odpovídat reálným podmínkám MŠ a představu o vzdělávání dostatečně přizpůsobovat možnostem, potřebám a přáním dětí i jejich rodičů. vMusí být zpracován v souladu s RVP PV, odpovídat platným právním předpisům (školský zákon, vyhláška o předškolním vzdělávání, o školním stravování a další ). vNa tvorbě se spolupodílí celý pedagogický sbor, popř. i další zaměstnanci vPatří mezi povinnou dokumentaci MŠ (§28 školského zákona). vVydává jej ředitelka mateřské školy vŠVP PV je dokumentem veřejným. Musí být zveřejněn na přístupném místě v MŠ, aby bylo možné do něho nahlížet, pořizovat opisy , výpisy či kopie (§ 5 školského zákona). vŘeditelka je povinna ŠVPPV projednat se zřizovatelem. — ¢ ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost.