MATEŘSKÁ ŠKOLA BRNO, KLÁŠTERSKÉHO 14, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ˇŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM s motivačním názvem „SPOLU JE NÁM DOBŘE“ Motto: Řekni mi, já zapomenu. Ukaž mi, já si to zapamatuji Nech mě to dělat, já to pochopím Č.j.136/2015 Vydala: Bc. Hana Vilámová Schváleno na pedagogické radě dne 30. 8. 2015 Platnost dokumentu od 1.9. 2015 do 31.8. 2019 Jeho vydáním se ruší platnost ŠVP PV vydaného k 1.9.2012 – 2015 Obsah: 1. Identifikační údaje o mateřské škole……………………………………….str. 3 2. Obecná charakteristika školy……………………………………………….str. 3 3. Podmínky vzdělávání……………………………………………………….str.3 – 3/1 Věcné podmínky……………………………………………………………str.3-4 3/2 Životospráva………………………………………………………………..str.5 3/3 Pobyt venku………………………………………………………………,,,str.5 3/4 Odpolední odpočinek………………………………………………………..str.5 3/5 Psychosociální podmínky…………………………………………………...str.5 3/6 Organizace…………………………………………………………………..str.6 3/7 Řízení mateřské školy……………………………………………………….str.6-7 3/8 Personální a pedagogické zajištění…………………………………………..str.7-8 3/9 Účast rodičů………………………………………………………………….str.8-9 3/10 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ………………….str.9-10 3/11 Vzdělávání dětí nadaných………………………………………………….str.10 3/12 Vzdělávání dětí od dvou do tří let…………………………………………..str.10-11 4. Organizace vzdělávání……………………………………………………….str.11 5. Charakteristika vzdělávacího programu…………………………………… str.11-12 6. Vzdělávací obsah…………………………………………………………….str.13- 17 7. Evaluační systém a pedagogická diagnostika………………………………..str.18- 19 1. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE O MATEŘSKÉ ŠKOLE NÁZEV ŠKOLY : MATEŘSKÁ ŠKOLA BRNO, KLÁŠTERSKÉHO 14, příspěvková organizace Sídlo : Klášterského 14/100, 617 00 Brno Zřizovatel: Statutární město Brno, Městská část Brno- jih, Mariánské nám. 13, 617 00 Brno Ředitel školy: Bc. Hana Vilámová. Zástupce ředitele: Miroslava Vlčková Telefon: 545233345 Telefon ŠK: 545233146 e-mailová adresa: msklasterskeho@seznam.cz webové stránky: msklasterskeho.unas.cz IČ: 750 244 11 DIČ: CZ-750 244 11 Číslo účtu: KB Brno-město Kapacita školy: 100 dětí Kapacita ŠK: 350 jídel Počet tříd: 5- všechny třídy jsou věkově smíšené Typ: celodenní provoz Právní forma: příspěvková organizace Zřizovací listina:31.10. 2006 2. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY Naše mateřská škola vznikla 31.10. 2006 přestěhováním MŠ Pompova do nově zrekonstruovaných prostor. Nachází se v klidné části rodinných domů v Brně - Komárově a přitom je v bezprostřední blízkosti konečné zastávky tramvají č. 12 a zastávek autobusů MHD. Budova je dvoupatrová s přiměřeně velkými prostory, s bezbariérovým přístupem, osobním výtahem. U mateřské školy je parkoviště. Součástí MŠ je moderní kuchyně a prostorná zahrada (2947 m2). Blízkost parku, cyklistické stezky podél řeky Svratky, sportovního areálu Hněvkovského, Jižanského dvorku, základní školy a Základní umělecké školy nám umožňuje celoroční pobyt i mimo areál mateřské školy. Škola je pětitřídní s kapacitou 100 dětíářčáář. Všechny třídy jsou věkově smíšené - heterogenní, protože víme, že v tomto věku dítěte jde o významnou vývojovou etapu v jeho životě , a to je vztah k druhým dětem. O to silněji si dítě ve smíšené třídě rozvíjí, ale i prožívá nenásilnou formou vlastnosti jako je - obětavost, tolerance, soucit, pomoc druhým. Snažíme se tím připravit dětem vhodné podmínky pro základy vztahu nad jiné vzácný a to je přátelství. O děti pečuje 8 učitelek, 5 asistentů pedagoga, 2 provozní a 3 zaměstnanci školní kuchyně. 3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ Věcné podmínky Budova naší školy je moderní, prostorná, vzdušná a velmi dobře vybavená. V přízemí jsou šatny všech pěti tříd a kanceláře ředitelky školy a vedoucí školní kuchyně. V prvním patře máme tři třídy (modrá, zelená, růžová) a výtvarnou dílnu, ve druhém patře pak další dvě třídy (žlutá, červená), učebnu pro flétnu, sborovnu, která slouží i jako pracovna pro logopedii. V tomto patře máme i sklad učeních pomůcek a výtvarného materiálu. Informační tabule i jednotlivé dveře jsou opatřeny piktogramy, aby se mohly lehce orientovat nejen děti, ale i cizinci, kteří neumí česky. Jednotlivé třídy poskytují dětem svým promyšleným uspořádáním dostatek soukromí i prostoru pro hru, tvořivé činnosti, experimentování, odpočinek i zábavu. Máme vytvořeny hrací kouty a centra aktivit, umožňující každému dítěti ty nejlepší podmínky pro individuální rozvoj osobnosti a jeho schopností. Každá třída je laděna do barvy názvu třídy, má svoji dominantu, která slouží k námětovým hrám (domeček, Perníková chaloupka, divadlo, obchod) a jsou vybaveny dostatečným množstvím hraček i učebních pomůcek. Další učební pomůcky jsou umístěny ve skladu UP. Třídy jsou vybaveny novým nábytkem, který je volen tak, aby děti měly hračky a pomůcky možnost vidět a mít je na dosah. Nábytek splňuje současné trendy a požadavky.: · zdravotně nezávadný · bezpečný a estetický · funkční a podnětný · výškově nastavitelný Součástí každé třídy je sklad lůžkovin a sklad lehátek, odtud se v určenou dobu lehátka přenáší do herny, kde je dětem umožněn odpolední odpočinek. Dále je součástí třídy vlastní sociální zařízení splňující všechny hygienické požadavky. Veškeré vybavení a zařízení třídy odpovídá počtu 20 zapsaných dětí. Děti se podílí svými výtvory na úpravě a výzdobě celé budovy. Prostory neustále vybavujeme a modernizujeme. Na budovu MŠ bezprostředně navazuje školní zahrada s dostatkem zeleně. Je vybavená zahradním nábytkem, letní sprchou, pěstitelskými stoly a dřevěnými hracími prvky pro rozvoj pohybových aktivit dětí. V minulém roce jsme vybudovali zastřešení rampy pro příjem zboží a s přispěním Nadace Partnerství svod dešťové vody, nádrž pro její zachycení a čerpadlo s rozvodnou hadici pro zavlažování zahrady. V příštím období máme v plánu vybudovat na zahradě altán pro děti, vyměnit některé hrací prvky, dobudovat prvky pro hry s vodou, doplnit zahradní nábytek. K zahradě patří i hygienické zázemí a zahradní domek pro uložení hraček. Všechny venkovní prostory odpovídají hygienickým i bezpečnostním normám. Jednou ročně je prováděna revize veškerého tělovýchovného zařízení a průběžně jsou prováděny opravy. Záměry: - nadále vytvářet vstřícné, estetické, podnětné a hygienické prostředí - obměna učebních pomůcek a hraček v jednotlivých třídách - nákup hudebních a rytmických nástrojů - nákup polytechnických stavebnic - nákup dětského nářadí a ponku - modernizace počítačové sítě (podporovat informační gramotnost) - obnovovat a rozšiřovat vybavení zahrady pro pohybové aktivity, klidové a poznávací činnosti dětí - vybudování zahradního altánu a zelené učebny Životospráva Mateřská škola má vlastní velmi dobře vybavenou kuchyni. Denně je v ní připravována čerstvá ,chutná, plnohodnotná a vyvážená strava. Do jídelníčku zařazujeme celozrnné pečivo, zakysané mléčné výrobky, ovoce, zeleninu, luštěniny, převažuje bílé maso a ryby. Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržována zdravá technologie přípravy pokrmů a nápojů. Mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány tříhodinové intervaly. Do jídla děti zásadně nenutíme, ale máme pravidlo alespoň jídlo a nápoj ochutnat. Učíme děti zdravému a správnému stravování a stolování. Pokud si rodiče vysloveně nepřejí, aby dítě jedlo nebo pilo nějakou potravinu, domluví se s učitelkou, která to respektuje. Pitný režim je zajišťován během celého dne. Nádoby s pitím a kelímky jsou ve třídách umístěny na viditelném místě a děti si kdykoliv mohou nalít. Termos s kelímky je dětem k dispozici i na školní zahradě při pobytu venku. Dětem je podáván ovocný nebo bylinkový čaj, ovocné nápoje , čistá voda. Vedeme děti k samostatnosti při stolování a kulturním stravovacím návykům. Učitelé jsou dětem přirozeným vzorem, stolují s nimi a dodržují zásady zdravého životního stylu. Je zajištěn pravidelný režim a řád, který je však natolik flexibilní, aby umožňoval organizaci činností v průběhu dne přizpůsobit potřebám a aktuální situaci. Pobyt venku Pobyt venku je zajišťován denně, ale je přizpůsobován okamžité kvalitě ovzduší. Naší snahou je umožnit dětem co nejvíce volného pohybu. Ve všech ročních období využíváme ve velké míře zahradu MŠ, každoročně jezdíme do školy v přírodě i s rehabilitačním zaměřením, využíváme blízkou cyklistickou stezku, vycházky k řece. Děti mají dostatek volného pohybu nejen na zahradě, ale i ve třídách. Odpolední odpočinek K potřebě spánku a odpočinku je přistupováno individuálně k potřebám dítěte nebo po domluvě s rodiči. Dětem s nižší potřebou spánku je nabízen jiný klidný program, při kterém neruší děti, které spí nebo odpočívají na lehátku. Záměry: - zdravou výživou nadále podporovat tělesnou a duševní pohodu - plánování aktivit – děti budou mít i nadále možnost volby časového plánu a respektování tempa každého jednotlivce učitelem - Nadále vytvářet estetické, vstřícné, podnětné a hygienické prostředí - při denních TV chvilkách si osvojovat nové aktivity (nářadí, náčiní..) – tělesná pohoda a volný pohyb - doplnit tělovýchovné pomůcky - doplnit vybavení školní zahrady - cílevědoměji zařazovat zdravotní cvičení, relaxační a dechová cvičení, prvky jógy - nadále ochraňovat a posilovat organismus dítěte dostatkem volného pohybu - více využívat sportovní areál Hněvkovského Psychosociální podmínky Celý pobyt dítěte v mateřské škole je komplexním vzdělávacím působením, kdy učitelé celý den působí na děti, rozvíjí jejich individuální schopnosti. Snad nejvíce ze všeho potřebuje dítě lásku a klid. Proto dbáme na to, aby prostředí naší mateřské školy bylo radostné a klidné, zaměstnanci školy k dětem laskaví, vyhledávající příležitost k úsměvu a pohlazení. Všichni zaměstnanci vytváří pro naše děti prostředí motivující, inspirující a plné porozumění. K dítěti se chováme s respektem k jeho potřebám a upřednostňujeme partnerský přístup. Některé dětí, které k nám chodí, zde má nebo mělo sourozence a znají prostředí MŠ. Pro nové děti je umožněna návštěva MŠ s rodiči, mohou si zde pohrát. Rovněž při adaptaci dítěte na nové prostředí je umožněn rodičům pobyt ve třídě. S adaptačním programem jsou rodiče seznámeni již při zápisu. Pokud jej využijí, mají možnost sledovat, jak se učitelé chovají k dětem, komunikují a pracují, jaká pravidla jsou zažitá ve třídě. Na začátku školního roku odevzdávají zákonní zástupci třídním učitelům vyplněný dotazník o dítěti, aby nám, v co největší míře, charakterizovali své dítě. Všechny děti v naší škole mají rovnocenné postavení, mají stejná práva a povinnosti. Aby prostředí v mateřské škole bylo klidné, radostné, plné pohody, komunikativní a se vzájemnou důvěrou a tolerancí všech zúčastněných, vznikla pravidla soužití vytvořená dětmi nebo s jejich účastí a jsou dětmi v převážné míře respektována. Ve třídě jsou vyvěšena v podobě piktogramů a v písemné podobě jsou součástí charakteristiky třídy ve třídní dokumentaci. Pokud je některé pravidlo porušeno, je znovu připomenuto, popř. o něm diskutováno, což následně působí jako zpětná vazba. Uplatňujeme pedagogický styl s nabídkou, která počítá s účastí dětí, respektujeme jejich samostatné rozhodování. Práci dětí zbytečně neorganizujeme, dáváme jim možnosti výběru, podporujeme jejich iniciativu a samostatnost. Jsme k dětem přátelští a dáváme jim možnost projevit svou osobnost. Záměry: - respektovat a uspokojovat lidské potřeby dětí, zaměstnanců, rodičů - dodržování pravidel soužití - prosociální vedení dětí - zkvalitňování efektivní komunikace nejen ve výchovně-vzdělávacím procesu, ale i mezi všemi zaměstnanci na pracovišti Organizace: Organizace dne je zakotvena ve Školním řádu a Ročním plánu školy umístěném u centrální nástěnky u hlavního vchodu do MŠ. K pocitu bezpečí slouží uspořádání dne v naší mateřské škole tak, aby denní program respektoval věkové zvláštnosti dětí a uspokojoval jejich základní potřeby. Denní řád je pružný, umožňuje reagovat na změny a akce školy. Pravidlem je - pravidelné zařazování řízených pohybových aktivit - dodržení tříhodinového intervalu mezi podávanými pokrmy - délka pobytu venku v rozsahu dvou hodin - odpolední odpočinek, popř. klidové činnosti - K tvorbě bezpečného sociálního prostředí a pocitu sounáležitosti přispívá komunitní kruh, který je zařazován 1-2x týdně - vyvážený poměr spontánních a řízených činností a to i včetně aktivit nad rámec běžného programu - dostatek prostoru pro spontánní hry Vytváříme dětem takové podmínky, které umožňují individuální, skupinové i frontální činnosti. Vždy však máme na paměti potřeby, zájmy a možnosti dětí s ohledem na jejich klid, respektování soukromí. Děti mají možnost volit odpočinek v klidové zóně třídy, na polohovacím vaku podle potřeby nebo pokud jim nabízené činnosti nevyhovují. Při plánování činností vycházíme z potřeb a zájmu dětí. Veškeré aktivity mohou děti na základě vlastního rozhodnutí přerušit a později se k ní vrátit. S výsledky své práce se mohou podělit s ostatními a prezentovat ji rodičům. Záměry: - Dávat dětem možnost výběru a samostatného rozhodování - Udržovat takové uspořádání dne, které umožňuje uspokojovat individuální potřeby dětí - Umožňovat přirozeným prostředím věkově smíšenou třídu - Na základě důvěry, úcty, empatie a důvěry nadále vytvářet mezi dětmi i dospělými v MŠ bezpečné klima a pocit sounáležitosti. Řízení mateřské školy Škola má účelně nastavené řízení pro vytváření dobrých podmínek k naplňování cílů předškolního vzdělávání. Statutárním orgánem příspěvkové organizace je ředitel školy, v době jeho nepřítomnosti ho zastupuje zástupce ředitele. Řízení provozu kuchyně má na starosti vedoucí školní jídelny. Členění a vazby zaměstnanců na škole jsou vyjádřeny organizační strukturou, která je součástí Organizačního řádu. Práva, povinnosti, náplň práce a pravomoci jednotlivých zaměstnanců jsou vymezeny a zaměstnanci školy jsou s nimi prokazatelně seznámeni. Máme dlouhodobě stabilní kolektiv. V mateřské škole vládne pozitivní pracovní atmosféra, všichni zaměstnanci mají možnost přispívat svými názory k chodu školy. Pracujeme na budování dobrého jména naší školy “jako jeden tým”. Všechny záležitosti školy pravidelně konzultujeme na pedagogických a provozních poradaách Máme vybudovaný funkční vnitřní i vnější informační systém. Spolupracujeme se zřizovatelem, kterým je Statutární město Brno MČ Brno – jih a to hlavně na rozpočtu školy a prázninovém provozu, s MMB odborem školství, JmKÚ a dalšími orgány státní správy. V oblasti vzdělávání máme velmi dobrou spolupráci se ZŠ Tuháčkova, PPP Hybešova, SPC Kociánka, Štolcova, Knihovnou Jiřího Mahena – hudebním oddělením a pobočkou v Komárově, ZUŠ Slunná, Policií ČR, PF Masarykovy university v Brně a dalšími Záměry: - Vytvoření efektnějšího vnitřního informačního systému - Vytvoření osobních portfolio učitelů s cílem profesního rozvoje - Nadále spolupracovat se ZŠ Tuháčkova a vytvářet tak podmínky pro nestresující a plynulý přechod dětí z MŠ do 1. třídy ZŠ. - I nadále rozvíjet spolupráci s MČ Brno – jih a svými aktivitami se podílet na životě a rozvoji obce Personální a pedagogické zajištění Kolektiv naší mateřské školy je stálý a kvalifikovaný, pouze jedna učitelka si ještě doplňuje odbornost. Ředitel podporuje a vede všechny zaměstnance k prohlubování a zvyšování kvalifikace a to i včetně své osoby. Všichni chápou, že vzdělávání je celoživotním procesem. Rozšiřování znalostí pozitivně ovlivňuje i spolupráce s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity v Brně, pro kterou jsme fakultní mateřskou školou. Ke vzdělávání využíváme i možnosti financování z různých projektů. Každému nově příchozímu pedagogickému pracovníkovi je přidělen uvádějící učitel. K předávání zkušeností nám slouží mimo jiné pedagogické rady, materiály ze vzdělání jsou k dispozici všem pedagogickým pracovníkům ve školní knihovně. Počet zaměstnanců odpovídá normativu zaměstnanců stanoveným KÚ JmK. Služby učitelů jsou organizovány tak, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna optimální pedagogická péče o děti. Protože však máme kapacitu tříd stanovenou hygienou pouze na 20 dětí, neumožňuje nám současný způsob financování školství, 2,5 hodinové každodenní překrývání učitelů při přímé pedagogické činnosti. Při zajišťování logopedické péče spolupracujeme s logopedkou z PPP Hybešova. Výuku angličtiny provádí učitelka anglického jazyka ze ZŠ Tuháčkova, se kterou jsme ve společném projektu MMB „Angličtina do vybraných škol“. Záměry: - Rozvíjet styl řízení, který je založen na participaci a kooperaci všech zúčastněných - Zaměřit DVPP na inkluzi a polytechnickou výchovu - Zaměřit vzdělávání na enviromentální výchovu - Zapojit se do vzdělávání a projektu PF MU v Brně - Využívat vzájemné hospitace Spoluúčast rodičů S rodiči nově přijatých dětí si vyjasňujeme vzájemné představy o výchově a vzdělání a o způsobu spolupráce již na první informativní schůzce před nástupem dítěte do MŠ. Zde je rodičům nabídnut adaptační program, domlouváme se, kterou třídu preferují, nabízíme pomoc při vyplnění anamnestického dotazníku. Ve třetím zářijovém týdnu probíhá další schůzka s táborákem, kde navazujeme se zákonnými zástupci neformální spolupráci. Rodiče bereme jako partnery, kteří: · se podílejí na programu MŠ, · zapojují se do její činnosti, · seznamují se s materiály školy, podílí se na jejich dotváření · zúčastňují se akcí pořádaných školou · využívají návštěv a konzultací · využívají schránku důvěry · seznamují se a respektují řád školy · sledují informace o dění v MŠ Připravujeme společné akce, na kterých se zákonní zástupci podílejí finančně i organizačně · Oslavy narozenin dětí podle narozeninového kalendáře · Komunitní kruh · Společný výlet rodičů a dětí · Společná návštěva divadla · Společný úklid zahrady s táborákem · Slavnost skřítka Podzimníčka · Společný karneval · Vánoční zpívání · Masopust · Návštěva Planetária · Vystoupení pro maminky · Vítání jara · Velikonoční výstavka · Pálení čarodějnic · Oslava MDD · Rozloučení se školáčky Učitelé pravidelně informují rodiče o pokrocích jejich dítěte a domlouvají se na dalším společném postupu ve výchově a vzdělávání. Jsou průběžně seznamování s pracemi a výtvory dětí na výstavkách v šatnách jednotlivých tříd. Rodiče se mohou informovat kdykoliv při předávání dětí. Pokud jde o časově náročnější konzultaci, mohou si domluvit setkání. Také si mohou zapůjčit odbornou literaturu ze školní knihovny. Je pro nás velmi důležitá vzájemná důvěra a diskrétnost. Spolupráce s rodiči je u v naší škole na velmi dobré úrovni. Záměry: - Docílit oboustranné důvěry, vstřícnosti a ochoty spolupracovat, - Chránit soukromý rodiny a zachovávat diskrétnost důvěrných informací - Zapojit do spolupráce i rodiče, jejichž děti se nedostaly v přijímacím řízení do naší MŠ - Hledat nové formy spolupráce Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je třeba naplňování ŠVP přizpůsobovat tak, aby maximálně vyhovoval dětem, jejich potřebám i možnostem, je výrazně uplatňován individuální přístup. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami jsou integrovány v běžné třídě. Pro děti s 1.stupněm podpůrných opatření zpracováváme Plán pedagogické podpory (PLPP). U dětí s 2.-5. stupněm podpůrných opatření vytváříme Individuální vzdělávací plán, ve kterém jsou zapracována doporučení SPC nebo PPP. S IVP jsou seznamováni rodiče dítěte. Mateřská škola zajišťuje pomůcky, které jsou navrženy v podpůrných opatřeních a také asistenta pedagoga, který pomáhá a spolupracuje ve třídě s pedagogy. Pedagogové spolupracují s dalšími odborníky – PPP – pracoviště Kohoutova a Hybešova a SPC Kociánka, SPC při ZŠ Štolcova. Odborníci z uvedených institucí navštěvují naši mateřskou školu, kontrolují provádění podpůrných opatření, konzultujeme s nimi pokroky dětí a navrhujeme další postupy. Záměry: - Zajistit vzdělávání všech pedagogických pracovníků v oblasti inkluze - Zajistit pomůcku Klokanův kufr - Zakoupit pomůcky pro komunikaci VOKS, E-PAD Vzdělávání dětí nadaných Pro všechny děti vytváříme podnětné, tvořivé a motivující prostředí. Chceme, aby každé dítě mělo možnost zažít úspěch. Proto hledáme v individualitě dítěte něco, v čem je schopné vyniknout a dát mu možnost, aby se v oblasti svého nadání a zájmů rozvíjelo, zdokonalovalo a mělo šanci to prokázat před ostatními. I v této oblasti úzce spolupracujeme s Pedagogicko – psychologickou poradnou Brno. Pokud se jedná o dítě mimořádně nadané, má ve spolupráci s PPP vypracován Individální vzdělávací plán, aby mohlo co nejvíce využít svůj potenciál. Záměry: - Zajištění vhodných pomůcek pro jednotlivé oblasti nadání - Úzká spolupráce s rodiči - Úzká spolupráce s PPP - DVPP v oblasti inkluze - Využít pomůcky a činnosti z projektu Mensa pro školky Vzdělávání dětí od dvou do tří let Naše škola se postupně připravuje na vzdělávání dětí od dvou let. Zajišťujeme vhodné hračky a pomůcky, přemýšlíme nad uspořádáním tříd, nábytku a také školní zahrady. V současné době, pokud je přijato dítě mladší tří let, je zařazeno do třídy, kde má sourozence. Pro tak malé dítě je velmi důležité, že kromě laskavého a citlivého přístupu pedagoga, má i oporu ve svém sourozenci. Ve třídě máme nastavena pravidla chování a půjčování hraček tak, aby byla zajištěna bezpečnost i nejmladších dětí. I zde klademe důraz na úzkou spolupráci s rodiči při adaptaci na nové prostředí, zajišťování dostatečného množství hygienických pomůcek, náhradního oblečení, popř. oblíbené hračky z domova. Záměry: - Zajištění dostatečné množství pomůcek pro dvouleté děti - Zajištění uzavřených skříněk pro tyto pomůcky - Vybavení školní zahrady pro pohybové aktivity dětí od dvou let - Vybavení třídy pomůckami pro průběžný odpočinek 4. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ Kapacita naší mateřské školy je 100 dětí a výchovně vzdělávací proces probíhá v pěti třídách. Tři třídy )modrá, zelená a růžová jsou v 1,patře, další dvě (žlutá a červená) ve druhém. Ve třídách je zapsáno pouze 20 dětí, To je počet stanovený hygienou. Všechny třídy jsou věkově smíšené a naší snahou je zachovat rodinné prostředí, ve kterém vládne radost, klid, pohoda a pocit bezpečí. Při zařazování dětí do tříd respektujeme přání rodičů a dětí, jejich sourozenců nebo kamarádů. Dbáme na rovnoměrné zastoupení všech věkových kategorií a pohlaví dětí. Zaměření všech tříd je stejné, je dáno vizí a dlouhodobými záměry mateřské školy. Z důvodů daného normativu zaměstnanců ( viz kapitola Pedagogické a personální zajištění) se pedagogové překrývají při tematických vycházkách a ve spolupráci dvou sousedních tříd. Provoz mateřské školy je od 6,15 do 16,30. Scházíme se v modré třídě, od 7,15 je v provozu zelená třída, od 7,30 žlutá třída, od 8,00 červená, v 9,15 růžová třída. Od této chvíle je v provozu všech pět tříd. Ve 14,15 končí provoz červené třídy a děti přechází do žluté, ve 14,30 přechází děti z růžové třídy do zelené a modré třídy. V 15,45 děti ze zelené a v 16,00 děti ze žluté třídy přechází do modré. Od 16,00-16,30 je v provozu opět pouze modrá třída. Zápis dětí do MŠ probíhá ve městě Brně elektronickou formou Termín zápisu na příští školní rok je dán zákonem 561/2004 Sb. a po dohodě se zřizovatelem školy. Rodiče vyplní Žádost o přijetí dítěte, kterou najdou na webových stránkách www.zapisdoms.brno.cz V tištěné podobě a potvrzenou lékařem ji předají vedení školy. O přijetí rozhoduje ředitel školy ve správním řízení při splnění předem stanovených kritérií, která jsou uveřejněna na uvedeném webu a stránkách školy po celou dobu zápisu. Pokud se v MŠ uvolní místo v průběhu školního roku, může nastoupit nové dítě. 5. CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU Naším záměrem je SPOLEČNĚ VYTVOŘIT KLIDNÉ, BEZPEČNÉ A RADOSTNÉ PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM SE DÍTĚ CÍTÍ AKCEPTOVÁNO, PŘIJÍMÁNO SE VŠEMI SVÝMI NÁPADY, PROJEVY A ZVLÁŠTNOSTMI Pracujeme podle vlastního školního vzdělávacího programu SPOLU JE NÁM DOBŘE, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Předškolní vzdělávání se uskutečňuje ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne v mateřské škole vyskytnou. Naše cíle: Pro dítě předškolního věku je daleko důležitější, jak se v mateřské škole cítí, než to, co umí a zná. Proto smyslem práce učitelky není sledovat výkony dětí, ale především zabezpečit fyzickou a psychickou pohodu dětí a podmínky pro optimální vývoj každého jednotlivého dítěte. Vytvářet a rozvíjet harmonicky rozvinutou osobnost, aby v rozsahu svých osobních předpokladů a možností získala věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost a základy kompetencí důležitých pro její další život a vzdělání. Rozvíjet samostatnou osobnost se základy zdravého sebevědomí a důvěru ve vlastní schopnosti, působící na své okolí. Osvojit si základní pravidla chování a životních hodnot v mezilidských vztazích Usilujeme o to, aby předškolní vzdělávání zahrnovalo všechny oblasti rozvoje dětské osobnosti. * Biologická (Dítě a jeho tělo) * Psychologická (Dítě a jeho psychika ) * Interpersonální (Dítě a ten druhý ) * Sociálně kulturní (Dítě a společnost) * Enviromentální (Dítě a svět) Prostředky k dosažení: · prožitkové učení, při němž dítě přirozeně získává to, co je pro něj v tomto období pro jeho vývoj důležité · hra je účinným pomocníkem výchovy i socializace · vytvářet podnětné prostředí · individuální přístup ke každému dítěti · respektovat soukromí dětí · uspokojování potřeb dítěte · všechny děti musí dostávat stejnou příležitost k rozvoji vlastní tvořivosti · děti ve stejné době mohou vykonávat různou činnost · posilování sebevědomí dětí a jejich důvěru ve vlastní schopnosti · vytvářet prostor pro otevřenost, důvěru, citovou vřelost, zájem jeden o druhého, pocit blízkosti · na negativní emoce dětí reagovat empaticky, umět se vcítit do pocitů druhého · kultivovat mravní a estetické vnímání · osobní příklad chování všech zaměstnanců · analýza vzdělávacího procesu a jeho výsledků (autoevaluace, evaluace), · společenství mateřské školy a rodiny – vzájemná úcta, otevřenost, spolupráce · spolupráce se ZŠ – společná strategie zdravého přechodu dětí do ZŠ, spolupráce na projektu Angličtina do škol · začlenění MŠ do života obce- podílíme se na organizaci akcí obce, vystupujeme pro seniory, při vítání občánků 6. VZDĚLÁVACÍ OBSAH PROGRAM ŠKOLY Vychází z víceletých zkušeností z předchozí práce, při jeho tvorbě pracujeme se vzdělávacími cíly Rámcového programu pro předškolní vzdělávání. Cíl na roky 2015 -2019: Spolupodílet se na vytváření bezpečného, klidného a estetického prostředí, ve kterém je každé dítě respektováno jako samostatná osobnost působící na své okolí. V úzké spolupráci s rodinou usilovat o osobní rozvoj každého dítěte s ohledem na jeho nadání potřeby a zájmy se zřetelem na celkový rozvoj osobnosti. Chceme usilovat o to, aby každé dítě nadané, ale i nějakým způsobem znevýhodněné mělo nárok na úspěch. Abychom již v předškolním věku nacházeli v individualitě dítěte něco, v čem je schopno vyniknout a dát mu šanci, prokázat to před ostatními. Prostřednictvím hry přispívat k osvojení si základních pravidel chování a životních hodnot v mezilidských vztazích. Zaměřit se na rozvoj jednotlivých gramotností: - Předčtenářská - Předmatematická - Přírodovědná - Sociální - Informační - Seznamování s cizím jazykem Všestrannými pohybovými aktivitami přispívat k tělesné a duševní pohodě . Naše mateřská škola je zařazena do bezplatného projektu MMB „Angličtina do vybraných škol“pro děti v posledním roce docházky do MŠ. Vede jej učitelka ZŠ Tuháčkova, která pak děti učí i na základní škole. Od školního roku 2009/2010 se naše mateřská škola zapojila do projektu KidSmart Early Learning Programme. Získali jsme od společnosti IBM Česká republika zdarma počítačové centrum se vzdělávacími programy pro děti, rovněž disponujeme interaktivní tabulí. Děti tak mají možnost se seznamovat s nejmodernější technikou a učí se je využívat. Máme zpracovaný projekt logopedické prevence „Zlatý klíček pro jazýček“, projekt „Živá voda“, který získal ocenění a finanční obnos k realizaci a který se stal každoročně součástí TVP, zapojení do projektů „Celé Česko čte dětem“ a „Babička a dědeček do školky“ Celoroční téma SPOLU JE NÁM DOBŘE obsahuje pět integrovaných bloků rozpracovaných písemně v třídním vzdělávacím programu. Konkrétní kompetence vymezuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Časový plán jednotlivých bloků 1 – 3 měsíce - podle náročnosti témat a zpětné vazby dosažených výsledků práce s dětmi. Vzhledem k přecházení dětí v době nejnižšího počtu, začínají a končí ve všech třídách přibližně ve stejnou dobu. Dílčí cíle jednotlivých oblastí tem. okruhů plánují učitelky ve třídě společně v souladu s ŠVP. Plánované činnosti vychází z podmínek třídy , individuálních potřeb a zájmů dětí, ze vzniklých situací a prožitku dětí. Nabídku vzdělávacích činností plánujeme tak, aby umožnila rozvoj všech typů inteligencí (Gardner) 1. Vím, kdo jsem Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí poznávat samo sebe a připravovat se na budoucí role. 2 . Nejsem tady sám Prostřednictvím situací plánovaných činností a na základě prožitků se děti učí komunikovat a spolupracovat se svým okolím, vytvářet si kulturně estetický vztah k životu. 3. Chci být zdravý Prostřednictvím situací a plánovaných činností si dítě osvojuje zdravé životní návyky, postoje, seznamuje se s tradicemi 4. Poznávám svět Prostřednictvím vzniklých situací a na základě prožitků se dítě učí okolnímu světu, živé a neživé přírodě a tyto poznatky využívat. 5. Co vím a znám Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí nebýt lhostejný vůči problémům kolem sebe a uvědomovat si, že svět lze měnit 1. Vím, kdo jsem Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí poznávat samo sebe a připravovat na roli budoucí. Klíčové kompetence: · Má základní poznatky o lidském těle a jeho funkcí · Orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije (U 3)- kompetence k učení · Všímá si dění a problémů v bezprostředním okolí, (ŘP 1) – k řešení problémů · Dokáže se vyjadřovat a sdělovat své pocity a potřeby (K 2) – komunikativní kompetence · Dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky (O 2) – činnostní a občanské kompetence · Má vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny · Dokáže se vyjadřovat a sdělovat své příhody a prožitky (K 2) · Odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky (U 6) · Svoje činnosti a hry se učí plánovat a organizovat, řídit a vyhodnocovat (O 1) · 2. Nejsem tady sám Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí komunikovat a spolupracovat s okolím, vytvářet si kulturně estetický vztah k životu. Klíčové kompetence: · Chápe, že lidé jsou různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem (SaP 9) · Řeší problémy, na které stačí: známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně ( na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého (ŘP 2) · Uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky (SaP 2) – sociální a personální · Spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat (O 9) · Učí se oceňovat výkony druhých (U 6) · Nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu (ŘP 8) · V běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku (SaP4) · Ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy (SaP 4) · Při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně: nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout (SaP 7) · Odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem (O 3) · Ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možné se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku (K 8) · Dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod (K 2) · V běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými (K4) · Umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej (SaP 1) · Napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí (SaP 5) · Má smysl pro povinnost ve hře, v práci i učení: k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně“ váží si práce i úsilí druhých (O 5) · Zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění (O 6) 3. Chci být zdravý Prostřednictvím situací a plánovaných činností si dítě osvojuje zdravé životní návyky, postoje, seznamuje se s tradicemi Klíčové kompetence: · Má vytvořenu představu o správné životosprávě · Má vytvořenu představu o pojmu závislost a o věcech, které ničí zdraví a zkracuje život ( sladkosti, televize, cigarety, alkohol, drogy, automaty) · Chápe, že když je člověk nemocen ( krátkodobě, dlouhodobě, akutně, chronicky) nemůže dělat řadu věcí, které dělá rád a které patří k jeho životu · Má vytvořeny základní návyky hygieny a sebeobsluhy · Dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých (O 12)¨ · Chová se zodpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské) (O 12) · Samostatně rozhoduje o svých činnostech: (SaP 1) · Ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit (O 11) · Má představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho jednat (O 8) 4. Poznávám svět Prostřednictvím vzniklých situací a na základě prožitků se dítě učí okolnímu světu, živé a neživé přírodě a tyto poznatky využívat. Klíčové kompetence: · Chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, dovede se ptát (U 4) · Rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím (K 6) · Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti · · Domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci (K 3) · Soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje jevy kolem sebe, všímá si jejich souvislostí (U 1) · Má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách (U 3) · Dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům (U 5) · Klade otázky a hledá na ně odpovědi, Pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí (U 7) · Rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedou k cíli) a řešení, která funkční nejsou: dokáže mezi nimi volit (ŘP 6) · Dokáže citlivě přistupovat k živé i neživé přírodě · Chápe, že se může o tom, co udělá rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá (O 4) · Dovede sdělovat příhody a události, které se mu staly · Dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, telefon, …(K 4) · Chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou: dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování (SaP 10) · Chce poznávat své okolí 5. Co vím a znám Prostřednictvím situací a plánovaných činností se dítě učí nebýt lhostejný vůči problémům kolem sebe a uvědomovat si, že svět lze měnit. Klíčové kompetence: · Chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky (O 7) · Získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení (U 2) · Chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou (ŘP 7) · Spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací: hledá různé varianty (ŘP 3) · Uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit (ŘP 7) · Učí se vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje :při zadané práci dokončí, co započalo . (U5) · Chápe, že být komunikativní, vstříčné, iniciativní a aktivní je výhodou (K 4) · Ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog (K 1) · Ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní (K 5) · Spolupodílí se na společných rozhodnutích: přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti: dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim (SaP 6) · Dovede zvládnout jednoduché zátěže a překážky · Projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování: vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost (SaP 3) · Zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti (ŘP 5) · Uvědomuje si svá práva a práva druhých, učí se je hájit a respektovat: chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu (O 10) · Při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů: pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích (ŘP 4) · Uvědomuje si, že svým chováním může spoluvytvářet prostředí pohody 7.EVALUAČNÍ SYSTÉM A PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA Evaluační systém je nedílnou součástí každé mateřské školy a my jej vnímáme jako proces, který vede ke zvyšování kvality vzdělávání v naší MŠ a jejímu dalšímu rozvoji. Naší snahou je, aby hodnocení bylo systematické, komplexní a pravidelné. Vlastní hodnocení (autoevaluace) probíhá jak na úrovni školy, tak i na úrovni třídy a podílí se na něm všichni zaměstnanci školy.(hlavně v oblasti podmínek vzdělávání). Na základě zjištěných poznatků provádíme potřebné úpravy vzdělávacích podmínek i vlastní práce a sebevzdělávání. Při autoevaluaci sledujeme: - Soulad ŠVP a TVP s Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání - Plnění cílů ŠVP a TVP - Průběh vzdělávání (naplňování dílčích cílů a kompetencí v souvislosti s plánováním spontánních a řízených činností, formy a metody práce) - Práci učitelů, jejich další vzdělávání včetně sebereflexe - Výsledky vzdělávání (naplňování kompetencí, individuální pokroky dětí ve vzdělávání, způsob diagnostiky,kvalita integrace) - Kvalitu podmínek vzdělávání - Spolupráci s rodiči Autoevaluace vychází: · z pozorování dětí · z rozhovorů s rodiči (formální, neformální) · dotazníků · z rozhovorů a diskuzí na pedagogických radách · z hospitační činnosti ředitelky · z analýzy dalších dokumentů školy a třídy Autoevaluace na úrovni třídy · Zda jsem ten den udělala vše pro to, aby dítě v MŠ bylo spokojené, zda se přiblížilo vytyčeným cílům vzdělávání s ohledem na své možnosti - Každodenní vyhodnocování své práce – všechny učitelky · Autoevaluace (hodnocení své vlastní práce) 2 x ročně – všechny učitelky · Co se povedlo a co ne (co bylo rizikovým faktorem)- Po ukončení jednotlivých tem. částí písemně do plánu – všechny učitelky · Průběžné vyhodnocování obou učitelek (chování,projevy,výtvory dětí) Průběžně podle potřeb – všechny učitelky · Záznamy o dětech a jejich individuálním vývoji Průběžně ,nejméně však 2x ročně - zodpovídají třídní učitelky · Vyhodnocování funkčnosti TVP 2x ročně – zodpovídá třídní učitelka Autoevaluace na úrovni školy · Hospitační činnost ředitelky dle plánu kontrol a hospitací – zodpovídá ředitelka · Přijímání námětů a hodnocení rodičů a ostatních pracovníků Průběžně – ředitelka a zástupkyně ředitelky · Názor učitelek ZŠ, kam naše děti přechází – společné porady 2x ročně · Zájem rodičů o dění ve škole Akce s rodiči dle plánu spolupráce – zodpovídají všichni zaměstnanci · Zpráva o činnosti školy Termín stanoví OŠ MMB a zřizovatel 1x ročně – zodpovídá ředitelka Vnější evaluace · Názory a postoje zřizovatele · KÚ JMK · OŠMT MMB · Výsledky ČŠI · PPP, SPC · Zákonní zástupci dětí · Ostatní kontrolní orgány a orgány státní správy